پرده سینما

سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بر عموم شیعیان جهان و اهل معرفت تسلیت باد

پرده سینما

 







 

سایت "پرده سینما" روز سوم جمادی الثانی، سالروز شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به عموم شیعیان جهان و اهل معرفت تسلیت می گوید.

 

 

موقعیت حضرت زهرا در نظام خلقت- تکوین

 

شخصی است به نام ابو هریره که یهودی است و از روی حساب و به قصد و غرض مسلمان شده است. با تمام دشمنی اش با اهل بیت نتوانسته این حدیث را از رسول خدا نقل نکند. قرآن در وصف پیامبر فرموده: « ما ینطق عن الهوی، ان هو الا وحی یوحی » حرف از روی هوی و هوس نمی زند و هر آنچه می گوید وحی است. حضرت فرمودند: « لَما خَلَقَ الله تعالی آدم ابا البَشر و نفخ فیه مِن روحه، اِلتَفَتَ آدم یمنَة العَرش، فاذا فی النور خَمسَة اَشباح سُجَّدا و رُکَّعا ... »

زمانی که حضرت حق، آدم ابوالبشر را خلق کرد و در او دمید- یعنی روح را به او متعلَّق و ملحق کرد- آدم حیات پیدا کرد. در این هنگام متوجه سمت راست عرش الهی شد. پنج شبح از جنس نور را در حال سجده و رکوع دید.

قال آدم: هل خَلقتُ اَحَدا مِن طین قَبلی؟ آدم پرسید: خدایا! قبل از من کسی را از گل خلق کردی؟

قال الله: لا یا آدم. خداوند فرمود: نه، من قبل از تو کسی را از گل خلق نکردم.

قال آدم: فمَن هولاء خَمسَة الاشباح الذین اَراهُم فی هیئتی و صورتی؟ آدم پرسید: این پنج شبح که به شکل و صورت من هستند- یعنی شبیه هیکل خارجی من هستند- چه کسانی هستند؟

قال الله: هولاء خَمسَة مِن وُلدِک، لولاهم ما خَلقتُک ... خداوند فرمود: اینان پنج نفر از فرزندان تو هستند که اگر نبودند، تو را هم خلق نمی کردم.

نکته اولی که باید توجه کرد اینست که ماده ی خلقت حضرت آدم گل است اما ماده ی خلقت پنج تن نور است. اینها در ماده هم شبیه هم نیستند. نکته دوم علت آفرینش پنج تن هستند. حقیقت فاطمه ی زهرا اینست که در سبب و علت آفرینش بودن، عِدل رسول خدا است. در رسالت و نبوت اینگونه نیست. عِدل امیرالمومنین در علت آفرینش بودن است. در مسئله ی امامت اینگونه نیست.

سپس خداوند ادامه می دهند: هولاء خَمسَة شَققتُ لَهم خمسة اَسماء مِن اسمائی ... اینان مظهر 5 اسم از اسماء من هستند که از اسم منشق کردم.

نکته سوم اینست که در عرفان بحثی داریم که عالم خلقت، عالم مظهریت اسماء و صفات خداوند است. یعنی هرکدام از موجودات بنابر ظرفیت وجود خود، مظهر یک یا چند اسم از اسماء الهی هستند. اهل بیت، مظهر پنج اسم از اسماء خاص خداوند هستنند.

اینان انسان کامل اند.

سپس فرمود: لولاهم ما خلقت الجنة و النار، و لا العرش و لا الکرسی و لا السماء و لا الارض، و لا الملائکه و لا الانس و لا الجن ... اگر اینان نبودند نه بهشت را خلق می کردم و نه جهنم را، نه عرش و نه کرسی را، نه آسمان و نه زمین را، نه ملائکه نه انسانها و نه اجنه را.

اهل بیت علت آفرینش ما سوی الله هستند. خداوند آفریدگار است و آفرینش ندارد. ماسوای خودش را بواسطه ی اینان خلق کرده است.

هم علت ایجادی هستند و هم علت غایی. بحث در این موضوع مجال خود را می طلبد.

 

سپس خداوند اینها را معرفی می کند تا هرکس نگوید که ما آن پنج نفر هستیم. فرمود: « فانا المحمود و هذا محمد، من محمود هستم و از اسم خودم برای نفر اول نام محمد را نهادم؛ و انا العالی، فهذا علی. من عالی هستم و از اسم خود، علی را مشتق کردم؛ و انا الفاطر و هذه فاطمه، من فاطر هستم و از اسم خود، فاطمه را مشتق کردم؛ و انا الاحسان و هذا حسن، . من احسان هستم و نام حسن را مشتق کردم؛ و انا المحسن و هذا الحسین، ، من محسن هستم و از این نام، حسین را مشتق کردم. »

خداوند ادامه می دهند: « آلیت بعزتی، ان لا یأتینی احدٌ بمثقال ذرة من خردل من بغض احدهم، الا ادخلهم ناری، و لا ابالی، قسم به عزتم که اگر کسی به میزان خردل - غباری پراکنده ای که در روزنه ای از نور مشاهده می شود- از این خانواده بغضی داشته باشد، او را وارد جهنم می کنم.

سپس خداوند می فرمایند: هولاء صَفوَتی، بِهِم اُنَجّیهِم و بِهِم اهلکهم. فاذا کان لک الی حاجة فبهولاء تَوَسَّل. اینها برگزیدگان من هستند. به سبب محبت اینها سعادتمند و به سبب بغض اینها اهل شقاوت می شوید. پس اگر حاجتی داشتی، بواسطه ی این پنج نفر به من متوسل شو.

در ادامه حدیث پیامبر اکرم فرمودند: « نحن سفینة النجاة، مَن تَعَلّقَ بها نَجی و مَن عاد عنها هلکَ، فمن کان له الی الله حاجة فلیسئل بنا اهل البیت؛ ما کشتی نجات و سعادت مردم هستیم. کسیکه با ما باشد نجات پیدا می کند و کسیکه از ما روی گردان شود، هلاک می شود. اگر کسی حاجتی از خداوند داشتی، از ما اهل بیت بخواه. »

فضیلت حضرت زهرا اینست که در کنار رسول خدا علت آفرینش است. حب و بغض او معیار و ملاک سعادت و شقاوت است. اگر آدم و ابناء او حاجتی از خدا بخواهند باید بواسطه او بخواهند.

جایگاه او از رسول خدا پایین تر است و کفو و همتای امیرالمؤمنین است. این اعتقاد شیعه ی دوازده امامی است. ولی محوریت اصحاب کساء که این پنج نفر هستند، فاطمه زهرا است. « هم فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها، او فاطمه است و پدرش، او فاطمه است و شوهرش، او فاطمه است و فرزندانش.

 

موقعیت فاطمه زهرا در نظام خلقت- تشریع

 

امام صادق علیه السلام فرمودند: « و ما تکاملت النبوة لِکل نَبی حتی اَقَروا بفَضلِها و مَعرِفتها، نبوت برای هیچ پیامبری شکل نگرفت، مگر اینکه ابتدا به معرفت و شناخت فاطمه زهرا و فضیلت و برتری ایشان اعتراف کرد. » البته حضرت رسول اکرم از این قاعده مستثنی است.

دعای عدیله یک سلسله مباحث اعتقادی دارد که متاسفانه فقط و فقط بر بالین محتضر می خوانند تا راحت تر جان بدهد. در حالیکه این دعای بعنوان یک دوره ی اعتقادات باید همواره خوانده شود.

در فقراتی از این دعا در وصف امام زمان آمده است که: بِیمنه رُزِقَ الوَری، و به ثَبَتَتِ الارضُ و السّماء؛ به یمن قدوم امام زمان همه روزی می خورند و بواسطه ی او آسمانها و زمین در جای خود قرار می گیرند.

این نشان از مقام ولایت امام زمان است. حضرت زهرا هم این مقام ولایت را دارند. همه بر سر سفره ی ایشان هستند.

 

 

برگرفته از سایت فارس المؤمنین


 تاريخ ارسال: 1396/12/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.