پرده سینما

جشن نوروزی سینماها

پرده سینما







 

 

مصادرهچهارشنبه دقیقاً چند روز مانده به عید نوروز، حال‌و‌هوای سینمای ایران نیز تغییر خواهد کرد و فیلم‌های جدیدی راهی اکران سینماها خواهد شد. فیلم‌هایی که برخی از آنها به‌واسطه حضور در جشنواره فیلم فجر و حواشی حضورشان در این رویداد هنری، بیشتر به گوش و چشم مخاطب آشنا است و قطعا تأثیری در روند دیده‌شدنش خواهد داشت و فیلم‌های دیگری که در گردونه رقابت جشنواره‌ای حضور نداشتند اما امیدوار به استقبال مخاطب در فروش گیشه‌اند. امسال فیلم‌های نوروزی سینماها در روزهای منتهی به سال اعلام شد. با‌این‌حال در هفته گذشته فیلم‌هایی که گزینه اکران نوروزی سینماها بودند، تبلیغاتشان را آغاز کردند. غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، آخرین مصوبات جلسه شورای صنفی نمایش را روز گذشته، دوشنبه، ۲۱ اسفند اعلام کرد. در این جلسه فهرست نهایی فیلم‌های نوروز ۹۷ مشخص و همچنین اعلام شد که اکران نوروزی از چهارشنبه ۲۳ اسفندماه در سراسر کشور آغاز می‌شود.

در ترکیب امسال فیلم‌های نوروزی یک فیلم انیمیشن حضور دارد؛ فیلمی که در جشنواره فیلم فجر امسال در فهرست نهایی فیلم‌های حاضر در جشنواره بود اما سهمی از جوایز سینمایی نداشت. این فیلم به کارگردانی هادی محمدیان در گروه سینمایی آزادی اکران می‌شود.

فیلشاه انیمیشنی ۹۰دقیقه‌ای و روایتگر داستانی است که در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد اما برخلاف تصور همه، بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌‌شود.

فیلم سینمایی لاتاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان و به وقت شام ابراهیم حاتمی‌کیا نیز از جمله فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌و‌ششم فیلم فجر بودند که منتقدان و اهالی سینما نظرات متفاوتی را نسبت به این دو فیلم مطرح کردند.

محمد‌حسین مهدویان که سال گذشته نیز فیلمش ماجرای نیمروز را در نوروز اکران کرد، امسال نیز توانست در آغاز سال یکی از هفت گزینه اکران نوروزی سینماها باشد. مهدویان بر خلاف ساخته‌های پیشینش ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز، این‌بار داستانی اجتماعی و معاصر را روایت کرده است.

ساعد سهیلی، حمید فرخ‌نژاد، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی و زیبا کرمعلی بازیگران اصلی لاتاری هستند. این فیلم  رابطه امیرعلی و نوشین دو جوان را به تصویر می‌کشد که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. آنها یک‌سری رویای مشترک دارند؛ برنده‌شدن در لاتاری و دریافت گرین‌کارت آمریکا. لاتاری ساخته محمدحسین مهدویان در گروه سینمایی استقلال اکران خواهد شد.

به وقت شام که تازه‌ترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا محسوب می‌شود و یکی از محصولات سازمان اوج است نیز در نوروز روی پرده سینماها خواهد رفت. فیلمی که برای حاتمی‌کیا جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را به همراه داشت و شاید برای اکثر مخاطبان و پیگیران اخبار سینمایی، حواشی مربوط به دریافت جایزه او در اختتامیه جشنواره و صحبت‌های انتقادی او هنوز زنده است.

این فیلم روایتگر داستان هواپیمای کمکی ایران برای سوریه است که برای فرود در فرودگاه دمشق دچار مشکل می‌شود و در آن هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان همراه با جمعی از بازیگران ایرانی، سوری و لبنانی مقابل دوربین رفته‌اند. به وقت شام در ۹ بخش از جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۶ نامزد کسب جایزه شده بود و در نهایت سه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (ابراهیم حاتمی‌کیا)، بهترین موسیقی متن (کارن همایونفر) و بهترین صداگذاری (علیرضا علویان) را کسب کرد. به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در سرگروه کوروش به نمایش گذاشته خواهد شد.

فیلم فراری ساخته علیرضا داودنژاد در گروه سینمایی ماندانا اکران خواهد شد؛ فیلمی که در جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر موفق به کسب چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای محسن تنابنده، سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (کامبوزیا پرتوی) و سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (پرویز آبنار) شد  و پس از مدت‌ها از زمان ساخت راهی اکران شده است. در این فیلم محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد، محمدرضا داوودنژاد، اقدس سعادت‌رضایی، علی داوودنژاد, کامیار نیازناک، سجاد سپهری‌شکیب، احمد یاوری، میترا تبریزی، علی رستگاری، حسن کریم‌خان‌زند و یاس نوروزی ایفای نقش کرده‌اند.

اما خرگیوش ساخته مانی باغبانی، لونه زنبور ساخته برزو نیک‌نژاد و مصادره ساخته مهران احمدی، سه فیلم کمدی نوروز امسال هستند که مصادره در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. این فیلم نخستین ساخته سینمایی مهران احمدی است که رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری و مهران احمدی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

خرگیوش نیز نخستین فیلم کارگردانش، مانی باغبانی است که جواد عزتی، بابک حمیدیان، سیامک انصاری، پانته‌آ سیروس، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی‌نیا، مانیا علیجانی و مینا ساداتی در آن ایفای نقش می‌کنند.

لونه زنبور سومین ساخته برزو نیک‌نژاد نیز در رقابت با سایر فیلم‌های کمدی امسال حضور دارد. محسن کیایی، پژمان جمشیدی، بهاره کیان‌افشار، هومن برق‌نورد، پیام احمدی‌نیا، سیاوش چراغی‌پور و رعنا آزادی‌ور و فرید سجادی‌حسینی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

اکران سال ٩٦ سینماها را می‌توان به لحاظ میزان فروش و استقبال مخاطبان، سال فیلم‌های کمدی دانست. حال باید دید این اتفاق در سال ٩٧ نیز تکرار خواهد شد؟

 

 

برگرفته از روزنامه «شرق»



 تاريخ ارسال: 1396/12/22
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

تنوع ژانر در اکران نوروز رعایت شد تا بچه لوس سینمای ایران کمی با ساخته کم عمقش آرام بگیرد/فراری را از دست ندهید!

6+1-

سه‌شنبه 22 اسفند 1396




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.