پرده سینما

آنچه همه درباره «همه می‌دانند» اصغر فرهادی می‌دانند!

پرده سینما








 

 

بازیگران فیلم «همه می دانند» اصغر فرهادیاعلام نام هشتمین فیلم بلند اصغر فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد‌و‌یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن در همه‌ رسانه‌های سینمایی و هنری جهان بازتاب داشت. نکته مشترک در اغلب این اخبار این است که نویسندگان مقالات و گزارش‌های مربوط به فیلم همه می‌دانند چیز زیادی درباره این فیلم اصغر فرهادی نمی‌دانند که این البته با توجه به سیاست جشنواره فیلم کن و تأکیدش بر دیده‌نشدن فیلم‌ها پیش از حضور در جشنواره طبیعی است و این حساسیت برای فیلم افتتاحیه نیز که گل‌سر‌سبد جشنواره محسوب می‌شود، دوچندان است. البته روز پنج‌ شنبه یک تریلر دو دقیقه‌ای از این فیلم اسپانیایی‌زبان فیلم‌ساز ایرانی با زیرنویس انگلیسی هم‌زمان با انتشار خبر نمایش آن در افتتاحیه کن منتشر شده است که لحظه‌هایی از فیلم را نشان می‌دهد. نیمه اول تریلر زندگی شاد و سفر رؤیایی خانواده‌ای را نشان می‌دهد که دو بازیگر مشهور اسپانیایی، پنلوپه کروز و خاویر باردم تشکیل داده‌اند و نیمه‌دوم آن، به لحظه‌های تاریک و دلهره‌آوری در زندگی این دو اشاره دارد که ظاهرا با ورود ریکاردو دارین، بازیگر آرژانتینی فیلم برنده اسکار راز در چشم‌هایشان (نسخه اصلی) شکل می‌گیرد.

سایت رسمی جشنواره کن خلاصه داستان این اثر دلهره‌آور روان‌شناختی را که در بخش مسابقه جشنواره کن ٢٠١٨ حضور دارد و به‌کلی در شبه‌جزیره ایبریا در اسپانیا فیلم‌برداری شده، نوشته است. لورا که با شوهر و بچه‌هایش در بوئنوس آیرس آرژانتین زندگی می‌کند، در بازگشت به روستای زادگاهش همراه با خانواده در اسپانیا برای یک مراسم خانوادگی با حوادثی ناخواسته روبه‌رو می‌شود که زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد و پیوندهای خانوادگی و گزینه‌های اخلاقی «مانند همه فیلم‌نامه‌های فرهادی، دروغ را به آنان تحمیل می‌کند».

این سایت همچنین جوایز خرس طلایی برلین، سزار و اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان فرهادی و حضور گذشته و فروشنده فرهادی در بخش مسابقه دوره‌های پیشین کن را یادآوری کرده است.

مراسم افتتاحیه جشنواره کن امسال در تاریخ ٨ مه (١٨ اردیبهشت) با نمایش این فیلم در سالن بزرگ لومیر کاخ جشنواره برگزار می‌شود و سایر فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش مسابقه کن امسال در تاریخ ١٢ آوریل (٢٣ فروردین) اعلام می‌شود. در این سایت به نام دیگر عوامل فیلم نیز اشاره شده است، از جمله خوزه لوییس آلکن فیلم‌بردار که در اکثر آثار پدرو آلمودوبار و کارلوس سائورا همکار آنها بوده است، سونیا‌گرانده، طراح لباس نیمه‌شب در پاریس وودی‌آلن و دیگران آلخاندرو آمنه‌بار و هایده صفی‌یاری تدوینگر ایرانی که به نوشته این سایت «به همکاری مثمر ثمر و طولانی با کارگردان بعد از چهار فیلمی که با هم داشته‌اند و از جمله دو فیلم برنده اسکار او ادامه داده است».

اصغر فرهادیورایتی با اشاره‌ای به خلاصه داستان فیلم افتتاحیه جشنواره کن که اصغر فرهادی سازنده‌اش بوده، نوشته است تازه‌ترین پروژه سینمایی سازنده دو فیلم برنده اسکار جدایی نادر از سیمین و فروشنده نشان می‌دهد او هم‌چنان عنصر داستانی رازهای اضطراب‌آور گذشته زندگی یک زوج را به‌عنوان ویژگی مشترک آثارش حفظ کرده است. این نشریه سینمایی و صنعت سرگرمی آمریکایی همچنین اشاره کرده است که فیلم هنوز پخش‌کننده‌ای در ایالات متحده ندارد.

گفته می‌شود اسکرین دیلی به شهر کوچک توره‌لاگونا محل فیلم‌برداری این فیلم در حومه مادرید اشاره کرده و نوشته است «با آنکه اصغر فرهادی به زبان اسپانیایی صحبت نمی‌کند، فیلم کاملا به زبان اسپانیایی است». اسوشیتدپرس نیز به «دوراهی‌های اخلاقی» زنی که پنلوپه کروز نقش او را بازی می‌کند، در سفری از آرژانتین به اسپانیا و زیر‌و‌رو‌شدن زندگی او اشاره کرده است. این خبرگزاری نیز به دو اسکار بهترین فیلم خارجی اصغر فرهادی و حضور کیت بلنچت در نقش رئیس هیئت‌داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن و به مشکلات اخیر خاستگاه وی، هالیوود درگیر افشاگری‌ها و رسوایی‌های جنسی پرداخته است. بسیاری از رسانه‌های انگلیسی‌زبان از جمله نیویورک تایمز و دیلی میل به نقل خبر اسوشیتدپرس بسنده کرده‌اند و شبکه خبری سی‌بی‌اس اخبار مربوط به جنجال‌های دوره پیشین اخیر در جشنواره کن از جمله ممنوعیت سلفی‌گرفتن روی فرش قرمز و ممنوعیت ورود فیلم‌های شبکه نتفلیکس به بخش مسابقه را نیز به خبر سوشیتدپرس افزوده است.

سن‌فرانسیسکو کرانیکل نوشته که فیلم دلهره‌آور اصغر فرهادی دومین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و غیرفرانسه‌زبان بعد از تربیت بد پدرو آلمادوبار است که در افتتاحیه کن نمایش داده می‌شود. انترتینمنت ویکلی نوشته است که برای اولین‌بار بعد از نمایش «گتسبی بزرگ» باز لورمان (استرالیایی) در افتتاحیه کن ٢٠١٣ یک فیلم با کارگردان غیرآمریکایی و غیرفرانسوی بر صدر این جشنواره می‌نشیند. این نشریه به نام آلکساندر ماله-گای از شرکت ممنتو فیلمز در پاریس و آلوارو لونگوریا از مورنا فیلمز اسپانیا در مقام تهیه‌کنندگان این فیلم اشاره کرده است و فیلم‌های افتتاحیه دوره‌های قبلی مانند «گریس از موناکو» و «کافه سوسایتی».

 

 

ساسان گلفر

 

برگرفته از روزنامه «شرق»



 تاريخ ارسال: 1397/1/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.