پرده سینما

آشنایی با ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی معرفی شدند که دو فیلم از بخش «نگاه نو» به این رقابت راه یافتند و یکی، دو فیلمساز پس از سال‌ها بار دیگر فیلم ساخته‌اند و محمدحسین مهدویان هم رکورددار حضور متوالی چند ساله در جشنواره فیلم فجر شده است.

به گزارش ایسنا، هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر امسال شامل احمد امینی، محمد علی حسین‌نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی پس از بررسی فیلم‌های متعددی که به دفتر جشنواره رسیده بود، ۲۲ فیلم سینمایی را با معرفی سه فیلم رزرو برای رقابت در بخش سودای سیمرغ و نیز سه انیمیشن که جداگانه ارزیابی می‌شوند، اعلام کردند.

در بین آثار انتخاب شده محمدحسین مهدویان فیلمسازی است که برای چهارمین سال پیاپی در جشنواره فجر فیلم دارد و محمدرضا هنرمند پس از 17 سال با فیلمی تازه در جشنواره خواهد بود.

همچنین از کارگردان‌هایی که برخلاف پیش‌بینی‌ها در جشنواره حضور ندارند می‌توان به علیرضا داودنژاد، کمال تبریزی، مسعود ده‌نمکی، مهدی فخیم‌زاده، منوچهر هادی، رضا گوران، حامد محمدی، رضا درمیشیان و مهدی نادری اشاره کرد که برخی از آن‌ها یا فیلم‌شان به جشنواره نرسیده، یا خودشان از حضور در جشنواره انصراف دادند یا مثل رضا گوران که گفته می‌شود به دلیل ممیزی زیاد فیلمش در جشنواره حضور ندارد.

 

در ادامه ایسنا مروری دارد بر فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ فیلم فجر:

 

آشفته‌گی

 

فریدون جیرانی که دو سال قبل فیلم خفه‌گی را در جشنواره فجر داشت، امسال کاراکتر «مشرقی»‌اش را در فیلم دیگری با نام آشفته‌گی به تصویر کشیده است.

در این فیلم که گفته شده فضای متفاوتی نسبت به دیگر ساخته‌های جیرانی دارد بهرام رادن، مهناز افشار،علی میلانی، نسیم ادبی، احسان محمدی، نازنین صلح‌جو و مهران احمدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

جیرانی درباره فضای فیلم جدید خود اینگونه نوشته است: "آشفته گی" رئالیستی و اجتماعی نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت...

 بهرام رادان در فیلم آشفتگی

ایده اصلی

 

آزیتا موگویی در دومین تجربه کارگردانی خود پس از تراژدی فیلم ایده اصلی را در ایران و دو کشور دیگر ساخته است. در این فیلم بهرام رادان ، مریلا زارعی ، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان و شهباز نوشیر بازی کرده‌اند.

این فیلم دومین تجربه کارگردانی آزیتا موگویی پس از تراژدی محسوب می‌شود.

 ایده اصلی

 

بنفشه آفریقایی

 

این فیلم به کارگردانی مونا زندی و تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع‌نوری قرار بود در جشنواره سال قبل رونمایی شود که به دلیل تمام نشدن مراحل فنی از شرکت در آن رویداد انصراف داد اما با این حال اردیبهشت امسال در بخش بازار جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد و سرانجام قرار است در بخش رقابتی فیلم فجر به نمایش دربیاید.

 

فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعیدآقاخانی بازیگران اصلی این فیلم هستند که در خلاصه داستان آن آمده است: شوکو به همراه همسر دومش رضا تصمیم می گیرد تا فریدون همسر سابقش که توسط فرزندانشان به خانه سالمندان راهی گشته را به خانه خود بیاورند این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه بوجود می‌آورد.

 بنفشه آفریقایی

23 نفر

 

یکی از فیلم‌هایی که انتشار خبر تولیدش حاشیه‌هایی را به وجود آورد، فیلم سینمایی 23 نفر به کارگردانی مهدی جعفری بود.

این فیلم تازه‌ترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده است که در تهران و آبادان فیلمبرداری شد و با حضور سردار قاسم سلیمانی در تهران کلید خورد.

23 نفر روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 1361 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

 23 نفر

 

پالتو شتری

 

یکی از فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال، پالتو شتری مهدی علی‌میرزایی است  که  در اولین تجربه سینمایی‌اش سراغ ساخت یک فیلم کمدی به تهیه‌کنندگی مجید شیخ‌انصاری رفته است.

این فیلم درباره یک دانشجوی رشته فلسفه است که پالتویی از پدرش به ارث برده و به پوشیدن آن وابسته شده است.

سام درخشانی، بانیپال شومون، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، پریوش نظریه، علیرضا مهران، طوفان مهردادیان و رضا شیخ انصاری از بازیگران این فیلم هستند.

 

تیغ و ترمه

 

جدیدترین ساخته کیومرث پوراحند پس از فیلم کفشهایم کو؟، تیغ و ترمه است که فیلمبرداری‌اش در آخرین روز آبان امسال به پایان رسید.

در این فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق‌نورد، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، شراره رنجبر، سیمون سیمونیان، میترا قربانی، میعاد عابدی زاده، نوید کوه فلاح، فرانک کوشافر، پدارم ابدان بازی کرده‌اند.

 تیغ و ترمه

جمشیدیه

 

این فیلم دومین تجربه فیلمسازی یلدا جبلی است که پس از یک پیش تولید طولانی اسفندماه گذشته و در سکوت خبری مقابل دوربین رفت.

فیلم اول این کارگردان به نام داره صبح میشه در سی و سومین جشنواره فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم بخش هنر و تجربه شد.

سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته آ پناهی ها، سعید چنگیزیان، ستاره پسیانی، ندا جبرائیلی، شادی کرم رودی، محمد ولی زادگان، کاوه کاتب، حمیرا نونهالی، لیلی فرهادپور، غلامرضا کیایی نژاد، حسین دالمن با حضور کیومرث پوراحمد، بهرام عظیمی و بهرنگ تنکابنی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش آفرینی دارند.

این فیلم به تهیه کنندگی محمدصادق آذین و فردین خلعتبری ساخته شده است.

 جمشیدیه

درخونگاه

 

ساخت این فیلم به کارگردانی سیاوش اسعدی سال قبل تمام شد و قرار بود پس از تکمیل مراحل فنی آماده اکران عمومی شود.

در این فیلم به تهیه‌کنندگی منصور سهراب پور؛ امین حیایی، ژاله صامتی، مهراوه شریفی‌نیا ، نادر فلاح، محمود جعفری، علی استادی، منصور شهبازی، افشین سنگ چاپ، فاطمه مرتاضی و پانته آپناهی با حضور جمشید هاشم پور بازی کرده‌اند.

 درخونگاه

سال دوم دانشکده من

 

رسول صدرعاملی که پسرش با فیلم سونامی در بخش نگاه نو جشنواره امسال حضور دارد، 9 سال پس از ساخت در انتظار معجزه فیلمی جدید با نام سال دوم دانشکده من ساخته است.

بازیگران این فیلم علی مصفا، بابک حمیدیان، شقایق فراهانی، پدرام شریفی، پانته آ پناهی ها، نیلوفر خوش خلق، شیوا خسرومهر، مریم بوبانی و علیرضا استادی هستند.

 

سرخپوست

 

یکی دیگر از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی است.

او در دومین تجربه کارگردانی خود پس از چهار سال از ساخت ملبورن، فیلم دیگری را با بازی نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار؛ مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و آتیلا پسیانی کارگردانی کرده است.

 

سمفونی نهم

 

محمدرضا هنرمند پس از 17 سال از ساخت فیلم عزیزم من کوک نیستم امسال با ملودرامی طنز و فانتزی در جشنواره حضور دارد.

حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، هدی زین العابدین، مارین ون هولک و محمدرضا فروتن بازیگران «سمفونی نهم» هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «شاید عاشق شدن آخرین فرصت هرکسی برای آدم بودن باشد. شما هم موافقید؟»

 سمفونی نهم

شبی که ماه کامل شد

 

تازه‌ترین فیلم نرگس آبیار شبی که ماه کامل شد نام دارد که الناز شاکردوست نقش اصلی آن را در کنار هومن سیدی ایفا کرده است.

 این فیلم سینمایی روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

شبی که ماه کامل شد به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و به عنوان محصول جدید موسسه تصویر گستر پاسارگاد تولید شده و چهارمین فیلم سینمایی نرگس آبیار است که نیمه اول سال ۹۷ جلوی دوربین رفت.

 

طلا

 

پرویز شهبازی که در خبرها آمده بود جدیدترین فیلمش بدون حضور در جشنواره راهی اکران می‌شود، سرانجام طلا را به دفتر جشنواره فرستاد که در بخش سودای سیمرغ هم پذیرفته شده است.

نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی طلا هستند.

فیلم طلا که یک روایت اجتماعی درباره مسائل روز جوانان است، جدیدترین ساخته پرویز شهبازی بعد از فیلم هایی چون «نفس عمیق»، «عیار ۱۴» و «دربند» است.

 طلا

تختی

 

بهرام تولی که در جشنواره فجر سال گذشته با فیلم تنگه ابوقریب جوایز متعددی را دریافت کرد، ساخت فیلم جدیدش تختی با حاشیه‌هایی همراه بود از جمله تغییر بازیگر نقش اصلی که امیر جدیدی معرفی شده بود و مدت‌ها مشغول آماده‌سازی برای ایفای این نقش بود.

در فیلم غلامرضا تختی به تهیه‌کنندگی سعید ملکان؛ آتیلا پسیانی، حمید رضا آذرنگ، پریوش نظریه، ستاره پسیانی، بهنوش طباطبایی، بانیپال شومون، مجتبی پیرزاده، علیرضا گودرزی، معصومه قاسمی پوربازی کرده‌اند.

 تختی

قسم

 

محسن تنابنده دومین فیلم سینمایی خود را با نام قسم ساخته که در جشنواره امسال حضور دارد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی، یک درام اجتماعی است و فیلمنامه آن را هم خود محسن تنابنده نوشته است.

مهنار افشار، سعید آقاخانی و حسن پورشیرازی از بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند.

 

قصر شیرین

 

تازه‌ترین ساخته رضا میرکریمی، دبیر جشنواره جهانی فجر، قصر شیرین نام دارد که در جشنواره ملی فجر به رقابت با دیگر فیلم‌های می‌پردازد.

قصر شیرین داستانی اجتماعی دارد و حامد بهداد، محمد عسگری، ژیلا شاهی، اکبر آئین، آزاده نوبهار، محمد اشکان‌فر، یونا تدین و نیوشا علیپور بازیگران آن هستند.

فیلمنامه قصر شیرین توسط محسن قرائی و محمد داودی بر اساس طرحی از سیدرضا میرکریمی نوشته شده که آخرین فیلمش دختر بود.

 قصر شیرین

ماجرای نیمروز2: رد خون

 

محمدحسن مهدویان پس از فیلم لاتاری که در جشنواره سال گذشته برخلاف دیگر فیلم‌هایش موفقیت خاصی نداشت، امسال با ادامه ماجرای نیمروز در این رویداد شرکت کرده است.

داستان این فیلم به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی، در حاشیه یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر کشور روایت می‌شود و برخی صحنه‌های جنگی آن در اسلام آباد غرب جلوی دوربین رفته است.

هادی حجازی‌فر،  بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هستی مهدوی‌، حسین مهری، مهدی زمین‌پرداز، امیر احمد قزوینی و با حضور جواد عزتی بازیگران اصلی قسمت دوم «ماجرای نیمروز» هستند.

 ماجرای نیمروز- رد خون

متری شش و نیم

 

سعید روستایی پس از فیلم ابد و یک روز که در زمان شرکت در جشنواره فجر چند سال قبل جوایز زیادی کسب کرد، متری شش و نیم را در دومین تجربه فیلمسازی خود از تابستان امسال کلید زد که فیلمبرداری آن هم بسیار طولانی شد.

 پیمان معادی، نوید محمدزاده، پرینار ایزدیار، هومن کیایی، مازیار سیدی، مهدی حسینی‌نیا، علی باقری، مرجان قمری و پیمان شریعتی جمعی از بازیگران فیلم «متری شش و نیم» هستند که داستانی اجتماعی را با محوریت معضل مواد مخدر به تصویر کشیده‌اند.

 

مردی بدون سایه

 

علیرضا رئیسیان آخرین قسمت از سه‌گانه عاشقانه خود را با نام مردی بدون سایه ساخته که درامی اجتماعی و در خصوص مشکلات عاطفی انسان امروز است که بر اساس طرحی از مهدی سجاده‌چی و مریم شبانی ساخته شده است.

این فیلم که در اسپانیا هم فیلمبرداری شده از بازیگران خارجی هم بهره برده ولی بازیگران ایرانی آن لیلا حاتمی ، علی مصفا ، فرهاد اصلانی، امیر آقایی ، گوهر خیر اندیش ، نادر فلاح ، به‌آفرید غفاریان ، سیامک اطلسی، نسیم ادبی، سیمون سیمونیان، پانته‌آ سیروس، آزاده اسماعیل خانی، شهرام جمشیدی، احسان شیخی، عاطفه للهی، حمیدرضا حیات، مینا ارشدی، محمدرضا خواجوی و فرانک کوشافر هستند.

 مردی بدون سابه

مسخره باز

 

این فیلم به کارگردانی همایون غنی‌زاده که در تئاتر کارگردانی شناخته شده است، دومین فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال است که از بخش نگاه نو در این رقابت حضور دارد.

کارگردان نمایش‌های «ملکه زیبایی لی‌نین»، «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» و «کالیگولا» که چند سال قبل هم در فیلم اژدها وارد می‌شود مانی حقیقی بازی کرده بود، مسخره‌باز را به تهیه‌کنندگی علی مصفا ساخته است.

در این فیلم علی نصیریان، هدیه تهرانی، ‌فرهاد اصلانی، ‌صابر ابر، بابک حمیدیان، محسن حسینی، مهدی کوشکی، خسرو بامداد، ایرج ذبیحی بازی کرده‌اند.

در خلاصه داستان مسخره باز آمده است: «تو پرورشگاه صدام می کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم.»

 

ناگهان درخت

 

پیمان معادی که سال گذشته با کارگردانی فیلم بمب، یک عاشقانه در جشنواره حضور داشت، امسال تهیه‌کننده فیلم تازه صفی یزدانیان است که چند سال قبل فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ او مورد توجه قرار  گرفت.

در فیلم ناگهان درخت پیمان معادی، مهناز افشار، سیامک صفری، شقایق دهقان، مهراب قاسم خانی، پانته آ پناهی ها، زهره عباسی، لیلی فرهادپور، شهروز آقایی پور و ایران نبی زاده ایفای نقش کرده‌اند.

 

دیگر فیلمی که در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی‌وهفتم فجر حضور دارد، خون خدا نام دارد که مرتضی علی عباس میرزایی آن را کارگردانی کرده اما اطلاعات موثقی درباره ان منتشر نشده است.

مرتضی علی عباس ، فیلم انزوا را پیش از این ساخته بود.

 

در همین رابطه بخوانید

 

آشنایی با ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

 

تمام فیلمهای سی و هفتمین جشنواره فبلم فجر

 

آنچه در نشست خبری دبیر سی و هفتمین جشنواره فجر گفته شد

 



 تاريخ ارسال: 1397/10/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.