پرده سینما

اعتراض شورای عالی تهیه‌كنندگان به روند انتخاب فیلم‌ها توسط سینماداران

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شورای عالی تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران بیانیه‌ای را منتشر كرد و در آن به روند انتخاب فیلم ها توسط سینماداران اعتراض کرد.

به گزارش بخش سینمایی ایسنا، در این بیانیه آمده است: «بحث‌ها و جدلهای اخیر بر سر ارائه و یا عدم ارائه جدول اکران فیلمهای سینمایی از سوی دولت، سبب شد تا یک بار دیگر موضوع نمایش در کانون توجه اهل فرهنگ و سینما قرار گیرد. بحرانی بودن وضعیت سینمای ایران در بخش نمایش، در ماهها و سالهای اخیر، حکایت از ضرورت تجدید نظر در نحوه انتخاب فیلمها برای نمایش عمومی دارد. مطالبات افکار عمومی در مقطع زمانی کنونی ارتقا یافته و دیگر با سلیقه انتخاب‌کنندگان فعلی فیلمها که شامل تعداد محدودی از سالن‌داران سینماست، منطبق نیست. اگر همچنان سالن‌داران بخواهند سلیقه‌ی خود را به مخاطبان سینما تحمیل کنند، اتهام رواج ابتذال از سینمای ایران مرتفع نخواهد شد. سالن داران عملاً ثابت کرده‌اند که در انتخاب فیلمها اسیر گرایشهای اقتصادی خود هستند و برای نمایش فیلمها به جنبه‌های فرهنگی توجهی ندارند. البته تجربه‌ی یک سال اخیر ثابت کرده که آنها در تشخیص‌های اقتصادی نیز راه خطا رفته‌اند. توجه وگرایش بیش ازحد به وجه اقتصادی سینما، یقیناً منجر به تضعیف بُعدفرهنگی سینما می‌شود. این چرخه معیوب تولیدکنندگان را نیز به گرداب تولیدات سطحی می‌کشاند ونهایت این روند غیرعقلانی گریز و واپس‌زدگی مخاطب را به‌دنبال دارد. همان‌گونه که آثار و شواهد اولیه آن روز به روز عیان‌تر می‌شود.روند انتخاب فیلمها توسط آنها سینما را به قهقرا کشانده و بیم آن می‌رود سینمای ایران را به سالهای ابتدایی دهه پنجاه کشاند.

سال هایی که در آن مردم سالن های سینما را ترک کردند و فیلمهای ایرانی، صحنه را به نفع فیلمهای خارجی و بیگانه خالی کردند. همان طور که اینک پر کردن سالنها را با فیلمهای خارجی، آرزو می‌کنند و برای خالی نبودن عریضه درسالنهای سینما فوتبال پخش می‌نمایند.

اینک که معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرفته همچنان انتخاب فیلمها برای اکران به عهده اهل سینما باشد، شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما که شامل مجمع فیلمسازان سینمای ایران، کانون تهیه‌کنندگان سینما و انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما می‌شود معتقد است برای بسامان سازی و برای ایجاد امکان نمایش عمومی فیلمهای ارزنده و مستقل، باید دست سالن‌داران از انتخاب فیلمهای اکرانی کوتاه شود. باید تهیه‌کنندگان، که اصلی‌ترین بانیان تولید فیلمهای ارزشمند سینمای ایران هستند، تصمیم‌گیران اصلی اکران فیلمها باشند. این تهیه‌کنندگان هستند که موجبات بالندگی سینماگران را در باروری ایده‌های بکر فراهم می‌کنند و بنابراین آنها هستند که در انتخاب فیلمها برای اکران می‌توانند صاحب تشخیص باشند. آنها می‌توانند سینمای ایران را با سلایق مردم روزهمگام کنند وپاسخ‌گوی تمام گرایشات موجود در میان مردم باشند.»


 تاريخ ارسال: 1389/4/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.