پرده سینما

شمایل هایی دیدنی بر پرده نقره ای؛ سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت در یک نگاه

سارا طاهرمقدس



 

 

 

 

 

 

سیزدهمین جشنوراه «سینما حقیقت» را می توان یکی از پربارترین دوره های این جشنواره قلمداد کرد. جشنواره ای با دهها فیلم دیدنی از ایران و سراسر جهان، چشم اندازی جذاب از سینما مستند را پیش روی مخاطبان قرار می دهد.

 

 

روح پیتر سلرز، پیتر مداک

 

روح پیتر سلرز فیلمی بسیار دیدنی و گیرا درباره پیتر سلرز بازیگر نامدار انگلیسی است. پیتر سلرز کمدین مشهور انگلیسی، دو بار نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم‌های دکتر استرنج‌لاو و حضور شده است. او برای ایفای نقش در فیلم حضور، برنده جایزه گلدن‌گلوب و بفتا شده است. سلرز در فیلم‌هایی چون قاتلین پیرزن، مردی که هرگز نبود، لولیتا، پلنگ صورتی، دکتر استرنج‌لاو، تیری در تاریکی، پارتی، هافمن، خوشبین‌ها، بازگشت پلنگ صورتی، قتل یا مرگ، حضور، بازی کرده است. او سال ۱۹۸۰ پس از یک حمله قلبی در سن ۵۴ سالگی در شهر لندن درگذشت. پیتر مداک مستندساز ۸۱ ساله زاده‌ی بوداپست مجارستان و شهروند انگلستان است. این فیلم بسیار گیرا متمرکز بر ماجراهای پشت صحنه فیلم روح در آفتاب ظهر است که در سال 1974 باز هم به وسیله پیتر مداک کارگردانی شده است.

 

 

تشیع جنازه رسمی، سرگئی لوزنیتسا

 

مستندی بسیار بدیع که در کمال استادی بدون گفتار متن ساخته شده است. این فیلم با فیلمهای آرشیوی به جا مانده از تشیع جنازه استالین ساخته شده است. استادی کارگردان را می شود در این دانست که بدون آنکه به روال اینطور فیلمها در سراسر فیلم از گفتار متن استفاده کند، صرفاً با استفاده از صداهای واقعی مستندی درجه اول درباره استالین و دوران استالینی ساخته است.

این فیلم حاوی تصاویر آرشیوی بی‌نظیری است که تاکنون دیده نشده است. خبر درگذشت استالین در ۵ مارس ۱۹۵۳، اتحاد جماهیر شوروی را شوکه کرد. ده‌ها هزار نفر در مراسم تدفین وی حاضر شدند. در فیلم هر مرحله از نمایش خاکسپاری را همانطور که توسط روزنامه‌ پراودا، “وداع بزرگ” توصیف شده بود، نظاره می‌کنیم و به تجربه‌ جدیدی از زندگی و مرگ دراماتیک و عجیب زیر سلطه‌ استالین دست پیدا می‌کنیم.» تشییع جنازه رسمی که تولید سال ۲۰۱۹ کشورهای لیتوانی و هلند است، در دوسالانه‌ی ونیز ایتالیا و جشنواره‌های تورنتو، وین و هزاره لهستان به نمایش درآمده است.

سرگئی لوزنیتسا Sergei Loznitsa اهل لیتوانی است و تاکنون مستندهای محاصره (۲۰۰۵)، آرتل (۲۰۰۶)، مرور (۲۰۰۸)، نور شمالی (۲۰۰۸)، معجزه‌ی سنت‌آنتونیو (۲۰۱۲)، خدمتکار (‌۲۰۱۴)، رویداد (‌۲۰۱۵)، گورستان کهنه‌ یهودی (۲۰۱۴)، آسترلیتز (‌۲۰۱۶)، روز پیروزی (‌۲۰۱۸) و آزمون (‌۲۰۱۸ ) را کارگردانی کرده است.

 

 

فلینی ابدی، یوچینو کاپوچو

 

این مستند بسیار شلوغ و پرسر و صدا! از سبک و سیاقی بهره برده که بسیار شبیه حال و هوای فیلمهای خود فلینی است. یکی از جالب ترین بخش های فیلم شرح دیدار معهود فدریکو فلینی و کارلوس کاستاندا است. سفر فلینی به مکزیک برای دیدار با کارلوس کاستاندا از ماجراهای کمتر روایت شده زندگی این استاد بزرگ سینماست. فلینی در این باره گفته است: "آن چه مرا (یک ایتالیایی، یک مدیترانه ای که با تربیت کاتولیک شرطی شده است) افسون کرد و برایم بیگانه نمود، دیدگاه خاص دون حوان و کاستاندا به جهان بود. من آن جا چیزهای غیر انسانی زیادی دیدم... چیزی که افسون کننده یافتم این بود که احساس می کردی به چشم اندازی انتقال یافته ای که هرگز تصور نمی کردی، و هرگز گمان نمی بردی و این که به راستی داشتی بیرون از خودت، بیرون از انسانیت خودت تنفس می کردی و این که برای لحظه ای به تو لرزشی نا آشنا از تعلق به دیگر عناصر دست می داد، به عناصری از دنیای گیاهان، دنیای حیوانات، حتی دنیای کانی ها، احساسی که از جنس سکوت است و از جنس رنگ های فرا زمینی و فرا جهانی...".

 

 

 

فورمن علیه فورمن، هلنا ترشتیکوا و یاکوب هینا

 

 

فیلمی به شدت دیدنی درباره ترک چکسلواکی به وسیله میلوش فورمن، اقامت او در ایالات متحده و دوران بیکاری و انزوایش. و بعد ساختن فیلمهای فرار از خانه، پرواز بر فراز آشیانه فاخته، آمادئوس و ...

فیلم ما را با ابعادی بسیار دیدنی و تازه از زندگی خصوصی، روحیات و سلیقه های حرفه ای، و پشت صحنه فیلمهای او آشنا می کند و می تواند کلاس درس خوبی برای کارگردانی سینما هم محسوب شود.

 

 

سارا طاهرمقدس

آذر ۱۳۹۸



 تاريخ ارسال: 1398/9/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.