پرده سینما

«سینماحقیقت» سیزدهم برگزیدگانش را معرفی کرد

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

پنج مستند برتر جشنواره از نگاه مخاطبان به این ترتیب اعلام شد؛ رتبه پنجم «آدور»،‌ رتبه چهارم «خط باریک قرمز»، رتبه سوم «تارهای ممنوع»، رتبه دوم «صحنه‌هایی از یک جدایی» و رتبه اول «جایی برای فرشته‌ها نیست».

 

 

 

جایزه بهترین مستند با موضوع آسیب‌های اجتماعی به «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست اهدا شد.آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» با معرفی برگزیدگان این رویداد در تالار وحدت برگزار شد و نشان فیروزه بهترین مستند این رویداد به مستند «گلوله‌باران» اهدا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز دوشنبه ۲۵ آذر ماه مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمد حمیدی مقدم دبیر این دوره از جشنواره روی صحنه آمد و در بخشی از صحبت‌های خود گفت:  در آیین پایانی سینما حقیقت قرار داریم، از همه کسانی که ما را در برگزاری این جشن همراهی کردند  تشکر می‌کنم.

وی افزود: گام‌هایی امسال برای استانداردسازی جشنواره برداشته شد تا بتوانیم در مسیر تحول موفق شدیم. سینما حقیقت نشان داد ایران فقط تهران نیست و فرصتی برای دیده شدن همه فراهم کرد. برای اولین بار فروش بلیت داشتیم که اولین گام برای اقتصاد سینمای مستند را برداریم و از تجربه‌های این دوره برای دوره چهاردهم استفاده کنیم.

حمیدی‌مقدم تأکید کرد: باید برای داشتن سینمای ملی به سینمای مستند توجه داشت، چرا که سینمای مستند جهان بهتری می‌سازد.

 

اهدای مشترک جایزه «هنروتجربه»

 

در ادامه این مراسم جایزه بخش هنر و تجربه به صورت مشترک به فیلم‌های «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست و «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری اهدا شد.

جایزه بهترین مستند با موضوع آسیب‌های اجتماعی به «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست اهدا شد.

در ادامه این مراسم جایزه «مستند منتخب شبکه مستند» به مستند «صد سال تنهایی» به کارگردانی محمدعلی فارسی اهدا شد.

 

معرفی برگزیدگان بخش کارآفرینی

 

«مستند کارآفرینی» عنوان بخش ویژه جشنواره سیزدهم بود که با حمایت اتاق بازرگانی تهران آثار مرتبط با موضوع کارآفرینی در این بخش انتخاب و داوری شد.

در این بخش جایزه سوم به فیلم «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی اهدا شد و جایزه دوم را فیلم «رویای آب» به کارگردانی  محمد واعظی از آن خود کرد.

جایزه اول این بخش اما به فیلم «من می‌خوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی اهدا شد.

همچنین از دو نفر از شخصیت‌های فیلم‌های حاضر در این بخش هم تقدیر شد که شامل علی‌اکبر رفوگران کاراکتر اصلی فیلم «خودکار» و محمد قائم پناه شخصیت محوری فیلم «رویای آب» شد.

 

برگزیدگان کوتاه و نیمه‌بلند بخش بین‌الملل

 

جایزه بخش فیلم‌های مستند کوتاه و نیمه بلند در بخش بین الملل جایزه ویژه هیات داوران مستند کوتاه به مایا نواکویچ برای فیلم «و آنگاه شب فرا می‌رسد» اهدا شد.

 

تندیس بهترین مستند کوتاه این بخش به «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی تقدیم شد.

جایزه ویژه بخش مستند نیمه بلند بین‌الملل به فیلم «قاشق» به کارگردان لایلا پاکالنینیا تقدیم شد و جایزه بهترین فیلم مستند نیمه بلند بخش بین‌الملل به فیلم «حیوانات از نفس افتاده» به کارگردانی لی لی تقدیم شد.

 

«کنار رینگ» برترین مستند بلند بین‌الملل

 

در بخش فیلم‌های مستند بلند بین الملل، دیپلم افتخار این بخش به محسن استادعلی برای فیلم «خسوف» اهدا شد و جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «قهرمان گله» به کارگردانی تون فانت زانتفورت تقدیم شد.

جایزه ویژه دوم هیات داوران به سام کلانتری برای فیلم «جایی برای فرشتگان نیست» اهدا شد. کلانتری این جایزه را به تیم ملی هاکی دختران ایران اهدا کرد.

تندیس بهترین فیلم مستند بلند بخش بین‌الملل به فیلم «کنار رینگ»  آندره هورمان تقدیم شد.

 

برگزیدگان بخش شهید آوینی

 

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره سیزدهم سینماحقیقت، نوبت به معرفی برترین‌های بخش «شهید آوینی» رسید. تندیس برنزی این بخش به حامد سعیدی‌راد برای فیلم «کاست» تقدیم شد.

تندیس نقره ای بخش آوینی به امیرحسین نوروزی برای فیلم «خاطرات موتورسیکلت» اهدا شد.

تندیس طلایی این بخش را اما امیر اوصانلو برای فیلم «پیرمرد و خواننده» از آن خود کرد.

 

رواج فرهنگ «دیدن فیلم مستند»

 

در ادامه مراسم حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی روی سن حاضر شد و در سخنانی کوتاه گفت: امیدوارم سینمای مستند همیشه خوش بدرخشد. خوشبختانه، سینمای مستد مسیر رو به رشد دارد. این جشنواره خط بطلان بر برخی باورها کشید؛ کیفیت آثار نسبت به سال قبل بهتر شده است.

وی افزود: امسال آثار بسیاری را از سراسر کشور برای حضور در این جشنواره داشتیم که مساله قابل توجهی بود که شعار «ایران تهران نیست» را پیش گرفته بود. مدتی است که فرهنگ فیلم مستند دیدن در جامعه رواج پیدا کرده است و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ توسعه پیدا کند. برای سال آتی بودجه‌های مستند افزایش پیدا می‌کند. همچنین تدوام رایزنی با نهادها برای گسترش  سینمای مستند لازم است.

 

برگزیدگان بخش ملی

 

در ادامه نوبت به معرفی برگزیدگان بخش مسابقه ملی رسید.

در این بخش جایزه،بهترین نویسنده متن به امیر مهدی حکیم و حجت بامروت برای فیلم «مهدی که به دنیا آمد» اهدا شد.

جایزه بهترین صدا برای مستند «کاغذ پاره‌ها» به انسیه ملکی تقدیم شد.

تندیس بهترین موسیقی متن به حبیب خزاعی‌فر برای مستند «جایی برای فرشته ها نیست» تقدیم شد.

 

تندیس بهترین پژوهش به بابک گودرزی‌نژاد برای فیلم ناگفته های «شهر شلوغ» تقدیم شد.

تندیس بهترین فیلمبردار به مرتضی پورصمدی برای فیلم «خط باریک قرمز» اهدا شد.

تندیس بهترین تدوین هم به مرتضی پایه‌شناس برای فیلم «گلوله باران» اهدا شد.

پایه‌شناس حین دریافت این جایزه گفت: ما نمی‌خواهیم سینمای مستند را پلی برای سینمای بلند بدانیم، چرا که همه کسانی که اینجا هستند براین باورند سینمای مستند یک قله است.

این مستندساز همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت:‌از مسئولان می‌خواهم که با عملکرد خود کاری نکنند ایران شبیه سوریه شود، کاش دولت حرف ما را می‌شنید و  دولت قبل از «سخنگو» نیازمند «سخن‌نیوش» هستند.

در ادامه تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه به علی شهابی نژاد برای فیلم«آبشار» تقدیم شد.

تندیس بهترین فیلم مستند نیمه بلند را مرتضی پایه‌شناس و حسین مومن برای فیلم «گلوله باران» دریافت کردند.

تندیس کارگردانی بهترین فیلم مستند بلند به محسن استادعلی برای کارگردانی «خسوف» تقدیم شد.

جایزه ویژه هیات داوران هم به محمدصادق اسماعیلی برای فیلم «آدور» اهدا شد.

 

بخش تقدیر از شخصیت‌های  مستندها

 

در ادامه برنامه و در بخش تقدیر از شخصیت‌های فیلم‌های مستند حاضر در جشنواره سیزدهم، شخصیت اول فیلم «مهمانشهر» یعنی ناصر زوری تقدیر شد.

 

در این بخش محسن اسلام‌زاده برای جسارت ساخت مستند در افقانستان تقدیر شد.

از عصمت احمدیان به عنوان شخصیت اول مستند «بانو» هم تقدیر شد.

عصمت احمدیان در این بخش گفت: مستندسازان و فیلم سازان باید به جوانان امید دهند، کاری کنید که جوان‌ها پای فیلم‌های شما بنشینند.

نشان فیروزه بهترین فیلم مستند برای «گلوله‌باران»

در ادامه مراسم تندیس ویژه دبیر جشنواره به فرزاد خوشدست برای فیلم «خط باریک قرمز» تقدیم شد.

اما جایزه اصلی هیأت داوران یعنی نشان فیروزه بهترین فیلم مستند به مرتضی شعبانی برای تهیه‌کنندگی مستند «گلوله باران» اهدا شد.

مرتضی شعبانی جایزه‌اش را به همه مستندسازانی که نظیر شهید هادی باغبانی که در مسیر فیلمسازی به شهادت رسیده‌اند، تقدیم کرد.

بهترین مستند از نگاه مخاطبان؛ «جایی برای فرشته‌ها نیست»

 

 در ادامه این مراسم مهدی شامحمدی دبیر اجرایی شورای آرای تماشاگران، سه فیلم پرمخاطب سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت را به این ترتیب اعلام کرد: «جایی برای فرشته ها نیست» رتبه اول، «پروژه ازدواج» رتبه دوم و «صحنه هایی از یک جدایی» رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین به گزارش سامانه «سینماتیکت» سه مستند پرفروش به این ترتیب اعلام شدند؛ جایگاه اول «جایی برای فرشته نیست»، جایگاه دوم «واکس چه» و جایگاه سوم «صحنه هایی از یک جدایی».

 

در ادامه پنج مستند برتر جشنواره از نگاه مخاطبان به این ترتیب اعلام شد؛ رتبه پنجم «آدور»،‌ رتبه چهارم «خط باریک قرمز»، رتبه سوم «تارهای ممنوع»، رتبه دوم «صحنه‌هایی از یک جدایی» و رتبه اول «جایی برای فرشته‌ها نیست».

 

به این ترتیب جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به محمد شکیبانیا  برای فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» اهدا شد.

 

 



 تاريخ ارسال: 1398/9/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.