پرده سینما

سینماهای تهران دوباره تعطیل شدند

پرده سینما



 

 

 

 

 

 

رییس انجمن سینماداران با تایید خبر تعطیلی سینماها در پی نارنجی شدن تهران، از بخش دولتی گله کرد که به جای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، مدام بر سر راه این امور سنگ‌اندازی می‌کند.

محمد قاصد اشرفی در این زمینه به ایسنا گفت: متاسفانه سینماها همچنان جزو مشاغل گروه سه محسوب می‌شوند و بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، در وضعیتی که شهرها به حالت نارنجی قرار بگیرند، مشاغل این گروه به صورت خودکار تعطیل می‌شود. از آنجاکه وضعیت تهران هم به لحاظ شرایط کرونا به رنگ نارنجی درآمده، سینماها به صورت خودکار از فردا، ۹ فروردین ماه در تهران و دیگر شهرهای نارنجی تعطیل می‌شوند.

او با انتقاد از قرار گرفتن سینماها در مشاغل گروه سه، ادامه داد: سینماها جزو امن‌ترین مکان‌ها هستند که تمام پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت می‌کنند و در حیرتم که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا این موضوع را به صورت کارشناسی بررسی نمی‌کند؛ در حالی که بسیاری از مکان‌های پرتردد همچنان در شرایط خطرناک، به فعالیت خود ادامه می‌دهند. دولت به جای کمک کردن به سینماها مدام مشکلی به مشکلات آنان اضافه می‌کند.

مدیر سینما ماندانا تاکید کرد: هیچ چیزی برای ما مهم‌تر از جان و سلامت مردم نیست. از وزارت بهداشت و کادر درمان بسیار قدردانی می‌کنم که برای حفظ سلامت مردم جانفشانی می‌کنند ولی قرار گرفتن سینماها در مشاغل گروه سه نادرست است و به عنوان یک شهروند از این تعطیلی گله‌مندم زیرا کارشناسی‌شده نیست. امیدوارم به این موضوع توجه کنند تا تغییر گروه اتفاق بیفتد. اگر کارشناسان، ناامنی سینماها را تایید کنند، ما هرگز راضی نیستیم جان مردم به خطر بیفتد ولی حالا گله بزرگ ما این است که این تعطیلی‌ها، کارشناسی نشده است.

اشرفی با ابراز تاسف از شرایط دشوار سینماها در دوران کرونا افزود: در وضعیتی که حیات سینماها به نابودی کشیده شده، دولت نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه موانع تازه‌ای مانند مالیات و ارزش‌افزوده را هم ایجاد کرده است. چرا فعالیت‌های فرهنگی آن هم در وضعیتی که به نابودی کشیده شده‌اند، باید ملزم به پرداخت مالیات شوند؟! این چنین است که بسیاری از همکاران ما درخواست تغییر کاربری سینماهای خود را داده‌اند چون واقعا نمی‌توان با این وضعیت به فعالیت ادامه داد.

او توضیح داد: هرچند بار ارزش افزوده بر دوش مخاطب است ولی در این وضعیت سخت اقتصادی مخاطب چقدر می‌تواند برای دیدن یک فیلم هزینه کند و طبیعی است که استقبال تماشاگران از این هم کمتر شود.

این سینمادار یادآوری کرد: هرچند وزارت ارشاد متولی امور سینماهاست ولی برای حمایت از آنها بودجه‌ای ندارد و دولت باید خودش بودجه‌ای برای این امر در نظر بگیرد.

اشرفی تشریح کرد: وقتی یک سینما تعطیل می‌شود، معیشت چندین خانواده نابود خواهد شد چراکه کارکنان سینما منبع درآمد دیگری ندارند و از حمایت دولتی هم که برخوردار نیستند، بنابراین چگونه باید گذران زندگی کنند.

رییس انجمن سینماداران درباره تغییر گروه سینماها توضیح داد: چنین درخواستی مطرح و پیگیری شده ولی هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. این در حالی است که این روزها پنج فیلم در حال اکران بودند که از فردا به ناچار اکران‌شان متوقف می‌شود. با این توصیف، یک سرمایه‌گذار چگونه برای تولید فیلم بعدی، مجاب شود.

اشرفی در پایان یادآوری کرد: الگوی سینماداری از غرب آمده و خوب است که همچون کشورهای غربی مالیات را بر سینماها ببخشیم و در شرایطی که همه کشورها از فعالیت‌های فرهنگی حمایت می‌کنند، ما نیز از این بخش حمایت کنیم نمی‌شود که همیشه همه فشارها بر دوش بخش فرهنگی سنگینی کند.


 



 تاريخ ارسال: 1400/1/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.