پرده سینما

«شهربانو» درباره جامعه‌ای است که انسان خطاکار را نمی‌بخشد

پرده سینما


 

 

 

 

 


 

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم «شهربانو» گفت: فیلم شهربانو درباره جامعه‌ای است که انسان خطاکار را نمی‌بخشد. این فیلم فاصله بین خطا و خلاف را بررسی می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلم سینمایی «شهربانو» فیلمی مادرانه است که با مضمون اجتماعی به آسیب شناسی یک چالش در خانواده می پردازد. این فیلم به تهیه کنندگی پگاه احمدی و کارگردانی مریم بحرالعلومی در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کرده است.

مریم بحرالعلومی، کارگردان فیلم شهربانو در حاشیه جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، جشنواره جهانی فیلم فجر و بخش داخلی این رویداد را دو جشنواره با دو نگاه مختلف دانست و گفت: خیلی ارتباطی بین این دو جشنواره وجود ندارد. سیاست‌های‌شان متفاوت است و دو هیات انتخاب جداگانه دارند. بنابراین نمی‌شود پیگیری کرد که چرا فیلمی اینجا حضور دارد و آنجا انتخاب نشده است.

 

اولین گزینه من فرشته صدرعرفایی بود

 

وی با یادآوری این نکته که فیلم شهربانو در بخش‌های بهترین کارگردانی، فیلم، فیلمنامه و بازیگر زن و مرد داوری می‌شود، گفت: من خیلی خوشحالم که فیلم «شهربانو» در جشنواره جهانی فجر نمایش داده می‌شود. هر فیلمسازی از دیده شدن فیلمش خوشحال می‌شود.

بحرالعلومی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می‌دهید فرشته صدرعرفایی برنده جایزه بازیگری شود توضیح داد: خانم صدرعرفایی این استحقاق را دارد که در هر جشنواره ای جایزه بگیرد. بعد از این که فیلمنامه نوشته شد، اولین گزینه من برای انتخاب نقش شهربانو ایشان بودند. تصور می کردم که شهربانو به شدت شبیه ایشان است. نفوذی که خانم صدرعرفایی در چشم‌هایشان دارند، ایشان را به شهربانو نزدیک کرد.

 

«شهربانو» درباره جامعه‌ای است که انسان خطاکار را نمی‌بخشد

 

کارگردان فیلم شهربانو درباره چگونگی شکل‌گیری سوژه گفت: پژمان تیمورتاش طرحی را برای من ارسال کرد که قصه یک خطی‌اش به شدت من را جذب کرد. این قصه خیلی با دغدغه های من همسو بود. قصه از یک شخصیت واقعی که آقای تیمورتاش در محله‌شان داشتند الهام گرفته شد. با ایشان مطالعات میدانی و پژوهش انجام دادیم. از معاونت فرهنگی قوه قضاییه وقت نیز در حوزه محتوا و مضمون مشورت گرفتیم.

بحرالعلومی درباره شخصیت‌هایی که در فیلم غایب هستند توضیح داد: دو شخصیت رعنا و پدر در فیلم شهربانو وجه بصری ندارند. اگر به آنها وجه بصری می‌دادم چیزی به فیلم اضافه نمی‌شد. شهربانو در حسرت دیدار آنها سال‌ها را گذرانده بود و دلتنگی که برای آنها داشت، مساله قصه بود.

 

شهربانو قصه زندانی بودن نیست

 

وی افزود: قصه شهربانو قصه زندانی بودن نیست؛ قصه خطاست و فاصله بین خطا و خلاف را بررسی می‌کند. شهربانو خطاکار است؛ اما باید در کنار خلافکاران در حبس باشد. جامعه و خانواده و جهان پیرامون او را نمی‎ بخشد و نادیده می گیرد. آیا بین نگاه ما به خطاکار و خلافکار نباید تفاوتی باشد؟ این خطا می تواند یک اشتباه ناخواسته باشد. هیچ‌ فردی نباید خودش را در یک اشتباه حبس و زندانی کند. هیچ حبسی بدتر از این نیست که خودت را نبخشی و در یک چاردیواری خطاکاری خودت را حبس کنی.

کارگردان فیلم پاسیو با اعلام این خبر که فیلم سومش یعنی قطع فوری در مرحله صداگذاری قرار دارد گفت: این فیلم قصه زنان نیست. تلاش می کنم در فیلم‌هایم از انسانیت حرف بزنم و زن و مرد مساله من نیست.

به گزارش ایرنا، فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولی‌زادگان، علی کیان ارثی، ترنم کاظمی و بهرنگ علوی، با حضور یوسف تیموری و صدای افتخاری مه لقا باقری نقش‌آفرینان شهربانو هستند.


 تاريخ ارسال: 1400/3/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.