پرده سینما

توضیحات مسئولان سینمایی مشهد در خصوص تخریب سینمای تاریخی آسیا

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا/خراسان رضوی سینما آسیا یکی از سینماهای قدیمی مشهد است که پیش از انقلاب اسلامی، یعنی حدودا در سال ۱۳۴۰ در خیابان ارگ آغاز به کار کرده و در زمان خود یکی از سینماهای پرمخاطب این شهر بوده است، اما با توجه به اینکه پس از آن سینماهای جدیدتری تاسیس شدند، این سینما در حاشیه قرار گرفته و مدت زیادی است که در تعطیلی به سر می‌برد.

سینما آسیا که از آن به عنوان حافظه تاریخی سینمای استان یاد می‌شود، با پیشنهاد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، قرار بوده است که به عنوان موزه سینمای خراسان رضوی نام‌گذاری شود و مورد استفاده قرار گیرد، اما در کمال ناباوری در طی چند روز گذشته، هنگامی که همه‌ نگاه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است، توسط حوزه هنری کشور و بدون مکاتبه و هماهنگی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مورد تخریب قرار گرفته است.

مدیر امور سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سینما آسیا متعلق به حوزه هنری بوده و برای تخریب باید با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه انجام می‌شده است که این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر پیگیر موضوع هستیم.

سیدحجت طباطبایی در واکنش به تخریب سینما آسیا مشهد اضافه کرد: سینما آسیا متعلق به حوزه هنری بوده و طبق قانون مسئولان حوزه هنری برای تخریب یا تغییر کاربری آن باید با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مکاتبه می‌کردند که این اتفاق نیفتاده است. ما به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم تا متوجه شویم دلیل تخریب سینما آسیا مشهد چه بوده است.

وی ادامه داد: فعلا می‌توانم در رابطه با این اتفاق ابراز تاسف کنم، چرا که سینما آسیا و سینماهای خیابان ارگ به صورت کلی جزو هویت تاریخی و فرهنگی مشهد هستند و نباید این اتفاق رخ می‌داد. من در گذشته پیشنهاد شفاهی داده بودم که سینما آسیا به موزه سینمای مشهد تبدیل شود که این اتفاق رخ نداد.

مدیر امور سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص خبرهایی که مبنی بر تخریب سینما قدس نیز شنیده می‌شود، خاطرنشان کرد: سینما قدس مشهد را نیز حوزه هنری واگذار کرده و به ‌جای آن می‌خواهد سینمای مهر کوهسنگی را تاسیس کند. البته فروش سینما قدس مورد بحث و مسئله است، اما چون سینما مهر کوهسنگی قرار است جایگزین آن شود، قابل تحمل‌تر است. گفتنی است که شرایط سینما آسیا اما به این صورت نیست.

 

سینما آسیا در اختیار حوزه هنری کشور بود

 

حسن پهلوانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی نیز در مورد تخریب سینما آسیا اضافه کرد: ملک سینما آسیا در حال ریزش و همچنان در اختیار حوزه هنری کشور به عنوان مالک بوده است، در نتیجه این موضوع باید از طریق حوزه هنری تهران پیگیری شود، چرا که مسئولیت آن بر عهده حوزه هنری خراسان رضوی نیست و ما به صورت دقیق از آن اطلاعی نداریم.


 تاريخ ارسال: 1400/3/30
کلید واژه‌ها: سینما آسیا مشهد، تخریب سالن سینما، حوزه هنری خراسان رضوی

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.