پرده سینما

برای جبران شکست ۳۰ ساله؛ فرانسه به اسکار ۲۰۲۱ چشم امید دوخته است

پرده سینما

 

 

 


 

 

 

 

 

فرانسه امسال به فیلمسازان زن چشم امید بسته تا شاید آنها بتوانند شکست ۳۰ ساله کشورشان در اسکار را تغییر دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، فرانسه همیشه یکی از کشورهای اصلی بخش فیلم بین‌المللی رقابت اسکار بوده، اما با وجود اینکه این کشور بیشترین تعداد نامزدی‌ها را در این بخش کسب کرده، نزدیک به ۳۰ سال است که اسکاری به خانه نبرده است.

امسال ممکن است این مسئله تغییر کند چون سه فیلمساز زن تحسین‌شده یعنی سلین سیاما، آدری دیوان و جولیا دوکورنو در صدر کاندیداهایی هستند که باور می‌رود شانس اصلی نمایندگی فرانسه در نود و چهارمین مراسم اسکار را داشته باشند.

هر سال مرکز سینمای ملی فرانسه کاندیدای کشور در بخش اسکار خارجی زبان را معرفی می‌کند. این کمیته امروز نخستین ملاقات خود را برای انتخاب لیست کوتاه کاندیداها برگزار می‌کند، روز دوازدهم اکتبر تهیه‌کنندگان برای صحبت کردن با کمیته حاضر می‌شوند و در نهایت فیلمی انتخاب می‌شود.

باور می‌رود «مامان کوچولو» سیاما، «تیتان» دوکورنو و «رویداد» دیوان کاندیداهای اصلی این فهرست باشند. فیلم «رویداد» به تازگی توسط آی‌اف‌سی فیلمز و فیلم نیشن خریداری شده و «مامان کوچولو» و «تیتان» توسط شرکت نئون پخش می‌شوند.

«تیتان» در مراسم امسال فستیوال فیلم کن برنده جایزه نخل طلا شد. این جایزه در سال ۲۰۱۹ به «انگل» بونگ جون-هو رسید و آن فیلم توانست تبدیل به نخستین فیلم خارجی زبانی شود که جایزه بهترین فیلم اسکار را به خود اختصاص می‌دهد. آی‌اف‌سی همچنین توزیع‌کننده «آبی گرم‌ترین رنگ است» سال ۲۰۱۳ بود که با وجود کسب جایزه نخل طلای کن آن سال به عنوان انتخاب اسکاری فرانسه انتخاب نشد.

امسال کمیته فرانسوی چهار عضو را به جمع خود اضافه کرده: فلوریان زلر کارگردان برنده جایزه اسکار «پدر»، ژولی دلپی نامزد دریافت جایزه اسکار، ایمیلی ژورژ مدیر عامل شرکت ممنتو اینترنشنال و گرگوری شامبه از موسسان شرکت دبلیوتی‌فیلمز. آن‌ها به اعضای سازمانی یعنی تیری فرمو مدیر فستیوال فیلم کن، سرژ توبیانا رییس شرکت یونی‌فرنس و ورونیک سیلا رییس آکادمی سزار فرانسه ملحق می‌شوند تا به انتخاب نماینده کشورشان بپردازند.

در تاریخ سینمای فرانسه تنها ۹ فیلمساز زن با فیلم‌هایشان به عنوان نماینده این کشور به اسکار معرفی شدند که آخرین آن در سال ۲۰۱۵ با فیلم «موستانگ» ساخته دنیس گامس ارگوون بود که هرچند به فهرست نامزدهای اسکار راه یافت، اما موفق به کسب آن نشد. با این حال هرگز هیچ فیلمساز زن فرانسوی اسکار بین‌المللی را برای کشورش به ارمغان نیاورده است.


 تاريخ ارسال: 1400/7/15
کلید واژه‌ها: سینمای فرانسه، جایزه اسکار، فیلم سینمایی تیتان

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.