پرده سینما

به اوج رسیدن انتقادها از هیأت انتخاب؛ چهارمین روز جشنواره فیلم فجر

پرده سینما


 


 

 

 

 

چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور بی سروصدای یکی از بزرگان بازیگری سینما و تئاتر ایران در مقابل توجه ویژه عکاسان و خبرنگاران به حضور رییس سازمان سینمایی در محل برپایی جشنواره و همچنین با به اوج رسیدن انتقادها از هیأت انتخاب جشنواره بابت برخی فیلم‌های منتخب‌شان سپری شد.

 به گزارش ایسنا، پنجشنبه چهاردهم بهمن ماه روز چهارم از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر ، در حالی به پایان رسید که در غیاب دبیر جشنواره (مسعود نقاش‌زاده) که هنوز در قرنطینه‌ی پس از ابتلا به کروناست،  محمد خزاعی - رییس سازمان سینمایی - به خانه جشنواره در مرکز همایش‌های برج میلاد آمد و به جای دبیر پاسخگویی برخی انتقادها شد که در این گزارش، در کنار حاشیه‌های روز چهارم به آن‌ها اشاره خواهد شد.

 

* اولین فیلم روز پنجشنبه 14 بهمن در سینمای رسانه «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس بود که بیشتر در سینمای کوتاه فعال بوده است. «ملاقات خصوصی» یکی از عاشقانه‌های سینماست  که در سال‌های گذشته سینماگران خیلی کمتر سراغ آن به عنوان درونمایه‌ای اصلی رفته بودند. بازیگران اصلی این فیلم هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار هستند و بخش قابل توجهی از این فیلم ۱۲۰ دقیقه‌ای هم در زندان می‌گذرد.

 

* هوتن شکیبا تجربه زیست در زندان را بخاطر بازی در این فیلم ، متفاوت و سخت می‌داند و از خاطراتش برای آشنایی با فضای زندان تعریف کرد که پیش از فیلمبرداری علاوه بر خواندن چند پرونده، دیدارهایی از زندان ها داشته و از قضا در بازدیدی، یکی از همسایه‌های خود را در زندان می‌بیند.

 

 

* پریناز ایزدیار در این فیلم نقش دختری را ایفا می‌کند که برخی آن را کمی مشابه سمیه در «ابد و یک روز» دانستند ولی خود او این نقش را متفاوت می‌دانست و در عین حال در نشست خبری گفت که انتظار، طرح چنین پرسشی را داشته است!

 

در فیلم «ملاقات خصوصی» یکی از کاراکترها به نام ایمان نقش ورزشکاری را بازی می‌کند که در مسابقه قویترین مردان ایران که سال‌ها از تلویزیون پخش می شد شرکت می‌کرد. زندگی این کاراکتر پس از ادامه پیدا نکردن این مسابقه ورزشی تحت تاثیر قرار گرفته و به مسیر خلاف و دزدی می‌افتد. «ایمان» در نشست خبری فیلم تاکید کرد که نقش واقعی خود را در این فیلم بازی کرده و جزء کسانی بوده که در مسابقه قویترین مردان ایران شرکت می‌کرده است. او با بیانی انتقادآمیز یادآور شد که تمام شدن این مسابقه، زندگی خیلی از شرکت‌کنندگان قدیمی مسابقه و ورزشکاران علاقه‌مند را تغییر داده است.

 

 

* دومین فیلم جشنواره در روز چهارم سینمای رسانه‌ها، «ماهان» به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی بود. او یکی از کسانی است که پس از اعلام شدن نام فیلمش در بخش سودای سیمرغ، به عنوان یکی از آقازاده‌های هنری جشنواره یاد می‌شد، اما فرزند علی شاه‌حاتمی نتوانست با اولین ساخته خود رضایتی حتی اندک از مخاطبانش در برج میلاد به دست آورد. انتقادها از «ماهان» به حدی رسید که برخی منتقدان آن را حتی ضعیف‌تر از فیلم «لایه‌های دروغ» - دیگر فیلم جنجالی و پر از انتقاد جشنواره - دانستند.

 

* علی شاه‌حاتمی که دو اثر معروفش فیلم «آخرین شناسایی» و سریال «خوش رکاب» است و تهیه کنندگی فیلم پسرش را بر عهده داشته، انتقادها در نشست خبری «ماهان» چندان به مذاقش خوش نیامد و در پاسخ به این که گفته شد، «ماهان» شبیه یک تیزر تلویزیونی است با کنایه جواب داد که از این پس، بیشتر سراغ ساخت همین تیزرها می‌رود تا فیلم سینمایی!

 

 

*نمایش دو فیلم ضعیف در دو روز متوالی جشنواره صدای بسیاری از اهالی رسانه و منتقد را بلند کرد و این پرسش را مطرح می‌کردند که اگر بهترین فیلم‌های سینما در بین بیش از ۹۰ متقاضی جشنواره این نوع آثار هستند، پس باید، بیش از گذشته ،  نگران اکران سال آینده بود.

 

* 14 بهمن با توجه به تعطیلی پایان هفته، شلوغ‌ترین روز جشنواره بود ولی گاهی ازدحام در گوشه‌ای از خانه جشنواره خیلی زیاد می‌شد. در این روز دو شخصیت سینمایی به برج میلاد آمدند؛ یکی رییس سازمان سینمایی و دیگری علی نصیریان بازیگر باسابقه سینما که برای نشستی درباره فیلم «گاو» در گفت‌وگو با اکبر نبوی به مرکز همایش‌های برج میلاد آمد، اما خیلی‌ها متوجه حضور نصیریان نشدند و او در سالن خلوت طبقه منفی دو، در خانه جشنواره با تعدادی انگشت‌شمار علاقه‌مند به نقل خاطراتی از فیلم «گاو» و نقدی با محور انسان و معنای زندگی شد. البته این نشست به صورت مجازی پخش هم شد.

 

* رییس سازمان سینمایی نیز روز پنجشنبه، هنگام پخش فیلم «ماهان» برای بازدید وارد خانه جشنواره شد و با حضور در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و گفت‌وگو با برخی خبرنگاران درباره بعضی انتقادها به کیفیت فیلم‌ها و ازدحام در محل جشنواره توضیحاتی داد.

 

* به گفته محمد خزاعی، مسعود نقاش‌زاده - دبیر جشنواره فیلم فجر - احتمالا از شنبه آینده به خانه جشنواره خواهد آمد، گرچه گمان می‌کردند او پس از پنج روز قرنطینه‌ بابت ابتلا به امیکرون، بتواند کارش را در مرکز همایش‌ها دنبال کند اما چون نتیجه تست دوم باز هم مثبت بود قرنطینه برای روزهای بیشتری ادامه پیدا کرد.

 

* خزاعی درباره انتقاد به برخی فیلم‌ها این پاسخ را داد که تنوع در ژانر، یکی از خروجی‌های خوب هیأت انتخاب بوده که می‌تواند کیفیت فیلم‌ها را هم پوشش دهد!

 

* او درباره شلوغی خانه جشنواره و صدور تعداد زیاد کارت هم گفت: پیش از شروع جشنواره با همکاران مرتبط در وزارت بهداشت رایزنی‌هایی صورت گرفت و پیش‌بینی آن‌ها این بود که امیکرون در این مقطع در ایران شدت نخواهد گرفت. بر همین اساس در ابتدا ظرفیت بیشتری برای سینمای رسانه و مردمی در نظر گرفته شده بود.

 

 

* در روز پنج‌شنبه خبر رسید که منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما به کرونا مبتلا شده در حالی که او احتمالا باید روز شنبه در مراسم نکوداشت زنده یاد فرشته طائرپور، شرکت می‌کرد.


 تاريخ ارسال: 1400/11/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.