پرده سینما

زمینه فیلم «ضد» واقعی است

پرده سینما

 

 


 

 

 

 

 

کارگردان فیلم "ضد" بیان کرد: این فیلم تخیل است اما زمینه فیلم واقعی است و شخصیت‌ها حقیقی نیستند. از طرف دیگر ماجراها و درام قصه‌ها مهمتر از پرداختن به ایدئولوژی‌ها در مدیوم‌ سینمایی است.

به گزارش ایسنا، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی "ضد" ساخته امیر عباس ربیعی که دومین تجربه حضور این کارگردان در جشنواره فیلم فجر است، در دهمین‌ روز این رویداد برگزار شد.

این فیلم که درامی سیاسی است در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود. محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده این اثر در ابتدای نشست به به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۵ اشاره کرد و درباره اهمیت موضوع این فیلم گفت: واقعه هفت تیرماه جزو مهمترین وقایع اوایل انقلاب و شروع عملیات نظامی سازمان مجاهدین علیه ایران و انقلاب بود.

این تهیه‌کننده در ادامه توضیح داد: ما در حال تحقیق برای یک سریال درباره شهید بهشتی بودیم بنابر این با وقایع‌ این دوران آشنا بودیم اما پروسه تحقیق این فیلم در حدود یک سال و نیم دو سال طول کشید با این وجود باید در میان اتفاقات به یک فیلمنامه می‌رسیدیم. در سال ۹۸ می‌خواستیم ساخت آن را آغاز کنیم اما امکان پذیر نشد، بنابراین سال ۱۴۰۰ تولید آن انجام شد.

 

شفیعی با بیان اینکه نمی‌توان همه حقایق را بیان کرد درباره شخصیت فیلمش بیان کرد: محمدرضا کلاهی یک نامزدی داشته که از سازمان مجاهدین پنهان کرده بود. همین فرد چند روز قبل از واقعه هفتم تیر کشته می‌شود و علت آن مشخص نیست بنابر این برخی و بخشی شخصیت ها ارجاعات تاریخی دارد. در یک فیلم سینمایی نمی‌توان سرگذشت آدم بزرگی مثل شهید بهشتی را آورد و اما در فیلم از دیالوگ‌هایی استفاده کردیم که سخنان واقعی سازمان مجاهدین بود.

او همچنین اضافه کرد: در ابتدا یک فیلم ۱۶۰ دقیقه‌ای داشتیم، بنابر این باید ریتم فیلم را تندتر و زمان را کوتاه‌تر می‌کردیم، به همین دلیل بخشی از سکانس‌های مهشید جوادی و نادر سلیمانی را مجبور شدیم حذف کنیم.

امیرعباس ربیعی کارگردان این فیلم با توجه به اینکه فیلم قبلی‌اش "لباس شخصی" نیز داستانی درباره اتفاقات دهه‌ شصت است در پاسخ به سوالی درباره علاقه به ساخت این سبک فیلم‌ها بیان کرد که برنامه‌ای برای ساخت سلسله فیلم درباره نفوذ ندارد. این فیلم تخیلی است اما زمینه فیلم واقعی است. شخصیت‌ها واقعی نیست و البته  ماجراها و درام قصه‌های ایدئولوژی‌ها در مدیوم‌های سینمایی کار سختی است.

در بین سوالات این نشست به گریم لیلا زارع و دیگر بازیگران هم اشاره شد. طراح گریم این فیلم در توضیحاتی بیان کرد که دو شخصیت فقط از روی شخصیت‌های واقعی طراحی شدند یعنی شهید بهشتی و محمدرضا کلاهی.

او بیان کرد: تنها یک فریم عکس که بسیار نامفهوم است از محمدرضا کلاهی وجود دارد و بر اساس آن طراحی انجام شد.

نادر سلیمانی که در این فیلم در نقشی متفاوت ظاهر شده، بیان کرد:من سالهاست که کار طنز انجام می‌دهم و می‌خواستم نشان دهم بازیگری که طنز کار می‌کند می‌تواند در فیلم‌های جدی هم حضور داشته باشد

اینکار برای من سخت بود و باید قالب می شکاندم.

جواد موگویی مشاور فیلمنامه نیز در بخشی از نشست به بیان ارجاعات تاریخی این فیلم، پرداخت.


 تاريخ ارسال: 1400/11/21
کلید واژه‌ها: فیلم «ضد»

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.