پرده سینما

وداع با آنجلا لنسبوری؛ بازیگر عصر طلایی هالیوود در ۹۶ سالگی درگذشت

پرده سینما



 




 

آنجلا لنسبوری بازیگر سرشناس هالیوودی با سابقه ۷۵ سال کار در هالیوود و کسب موفقیت‌های بزرگ در صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون در ۹۶ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، آن جلا لنسبوری دیروز سه‌شنبه در حالی که ۵ روز به تولد ۹۷ سالگی‌اش مانده بود، در خانه‌اش در لس‌آنجلس از دنیا رفت.

وی که ۳ نامزدی اسکار در کارنامه داشت، برنده ۷ جایزه تونی برای نقش‌آفرینی‌هایش در صحنه نمایش بود و با ۱۲ نامزدی جایزه امی برای بازی‌های تلویزیونی‌اش در این زمینه رکورد بازیگران زن را در اختیار داشت.

وی بیشترین موفقیت را در صفحه کوچک تلویزیون کسب کرده بود و چهره‌ای آشنا برای سراسر دنیا بود. در سال ۱۹۸۴ او با ایفای نقش جسیکا فلچر رمان‌نویس معماهای جنایی در سریال «قتل، او نوشت» به مدت ۱۲ فصل یکشنبه شب‌ها مهمان خانه‌های مردم بود و برای این سریال ۴ جایزه گلدن گلوب کسب کرد.

لنسبوری با اولین نقش‌آفرینی‌اش در دوران نوجوانی که به‌عنوان یک خدمتکار در کنار چارلز بوید و اینگرید برگمن در فیلم «چراغ گاز» ساخته جورج کیوکور در سال ۱۹۴۴ بازی کرد، نامزدی اسکار را به دست آورد.

وی با سومین فیلمش «تصویر دوریان گری» در سال ۱۹۴۵ بار دیگر نامزدی اسکار بازیگر نقش مکمل را کسب کرد و پس از آن در فیلم‌هایی چون «سامسون و دلیله»، «سه تفنگدار»، «تا وقتی ابرها کنار بروند» و درام‌های دهه ۱۹۵۰ چون «تابستان گرم و طولانی» و «تاریکی بالای پله‌ها» بازی کرد و با بازی در «نامزد منچوری» سومین نامزدی اسکارش را به دست آورد.

این بازیگر یک جایزه اسکار افتخاری در سال ۲۰۱۳ و جایزه یک عمر دستاورد از انجمن بازیگران سینما را در سال ۱۹۹۷ کسب کرد و جایزه یک عمر دستاورد از بفتا را در سال ۲۰۰۳ به دست آورد. جایزه یک عمر دستاورد تونی و یک جایزه اولیویه از دیگر جوایز متعددی است که وی در کارنامه دارد.

آن جلا لنسبوری در لندن به دنیا آمده بود و فرزند مادری ایرلندی‌الاصل بود که خودش بازیگر بود و بارها در وست‌اند لندن روی صحنه رفته بود.


 تاريخ ارسال: 1401/7/21
کلید واژه‌ها: آنجلا لنسبوری، آنجلا لنزبری

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.