پرده سینما

چهل‌وپنج سالگی تماشاخانه سنگلج

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

در جشن 45 سالگی تماشاخانه سنگلج علاوه بر تقدیر كارگردانان تئاتر كه در این تماشاخانه اجرا داشتند، از محمد ورشوچی و هادی مرزبان نیز تقدیر به عمل آمد.

 

مراسم چهل و پنج سالگی تئاتر سنگلج. عکس از مقداد مداحی، خبرگزاری فارسمراسم چهل‌و پنج سالگی سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج شب گذشته شنبه 17 مهر ماه با حضور جمعی از پیشكسوتان نمایش ایرانی و مسولان فرهنگی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم هنرمندانی همچون سعدی افشار، اسمائیل خلج، داوود فتحعلی بیگی، محمدحسین ناصربخت، ایرج راد، كاظم هژیرآزاد، محمد ابراهیمیان، امیر دژاكام، هادی مرزبان و احمد مسجدجامعی عضو كمیسیون فرهنگی شورای شهر و تعدادی از مشاوران فرهنگی هنری شهرداری حضور داشتند.

 

مطیع: امیدوارم شما جوانان نیز هنرتان را به آیندگان بسپارید

 

این مراسم با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی معاونت هنری آغاز شد و در ابتدا محمد مطیع هنرمند پیشكسوت نمایش ایرانی گفت: زمانی كه این تماشاخانه تأسیس شد كسانی كه عاشق تئاتر بودن لحظه به لحظه قلبشان می‌تپید و به این مكان عشق می‌ورزیدن تا زمانی كه این تماشاخانه ساخته شد. هنرمندان شكسته شده امروز جوان بودند. هنرمندان برای تاسیس این تماشاخانه به شكل حرفه‌ای اشك‌ها ریخته‌اند و جوانی خود را روی این صحنه گذاشتند. پس این جا خانه عشق است.

وی ادامه داد: آرزو می‌كنم از این سالن ها باز هم ساخته شود و داشته باشیم، ما سپردیم به شما جوانان هنر و امیدواریم كه شما نیز روزی هنرتان را به دست آیندگان بسپارید.

در ادامه نیز مطیع پیام 45 سالگی تماشاخانه سنگلج كه توسط حمید رضا نعیمی نوشته شده بود، قرائت كرد.

 

معاونت هنری نیامده، سالن را ترک كرد!

 

در ادامه این جشن اجرای پیش پرده خوانی انجام شد كه حمیدرضا شاه‌آبادی معاونت هنری و جمعی از نزدیكان وی در ابتدای اجرای این اثر سالن را ترک كردند.

اتابك نادری، مدیر تماشاخانه سنگلج گفت: از هنرمندان تئاتر ایرانی كه دعوت ما را پذیرفتن و به خانه اول خود آمدن، تشكر می‌كنم. تماشاخانه سنگلج سال گذشته و از جشن 44 تاكنون 12 نمایش ایرانی را روی صحنه داشته است از جمله نمایش هاملت با سالاد فصل، در طول این مدت حدود بیست هزار نفر از نمایش‌های این تماشاخانه دیدن كردند و سعی كردیم كه برخی از سیستم‌ها و امكانات فرسوده این تماشاخانه را به روز و یا تعمیر كنیم، از جمله تجهیز سالن‌ها ،تهیه 21 پرژكتور، تعویض سیستم صدا و .... در این مدت همواره شهرداری در كنار ما حضور داشت.

وی افزود: به عنوان یك تئاتری به خود می‌بالم كه مدیران شهرداری منطقه 12 این قدر نظر مثبت نسبت به این تماشاخانه دارند.

 

تقدیر از محمد ورشوچی در تماشاخانه سنگلج

 

رونمایی از کتاب. عکس های تئاتر سنگلج. عکس از مقداد مداحی، خبرگزاری فارسدر ادامه این جشن، تصنیف شهر قصه به همراه تصاویری از اجراهای نمایش‌های ایرانی قدیمی چون: سلطان مار، شهر قصه، بهترین بابای دنیا و... به همراه فیلم مستندی از مراحل بازسازی این تماشاخانه به كارگردانی علی عابدی پخش شد.

بر اساس این گزارش، به رسم هر سال تماشاخانه سنگلج از هنرمند پیشكسوت عرصه نمایش ایرانی محمد ورشوچی با ارائه لوح یادبود و جایزه با حضور محمد مطیع، ایرج راد، اسماعیل خلج ،احمد مسجدجامعی ، محیط طباطبایی مشاور فرهنگی شهرداری تهران، كاظمی عضو شهرداری و اتابك نادری تقدیر شد و این هنرمند در حالی مورد تقدیر قرار گرفت كه وی به دلیل كسالت و بیماری در بستر به سر می‌برد.

 

تقدیر از هادی مرزبان

 

در ادامه پس از رونمایی از عكس‌های قدیمی سنگلج با حضور این افراد از فروغ سجادی به خاطر 11 سال فعالیت خبرنگاری و امید بی‌نیاز خبرنگار تئاتر و مانی لطفی‌زاده عكاس تئاتر با ارائه لوح سپاس و یك سكه بهار آزادی تقدیر شد.

در ادامه نیز از هادی مرزبان به خاطر اجرای نمایش هاملت با سالاد فصل تقدیر به عمل آمد، مرزبان گفت: به قول بیضائی ما هنرمندان همانند مرغ دانه خوریم كه در عزا و عروسی سر می‌برند.

بر اساس این گزارش در این مراسم از كارگردانان نمایش پیشنهاد سرآشپز نیز تقدیر شد و مجید فروغی به خاطر بازی در 5 اثر اجرایی در این تماشاخانه و گروه فعال هادی عامل با ارائه هدایای از سوی شهرداری منطقه 12 تهران تقدیر شد.

بخشی از مراسم 45 سالگی به دلیل تاخیر در شروع و رفتن برخی از میهمانان برگزار نشد و این مراسم حال و هوای مراسم‌های سال‌های گذشته را نداشت.

 

منبع: فارس

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/7/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.