پرده سینما

آخرین «هفت» فریدون جیرانی

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

هفتفریدون جیرانی در برنامه‌ی شب گذشته «هفت» از مخاطبان خداحافظی كرد و این برنامه شب پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت.

به گزارش ایسنا، فریدون جیرانی در این برنامه كه با یک ساعت تأخیر پخش شد، با بیان اینكه این برنامه آخرین برنامه‌‌‌‌ی «هفت» است كه او و تیم اش آن را مدیریت می‌كنند، گفت: باید از عوامل تهیه برنامه «هفت» تشكر كنم كه در این مدت با من همراهی كردند، همچنین لازم است از مطبوعات و سینماگرانی كه امروز طی نامه‌هایی از من و برنامه حمایت كرده بودند، قدردانی كنم.

وی ادامه داد: اما تشكر ویژه‌ام باید از آقای عزت الله ضرغامی باشد كه اگر نبود مطمئنا این برنامه چالشی ادامه پیدا نمی‌كرد، در هر صورت از هفته آینده «هفت» با سردبیر و مجری جدید ادامه پیدا خواهد كرد.

مجری «هفت» در آخرین شب از اجرای برنامه‌اش به شرایط روی آنتن رفتن این برنامه در شب گذشته اشاره كرد و گفت: در این برنامه سوال پیامكی نداریم و تنها از مخاطبان می‌خواهم به یادگار یک عدد 7 را به شماره پیامک برنامه اس ام اس كنند.

البته وی در بخش دیگری از پخش شبكه سوم به دلیل اینكه این درخواست مجری برنامه را به صورت زیرنویس اعلام نكرده است با كنایه تشكر كرد.

همچنین جیرانی در ابتدا و در بخش‌های مختلف برنامه بارها تكرار كرد كه نمی‌تواند كسی را به صورت مهمان تلفنی روی خط بیاورد.

 

***

 

بخش بعدی برنامه «هفت» به گفت وگوی فریدون جیرانی و فاطمه گودرزی درباره‌ی ایرج قادری اختصاص داشت.

در ابتدای این بخش فاطمه گودرزی كه در فیلم می‌خواهم زنده بمانم با ایرج قادری همكاری كرده بود خاطراتش را با وی مرور كرد.

فاطمه گودرزی همچنین در بخشی از سخنانش به تغییر كادر مدیریتی برنامه‌ی «هفت» اشاره و اظهار كرد: باید این سوال را بپرسم كه چرا باید برنامه «هفت» قطع شود؟ در حالی كه سینماگرانی كه حداقل من آنها را می‌شناسم همه این برنامه را مشاهده می كنند. با چالش‌های اخیری كه در برنامه دیدم احساس كردم كه «هفت» هر هفته بهتر می‌شود.

اما جیرانی در این بخش ترجیح داد كه پاسخ فاطمه گودرزی را در این باره ندهد.

در ادامه بخشی از یادآوری مرحوم ایرج قادری، فریدون جیرانی با اشاره به اینكه برخی در این مدت قصد داشتند چهره‌ای متفاوت از ایرج قادری را به نمایش عمومی بگذارند گفت: بعضی از تلویزیون‌های خارج از كشور سعی كردند آقای قادری را مخالف حكومت معرفی كنند، بعضی از دوستان روشنفكر در تحلیل‌هایشان سعی می‌كردند تحلیلی را با تحقیر انجام دهند و برخی از روزنامه‌ها حتی در انتشار خبر مرگ یک هنرمند هم اخبار را خودی و غیرخودی كردند.

وی با تاكید بر اینكه دو مرتبه در سال‌های مختلف با ایرج قادری مصاحبه‌ كرده است، توضیح داد: آن مرحوم اصلاً فردی سیاسی نبود و حتی من مشخصاً از او سوال كردم كه در گذشته فعالیت سیاسی می‌كرده است یا خیر كه ایشان گفت: من اصلاً آدم سیاسی نیستم. همچنین مرحوم قادری اهل مطالعه و فیلم دیدن نبود. اما در كنار تمام این موارد شناخت دقیقی از مخاطب داشت و سعی می‌كرد فیلم اش را به شكلی بسازد كه با مردم ارتباط زیادی برقرار كند.

جیرانی در پایان سخنانش در این بخش اظهار كرد: معتقدم اگر از اكران برخی فیلم‌های ایشان جلوگیری نمی شد و یا در هنگام اكران از پرده پایین نمی‌آمد، برخی آن فیلم‌ها به پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران تبدیل می‌شدند. قادری برای مردم فیلم ساخت اما همیشه از سوی منتقدین تحقیر شد.

 

***

 

فریدون جیرانی در «هفت»بخش بعدی برنامه هفت به بررسی مسائل روز سینمای ایران اختصاص داشت كه در این بخش محمد درمنش مهمان برنامه بود.

مسئول طرح مخاطب خاص در ابتدای سخنانش به مسائلی پیرامون طرح اكران فیلم‌های مخاطب خاص اشاره كرد اما صحبت‌هایش را با سوالات و انتقاداتی پیرامون عملكرد اتحادیه تهیه كنندگان سینمای ایران (جامعه صنفی تهیه كنندگان) ادامه داد.

وی با تاكید بر اینكه به عنوان یك شخص حقیقی انتقاداتی را به جامعه صنفی تهیه كنندگان دارد، گفت: در این مدت اختلافات مختلفی در سینما ایجاد شد، باید برای حل آنها در پی پیدا كردن ریشه‌های آن بربیاییم.

این تهیه كننده و كارگردان سینما توضیح داد: امشب می‌خواهم درباره صنوف صحبت كنم. همه صنوف یك هسته مركزی دارند.من مكرر در زمان «خانه سینما» گفتم، پس از آن كسی در شورای مركزی صنف، زمام كار را در دست گرفت، یادش می رود كه چه قول‌هایی به رای دهندگان داده است. در این هنگام دواتفاق می‌افتد كه یكی از آنها این است كه شورای مركزی صنف به محلی برای ارتباط و ارتباط گرفتن تبدیل می‌شد و اتفاق دوم این بود كه به كل ماموریت‌های صنفی فراموش شده و كارها به صورت مسائل سیاسی و جنایی پیش می‌رفت.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مطلبی كه خانه سینما از آن آسیب دید در همین موضوع بود آن زمان ما می‌گفتیم كه چرا شوراهای مركزی صنف‌ها به شكلی لابی می‌كنند كه هیات مدیره اصلی خانه سینما به سمت كارهای سیاسی حركت كنند، من معتقدم اصلی ترین علتی كه صنوف آسیب دید از همین نقطه بود.

درمنش در ادامه سخنانش به تشكیل اتحادیه تهیه كنندگان برای جلوگیری از ایجاد فساد و كانون‌های قدرت در سینما اشاره كرد و گفت: اگر مجموعه‌ی صنف تهیه كنندگان براساس برنامه‌های اولیه‌اش عمل كند، به همه مسائل و اختلافات پایان می‌دهد اما تصور می‌كنم كه جامعه صنفی مسیری كه در حال حاضر طی می‌كند به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

وی با بیان اینكه اتحادیه تهیه كنندگان تا كنون نه تنها جذب خوبی نداشته بلكه دفع زیادی هم انجام داده است تصریح كرد: در ابتدا تشكیل صنف قرار بود كه ما به حدی فضای همدلی و اطمینان را ایجاد كنیم كه حتی آنهایی كه در اتحادیه هم نیستند به طرفمان بیایند، اما تا كنون می‌بینیم كه اتحادیه در شرایط دفعش قوی بوده است. جالب است كه چند روز قبل جلسه‌ای توجیهی برای انتخابات صنف برگزار شد، من می‌خواستم برخی ابهامات و سوالاتم را از رئیس اتحادیه بپرسم كه ایشان گفتند فعلا جای پاسخگویی به این سوالات نیست و ابتدا باید انتخابات برگزار شود.

محمد درمنش با انتقاد از اینكه اكنون اتحادیه توسط چند نفر محدود اداره می‌شود بیان كرد: قرار بود با تشكیل اتحادیه قدرت تقسیم شود، اما نمی‌دانم چرا در حال حاضر رئیس اتحادیه همزمان رئیس شورای اكران و غیره هم هست.

وی با اشاره به سوالات و ابهامات دیگرش نیز ادامه داد: سوال دیگر من این است كه در دو سال گذشته، اتحادیه چه خدمات رفاهی به اعضایش داده است؟ در هر صورت این یكی از ماموریت‌های تشكیل اتحادیه بود. همچنین مساله دیگر رفتارهای بیانیه‌ای اتحادیه تهیه كنندگان است. در چند وقت گذشته حواشی برای سینمای ایران ایجاد شد اما اینكه با این حواشی هیات مدیره اتحادیه لحنش را عوض كند تا جایی كه حتی شهرداری هم با آنها قطع ارتباط كند درست نیست. در حالیكه باید در همه حال اخلاقیات را مراقبت و صبوری پیشه كرد.

محمد درمنش در پایان سخنانش تاكید كرد: حدود ده روز دیگر انتخابات جامعه صنفی تهیه كنندگان است. جامعه صنفی در دو سال گذشته تعدادی سوالی بی‌پاسخ ایجاد كرده كه لازم است قبل از انتخابات واینكه در وزارت كشور ثبت شود به آنها پاسخ دهیم وگرنه باید مواظب جایگاه قانونی و بدون خدشه‌ای كه به آن می‌دهیم باشیم. چرا كه ممكن است مشكلات گذشته در قالب دیگری دوباره تكرار شود.

بخش بعدی برنامه «هفت» به بررسی مسائل مربوط صدور پروانه ساخت فیلم‌ها و همچنین شرایط تولید در سینمای ایران اختصاص داشت كه جهانگیر الماسی و مهدی سجاده‌چی درباره آن صحبت كردند.

از حاشیه‌های برنامه هفت گذشته علاوه بر خداحفاظی فریدون جیرانی می‌توان به قطع شدن سیستم پیامک برنامه اشاره كرد كه بعد از 40 دقیقه از آغاز برنامه و دریافت حدود 60 هزار پیامك جیرانی اعلام كرد كه سیستم پیامک برنامه قطع شده است .

همچنین جهانگیر الماسی هم به تعویض تیم مدیریتی برنامه هفت واكنش نشان داد و گفت: حال و هوای استدیوی برنامه «هفت» مانند آخرین اجرای یک نمایش است.

این بازیگر با اشاره به برخی بیانیه‌های سینمایی‌ها گفت: امشب خوشحالم كه نگاه هوشمند برخی سینماگران مانند آقایان حاتمی‌كیا ،‌مهرجویی و ... را دیدید و این افراد نشان دادند كه سینماگران زنده هستند و دغدغه فردا را دارند. ما یك خانواده كوچك هستیم كه باید مسائلمان را درون خودمان حل كنیم و فقط در خدمت یا خیانت كارهایمان مجازیم كه گزارش دهیم. 


 تاريخ ارسال: 1391/2/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.