پرده سینما

سعدی افشار درگذشت؛ جامعه هنری در سوگ بزرگترین سیاه باز تاریخ ایران زمین

پرده سینما









بهار همچنان جان می گیرد؛ سعدی افشار یکی دیگر از هنرمندان بنام تئاتر ایران زمین سیاه‌باز تئاتر ایران در سن 79 سالگی از دنیا رفت.

 

زنده یاد سعدی افشار در بستر بیماریبه گزارش سایت پرده سینما سعدی افشار با نام اصلی سعدالله رحمت خواه امروز جمعه 30 فروردین ماه به دلیل کهولت سن و بیماری مزمن ریوی دار فانی را وداع گفت.

سعدی افشار تنها بازمانده نسل سیاه باز نمایش ایران در حالی که نمایش فیس‌پوک را در سینماتئاتر فردوسی روی صحنه داشت امروز جمعه 30 فروردین حوالی ساعت 12 ظهر در منزل شخصی‌اش درگذشت.

به گزارش سایت پرده سینما روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی ضمن تسلیت درگذشت این هنرمند پیشکسوت تئاتر اعلام کرد که جزییات مراسم تشییع پیکر این هنرمند متعاقباً اعلام خواهد شد.

سعدالله رحمت‌خواه معروف به سعدی افشار در 13سالگی با دوده‌ لوله‌ بخاری خودش را سیاه کرد و اولین تجربه‌ سیاه‌بازی‌اش را داشت. او بعدها در یک عروسی در خیابان سیروس با چوب‌پنبه‌ی سوخته خودش را سیاه کرد و به صحنه رفت.

او به عنوان بازمانده‌ی سیاه‌بازی ایران و پیشکسوت تئاتر تخت حوضی شناخته می‌شد که این اواخر با بیماری پوکی استخوان دست به گریبان بود و از دو سال پیش هم با شکستن کمرش، مشکلاتش بیش‌تر شد.

این هنرمند باسابقه‌ی سیاه‌باز، نوروز امسال به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شده بود‌ و بعد از ترخیص چند روزه بار دیگر به بیمارستان سینا منتقل شد.

زنده یاد سعدی افشاربه گزارش سایت پرده سینما سعدی افشار یکی از هنرمندان بنام تئاتر ایران زمین بود که از مشکلات مالی زیادی نیز رنج می برد و به همین دلیل طی ماه های اخیر گروه های تئاتری زیادی برای تامین هزینه درمان وی نمایش های خود را با بیلت های همت عالی روی صحنه بردند تا شاید بخشی از هزینه درمان این هنرمند سرشناس تامین گردد.

همچنین در آخر در روزهای پایانی سال گذشته جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما با حضور در برج میلاد کمک‌های مردمی را برای حمایت از سعدی افشار گردآوری کردند.

وی متولد سال ۱۳۱۳ بود و تا کلاس ششم ابتدایی درس خوانده بود، او برای نخستین بار در سال ۱۳۳۰ بر روی صحنه رفت و تا امروز به عنوان تنها بازمانده سیا به بازی در ایران شناخته می‌شد.

بعدها او در تئاترهای سیاه‌بازی و تخته‌حوضی شرکت کرد و در نقش سیاه و مبارک به روی صحنه می‌رفت.

مراسم بزرگداشت وی در سال ۱۳۸۵ با حضور بسیاری از بزرگان تئاتر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

وی در سال 1388 پس از 8 سال دوری از صحنه در نمایش پر مخاطب و سیاه بازی قولنج به نویسندگی و کارگردانی حسین بابایی به ایفای نقش پرداخت.

کتاب عالیجناب سیاه نوشته لاله عالم که به زندگینامه سعدی افشار هنرمند پیشکسوت هنر سیاه‌بازی است و در قالبی داستانی نوشته شده است چندی قبل منتشر شد.

عالم گفته بود: این کتاب به نوعی ادای دین به هنر سیاه بازی و سعدی افشار، هنرمند پیشکسوت این عرصه و تقریبا آخرین بازمانده این هنر در ایران است. این هنرمند در سیاه بازی همواره رویکرد و سبک خودش را داشته است.

این هنرمند مبدع ابتکارات جدید در هنر سیاه بازی بوده است و بداهه‌گویی‌ها و حرکات موزون مینیاتوری‌اش مختص خود اوست. ایشان با وجود مشکلاتی که به هر حال در زندگی داشته یکه و تنها توانسته به جایگاهی ماندگار برسد.

عالم در ادامه گفت: این کتاب که متنی داستانی یافته، براساس مستندات فراوانی درباره زندگی افشار نوشته شده است که حجم بیشتر آن‌ها را براساس گفت‌و‌گوهایی که با ایشان داشتم، استخراج کرده‌ام. زاویه دید این کتاب نیز اول شخص است و از زبان خود سعدی افشار روایت شده است.

سایت پرده سینما درگذشت این هنرمند بزرگ را به جامعه هنری ایران و خاندان وی صمیمانه تسلیت عرض می نماید.


 تاريخ ارسال: 1392/1/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>انجمن هنرهای نمایشی نیشابور:

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق

0+0-

جمعه 30 فروردين 1392



>>>ashkan:

در تنهایی رفت این بزرگ مرد . در عجبم از مرام این مردم پست این جماعت زنده کش مرده پرست تا هست بکشندش به جفا تا رفت ببرندش بر سر دست سعدی افشار درگذشت...

0+0-

جمعه 30 فروردين 1392



>>>شقایق:

واقعا ناراحت شدم خیلی درد کشید این اواخر خیلی سختی کشید کاش یکی بود به داد یه همچین هنرمندایی میر سید روحش شاد

0+0-

جمعه 30 فروردين 1392



>>>پژمان. ع:

خدایاااااااااااااااااااااااااااااااا! باورم نمیشه

0+0-

جمعه 30 فروردين 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.