پرده سینما

نشست خبری مجید سرسنگی با اهالی رسانه برگزار شد

پرده سینما









به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما نشست خبری مجید سرسنگی رئیس تماشاخانه ایرانشهر با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر و اصحاب رسانه صبح امروز در مجموعه خانه هنرمندان برگزار شد.

 

نشست خبری مجید سرسنگیسرسنگی در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت در گذشت سعدی افشار و عرض تسلیت به هم میهنان زلزله زده بیان کرد: تماشاخانه ایرانشهر تماشاخانه‌ای است که چند سال پیش با حمایت شهرداری ساخته شد، این مجموعه از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند ولی از حمایت شهرداری برخوردار است.

وی افزود: اصل حرفه‌ای بودن در این مجموعه  صورت گرفته است تا بتواند با شرایط مختص به تماشاخانه‌های خصوصی و نیمه خصوصی به حرفه‌ای بودنش توجه کند.

سرسنگی ادامه داد: در این سالها و دوره‌های مختلف مدیریتی سعی شده آثاری اجرا شود که شرایط تئاتر حرفه‌ای را داشته باشد،  هر چند که گروه تئاتر حرفه‌ای به این معنا نداریم.

وی اظهار داشت: اعلام برنامه باعث شد که گروه‌ها با فراغ خاطر بیشتری کارهای خود را آماده کنند، نقطه مطلوب ما این است که تماشاخانه ایرانشهر برنامه دو ساله داشته و برای سال 92 برنامه 18 ماهه بسته‌ایم.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر ادامه داد: بخشی از اتفاقاتی که در این تماشاخانه می‌افتد دست ما نیست و ما مطابق قانون نمایش‌ها را به شورای نظارت ارسال می‌کنیم که ممکن است اجرای نمایش‌ها را به تعویق بیاندازد. لذا کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که با بازیگران صحبت کنیم که کاری که روی صحنه می‌برند، چگونه باشد تا این نمایش‌ها در زمان معین به روی صحنه برود.

سرسنگی به تعداد زیاد متقاضی برای اجرا ایرانشهر اشاره کرد و گفت: تعداد درخواست‌های اجرا در تماشاخانه ایرانشهر بسیار بالا است،  یعنی ما برای سال 92 حدود 200 درخواست در تماشاخانه ایرانشهر داشتیم. به هر حال ایرانشهر دو سالن بیشتر ندارد و ناچار است کارش را با همین دو سالن پیش ببرد، لذا به ناچار تعدادی از درخواست‌ها تبدیل به اجرا و تعدادی نمی‌توانند در وهله اجرا قرار بگیرند.

مدیرعامل خانه هنرمندان افزود: در واقع اگر از مجموع درخواست‌ها اسامی نیست و کارگردان نمی‌تواند پروانه اجرا بگیرد معنی‌اش این است که ما آن امکانات لازم را نداریم.

وی گفت: سال 91 سال خوبی برای ایرانشهر بود که ما 239 اجرا در سالن شماره یک داشتیم که 416009 نفر تماشاگر نمایش‌های سالن شماره یک داشتیم. سالن استاد سمندریان بیشترین متقاضی را داشت که مجموعا 341 اجرا در این سالن اجرا شد که 320 65 نفر از این سالن دیدن کردند. در سالن 91 بالغ بر 100000 نفر از کل مجموعه سالن‌های تئاتر شهر بازدید کردند، حدود 580 شب اجرا هم در سالن‌ها اجرا شده است.

سرسنگی با اشاره به سال 92 گفت: برای سال 92 و نیمه اول سال 93 برنامه‌ریزی شده است تا کارهای خوب و قابل توجهی در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شود و تلاش همه‌ ما این است که یک محیط خوب و فرهنگی را رقم بزنیم.

کارگردانانی که با آنها صحبت شده که در نیمه سال 93 کار خود را اجرا کنند به شرح زیر است: محمد یعقوبی، آیدا کیخایی، علی رفیعی، ایوب آقاخانی، علیرضا کوشک‌جلالی، رضا حداد، نیما دهقان، پارسا پیروز‌فر، رحمان سیفی‌آزاد، کوروش نریمانی، سیامک صفری، سیما تیرانداز، ناصر حسینی‌مهر، هما روستا، رضا گوران، همایون غنی‌زاده، حسن باستانی که این افراد در حال تمرین برای اجرا در سال 92 و نیمه اول 93 هستند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارهای انجام شده در طول این 18 ماه توجه به کارگردانان جوانان است که تماشاخانه مایل است چهره‌های جدید را به تئاتر کشور معرفی کند که این اجراها طولانی مدت نیست ولی زمینه‌ای را فراهم کند که چهره‌های جدید را معرفی می‌کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ابراز امیدواری کرد: با آموزش و پرورش هماهنگی کردیم تا مدرسه تئاتر ایرانشهر را راه‌اندازی کنیم تا تعدادی از نوجوانان قطع راهنمایی را انتخاب کنیم و تحت حمایت خود قرار بدهیم و در واقع از مجموع کسانی که متقاضی مدرسه تئاتر هستند بتوانند از مقطع راهنمایی تا دبیرستان به مدرسه تئاتر ایرانشهر متصل باشند.

وی ادامه داد: ورود به این مدرسه رایگان است و تنها امید و آرزوی ما این است که این جریان را در کشور جاری کنیم تا در یک پورسه طولانی افراد حرفه‌ای را وارد تئاتر کنیم. مدرسه تئاتر در کشورهای دیگر هم است و شاید این مدرسه جزء معدود مدرسه‌هایی باشد که افراد را برای آینده ترقیب می‌کند.

به گفته سرسنگی مجموعه ایرانشهر قصد دارد نشریه‌ای با موضوع نقدها و اخبار این تماشاخانه منتشر کند.

سرسنگی ادامه داد: ما از سال 91 شروع کردیم کارهایی که در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده را ضبط کنیم که به صورت حرفه‌ای صدابرداری کردیم تا به صورت فیلم ـ تئاتر تولید شود که این کار به صورت جدی شروع شده و تا پایان اردیبهشت ماه 20 فیلم تئاتر آماده توزیع در تهران و شهرستان‌ها است. طبق آماری که داریم استقبال خیلی خوب است و حقوق 80 درصدی مادی این فیلم ـ تئاتر متعلق به گروه‌های تئاتر است و امیدواریم که وزارت ارشاد این حرکت را در سالن‌های خودش اجرا کند و در مرحله دوم کارها را بازنویس زبان‌های دیگر به کشورهای دیگر صادر کنیم.

بنابر این گزارش در ادامه این نشست مجید سرسنگی مدیرعامل مجموعه تئاتر ایرانشهر با اصحاب رسانه به گفت‌وگو پرداخت تا به سؤالات خبنرگاران پاسخ دهد.

سرسنگی در پاسخ به سؤال قیمت بلیت نمایش‌ها گفت: من به چند علت در این دو سال برای افزایش قیمت بلیت مقاومت کردم.

وی افزود: ما هنوز در مرحله توسعه تئاتر به سمت مردم هستیم، یکی از ایرادات وارده به تئاتر این است که افراد خاص به سمت تئاتر می‌آیند. گران کردن بلیت در شرایط دولتی کار درستی نیست و جز اینکه قدرت خرید و فاصله مخاطبان از تئاتر را بیشتر کند کاری دیگر نمی‌کند.

در واقع مجموع کمکی که در طول سال به تماشاخانه می‌شود حدود 250 میلیون تومان است و تحقیقا همه این پول صرف مسائل پرسنلی و جاری می‌شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه مشکلات ما قیمت بلیت را امسال افزایش نمی‌دهیم چرا که بتواند مشکل تئاتر مملکت را حل کند، اگر بخواهیم مشکلات مخاطب و تئاتر را حل کنیم باید طرح جامعه‌ای داشته باشیم؛ اعتقاد من کمک به هنرمندان است ولی گران کردن بلیت را قبول ندارم، باید روی بلیت سوپسیت بدهیم. من اعتقاد دارم در بخش بلیت باید قدمت خرید مردم را بالا ببریم تا مردم بیشتر بیایند تا در این قبال گیشه هم بیشتر فعالیت کند.

وی در پاسخ به این سؤال که وزارت ارشاد چه میزان کمک به تئاتر ایرانشهر داشته گفت: ارشاد هیچ کمکی نکرده است، سال 90 و قبل‌تر به خانه هنرمندان کمک می‌شد. سال 91 پیش جناب حسینی رفتیم که کمک بیشتر شود ولی نشد.

مجموعه‌هایی مثل ایرانشهر کاربردی‌تر از قسمت‌های دیگر است. وزارت ارشاد یک ریال هم به ایرانشهر کمک نکرده است؛ مدیری که جربزه نداشته باشد اصلا نباید در سمت مدیریت بنشیند. در سال 91 هر درخواستی از ارشاد آمد اجابت کردیم ما وظیفه‌ای بیشتر از برخوردهای شخصی داریم.

وی ادامه داد: رفتارهای سلیقه‌ای و شخصی آفت جامعه فرهنگی کشور است من سال 91 به آقای شاه‌آبادی گفتم اگر به ما کمک نکنید وظیفه ماست که به شما کمک کنیم. به عقیده ما مجموعه فرهنگی متعلق به این نظام و کشور است و باید همه در توسعه فرهنگ کشور کمک کنند. امسال هم هر کمکی از دستمان بر بیاید قطعا دریغ نخواهیم کرد. امیدواریم این رویه دیدگاه شخصی عوض شود و مؤسسات فرهنگی امکانات خود را در اختیار همدیگر قرار دهند.

وی با اشاره به کارهای مذهبی در تئاتر اظهار داشت: این مرسوم است که این تئاتر در زمان خاص اجرا شود؛ قطعا در سال 92 توجه خواهیم داشت و در سوم خرداد، ایام محرم و ایام دهه فجر برنامه‌ریزی کردیم تا کارهای ارزشمندی برای ارائه داشته باشیم. ما اعتقاد داریم کارهای که به ارزش‌هایمان تعلق می‌گیرد باید در اولویت خانه هنرمندان باشد اما نه به صورت گلخانه زیرا که اعتقاد داریم هنر باید از دل هنرمند بجوشد.

سرسنگی در پاسخ به این سؤال که مطالبات معوقه هنرمندان چه زمانی پرداخت می‌شود، گفت: بنا به درخواست کارگردانان هر هفته درصد فروش گروه مشخص می‌شود و به گروه پرداخت می‌شود هر هفته هر مقدار به جلسات تئاتر ایرانشهر ریخته شود محاسبه و سریعا به جلسات کارگردان تئاتر واریز می‌شود.

سرسنگی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای بر کیفیت آثار دارید گفت: ما تمام تلاش‌مان این است که تمام اجراهای ایرانشهر اجراهای خوبی باشد، مثلا می‌بینم یک استاد تئاتر که سال‌ها زحمت کشیده، سالن به او نمی‌رسد که ما در قبال او احساس وظیفه می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مدرسه تئاتر به صورت مدرک تخصصی است یا اینکه عادی اظهار داشت: من خودم را فرد کوچکی می‌دانم، ولی اعتقاد دارم بعضی کارها می‌تواند الگویی قابل استفاده برای جاهای دیگر باشد. ما دنبال این هستیم که یک سری افراد استعدادشان شکوفا شود وظیفه ما ساخت مدرک نیست بنابراین ایده ما این است که فضای کارگاهی به وجود بیاوریم.


 تاريخ ارسال: 1392/1/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.