پرده سینما

برای دومین بار کاشی های دیوار تئاتر شهر به سرقت رفت

پرده سینما









کاشی‌های به کار رفته در نمای ضلع جنوبی مجموعه تئاتر شهر که سال 90 بخشی از آن سرقت و تخریب شد باز هم به دلیل ناامنی فضای پیرامونی باز هم سرقت و تخریب شد.

 

کاشی های سرقت شده دیوار تئاتر شهربه گزارش مهر، این روزها فضای داخلی و بیرونی مجموعه تئاتر شهر به لحاظ وضعیت سازه و امکانات در شرایط کاملا مناسبی به سر نمی‌برد. داخل بنا به دلیل فرسودگی امکانات و تأسیسات از فضای نامطبوعی برخودار است و همین شرایط با شکل و شمایلی متفاوت در فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر نیز دیده می‌شود. این شرایط قطعاً برای هیچ مجموعه‌ای ایده‌آل نیست چه برسد به محیطی فرهنگی آن هم مکانی چون تئاتر شهر که هنوز هم قطب تئاتر کشور است و در ذهن مردم حتی آنهایی که با هنر نمایش سر و کاری ندارند، این مکان به عنوان محلی تئاتری شناخته می‌شود.

حال با چنین اهمیت و پیشینه‌ای انتظار می‌رود این بنا و محیط آن به بهترین شکل ممکن نگهداری شود ولی طی سال‌های اخیر نمای مجموعه تئاتر شهر با آسیب‌هایی رو به رو شده و هر روز هم این آسیب‌ها بیشتر می‌شود.

حضور افراد غیر فرهنگی و شکل‌گیری فضایی متناسب با این افراد باعث شده نمای ضلع جنوبی تئاتر شهر تبدیل به مکانی برای دیوارنویسی شود و عصرها تبدیل به پاتوقی غیرفرهنگی که هیچ تناسبی با مجموعه فرهنگی و هنری تئاتر شهر ندارد و اما این مشکلات و حضور افراد غیرفرهنگی و بعضا با چهره‌ها و پوشش‌های به اصطلاح تابلو باعث شده که مشکلات این بنای تئاتری هم دوچندان شود و حتی کاشی‌های نمای تئاتر شهر باز هم سرقت و تخریب شود.

سال 90 تکه‌هایی از کاشی‌های به کار رفته در نمای مجموعه تئاتر شهر سرقت و تخریب شد و بعد از گذشت دو سال و نبود امنیت و رسیدگی لازم، به تازگی قطعات دیگری از این نما نیز سرقت و تخریب شده است. اگر شرایط به همین شکل پیش رود احتمال سرقت و تخریب بیشتر نمای ضلع جنوبی تئاتر شهر وجود خواهد داشت.

اگر گزینه سرقت هم خیلی جدی نباشد، حضور افراد نامتجانس با فرهنگ و پای بر دیوار گذاشته و یا در حال حکاکی بر دیوارهای تئاتر شهر و کندن کاشی‌ها صرفاً به شکل یک عادت غلط بارها مشاهده شده است.

این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی موظف به رسیدگی به مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از میراث به ثبت رسیده ملی ایران است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان متولی فرهنگ و هنر موظف به رسیدگی و مراقبت از این مجموعه تئاتری است. در سایه کم‌توجهی مدیران و مسئولان مربوطه نمای مجموعه شرایط و وضعیت نامناسبی را سپری می‌کند.


 تاريخ ارسال: 1392/2/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.