پرده سینما

رحمان سیفی‌آزاد به همراه نیل سایمون به ایرانشهر می‌آید

پرده سینما









رحمان سیفی‌آزاد نویسنده تئاتر، سینما و تلویزیون از اجرای نمایش شایعات نیل سایمون در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد.

 

رحمان سیفی‌آزاد نویسنده و کارگردان تئاتر که در سال‌های اخیر بیشتر به امر نویسندگی و تهیه‌کنندگی در سینما و تلویزیون پرداخته است و فعالیت کمتری را در عرصه نمایش داشته است،‌

او مدیر گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبکه یک و مدیر گروه فیلم و نمایش شبکه چهار است در نظر دارد تا اوایل فصل پائیز اثری کمدی از نیل سایمون را به صحنه بیاورد.

رحمان سیفی آزاد در گفت‌وگو با فارس درباره کارگردانی تئاتر پس از گذشت 12 سال اظهار داشت: پس از مذاکراتی که با تماشاخانه ایرانشهر داشتیم، مقرر شد تا نمایش شایعات نوشته نیل سایمون را در این مجموعه تئاتری کارگردانی کنم.

وی افزود: طی این سال‌ها متون زیادی را به صورت مکرر به دوستان برای اجرا ارائه دادم اما همواره با بهانه‌های مختلف شرایط به شکل دیگری رقم خورد.

کارگردان نمایش شب نشینی در جهنم با بیان اینکه دلیل رد کردن آثار را صریح عنوان نمی‌شد،‌ خاطرنشان کرد: معمولا بودجه و نداشتن سالن بهانه‌هایی بوده که مسئولان عنوان می‌کردند و صریح چیزی را بیان نمی‌کردند و این اواخر سیدصادق موسوی رئیس وقت تئاتر شهر اعلام کردند که کار من در شورای هنری تئاتر شهر رد شده است.

این کارگردان تئاتر به فعالیت‌های خود طی چهار سال گذشته برای اجرای دو نمایش در حوزه تئاتر دفاع مقدس و مذهبی اشاره کرد و گفت:‌ در 4 سال اخیر اپرای دا که بر اساس رمان دا بود را به سفارش حسین پارسایی و حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری در حوزه دفاع مقدس طراحی کردم که در نهایت به بهانه نبود بودجه کار در هاله‌ای بی توجهی رها کردند. نمایشنامه کوریولانوس شکسپیر را ارائه دادم، مسکوت ماند.

وی ادامه داد: نمایشنامه مردی برای تمام فصول را بر اساس واقعه عاشورا آن نوشتم و ارائه دادم که شورای نظارت پس از پیگیری‌ها لازم به آن مجوز داد اما آقای شاه‌آبادی معاون امور هنری، ‌سیدصادق موسوی رئیس تئاتر شهر و قادر آشنا رئیس مرکز هنرهای نمایشی اجرای این کار را به یکدیگر پاس دادند و این موضوع نیز در گردش بین مدیران مسکوت ماند؛ اثری که اولویت مرکز هنرهای نمایشی بود.

به گفته سیفی‌آزاد برای من اولویت کار کردن بر روی تئاتر و متون ایرانی به ویژه آثار دفاع مقدس و مذهبی است زیرا دغدغه‌ام این است و قصد داشتم در آثارم این ژانر را از شعارزدگی و سفارشی بودن مدنظر مدیران دور کنم و در قالب تئاتر به معنای واقعی آن را به صحنه ببرم اما گویا مدیران قصد دارند از تئاتر ایرانی فاصله بگیرند زیرا برای آنها اجرای آثار خارجی و غیر موضوعی هزینه کمتری دارد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر معتقد است معاونت هنری به دنبال آثار شعار زده است؛ لازم است بگویم برای اجرای نمایش ترن نیز در پشت پرده من مذاکراتی را با حمید شاه‌آبادی داشتم و تعهداتی را به او دادم تا ایشان مجوز اجرای این نمایش را دادند.

سیفی‌آزاد تصریح کرد: جالب است بداند هر دو کاری که در حوزه دفاع مقدس و واقعه عاشورا طراحی کردم بر اساس سفارش حسین پارسایی و حمید شاه‌آبادی بود اما در نهایت حمایتی صورت نگرفت.

وی درباره سخنان رئیس سابق تئاتر شهر پس از عزلش نیز گفت: سیدصادق موسوی در گفت‌و‌گوهای خود عنوان کرد که از ابتدا دخالت‌‌هایی درکارم بود اما به نظر من آقای موسوی اگر دخالت‌هایی در کار شما بود چرا زمانی که شما متوجه عدم استقلال خود شدید استعفا ندادید و حال پس از 2 سال این حرف‌ها را می‌زنید؛‌ اگر مدیر قدرتمند و مستقلی بودید استعفا می‌دادید و به عقیده من این کارهایی که موسوی پس از برکناری‌اش انجام داد عذر بدتر از گناه بود.

سیفی‌آزاد آخرین بار سال 80 نمایش شب‌نشینی با جهنم نوشته مهرداد رایانی مخصوص را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد.


 تاريخ ارسال: 1392/4/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.