پرده سینما

نشست خبری مجید سرسنگی جهت تشریح برنامه های خانه هنرمندان ایران برگزار شد

پرده سینما









نشست خبری مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران عصر امروز به مناسبت روز خبرنگار و همچنین تشریح برنامه های تابستان سال جاری و آتی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 

مجید سرسنگیبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در ابتدای این نشست خبری صادقی مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ایران در جملاتی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت:

این نشست خبری به دلیل تشریح برخی از برنامه های تابستان سال 92 و تشریح برنامه های نیم سال دوم خانه هنرمندان ایران برگزار شده است.

در ادامه این نشست خبری سرسنگی نیز ضمن تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه گفت:

این جلسه دو هدف دارد. هدف عمده آن روز خبرنگار است و چون روز خبرنگار امسال در ماه مبارک رمضان بود ما بر آن شدیم تا بعد از عید سعید فطر این نشست را برگزار کنیم و از زحمات شایان خبرنگاران در حوزه فرهنگ و هنر تشکر کنیم. بنده خودم در اواسط دهه 60 خبرنگار حوزه هنر و ادبیات روزنامه جمهوری اسلامی بودم و بعد از آن نیز در مجلات و نشریات مختلف به عنوان خبرنگار حضور پیدا کردم.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما وی ادامه داد: وقتی من به 3 دهه قبل برمی گردم و شرایط خودمان را می بینم و شرایط الآن ژورنالیسم فرهنگی و هنری را رصد می کنم می بینم جهش های خوبی صورت گرفته است و وقتی مطالب، گزارش ها، اخبار و نقدها را می خوانم می بینم که آثار ارتقای کیفی خوبی پیدا کرده اند و از پختگی خوبی برخوردار هستند.

بنابر این گزارش سرسنگی پس از اشارات مختلف در حوزه خبرنگاری در ادامه به تشریح برخی فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران پرداخت و گفت: ما در ایام نوروز هم تعطیل نبودیم و خانه هنرمندان فعالیت می‌کرد. ما در بخش آموزش و پژوهش ضمن چاپ کتب و نشریات متعدد نشست‌هایی را با عناوین نظریه چیست و ادبیات تطبیقی برگزار کردیم و به طور کلی به هدف رشد و قوام بخشیدن به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در خانه هنرمندان نزدیک شدیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به برگزاری اولین دوره دانشگاه تابستانه در سال گذشته افزود: امسال با توجه به استقبال علاقه‌مندان در سال گذشته دومین دوره دانشگاه تابستانه را برگزار می‌کنیم. این دانشگاه کاملاً خودگردان است و جایگاه خوبی را بین اهالی فرهنگ و هنر به خود اختصاص داده است. همچنین نسخه اولیه دانشگاه مجاری خانه هنرمندان ایران با نام "مکتب عالی هنر" در دست آزمایش است و امیدواریم پاییز امسال نسخه نهایی این دانشگاه رونمایی شود.

سرسنگی با اشاره به فعالیت‌های نمایشی انجام شده در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران و آمار اجراهای مستقل روی صحنه رفته در این سالن، از برگزاری نمایشگاه‌های مهمانی هنر 2، ننه حسن و برگزاری و تداوم کارگاه تجسمی برای کودکان در فضای باز خانه هنرمندان یاد کرد و گفت: قرار است نمایشگاه کلکسیون 1 نیز در حوزه هنرهای سنتی نظیر فرش، سفال، شیشه و سرامیک روز 21 مردادماه افتتاح شود.

وی همچنین با اشاره به نمایش فیلم مستند یکبار در هفته در فضای باز خانه هنرمندان از افتتاح سینماتک خانه هنرمندان ایران در 29 مردادماه سال جاری با مدیریت کیوان کثیریان خبر داد. مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه سخنان خود یادآور شد: قرار بر این بود که بزرگداشت خسرو سینایی در خانه هنرمندان ایران برگزار شود که به دلیل برخی مشکلات مالی این امر به تعویق افتاد. قرار است همزمان با بزرگداشت این هنرمند مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند او هم در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

سرسنگی از باشگاه مجازی هنرمندان فرهنگ و هنر به عنوان یکی دیگر از برنامه‌ها و اقدامات در نظر گرفته شده در خانه هنرمندان ایران نام برد و گفت: هنرمندان از طریق این باشگاه مجازی می‌توانند از خدمات ورزشی و فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده استفاده کنند.

در ادامه این نشست خبری بهمن نامورمطلق معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان ایران، برنامه‌های این بخش را تشریح کرد و یادآور شد: آقای سرسنگی با راه‌اندازی این بخش می‌خواست خانه‌ی هنرمندان را به نهادی مؤلف تبدیل کند که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

او با اشاره به تلاش خانه‌ هنرمندان برای ارتقاء آموزش غیررسمی در کشور توضیح داد: خانه‌ هنرمندان تلاش کرد در رکود فعالیت‌های آموزشی، با برپایی کارگاه‌های آموزشی این رکود را جبران کند. در همین راستا امسال دومین دوره‌ی دانشگاه تابستانه را برگزار می‌کنیم و دانشجویان با نظریات نوین در جهان آشنا می‌شوند، ضمن اینکه آشنایی با نظرات ایرانی و بومی هم از دیگر رویکردهای ماست.

نامورمطلق با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی خانه‌ی هنرمندان با استقلال مالی برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد: وزارت علوم کمک کند تا دانشگاه مجازی خانه هنرمندان زودتر راه‌اندازی شود. ما تلاش می‌کنیم از همه طیف‌های فکری استفاده کنیم. در همین راستا این بار برنامه‌ی شب‌های ایرانشهر را ویژه‌ قیصر امین‌پور و برنامه‌ی بعدی را ویژه‌ سهراب سپهری برگزار می‌کنیم تا افکار و اندیشه‌های آنان بار دیگر بازخوانی و به روز شود و در کنار آن‌ها با برنامه‌ سرو هنر به استادان پیشکسوت توجه خواهیم کرد.

نامور مطلق از برپایی سلسله نشست‌های مطالبات هنرمندان از دولت جدید به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جدید این تشکل خبر و توضیح داد: این برنامه‌ها در قالب چهار، پنج جلسه و با حضور هنرمندان،‌پژوهشگران و اصناف زیر پوشش خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در بخش پایانی این نشست نیز مجید سرسنگی درباره وضعیت راه‌اندازی شعب مختلف خانه هنرمندان ایران در تهران و شهرهای مختلف تأکید کرد: اگر می‌خواهیم عدالت فرهنگی در سراسر کشور باشد باید امکانات مساوی و برابر در سطح کشور داشته باشیم. ایده ما این بود با وجود شعبه‌های خانه هنرمندان ایران در سراسر کشور، هنرمندان تهرانی هم به شهرستان‌ها بروند و هنرمندان شهرستان هم به آثار هنرمندان تهرانی دسترسی داشته باشند. اما دوستان در وزارت ارشاد این اعتقاد را نداشتند و به همین منظور مجوز این امر را به ما ندادند. دوستان معتقدند اگر مرکزی غیر دولتی پیشرفت کند رقیت بخش دولتی می‌شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان درباره دلایل نبود تعامل مناسب بین صدا و سیما و خانه هنرمندان یادآور شد: صدا و سیما نیز مانند وزارت فرهنگ و ارشاد عمل می‌کند. ما در خانه هنرمندان برنامه‌هایی داریم که بدون کوچکترین تغییر می‌توانند روی آنتن بروند اما تلویزیون در این وانفسایی که برنامه برای پخش ندارد این کار را نمی‌کند. ما برای اینکه این برنامه‌ها هدر نشوند به سراغ چاپ مجله، نشریه و دی وی دی رفتیم. صدا و سیما حاضر نیست یک دقیقه وقت خود را برای پخش نشست‌ها و برنامه‌های تأثیرگذار خانه هنرمندان ایران اختصاص دهد. این در حالی است که ما چشمداشت مالی از این همکاری‌ها نداریم.

سرسنگی بار دیگر از همراهی نکردن وزارت ارشاد در صدور مجوز راه‌اندازی شعب خانه هنرمندان ایران در دیگر استان‌ها ابراز گله‌مندی کرد.


 تاريخ ارسال: 1392/5/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.