پرده سینما

رفتن بهروز افخمی از «هفت» شایعه یا واقعیت؟

الهام نداف


 


 

 

 

 

 

بهروز افخمیزمزمه‌های كنار گذاشتن بهروز افخمی از برنامه «هفت» شروع شد. چهارشنبه نهم تیرماه سایت «سینماسینما» در خبری اختصاصی از جلسه مرتضی میرباقری، معاون سیما با هنرمندان و كارشناسان سینمایی و تغییر تركیب برنامه هفت خبر داد و عنوان كرد كه افخمی از تهیه‌كنندگی و اجرای این برنامه بركنار می‌شود.

دو ساعت بعد از اعلام این خبر، ناصر كریمان، مدیرگروه اجتماعی شبكه سه سیما در گفت‌وگو با مهر با اشاره به خبرهایی كه پیرامون تغییرات در برنامه «هفت» منتشر شده است، گفت: این برنامه از ۱۸ تیرماه با همان تیم تولید قبلی و با همان سبك و سیاق سابق روی آنتن خواهد رفت. اما خبر رفتن بهروز افخمی و تیمش از برنامه هفت، بیشتر از شایعه به نظر می‌رسد.

ظاهرا ماه رمضان فرصتی برای مدیران شبكه سه سیماست كه بیشتر درباره تركیب این برنامه و نحوه اجرای آن فكر كنند. سال گذشته نیز محمود گبرلو پیش از ماه رمضان، در آخرین برنامه خود به مخاطبان اعلام كرد كه بعد از پایان این ماه، بازمی‌گردد و «هفت» با همین روند به كار خود ادامه می‌دهد. اما در این فاصله رسانه‌ها خبرهایی از رفتن گبرلو منتشر كردند و با وجود تكذیب متعدد مدیران سازمان صدا و سیما،  این مجری و منتقد سینمایی هیچ‌وقت به صندلی برنامه سینمایی هفت  بازنگشت. «هفت» با اجرای بهروز افخمی ١٠ ماه پیش در مهر ماه ٩٤ كار خود را آغاز كرد.

افخمی كه رویكرد متفاوتی نسبت به گبرلو داشت، مسعود فراستی را به عنوان منتقد ثابت برنامه دوباره به هفت آورد و بیشتر حواشی این برنامه نیز از همین جا آغاز شد. فراستی كه ظاهرا بنا ندارد ادبیات خود را تغییر بدهد، به اختلافات سینماگران با این برنامه دامن زد اما این‌بار سینماگران ترجیح دادند صدای اعتراضشان را بلندتر كنند. بخش اول سری جدید برنامه هفت به گفت‌وگو با پورمحمدی (معاون سیما) تنها حامی افخمی، اختصاص داشت. در این بخش افخمی درحال خوردن ناهار با پورمحمدی گفت‌وگو می‌كرد. پورمحمدی هم به خاطراتِ خود از علیرضا افخمی (برادر بهروز افخمی) اشاره كرد و بعد به وضعیت سینمای ایران پرداخت. این شیوه گفت‌وگو، سبب اعتراض برخی منتقدان و سینماگران شد.

در بخش دیگری از این برنامه، افخمی رو به‌روی فریدون جیرانی، سردبیر برنامه «هفت» در سری اول این برنامه، نشست. جیرانی در همان برنامه هشدارهای لازم را به افخمی درباره استفاده از فراستی داد و گفت: «با حضور این منتقد هیچ كدام از فیلمسازان در برنامه ات، حاضر نخواهند شد. اما پیش از روی آنتن رفتن قسمت دوم این برنامه، افخمی در نامه‌ای خطاب به منتقدان و سینماگران نوشت: «قسمت دوم هفت را ببینید و ببینید كه چگونه می‌شود به كمك فن تدوین، عزیزدردانه‌های تی‌تیش مامانی و مثلاً مخالف‌خوان را برآشفته و پریشان و پاپاراتزی را به كلی دیوانه كرد.»  او كه با شعار نجات سینمای ایران آمده بود، بیش از هر كسی به حواشی دامن زد و با اهالی سینما سر جنگ داشت.

بعد از گذشت چند برنامه، همایون اسعدیان، كارگردان سینما نخستین نامه رسمی را در اعتراض به هفت به محمد سرافراز، رییس سازمان صدا و سیما نوشت. بعد از اعلام این اعتراض رسمی، حمید گودرزی به دلیل برخی مشكلات شخصی از «هفت» خداحافظی كرد.

با ادامه سیاست‌های برنامه هفت در ماه‌های اخیر روند اعتراض سینماگران به نحوه اجرا و مدیریت این برنامه سرعت گرفت. به نظر می‌رسد حالا مدیران شبكه سه، بهانه‌های بیشتری برای بركناری بهروز افخمی از «هفت» دارند. افخمی باید بیش از هر كس به اخبار تغییرات «هفت» توجه كند و آنها را شایعه نداند. او بهتر است پیش از هر گونه تصمیم جدی مدیران شبكه سه، از خیر دستمزد ٦٠ میلیون تومانی خود برای هر ماه اجرای این برنامه بگذرد و سراغ فیلمسازی‌اش برود.

 

برگرفته از روزنامه «اعتماد»



 تاريخ ارسال: 1395/4/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

دیر یا زود دوران ایشان تمام میشود و باز هم هفت تبدیل به خنثی ترین برنامه سینمایی میشود/ چون سینماگران لیبرال نیستند

2+0-

شنبه 12 تير 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.