پرده سینما

مردی كه می‌خواست سلطان باشد، در یکصد و پنج سالــگی جــان هــیـوســتون

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امروز یكصد وپنجمین سالروز تولد جان هیوستون، كارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر سرشناس آمریكایی و خالق شاهكار شاهین مالت است.

 

جان هیوستن هنگام هدایت مونتگمری کلیفت در فیلم ناجورهاجان هیوستون روز پنجم اوت 1906 در نوادا آمریكا از پدر و مادری بازیگر متولد شد. وی ابتدا به‌عنوان فیلمنامه‌نویس وارد دنیای سینما شد و بیشتر فیلم‌های خود را براساس كتاب و نمایش‌نامه و با توجه ویژه به موضوعاتی چون ذات انسانی، مشكلات محیط‌زیست و مشكلات مردم می‌ساخت. هیوستون كارگردانی را در سال 1941 با فیلم كلاسیک معروف شاهین مالت با بازی همفری بوگارت آغاز كرد كه نامزد سه جایزه اسكار شد.

وی در مدت چهار دهه فعالیت در عرصه كارگردانی،‌47 فیلم بلند ساخت. در دهه 60، هیوستون تصمیم گرفت با همكاری ژان پل سارتر، فیلمی درباره روان‌درمانی و زیگموند فروید بسازد، اما سارتر در نیمه‌های پروژه كناره‌گیری كرد، اما این فیلم که فروید نام گرفت ساخته شد و نامزد دو جایزه اسكار و خرس طلای برلین نیز شد.

هیوستون در اواخر عمر همچنان در بازیگری فعال بود و تا سن 81 سالگی نیز در مجموعه‌های تلویزیونی و چند فیلم سینمایی در ایتالیا نقش‌آفرینی داشت. وی همچنین برای صداپیشگی در نسخه‌های انیمیشن كتاب‌های تخیلی جی.آر.تالكین در اواخر دهه 70 مشهور بود.

هیوستون طی چند دهه فعالیت سینمایی، 15بار نامزد جوایز اسكار در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین كارگردانی و بهترین فیلم‌نامه شد و سرانجام در سال 1949 برای فیلم گنج‌های سییرامادره اسكار بهترین كارگردانی و بهترین فیلم‌نامه را كسب كرد.

هیوستون در سال 1986 در سن 80 سالگی برای فیلم افتخار خانواده پریزی نامزد اسكار بهترین كارگردانی شد كه از این لحاظ پیرترین نامزد جایزه اسكار محسوب می‌شود.

این كارگردان آمریكایی دو بار در سال‌های 1986 و 1949 جایزه بهترین كارگردانی گلدن گلوب را برای افتخار خانواده پریزی و گنج سیرامادره كسب كرد و در سال 1984 یكی از نامزدهای نخل طلای كن بود.

هیوستون در سال 1953 برای فیلم مولن روژ شیر نقره‌ای جشنواره ونیز و در سال 1985 شیر طلای افتخاری ونیز را دریافت كرد. وی روز 28 اوت 1987 در سن 81 سالگی درگذشت. از معروف‌ترین ساخته‌های وی می‌توان به کی لارگو (1948) جنگل آسفالت (1950)، ملكه آفریقا (1951)، مردی كه می‌خواست سلطان باشد، و شیطان را بران (1953) اشاره كرد.

 

منبع: ایسنا

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/5/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.