پرده سینما

آیا ركوردهای جاودانه اسكار شكسته می‌شوند؟

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جایزه اسکارهشتاد و چهارمین مراسم سالانه اعطای جوایز اسكار 64 روز دیگر در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد. اما یک پرسش از هم‌اكنون ذهن علاقه‌مندان سینما را به خود مشغول كرده است؛‌ آیا ركوردهای ثبت شده توسط بزرگان تاریخ سینما امسال شكسته خواهند شد؟

جوایز اسكار كه می‌توان آن را مهم‌ترین و یكی از پربیننده‌ترین مراسم اعطای جایزه فیلم در جهان دانست، طی هشت دهه برگزاری همواره مورد توجه علاقه‌مندان سینما بوده است؛ تا جایی كه اكنون معروف‌ترین جایزه سینمایی دنیا محسوب می‌شود.

اولین مراسم اعطای جوایز اسكار روز ‌16 می ‌1929 در هتل روزولت هالیوود برگزار شد تا برترین‌های سال‌های ‌1927 و ‌1928 برای فعالیت‌های چشم‌گیر در سینما مورد تقدیر قرار بگیرند. از آن زمان تاكنون برخی بازیگران، فیلم‌ها و كارگردانان به دلایل مختلف نام خود را در تاریخجه جوایز اسكار جاودانه ساخته‌اند و جالب اینكه هنوز این ركوردها دست نیافتنی هستند.

 

در زیر نگاهی به ركوردهای جاودانه جوایز اسكار طی 83 دوره برگزاری آن می‌اندازیم؛ ركوردهایی كه شاید نتوان امیدی داشت كه در این دوره نیز شكسته شوند.

 

پیرترین كارگردان

 

تاكنون پیرترین كارگردانی كه موفق به كسب جایزه اسكار شده است، كلینت ایست‌وود، كارگردان سرشناس آمریكایی است كه سال ‌2004 در سن ‌74 سالگی موفق شد برای فیلم دختر میلیون دلاری جایزه اسكار را دریافت كند. پس از او، رومن پولانسكی قرار دارد كه سال ‌2002 در سن ‌69 سالگی توانست برای فیلم پیانیست این جایزه ارزشمند را به‌دست آورد. جورج كیوكر، مارتین اسكورسیزی و جان فورد دیگر ركوردداران این عرصه هستند.

 

جوان‌ترین كارگردان

 

در سوی مقابل، جوان‌ترین كارگردان برنده اسكار نورمن تاروگ است كه در سال ‌1930 درحالی‌كه تنها ‌32 سال داشت، برای فیلم اسکیپی توانست برنده اسكار نام بگیرد كه تا به‌امروز نیز ركورد او پابر‌جا مانده است. پس از او، لویس مایلستون قرار دارد كه سال ‌1927 در سن ‌33 سالگی برای فیلم دو شاهزاده عرب توانست این جایزه را كسب كند.

 

پیرترین بازیگر مرد

 

ركورد پیرترین بازیگر مرد برنده اسكار، متعلق به هنری فوندا است كه سال ‌1981 در سن ‌76 سالگی برای فیلم روی بركه طلایی موفق به كسب اسكار شد. جان وین، بازیگر مطرح هالیوود نیز كه در سن ‌62 سالگی برای فیلم جرئت واقعی جایزه اسكار گرفت، رتبه دوم را در اختیار دارد. پل نیومن، جک نیكلسون، پیتر فینچ و آنتونی هاپكینز دیگر ركوردداران این عرصه هستند.

 

جوان‌ترین بازیگر مرد

ركورد جوان‌ترین بازیگر مرد برنده اسكار، در اختیار آدرین برودی است كه سال ‌2002 برای فیلم پیانیست توانست جایزه اسكار را در سن ‌29 سالگی كسب كند. مارلون براندو و نیكلاس كیج نیز در این فهرست حضور دارند.

 

 

پیرترین برنده جایزه افتخاری

 

پیرترین برنده جایزه افتخاری اسكار هم مارینا لوی است كه در سال ‌1990 در سن ‌85 سالگی این جایزه را كسب كرد. چارلی چاپلین، كمدین بزرگ سینما هم سال ‌1889 در سن ‌82 سالگی توانسته بود اسكار افتخاری را به‌دست آورد.

 

ركوردهای جاودانه در 83 سال برگزاری جوایز اسكار، تنها به پیرترین و جوان‌ترین‌ها محدود نمی‌شود. بازیگران و كارگردانانی كه با تداوم درخشش خود توانسته‌اند بیش از یك دهه پای ثابت كسب نامزدی و حتی جوایز اسكار شوند، در ذهن علاقه‌مندان به سینما باقی خواهند ماند.

 

 

مریل استریپ

 

نمونه بارز این بازیگران، مریل استریپ است كه دو سال پیش با فیلم تردید توانست برای پانزدهمین‌بار نامزد بهترین بازیگر زن شود و ركوردی بی‌نظیر را به ثبت برساند. او طی این سال‌ها، دو بار در سال‌های ‌1979 (بازیگر مكمل زن) و ‌1982 (نقش اول) جایزه اسكار را كسب كرده است.

 

جک نیكلسون

 

جک نیکلسوندر میان بازیگران مرد نیز جک نیكلسون با ‌12 بار نامزدی، ركورددار بی‌رقیب است. از این تعداد نامزدی، او دو بار اسكار بهترین بازیگر نقش اول (‌1997 و ‌1975) و یك بار اسكار نقش مكمل مرد (‌1983) را دریافت كرد.

 

جیسون روباردز

 

 از دیگر ركوردداران جوایز اسكار، می‌توان از جیسون روباردز نام برد كه در سال ‌1977 اولین بازیگری شد كه طی دو سال متوالی، (‌1977 و ‌1976) جایزه اسكار بهترین نقش مكمل مرد را كسب كرد كه البته این ركورد همچنان در اختیار اوست.

 

بیشترین تعداد جوایز اسكار

 

ركورد بیشترین تعداد جوایز اسكار كه تاكنون به یك فیلم تعلق گرفته، برای اولین‌بار بن هور در سال ‌1959 به‌دست آورد كه توانست ‌11 جایزه اسكار را كسب كند. این ركورد در سال ‌1997، توسط فیلم تایتانیک و در سال ‌2003 توسط ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه تكرار شد. اما شکسته نشد!

 

بیشترین تعداد نامزدی

 

 بیشترین تعداد نامزدی یک فیلم در بخش‌های مختلف جوایز اسكار، ‌مربوط به سال ‌1950 است كه فیلم همه‌چیز درباره ایو توانست در ‌14 بخش نامزد جوایز اسكار شود. این ركورد را تایتانیک در سال ‌1997 تكرار كرد و پس از آن هم ماجرای عجیب بنجامین باتن در ‌13 رشته نامزد جوایز شد.

 

ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه

 

فیلم ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه ركورد بی‌نظیر دیگری نیز در اختیار دارد. این فیلم در سال ‌2003 در تمامی ‌11 بخشی كه نامزد جوایز اسكار شده بود، ‌جوایز را به‌دست آورد و تا كنون ركورد آن شكسته نشده است.

 

باری فیتزجرالد

 

اولین و تنها بازیگری كه توانست هم‌زمان در یک سال در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول و نقش مكمل نامزد شود، باری فیتزجرالد بود كه در سال ‌1944 برای فیلم به راه خود می روم توانست این افتخار را كسب كند. هرچند او تنها در بخش بهترین بازیگر نقش مكمل مرد جایزه اسكار را كسب كرد.

 

‌جان فورد

 

فدریکو فلینیاولین فیلم‌سازی كه توانست طی دو سال متوالی،‌ جایزه اسكار بهترین كارگردانی را كسب كند، ‌جان فورد بود كه در سال ‌1940 برای خوشه‌های خشم و در سال ‌1941 برای دره من چه سبز بود اسكار بهترین كارگردانی را كسب كرد. البته جان مالكویویچ در سال‌های ‌1949 و ‌1950 این ركورد را تكرار كرد.

 

فدریكو فلینی

 

در میان تمامی كارگردانانی كه كسب اسكار را تجربه كرده‌اند، فدریكو فلینی، كارگردان بلندآوازه ایتالیایی توانست چهاربار جایزه اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی را كسب كند و از این حیث همچنان ركورددار است. وی در سال‌های ‌1956 برای جاده، ‌1957 برای شب‌های كابیریا، ‌1963 برای هشت‌ونیم و در سال ‌1974 برای آماركورد چهار اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای سینمای ایتالیا به‌همراه آورد.

 

با وجود گذشت ‌83 سال از برگزاری جوایز اسكار، این رویداد سینمایی همچنان جذاب‌ترین مراسم اعطای جوایز فیلم در جهان است كه میلیون‌ها بیننده هرساله انتظار آن را می‌كشند. باید تا 26 فوریه منتظر ماند تا برندگان هشتادوچهارمین دوره‌ این جوایز مشخص شوند؛ هرچند به‌نظر نمی‌رسد ركوردهای به‌جای مانده از ادوار قبل، تا سال‌ها شكسته شوند.

 

 

منبع: ایسنا


 تاريخ ارسال: 1390/10/6
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>نیما:

آل پاچینو هم در سال 92 برای دو فیلم \"بوی خوش زن\" و \"گلن گری گلن راس\" همزمان نامزد اسکار شده بود فکر کنم فراموش کردید

0+0-

چهارشنبه 7 دي 1390



>>>سهیل:

اولین اسکار به یک فیلم از خاورمیانه:جدایی نادر از سیمین(2011)

0+0-

سه‌شنبه 6 دي 1390



>>>aa:

مریل ا ستریپ برای جولی و جولیا هم نامزد اسکار شد یعنی 16 بار امسال هم برای 17 امین بار نامزد خواهد شد

0+0-

سه‌شنبه 6 دي 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.