پرده سینما

سرگیجه بهترین فیلم تاریخ سینما شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

در جدیدترین نظرسنجی مجله سایت اند ساند، فیلم سینمایی سرگیجه به کارگردانی آلفرد هیچکاک بالاتر از همشهری کین و در رتبه نخست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفت.


جیمز استوارت و کیم نواک در سرگیجهبنابر این گزارش پس از پنجاه سال صدرنشینی همشهری کین به کارگردانی اورسون ولز در فهرست بهترین فیلم های نظرسنجی مجله سایت اند ساند  سرانجام در جدیدترین نظرسنجی این نشریه، فیلم سینمایی سرگیجه به کارگردانی آلفرد هیچکاک توانست عنوان بهترین فیلم از نظر منتقدان و نویسندگان سینمایی شرکت کننده در این نظر سنجی را به خود اختصاص دهد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، مجله سایت اند سایت از سال 1962 میلادی توسط موسسه فیلم بریتانیا منتشر می شود و هر ده سال یک بار برای انتخاب بهترین فیلم در دو بخش بهترین فیلم از نظر منتقدان و نویسندگان سینماییو بهترین فیلم از نظر کارگردانان سینمایی نظر سنجی می کند.

در سال جاری 846 منتقد و نویسنده حوزه سینما در نظرسنجی سال 2012 مجله سایت اند ساند شرکت کرده اند که بنابر رای آن ها فیلم سینمایی سرگیجه به کارگردانی آلفرد هیچکاک بهترین فیلم تاریخ سینما شد.

فیلم سینمایی سرگیجه که در سال 1958 میلادی ساخته شده است، برای نخستین بار در سال 1982 میلادی، یعنی دو سال پس از مرگ آلفرد هیچکاک، در نظرسنجی بهترین فیلم های تاریخ سینمای مجله سایت اند ساند در رتبه هفتم قرار گرفته بود. فیلم سینمایی سرگیجه در زمان حیات هیچکاک از سوی بسیاری از منتقدان نادیده گرفته شده بود، اما پس از مرگ این کارگردان صاحب نام سینما، محبوبیت و بالا رفتن رتبه این فیلم در نظرسنجی سایت اند ساند با افزایش شهرت هیچکاک همسو شد.

سرگیجه که بازیگران برجسته ای مانند جیمز استوارت و کیم نواک در آن ایفای نقش کرده اند توانست با 34 رای بیشتر نسبت همشهری کین در رتبه نخست بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر منتقدان و نویسندگان سینمایی قرار بگیرد.

نکته جالب توجه درباره نظرسنجی سال 2012 مجله سایت اند ساند این است که فیلم سینمایی همشهری کین در نظرسنجی بهترین فیلم از نگاه کارگردانان سینمایی نیز نتوانسته عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما را به خود اختصاص دهد. به طوری که این فیلم سینمایی در این فهرست پس از داستان توکیو به کارگردانی یاسجیرو اوزو و اودیسه فضایی به کارگردانی استنلی کوبریک، در رتبه سوم قرار گرفته است. کارگردانان سرشناسی مانند مارتین اسکورسیزی، کوئنتین تارانتینو، فرانسیس فورد کاپولا، وودی آلن و مایک لی در این نظرسنجی شرکت کرده اند.

همشهری کین

نظر سنجی سال 2012 مجله سایت اند ساند با حضور 846 منتقد، استاد دانشگاه، پخش‌کنندگان فیلم و نویسندگان سینمایی به عنوان بزرگ ترین نظرسنجی تاریخ این نشریه به شمار می آید. همچنین بهترین فیلم تاریخ سینمای سال جاری از میان 2 هزار و 45 فیلم انتخاب شده است. در سال گذشته تنها 144 تن در این نظرسنجی شرکت کرده بودند.

دیگر نکته جالب توجه در مورد نظرسنجی سال 2012 میلادی سایت اند ساند قرار نگرفتن فیلم سینمایی رزم ناو پوتمکین به کارگردانی سرگی آیزن‌اشتاین در فهرست 10 فیلم برتر تاریخ سینما است. این فیلم سینمایی که محصول سال 1925 میلادی است در نظرسنجی ادوار گذشته این نشریه همیشه در بین 10 فیلم برتر تاریخ سینما حضور داشت.

مستند مردی با دوربین فیلمبرداری به کارگردانی ژیگا ورتوف که در سال 1929 میلادی ساخته شده است، اثری است که برای نخستین بار در سال جاری در میان ده فیلم برتر دنیا قرار گرفته است. فیلم سینمایی طلوع ترانه‌ای برای دو انسان به کارگردانی اف. مورنائو نیز در سال جاری با سعود چند پله ای خود توانسته به رتبه پنجم دست یابد.

بنابر اظهارات مسئولان مجله سایت اند ساند فهرست کامل نظرسنجی بهترین فیلم های تاریخ سینما در شماره سپتامبر این نشریه منتشر می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1391/5/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.