پرده سینما

«داستان توکیو»، بهترین فیلم تاریخ سینما از نگاه کارگردانان

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داستان توکیوفیلم داستان توکیو عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما را از نگاه کارگردانان مطرح سینما به دست آورد.

به گزارش ایسنا، نشریه سینمایی سایت اند ساوند با نظرسنجی از 358 کارگردان مطرح دنیا، فهرست 10 فیلم برتر تاریخ سینما را معرفی کرد که فیلم داستان توکیو در رتبه اول دیده می‌شود.

چهره‌های سرشناس سینمای جهان از جمله وودی آلن، نوری بیلگه جیلان، کوئنتین تارانتینو، برادران داردن، ترنس دیویس، گیلرمو دل تورو، مارتین اسکورسیزی، مایکل مان، فرانسیس فورد کوپولا و ... در این نظرسنجی حضور داشتند.

 

داستان توکیو

 

فیلم داستان توکیو به کارگردانی  یاسوجیرو اوزو محصول سال 1953 توانست رای 48 نفر از کارگردانان را با خود همراه کند و عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما به انتخاب کارگردانان را کسب کند. در داستان این فیلم پدر و مادر مُسنی تصمیم می‌گیرند در یک تابستان گرم با سفر به توکیو فرزندان خود را ملاقات کنند. اما فرزندان آنها به خاطر مشغله‌های روزمره توجه چندانی به آنها نمی‌کنند. در این سفر تنها یکی از عروس‌های این پدر و مادر به آنها محبت می‌کند که از قضا شوهر او یعنی پسر این پدر و مادر سال‌ها پیش مرده‌ است. مادر پیر در مسیر بازگشت به خانه بیمار می‌شود و در حالی که فرزندان او در دقایق آخر بر بالینش حاضر شده‌اند می‌میرد. این فیلم بطرز استادانه ای به مخاطب اجازه می‌دهد تا به خوبی تنش‌های زندگی مدرن را تجربه کند.

 

 

2001: یک ادیسه فضایی

 

2001: یک ادیسه فضاییفیلم 2001؛ یک ادیسه فضایی شاهکار استنلی کوبریک محصول 1968 توانست با 42 رای مکان دوم بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را به دست آورد. این فیلم اقتباسی از داستان کوتاه آرتور.سی.کلارک است که موفق شد جایزه‌ی اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را کسب کند. کوبریک در ادیسه فضایی با نگاهی سورئالیستی نه چندان مبتنی به ضمیرناخودآگاه و بلکه در راستای اهداف فلسفی و جامعه‌شناسانه خود، مخاطره‌ای همچون رویارویی با شهاب سنگ‌های آسمانی را به جان می‌خرد و در کنار یک رمان تصویری نفس‌گیر و خوش‌رنگ و لعاب، یک ‌روایت تصویری را روایت می‌کند و از سکوی پرتاب یک موشک، مخاطبش را به قعر اندیشه‌های خالص خویش می‌افکند.

 

 

همشهری کین

 

در مکان سوم برترین فیلم‌های تاریخ سینما از نگاه کارگردانان فیلم همشهری کین ساخته‌ی اورسون ولز محصول 1941 قرار دارد که توانست 42 رای را از آن خود کند. این فیلم برنده‌ی جایزه اسکار بهترین فیلمنامه است. این فیلم که ساخت آن 10 هفته به طول انجامید، با حضور معروف‌ترین عوامل فیلم هالیوود از جمله گرگ تولند فیلمبردار بزرگ ساخته شد که اورسن ولز او را سریع‌ترین فیلم‌بردار هالیوود می‌دانست. همشهری کین در 9 بخش نامزد جوایز اسکار بود که فقط در رشته بهترین فیلمنامه‌ اصلی موفق به دریافت جایزه شد.

 

 

هشت و نیم

 

فیلم هشت‌و نیم فدریکو فلینی که یکی از برندگان نخل طلای کن است در مکان چهارم فهرست 10 فیلم برتر تاریخ سینما قرار دارد. فیلمنامه هشت‌و نیم توسط خود کارگردان و با همکاری اینو فلایانو به نگارش درآمده است. فلینی این فیلم را پس از ساخت 8 فیلم بلند خلق کرد و چون آن را اثری کامل نمی‌دانست، عنوان اش را هشت‌و نیم گذاشت. این فیلم تا حدود زیادی به مشغله‌های فکری و دنیای کودکی و نوجوانی کارگردان فیلم (فلینی) مربوط‌ می‌شود و عده‌ای از منتقدان آن را یک اثر شرح‌حال می‌دانند. هشت و نیم نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی، بهترین کارگردانی و فیلمنامه بود.

 

راننده تاکسی

 

فیلم راننده تاکسی محصول 1976 ساخته مارتین اسکورسیزی با 34 رای در مکان پنجم برترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته است. این فیلم با نقش‌آفرینی رابرت دنیرو و جودی فاستر نامزد چهار جایزه اسکار بود و در جشنواره کن 1976 موفق به کسب نخل طلا شد.

 

اینک آخر‌الزمان

 

مکان ششم از میان 10 فیلم برتر تاریخ سینما به شاهکار فرانسیس فورد کاپولا فیلم اینک آخر‌الزمان رسید. این فیلم محصول 1972 با نقش‌آفرینی مارتین شین و مارلون براندو نامزد هشت جایزه و برنده دو جایزه اسکارشد و در جوایز بافتا انگلیس جایزه بهترین کارگردانی را گرفت و در جشنواره کن موفق به کسب جایزه نخل طلا و جایزه فیپرشی شد. این فیلم براساس رمان مشهور دل تاریکی نوشته جوزف کنراد نوشته شده و داستان آن در بحبوحه جنگ ویتنام اتفاق می‌افتد که ستوان ویلارد (مارتین شین) طبق فرمانی کاملاً محرمانه از ستاد مشترک ارتش آمریکا به دنبال سرهنگ کورتز (مارلون براندو) متمرد که در جنگل‌های صعب‌العبور ویتنام پناه گرفته است می‌رود تا او را بکشد.

 

 

پدرخوانده

 

مکان هفتم این فهرست نیز به فیلم دیگری از فرانسیس فورد کاپولا رسید. فیلم کلاسیک پدرخوانده با 31 رای پشت سر دیگر فیلم کاپولا در جای هفتم قرار گرفت. این فیلم براساس رمانی از ماریو پوزو ساخته شده و داستان فیلم درباره خانواده مافیایی کورلئونه است که بازیگران سرشناسی چون مارلون براندو، آل پاچینو، روبرت دووال و دایان کیتن در آن نقش‌آفرینی داشته‌اند. این فیلم نامزد 11 جایزه اسکار بود که موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد (مارلون براندو)، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد و در جوایز گلدن گلوب پنج جایزه اصلی را کسب کند.

 

 

سرگیجه

 

فیلم سرگیجه ساخته معروف آلفرد هیچکاک با 31 رای در جای هشتم فهرست 10 فیلم برتر تاریخ سینما جای گرفت. فیلم سرگیجه اثر استاد تکنیک‌های بدیع در ژانرهای تریلر روانی و تعلیق است ماجرای پلیسی را روایت می‌کند که در جریان یک تعقیب و گریز به دلیل سرگیجه نمی‌تواند ماموریتش را درست انجام دهد و درنتیجه بازنشسته می‌شود. در این میان یکی از دوستانش از او می‌خواهد که وظیفه‌ی مراقبت از همسر بیمارش را بر عهده بگیرد. او سپس متوجه رفتارش عجیب همسر دوستش شده و بطور ناخواسته وارد ماجرایی پر رمز و راز می‌شود.

 

آینه

 

فیلم آینه آندری تارکوفسکی محصول 1974 نیز با کسب 30 رای در مکان نهم قرار گرفت. در آینه پسرک به سودای تماشای آتش‌سوزی انبار همسایه شتابان از صندلی برمی‌خیزد و می‌رود. دقیقه‌ای بعد بی‌هیچ دلیل منطقی لیوانی از روی میز می‌افتد و می‌شکند. بسیاری از منتقدین بر این باورند که آینه زیباترین حدیث نفس در تاریخ سینماست و فیلمساز توانسته است راهی برای بیان خاطرات و مکاشفه از دردهای جان بیابد.

 

 

دزد دوچرخه

 

سرانجام فیلم دزد دوچرخه محصول 1948 به کارگردانی ویتوریو دسیکا در مکان دهم برترین آثار تاریخ سینمای جهان قرار گرفت. این فیلم معروف‌ترین اثر کارنامه‌ی سینمایی دسیکا است که براساس رمانی به‌همین نام از لوئیجی بارتولینی ساخته شد. این فیلم در سال 1950 جایزه‌ی اسکار افتخاری را دریافت کرد، در جوایز گلدن گلوب عنوان بهترین فیلم خارجی را به خود اختصاص داد و در جشنواره‌ی لوکارنو جایزه‌ی ویژه هیأت‌داوران را کسب کرد.

 


 تاريخ ارسال: 1391/5/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.