پرده سینما

برای هفتاد و پنج سالگی داستین هافمن

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داستین هافمنداستین هافمن، بازیگر سرشناس آمریكایی و برنده دو جایزه اسكار 75 ساله شد.

به گزارش ایسنا، داستین لی هافمن، متولد هشتم اوت 1937 در كالیفرنیا آمریكاست كه طی چهار دهه بازیگری، در هر نقش و هر ژانری ایفای نقش داشته است.

وی برای اولین‌بار با نمایش تئاتر خارج از بزرگراه در سال 1966 نامی برای خود به‌ دست آورد و حتی موفق به كسب جایزه جهانی تئاتر شد.

اولین موفقیت هافمن در سینما با فیلم فارغ‌التحصیل در سال 1967 رقم خورد كه برای آن نامزد اسكار بهترین بازیگر مرد شد. بعد از این فیلم، هافمن دیگر تمایل كمتری برای بازگشت به تئاتر و تلویزیون داشت و این افتخار سینمایی او را به حضور در هنر هفتم ترغیب می‌كرد.

این بازیگر سرشناس در سال 1969 در دومین فیلم خود با نام كابوی نیمه‌شب خوش درخشید تا برای دومین‌بار نامزد اسكار شود؛ هرچند در كسب آن ناكام ماند، اما این فیلم جایزه اسكار بهترین فیلم را كسب كرد.

سومین نقش‌آفرینی سینمایی هافمن در فیلم بزرگ‌مرد كوچک بود كه گرچه با استقبال منتقدین همراه شد، اما جایزه‌ای نصیب او نكرد.

وی تا پیش از سال 1975 در فیلم‌های معروفی چون پاپیون و سگ‌های پوشالی بازی كرد تا اینكه با فیلم لنی برای سومین‌بار نامزد اسكار شد.

دو سال بعد از رسوایی واترگیت، هافمن به‌همراه رابرت ردفورد در همه مردان رییس‌جمهور بازی كرد. مرد دونده و آگاتا فیلم‌های بعدی هافمن بودند كه موفقیت چندانی كسب نكردند.

داستین هافمن در کریمر علیه کریمراولین موفقیت بزرگ هافمن در سال 1980 رقم خورد كه برای فیلم كرامر علیه كرامر موفق به كسب جایزه اسكار بهترین بازیگر شد. این فیلم علاوه‌ بر كسب جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین بازیگر زن را برای مریل استریپ به‌همراه آورد.

سه سال بعد هافمن برای فیلم توتسی یک‌بار دیگر نامزد جایزه اسكار شد. اما بعد از آن، بزرگ‌ترین شكست سینمایی‌اش را با فیلم ایشتار تجربه كرد كه صدای همه منتقدین را درآورد و حتی نامزد سه جایزه تمشک طلایی در جوایز بدترین‌های سینما شد.

اما هافمن توانست با فیلم مرد بارانی در سال 1988 خاطرات این فیلم را از اذهان بشوید و در ششمین‌بار نامزدی اسكار، برای دومین‌بار این جایزه ارزشمند را كسب كند. ساخت این فیلم كه تام كروز نیز در آن حضور داشت، دو سال به طول انجامید.

در تجارت خانوادگی، هافمن در نقش مقابل شون كانری ایستاد، اما این فیلم نتوانست موفقیتی كسب كند. پس از فیلم شهر دیوانه بود كه هافمن با سگ را بجنبان برای آخرین‌بار نامزد اسكار بهترین بازیگر مرد شد. در جست‌وجوی ناكجاآباد، دالان نور ماه و هیأت منصفه بی‌طرف از دیگر فیلم‌های هافمن طی سال‌های اخیر بوده‌اند.

از افتخارات سینمایی داستین هافمن طی چهار دهه بازیگری می‌توان به سه جایزه بهترین بازیگر مرد از بافتا انگلستان، خرس طلای افتخاری جشنواره برلین (1989)، سزار افتخاری از اسكار سینمای فرانسه (2009)، چهار جایزه بهترین بازیگر مرد از قدیمی‌ترین جوایز فیلم ایتالیا، دوربین طلای سینمای آلمان برای یك عمر دستاورد شغلی (2003)، پنج جایزه بهترین بازیگر مرد از گلدن گلوب آمریكا، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز(1996) و نشان ملی هنر و ادبیات فرانسه (2009) اشاره كرد.


 تاريخ ارسال: 1391/5/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>امیر:

یک بازیگر یهودی

0+0-

شنبه 21 مرداد 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.