پرده سینما

کدام فیلم‌ها همزمان نامزد اسکار فیلم بلند و خارجی بوده‌اند؟

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

در طول تاریخ 85 ساله جوایز سینمایی اسکار تا کنون تنها چهار فیلم موفق شده‌اند در یک سال همزمان در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم خارجی نامزد جایزه اسکار شوند.

 

زد ساخته گوستا گاوراسبه گزارش ایسنا، نامزد شدن در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم غیر انگلیسی (خارجی) از جمله اتفاقات نادری است که در تاریخ جوایز سینمایی اسکار تا کنون تنها برای چهار فیلم اتفاق افتاده است.

فیلم Z ساخته کاستا گاوراس در سال 1969 اولین فیلمی بود که موفق شد در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم خارجی به صورت همزمان نامزد کسب جایزه اسکار شود که در نهایت در بخش بهترین فیلم خارجی به نمایندگی از الجزایر اسکار را گرفت.

این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام از واسیلیس واسیلیکوس ساخته شد، در جشنواره کن جایزه هیات داوران و بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد و در جوایز گلدن گلوب نیز بهترین فیلم خارجی انتخاب شد. ساخته کاستا گاوراس دهمین فیلم پرفروش سینمای آمریکا در سال 1969 نام گرفت.

پس از آن روبرتو بنینی، کارگردان مطرح ایتالیایی با فیلم زندگی زیباست در سال 1998 این اتفاق را تکرار کرد. این فیلم در جوایز اسکار موفق به دریافت 4 جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم خارجی و بهترین بازیگر مرد (بنینی) شد. نیمه اول این فیلم درباره یک یهودی به نام "گوییدو" است که تازه به شهر آمده و درگیر یک رابطه عاطفی می‌شود. نیمه دوم فیلم به مسأله یهودی‌ستیزی در زمان جنگ جهانی دوم می‌پردازد. این فیلم که در زمان اکران به فروش 230 میلیون دلار رسید، در جشنواره کن موفق به دریافت جایزه بزرگ هیات داوران شد.

در سال 2000 نوبت به فیلم ببرخیزان‌، اژدهای پنهان ساخته آنگ لی رسید تا علاوه‌بر بخش بهترین فیلم خارجی، در بخش بهترین فیلم که نیز نامزد کسب جایزه شود.

این فیلم که در مجموع نامزد 10 جایزه اسکار بود، در بخش بهترین فیلم خارجی اسکار را گرفت. چهار جایزه بافتا و دو جایزه گلدن گلوب از جمله بهترین فیلم خارجی از دیگر افتخارات این فیلم هستند. ببرخیزان‌، اژدهای پنهان که بیش از 40 جایزه بین‌المللی کسب کرده است، با فروش 128 میلیون دلاری عنوان پرفروش‌ترین فیلم خارجی تاریخ هالیوود را در اختیار دارد.

سال گذشته در هشتاد و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار فیلم عشق به کارگردانی میشل هانکه که پیش از آن جوایز متعددی را از جمله نخل طلای معتبر جشنواره کن را به دست آورده بود، همزمان در دو بخش بهترین فیلم و بهترین اثر خارجی نامزد اسکار بود که در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار گرفت و در بخش بهترین فیلم رقابت را به آرگو واگذار کرد.

5 جایزه سزار، 2 جایزه بافتا (بهترین فیلم خارجی)، 4 جایزه از آکادمی فیلم اروپا، بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب و 3 جایزه لومیر فرانسه از افتخارات سینمایی عشق هستند.

همچنین در طول تمام ادوار برگزاری جوایز سینمایی اسکار مایکل هازانویچس،‌ میلوش فورمن آنگ لی و رومن پولانسکی تنها سینماگرانی هستند که توانستند برای یک فیلم به زبان غیرانگلیسی جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به دست آورند.

همچنین تا کنون فیلم‌های نامه‌هایی از ایووجیما (ژاپنی)، زندگی زیباست و پستچی (ایتالیایی)، ببر خیزان،‌ اژدهای پنهان (چینی)،‌ مهاجران و نجواها و آواها (سوئدی) و توهم بزرگ (فرانسوی) تنها فیلمهایی هستند که با زبانی غیرانگلیسی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شده‌اند.

 

امسال با معرفی رکورد شکن 85 کشور به آکادمی اسکار برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی، این احتمال وجود دارد که یک فیلم خارجی قدرتمند بتواند به عنوان پنجمین فیلم در تاریخ اسکار در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم خارجی نامزد کسب اسکار شود.


 تاريخ ارسال: 1392/7/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.