پرده سینما

فیلم‌هایی که در کن هو شدند!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

شاید هو کردن کار بی‌ادبانه‌ای به‌نظر برسد اما در جشنواره کن این‌گونه نیست چرا که هو کردن یا دست زدن‌ ممتد به‌عنوان اعتراض به کیفیت فیلم‌ها به یکی از واکنش‌های شناخته‌شده کن تبدیل شده است! در طول شصت و هشت دوره‌ای که از حیات این جشنواره معتبر می‌گذرد چه بسیار فیلم‌های مطرحی بوده‌اند که در زمان نمایش در این جشنواره با اعتراض‌های تند تماشاگران مواجه شده‌اند. تناقض این‌جاست که برخی از این فیلم‌ها در همان سال موفق به دریافت نخل طلایی، یعنی معتبر‌ترین جایزه کن شده‌اند. دراین گزارش، ۱۵ فیلم مطرحی که در زمان نمایش در جشنواره کن توسط تماشاگران هو شده‌اند را مرور می‌کنیم.

 


۱- داستان‌های عامه‌پسند

دومین ساخته فیلمساز نوگرای میانه دهه نود، کوئنتین تارانتینو، در چهل و هفتمین جشنواره کن در سال ۱۹۹۴ توسط تماشاگران هو شد. زمانی که نام این فیلم برای دریافت نخل طلا اعلام شد تماشاگران با صدای سوت و هو نسبت به این جایزه اعتراض کردند چرا که آن‌ها معتقد بودند فیلم «قرمز» ساخته کریستوف کیشلوفسکی شایسته دریافت این جایزه است. این واکنش تماشاگران به دریافت جایزه حتی تارانتینو را تحت تأثیر قرار داد. او در هنگام دریافت جایزه گفت: این جایزه متعلق به کیشلوفسکی است اما به‌خاطر احترام به رأی داوران، جایزه را می‌گیرم.

 

۲- توئین پیکس: با من در آتش برو

این ساخته دیوید لینچ نه‌تنها یک شکست تجاری واقعی بود که در جشنواره کن در سال ۱۹۹۲ به‌طرز عجیبی با اعتراض تماشاگران در زمان نمایش مواجه شد. صدای سوت‌های ممتد و هو کردن در تمام زمان این فیلم شنیده می‌شد. حتی بسیاری از تماشاگران به نشانه اعتراض سالن را ترک کردند.

 

۳- درخت زندگی

ساخته ترنس مالیک که توانست واکنش مثبت هیأت داوران جشنواره کن را در سال ۲۰۱۱ به‌دست آورد نیز از این اعتراضات در امان نبود. این فیلم در زمان نمایش با اعتراض نزدیک به نیمی از تماشاگران مواجه شد. عده‌ای فیلم را هو کرده و عده‌ای با دست زدن‌های ممتد نسبت به آن معترض بودند. جالب است که این فیلم نخل طلای‌‌ همان سال را به‌دست آورد و یکی از نامزدهای دریافت اسکار شد.

 

۴- ضدمسیح

در زمان پخش فیلم لارس فون تریر در جشنواره کن سال ۲۰۰۹ هرج و مرج واقعی به‌وجود آمد. فیلم داستان زن و شوهری است که به‌دلیل مرگ فرزند دچار فروپاشی احساسی و روانی شده‌اند اما در طول زمان ۱۰۸ دقیقه‌ای این فیلم موجی از اعتراضات با سوت و هو و خنده‌های بلند از طرف تماشاگران وجود داشت. وقتی فیلم به پایان رسید صدای هو کردن تماشاگران به‌حدی بود که کسی صدای دست زدن و تشویق حضار را نمی‌شنید. نکته جالب این‌جاست که داوران جایزه کلیسای جهانی در جشنواره کن اعلام کرد که این فیلم شایسته دریافت ضدجایزه به‌عنوان زن‌ستیز‌ترین فیلم تاریخ است. شارلوت گینزبرگ برای بازی در این فیلم نخل طلای بهترین بازیگر زن را به‌دست آورد.

 

۵- تصادف

این فیلم دیوید کراننبرگ که تحسین منتقدان را به‌همراه داشت، در زمان نمایش با واکنش‌های منفی و حتی هو کردن در جشنواره کن مواجه شد. مخاطبان خشونت و افراط را در بهره‌گیری از جلوه‌های گرافیکی این فیلم نپسندیدند. اما این فیلم جایزه هیأت داوران جشنواره کن را درسال ۱۹۹۶ به‌دست آورد.

 

۶- راننده تاکسی

باور کنید یا نه، فیلم «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی در جشنواره کن سال ۱۹۷۶ توسط تماشاگران هو شد. مخاطبان خشونت، پوچی و تمایلات ضدقهرمان این فیلم را دوست نداشتند. این فیلم حتی در زمان دریافت نخل طلا نیز با هو و سوت زدن‌های اعتراض آمیز مواجه شد اما اسکورسیزی در آن زمان آن‌جا نبود که این صدا‌ها را بشنود چرا که به‌همراه رابرت دنیرو ستاره «راننده تاکسی» به امریکا برگشته بود تا ادامه فیلم «نیویورک نیویورک» را بسازد. این فیلم بعد از دریافت نخل طلا در اسکار نیز درخشید.

 

۷- ماجرا

ششمین ساخته میکل‌آنژ سینما میکل‌آنجلو آنتونیونی، امروز یک شاهکار سینمایی است اما در سال ۱۹۶۰ وقتی در جشنواره کن به نمایش درآمد با احساسات تحقیر‌آمیز تماشاگران مواجه شد. پایان باز، فقدان نتیجه‌گیری و بی‌هدفی ظاهری در فیلم باعث شد تا فیلم مورد اقبال تماشاگران نباشد اما جایزه هیأت داوران کن را تصاحب کرد.

 

۸- ماری آنتوانت

ساخته سوفیا فورد کاپولا درباره یک شخصیت تاریخی فرانسوی به‌هیچ‌وجه در فستیوال کن مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت. کارگردان فیلم بعد از این اتفاق اعلام کرد که از این روش واکنش‌ اعتراض‌آمیز در فرانسه بی‌اطلاع بوده است. او گفت: نمی‌دانم چرا فیلم را هو کردند درحالی‌که در امریکا مخاطبان آن را بالا‌تر از متوسط می‌دانستند.

 

۹- قصه سرزمین جنوب

مخاطبان یکی از شدید‌ترین اعتراضات را به نمایش این فیلم ساخته ریچارد کلی در جشنواره کن ۲۰۰۶ نشان دادند. در زمان نمایش سه ساعته فیلم بسیاری از منتقدان و شرکت‌کنندگان در پشت سالن نمایش فیلم راه می‌رفتند و با صدای سوت و هو اعتراض می‌کردند.

 

۱۰- فقط خدا می‌بخشد

این فیلم ساخته نیکولاس ویندینگ رف فیلمساز دانمارکی در سال ۲۰۱۳ با اعتراض تماشاگران مواجه شد. این در حالی است که فیلم راندن او در سال ۲۰۱۱ با استقبال خوبی در کن مواجه شده بود.

 

۱۱- فتح ووداستاک

ساخته آنگ لی که در سال ۲۰۰۹ در جشنواره کن حضور یافته بود نیز از تیغ تیز اعتراضات تماشاگران در امان نماند.

 

۱۲- از ته دل وحشی

اگرچه این فیلم در ‌‌نهایت نخل طلای کن را در چهل و سومین دوره جشنواره کن، در سال ۱۹۹۰ به‌دست آورد اما صدای دست زدن، هو کردن و اعتراض در طول نمایش فیلم دیوید لینچ به ‌گوش می‌رسید. خشونت بی‌پروای موجود در این فیلم دلیل اصلی اعتراضات بود هرچند موافقان فیلم توانستند آن را به سوی دریافت نخل طلا رهنمون کنند.

 

۱۳- حرامزاده‌های لعنتی

تارانتینو که در سال ۱۹۹۴ در جشنواره کن توسط عده‌ای از تماشاگران هو شده بود در سال ۲۰۰۹ هم واکنشی تحقیرآمیز را بعد از نمایش فیلم «حرامزاده‌های لعنتی» متحمل شد. برخی منتقدان و علاقه‌مندان به تارانتینو فیلم را تجدیدنظرطلبی کارگردان نسبت به رویدادهای جنگ جهانی دوم تلقی کردند اما مخالفان آن را بیش از حد احمقانه می‌دانستند.

 

۱۴- خرگوش قهوه‌ای

این فیلم ساخته فرانک گالو نیز با صدای اعتراض شدید تماشاگران در جشنواره کن سال ۲۰۰۳ مواجه شد.

 

۱۵- صدای ماه

آخرین فیلم هنرمند بزرگ ایتالیایی فدریکو فلینی هم در سال ۱۹۹۰ با صدای سوت و هو کردن تماشاگران مواجه شد. منتقدان، فیلم را خسته‌کننده و بی‌روح دانستند. فلینی سه سال بعد از نمایش این فیلم درسال ۱۹۹۳ درگذشت.

 

 

 

 

پرده سینما، این گزارش امید ذاکری‌نیا را برای انتشار از روزنامه صبا برگزید.


 تاريخ ارسال: 1394/2/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.