پرده سینما

تکنولوژی نمی تواند ما را بخنداند: به یاد استن لورل و الیور هاردی

بهروز رادمان

 

 

 

 

 

 

 

 

چرا انسان هزار سوم نمی تواند هم نوع اش را بخنداند؟ شاید چون مغرور است. شاید چون فقط به فکر خودش است.

 

 

لورل و هاردیبه دنبال تماشای یک فیلم طنز بودم. خیلی وقت بود که فیلمی در این ژانر ندیده بودم. در مورد فیلم های طنز این اواخر به نظرم اگر کسی تمام تلاش خود را برای دیدن آنها کند شاید تا ده دقیقه اول فیلم را بتواند تحمل کند. تازه آن ها نه تنها خنده دار نیستند، بلکه تاسف برانگیز هم هستند (اگر درست نگاه شود). برای همین تصمیم گرفتم دوباره به گذشته ها برگردم (همان کمدی کلاسیک خودمان). یکی از فیلم های دو کمدین که همه ی ما آن ها را دوست داریم  استنلی لورل و الیور هاردی. باورم نمی شد بعد از این همه سال و چندین بار دیدن باز هم مرا خنداندند (آن هم از ته دل! جای شما خالی). نشستم و قسمت های دیگری از کارهای آن ها را تماشا کردم. واقعا باید گفت که اسطوره های طنز سینما هستند. به دو تا از دوستانم پیشنهاد کردم ببینند؛ آن ها هم همین نظر من را داشتند. زوجی که هرگز فراموش نخواهند شد. همین که خیلی از ما باز هم بعد از چندین بار نگاه کردن باز برایمان خنده آور است خود دلیلی بر هنرمندی آنهاست.

برایم سوال است چرا دیگر در سینما همچین افرادی نیستند؟ اصلاً تاریخ سینما را که بررسی کنیم، سینمای طنز سیر نزولی داشته است و رفته رفته کمدین های با استعداد کم و کم تر شده اند. با وجود پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف در سینما به وجود آمده، اولین چیزی که به ما ثابت می شود این است که تکنولوژی نمی تواند ما را بخنداند. (این سیر نزولی فراگیر در قصه گویی سینمای تمام کشورها به وجود آمده. به علت وابستگی فیلمسازان به جلوه های ویژه، دیگر خلاقیت بازیگری کارگردانی و ... از بین رفته است). چرا انسان هزار سوم نمی تواند هم نوع اش را بخنداند؟ شاید چون مغرور است. شاید فقط به فکر خودش است و ...

با نگاهی به اکثر فیلم های طنز این اواخر خصوصاً سینمای امریکا افت شدیدی در آن ها مشاهده می کنیم. فیلمسازان تمام تلاش خود را می کنند که تماشاگر را بخندانند. آن ها با مسخره کردن قوم، قبیله، نژاد، توهین، و هر چیزی که فکرش را بکنید تقلا می کنند به کمدی برسند. ولی خوب هیچ انسان خوش قلبی نمی تواند به این چیزها بخندد. اصلاً ایا این چیزها خنده دار است؟ اکثر فیلم های طنز این روزهای سینمای جهان نه قصه ای برای تعریف و نه گفتگوهای زیبا و بامزه ای برای خنداندن تماشاگر دارند. هیچ چیز جز ادا و شکلک درآوردن در جلوی دوربین  وجود ندارد. ولی این کار را استنلی لورل و الیور هاردی با یک بالا رفتن از تختخواب قطار (با همان امکانات اولیه سینما) به خوبی انجام می دهند. این آن طنزواقعی است. سینما باید دوباره به گذشته نگاهی بیاندازد و ببیند سینما تنها جلوه های ویژه نیست. تعریف کردن یک داستان است با گفتگوهای زیبا گاهی می تواند خیلی جذاب تر از ان جلوه های ویژه باشد:

 

هاردی: می خواهم ازدواج کنم.

لورل: با کی؟

هاردی: معلومه دیگه با یه زن! مگه اصلاً یه مرد می تونه با مرد ازدواج کنه؟(با عصابانیت)

لورل : آره! من یکی رو می شناسم.

هاردی: کی؟

لورل:خواهرم!!!

    


 تاريخ ارسال: 1389/6/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>eli:

[LIKE]

0+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>همت:

دو ستاره که تا همیشه در تاریخ سینما خواهند درخشید.

1+0-

يكشنبه 1 تير 1393



>>>افشاریان.ر:

چرا انسان هزار سوم نمی تواند هم نوع اش را بخنداند؟ شاید چون مغرور است. شاید چون فقط به فکر خودش است. جالب بود تیتر تان. ممنونم

2+0-

سه‌شنبه 27 خرداد 1393



>>>sara:

khoda rahmat kone har 2sho ro

1+0-

دوشنبه 26 خرداد 1393



>>>کامران:

این دیالوگ عظیم را چرا اینگونه نقل کردید؟هاردی اونجا می گه:مگه دیدی کسی با یه مرد ازدواج کنه!!!که پاسخ لورل خواهرمه.طنزش همینه نه اینکه "مرد می تونه با مرد ازدواج کنه؟ "!!!!

3+0-

سه‌شنبه 26 دي 1391



>>>محمدرضا كلانتر چاهوكي:

آقاي فاضلي , در دفتر بيست و دوم از سري يادداشت هاي سردبير گفته : " بارها به نویسندگان همکار با سایت در مورد رعایت اصولی در رسم الخط و تایپ مقالاتشان توضیحات مکتوبی را ارسال کرده ام. از آنها خواسته ام مقالاتشان را با رعایت آن اصول بنویسند تا ویراستاری سریعتر و بهتر انجام شود. اما حیرت آور است که هیچکس توجهی نکرده و هر نویسنده ای دارد ساز خودش را می زند و مقالاتش را باهمان اغلاط ارسال می کند. " گمان مي كنم يكي از دلا يل اين توجه نكردن اين است كه بعضي از رسم الخط هاي رايج و نسبتا رايج در روزنامه ها و مجله ها و سايت ها عجيب و غريب و غلط است , مثل گذاشتن الف بين كلمه و ضمير . در ابتداي همين مطلب لورل و هاردي " هم نوعش " به صورت " هم نوع اش " نوشته شده كه غلط است زيرا الف فقط در كلماتي كه آخرشان حرف " هاي ناملفوظ " است - مثل خانه , كلبه , ساده , فايده , اسطوره , گذشته - كنار ضمير قرار مي گيرد. حتي به نظرم " بهش " ( به او ) درست است نه " به اش " . البته بعضي از رسم الخط ها مثل جدا نوشتن علامت جمع و جدا نوشتن كلمات مركب سليقه اي است . جداي از اين نكات نگارشي , حيف است كه يادي نكنيم از دو دوبلوري كه سهم زيادي در جاودانه كردن استن لورل و اوليور هاردي در ايران داشتند : حسن عباسي و عزت الله مقبلي . روحشان شاد و يادشان گرامي باد .

2+0-

پنجشنبه 25 شهريور 1389



>>>اميرحسين:

بنظرم مقاله فوق العاده اي بود... مخصوصا اين ديالوگ آخري :))

1+0-

پنجشنبه 25 شهريور 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.