پرده سینما

شبیه فاخته‌ها؛ نگاهی به «آنچه میزی تجربه كرد» ساخته‌ی اسكات مك‌گِهی و دیوید سیگل

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

What Maisie Knew

كارگردان: اسكات مك‌گِهی و دیوید سیگل

فيلمنامه: نانسی دوین و كارول كارت‌‌رايت

بازيگران: جولیان مور، استیو کوگان، اوناتا آپریل و...

محصول: آمریکا، ۲۰۱۲

زبان: انگلیسی

مدت: ۹۹ دقیقه

گونه: درام

بودجه: ۶ میلیون دلار

فروش: حدود ۱ میلیون دلار

درجه‌بندی: R

 

 

 طعم سینما - شماره‌ی ۶: آنچه میزی تجربه كرد (What Maisie Knew)

 

 

پوستر فیلم شبیه فاخته هاآنچه میزی تجربه كرد فیلمی سینمایی در گونه‌ی درام، به کارگردانی مشترک اسكات مك‌گِهی و دیوید سیگل است که براساس کتابی تحت ‌همین عنوان، نوشته‌ی هنری جیمز [۱] ساخته شده. یک خواننده‌ی راک به‌نام سوزانا (با بازی جولیان مور) و یک دلال آثار هُنری به‌نام بیل (با بازی استیو کوگان) صاحب دختربچه‌ای به‌نام میزی (با بازی اوناتا آپریل) هستند. سوزانا و بیل با یکدیگر تفاهم ندارند و سرانجام جدا می‌شوند. دادگاه، حضانت میزی را به پدرش واگذار می‌کند درحالی‌که سوزانا هنوز امیدوار است سرپرستی میزی را به‌دست بیاورد...

آنچه میزی تجربه كرد بی‌اغراق یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی است که تاکنون از رمان‌های هنری جیمز صورت گرفته. در جریان این روایت امروزی از رمان چاپ سال ۱۸۹۷ جیمز، تماشاگر با زن و مرد خودخواه و بی‌مسئولیتی آشنا می‌شود که اصلاً مشخص نیست با چه هدفی بچه‌دار شده‌اند! بیل بلافاصله پس از طلاق، با مارگو -پرستار جوان میزی- پیمان زناشویی می‌بندد و سوزانا هم به‌سرعت، لینکلن را وارد زندگی خود می‌کند. خیلی زود متوجه می‌شویم که بیل هیچ علاقه‌ای به مارگو ندارد و فقط با او ازدواج کرده است تا بتواند حضانت میزی را بگیرد؛ دلیل خودخواهانه‌ی سوزانا هم برای زندگی با لینکلن این بوده که به‌خاطر شغل‌اش -او یک متصدی ساده‌ی بار است- روزها وقت آزاد دارد و می‌تواند از میزی نگهداری کند! درواقع، بیل و سوزانا به کسی جز خودشان فکر نمی‌کنند و مارگو و لینکلن را فقط به‌شکل ابزاری برای گرفتن سرپرستی میزی، بازیچه قرار داده‌اند. راه و رسم زندگی و بچه بزرگ کردن چنین والدینی، بی‌شباهت به "جوجه‌گذاری انگلی" [۲] فاخته‌ها نیست!

جولیان مور در آنچه میزی تجربه كرد، نقش مادری -تا اندازه‌ای- لاقید و غیرمنطقی، حسود و البته بی‌چاک‌وُدهن را آن‌قدر خوب بازی می‌کند که از او بدمان بیاید! جوآنا وندرهم (در نقش مارگو) و الكساندر اسكارسگارد (در نقش لینکلن) بسیار باورپذیر ظاهر شده‌اند؛ به‌خصوص اسكارسگارد که لینکلن ِ مهربان را طوری بازی کرده است که کاملاً درک می‌کنیم چرا میزی تا این حد به او وابسته شده. اوناتا آپریل نیز برای ایفای نقش میزی، انتخاب درستی بوده است چرا که شعور و معصومیت در چشم‌هایش موج می‌زند. کوگان گرچه -در مقایسه با دیگر بازیگران- حضور کوتاه‌تری دارد اما طی همان زمان اندکی که در اختیار داشته، از عهده‌ی اجرای نقش یک تاجر انگلیسی خودشیفته‌ و از خود راضی به‌خوبی برآمده است.

سوزانا -چنانچه در یکی از دیالوگ‌های لینکلن بر این واقعیت تأکید می‌شود- لیاقت داشتن فرشته‌ای مثل میزی را ندارد که این درمورد بیل هم صدق می‌کند. میزی برای پدر و مادرش چیزی بیش‌تر از یک اسباب‌بازی نیست؛ یک توپ کوچک -که هر ۱۰ روز یک‌بار- دست به دست می‌شود. وقتی که بیل، تازه‌عروسش را مدتی طولانی -به بهانه‌ی سفر کاری- رها می‌کند و سوزانا درگیر کنسرت‌های احمقانه‌اش می‌شود، فرصت آشنایی مارگو و لینکلن فراهم می‌آید... عدو شود سبب خیر اگر خدا بخواهد! آن‌ها خوش‌قلب هستند و خیلی بهتر از پدر و مادر واقعی میزی، از او مواظبت می‌کنند.

مارگو و لینکلن، آدم‌های سختی‌کشیده و درستی هستند که جور پدر و مادر به‌دردنخور میزی را می‌کشند. هر دوی آن‌ها به‌نوعی فریب خورده، در یک رابطه‌ی اشتباهی وارد شده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. تأثیرگذارترین سکانس آنچه میزی تجربه كرد همان‌جاست که میزی بدون هیچ شک و تردیدی، مارگو و لینکلن -و قایق‌سواری روز بعد- را انتخاب می‌کند و همراه مادرش راهی نمی‌شود.

شاید فیلم، به‌ شهادت آمار پایین فروش‌اش -و هم‌چنین طبق معیارهای معمول سینمای تجاری- چندان جذاب و تماشاگرپسند به‌حساب نیاید؛ اما اسكات مك‌گِهی و دیوید سیگل با اتکا به تجربه‌ی دو دهه همکاری مشترک، در آنچه میزی تجربه كرد موفق شده‌اند مشکلاتی که -پس از جدایی پدر و مادر- گریبان‌گیر یک دختربچه‌ی ۶ ساله می‌شود را ساده، روان، بدون ‌لکنت و عاری از احساسات‌گرایی افراطی به‌نحوی به تصویر بکشند که طی ۹۹ دقیقه، حوصله‌ی تماشاگر سر نرود.

حین تماشای آنچه میزی تجربه كرد علاوه بر گرفتار نشدن در هزارتوی روایتی دیریاب، از هنرنمایی‌های اعصاب‌خُردکن فیلمبردار و دوربین روی دست‌های مبتذل سرگیجه نمی‌گیریم. و خبر بهتر این‌که بنا نیست -طبق روال بعضی فیلم‌های این سال‌ها- به‌واسطه‌ی بلای ناگواری که بر سر میزی بیچاره می‌آید، از خواب و خوراک بیفتیم! در آنچه میزی تجربه كرد تکان‌دهنده‌ترین اتفاق، همان رها کردن دخترک به امان خداست... همه‌ی این‌ها باعث نمی‌شود که تصور کنیم با اثری فاقد جذابیت و خنثی روبه‌رو هستیم؛ بلکه تأکیدی است مضاعف بر گزینش زاویه‌ی صحیح روایت.

آنچه میزی تجربه كرد فیلمی سالم است که با خاطری آسوده، در کنار خانواده می‌توان به تماشایش نشست. ساخت درامی موفقیت‌آمیز از جنس آنچه میزی تجربه كرد را می‌توان به‌عنوان یک مصداق سینمایی قابل احترام برای اصطلاح بارها شنیده‌شده‌ی "سهل و ممتنع" به‌خاطر سپرد.

 

 

پیمان عباسی ­نیا

پنج‌‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۳

 

[۱]: هنری جیمز، نویسنده‌ی آمریکایی - بریتانیایی مشهور قرن نوزدهم که داستان‌هایش از ظرافت، هوشمندی و تنوع فراوان برخوردار است. آثار جیمز تا به حال منبع اقتباس بیش از ۱۵ فیلم سینمایی بوده‌اند (ویکی‌پدیای انگلیسی، مدخل Category: Films based on works by Henry James).

 

[۲]: فاخته در لانه‌ی دیگر پرندگان تخم می‌گذارد تا آن‌ها جوجه‌هایش را بزرگ کنند؛ این کار را جوجه‌گذاری انگلی (Brood parasite) می‌گویند (ویکی‌پدیای انگلیسی، مدخل Common cuckoo).


 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:
     نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1393/4/5
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>میم.سلیمی:

پایان بسیار زیبا و غیر قابل پیش بینی این فیلم را در دهنم ماندگارتر کرد.

6+0-

چهارشنبه 1 مرداد 1393



>>>Lida:

آنچه میزی تجربه كرد خیلی آموزنده بود. میزی رو خیلی دوست داشتم خیلی هم خوب بازی می کرد اصلاً حس نمی شد دارد بازی می کند و حواسش به دوربین است مثه خیلی از بچه هایی که توی فیلم های ایرانی به خاطر رنگ چشم یا موی بلندشون انتخاب میشن و جلوی دوربین با بی احساسی بلند بلند دیالوگ رو تکرار می کنن:-]

8+0-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>شاهین:

بالاخره موفق شدم *آنچه میزی تجربه كرد* رو ببینم. خیلی خیلی خیلی خیلی خوب بود!

7+0-

پنجشنبه 19 تير 1393



>>>امیر ارسلان نامدار:

آنچه میزی تجربه كرد خدا نخواد برا یکی که تجربه کنه! تشکر میکنم از نقد سلیس تون.

13+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>زرافشان:

لینکلن خیلی شخصیت بامزه ای داشت:) قد بلند مهربون ساده احساساتی:)

14+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>آیناز:

فیلم مورد علاقمه و تمام بازیگراشو از جمله اوناتا آپریل، جوآنا وندرهم، جولیان مور، استیو کوگان رو واقعاً دوست داشتم خصوصاً جوآنا وندرهم رو. مرسی تحلیل خوبی داشتید.

13+0-

چهارشنبه 11 تير 1393



>>>تاج بخش:

از بازی و شخصیت _جوآنا وندرهم (در نقش مارگو)_ خیلی خوشم اومد:]

15+0-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>علی:

جولیان مور عالی بود اینجا$$

17+0-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>Jim:

Hello :-) Review and analysis of your good, this movie is very good, thank you :-)

17+0-

دوشنبه 9 تير 1393



>>>SAMIN.K:

میزی کوچولو موچولوی عاقل و باهوش:) عاشق این فیلم شدم:)

22+0-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>کیانوش:

فیلم خیلی خیلی خوبی بود صحنه های عاطفی و تاثیرگذار فراوانی داشت و به خوبی ماجرا ها هضم می شدند و قصه ی تو ذوق زنی نداشت. چرا این نمونه فیلم ها در تلویزیون ایران پخش نمیشن؟! فیلم های کره ای و بزن بزن دیگه بسه مونه!!

24+0-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>AySan:

ممنونم. من عاشق این فیلمم همه بازیگراش محشرن جوآنا وندرهم، استیو کوگان، جولیان مور، خصوصاً اوناتا آپریل (فسقلی با استعداد).

31+0-

جمعه 6 تير 1393



>>>سامان.الف:

لینکلن و مارگو واقعاً انتخاب های خوبی بودند. یه جور معصومیت در صورت و رفتار هر دو شان بود که با معصومیت میزی یک مثلث معصومیت را تشکیل میداد...

35+0-

جمعه 6 تير 1393



>>>َAli.n:

ممنونم آقا. مثل سابق ریزبین و کوتاه و درست درمون. به زودی میبینیم! تا حالا که پشیمون نشیدیم از پیشنهاد ها تون.

35+1-

پنجشنبه 5 تير 1393



>>> امیر هاوایی :

*خطاب به سینای عزیز*: خوبه یکم فیلم دیدنتونو گسترش بدی داداش. فیلم که فقط _گتسبی بزرگ_ و _به او_ و _دوازده سال بردگی_ و امثالهم نیست که. اونو همه میبینن. اگه عاشق سینما باشی فیلمای خوب رو خوب خواهی شناخت و اگه نه هر ماه یه فیلم دیدن که اونم همه دیدن که عشق سینما بودن نیست. _آنچه میزی تجربه كرد_ به جرات میگم یکی بهترین فیلمایی بود که تو یک سال اخیر دیدم. از شما میپرسم: دوازده سال بردگی با این همه جایزه و سر و صدا آیا فیلم مطرحی بود؟ یا خیلی مثلای دیگه... این فیلم رو پیدا کنید و تجربه ی خوب دیدنش رو از دست ندید سینا جان.

74+0-

پنجشنبه 5 تير 1393



>>>سینا:

یه فیلم هایی رو نقد کنید که در کره زمین غیر از این منتقد شما کسی دیده باشه.ممنون

2+73-

پنجشنبه 5 تير 1393



>>>رجایی:

لیاقت داشتن فرشته‌ای مثل میزی را نداری... عالی بود. میزی بینهایت دوست داشتنی و عاقل بود طوری که هر کسی دلش میخواد یک نسخه از میزی را به عنوان فرزند داشته باشد!!! :)

42+0-

پنجشنبه 5 تير 1393



>>>زینب کریمی:

با عرض سلام و خسته‌نباشید. برای انتخاب آثاری در ژانرهای مختلف سینما متشکرم. جولیان مور در این فیلم عالی است. منتظر طعم سینماهای بعد هستیم. نویسا بمانید.

42+1-

پنجشنبه 5 تير 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.