پرده سینما

هجوم قرمزِ غلیظ؛ نگاهی به «باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم» ساخته‌ی لین رمزی

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

We Need to Talk About Kevin

كارگردان: لین رمزی

فيلمنامه: لین رمزی و روری استوارت کینیر [براساس رمانِ لیونل شریور]

بازيگران: تیلدا سوئینتون، جان سی. رایلی، ازرا میلر و...

محصول: انگلستان و آمریکا، ۲۰۱۱

زبان: انگلیسی

مدت: ۱۱۲ دقیقه

گونه: درام، هیجان‌انگیز

بودجه: ۷ میلیون دلار

فروش: ۷ و نیم میلیون دلار

درجه‌بندی: R

جوایز مهم: کاندیدای ۳ جایزه‌ی بفتا

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۷۸: باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم (We Need to Talk About Kevin)

 

 

طعم سینما - باید درباره‌ی کوین حرف بزنیمباید درباره‌ی کوین حرف بزنیم به یک رابطه‌ی بغرنج و غیرنرمالِ مادر و فرزندی -میان ایوا (با بازی تیلدا سوئینتون) و کوین- از همان بدو تولد تا زمانی که پسر، به جوانی تازه‌بالغ (با بازی ازرا میلر) مبدل می‌شود، می‌پردازد؛ رابطه‌ای پردست‌انداز که تبعات جبران‌ناپذیرش از جمع کوچک یک خانواده‌ بسیار فراتر می‌رود... گرچه شاید تکرار مکررات باشد [که هست!]، به این فیلم نیز از ابعادی می‌پردازم که قصه‌اش [به‌قولِ ویکی‌پدیای فارسی!] لوث نشود و به‌خصوص غافلگیری اصلیِ آن از دست نرود. پس با فراغِ بالْ بخوانید!

شروع باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم بی‌شباهت به فیلم‌ترسناک‌ها نیست و کوین هم دستِ‌کمی از خبیث‌ترین کودکانِ سینمای وحشت ندارد! با این تفاوت که در بستن نطفه‌ی کوین، جنابِ شیطان هیچ‌گونه دخالتی -حداقل به‌طور مستقیم!- ندارد. کوین نابغه‌ای هرزرفته است و محروم از نعمت عشق‌ورزیِ مادرانه؛ ایوا حتی تحمل گریه‌های دوران شیرخوارگی‌اش را ندارد. در این میان، فرانکلین (با بازی جان سی. رایلی) نیز حضور دارد؛ یکی از بی‌خاصیت‌ترین پدر‌های تاریخ سینما که انگار هیچ کاری به‌غیر از تیروُکمان خریدن بلد نیست و به‌نظرم هرچه بر سرش می‌آید، حق‌اش است!

بریتانیا، کم فیلمساز کاربلدِ استخوان‌دار معرفی نکرده؛ خانم لین رمزی یکی از مستعدترین‌هایشان است که هنوز جا برای پیشرفت دارد و نسبت‌اش را هم با سینمای مستقل حفظ کرده. او علی‌رغم فیلم‌های انگشت‌شماری که ساخته، به‌عنوان یکی از بهترین کارگردان‌های زن سینما مطرح است و هر فیلم‌اش را می‌توان "یک اتفاق ویژه" به‌حساب آورد. رمزی کارگردان فوق‌العاده باهوشی است که مختصات سینما را خوب می‌شناسد.

از جمله نکات برجسته‌ی باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم، اتکای غیرقابلِ انکارش بر زبان سینما و قدرت تصویر است. فیلم براساس رمانی مشهور و پرفروش ساخته شده اما هیچ خبری از راوی و نریشن نیست و به‌علاوه، شاهد کم‌تر نشانی از کلمات و گفتگو‌ها هستیم؛ باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم دیالوگ چندانی ندارد. این فیلم، یک اقتباس خلاقانه است و خانم رمزی داستان را اصطلاحاً مال خود کرده و از نو برایمان تعریف‌اش می‌کند.

کوین یک فرزند ناخواسته است که ایوای دیوانه‌ی گردشگری و سفر را پای‌بند می‌کند. عدم رضایت قلبی مادر از این اسارت اجباری، بذر انزجاری عظیم را در بندبندِ وجودِ کودک می‌پاشد. این درست، اما آیا مسئله به‌همین سادگی است؟ مطلقاً نه! ناخرسندی ایوا از تولد کوین، فقط جرقه‌ی آغازین را می‌زند؛ فیلم درصدد برجسته ساختن مجموعه‌ی عواملی است که -در ارتباط با موردی حاد نظیر کوین- دست در دست همدیگر، فاجعه را رقم می‌زنند.

ممکن است باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم را با فیل (Elephant) [ساخته‌ی گاس ون‌سنت/ ۲۰۰۳] مقایسه کنند، تارِ مویی که آن‌ها را به هم پیوند می‌زند، نازک‌تر از این حرف‌هاست! باید درباره‌ی کوین حرف بزنیمِ جذابِ پرکشش را چه به آش شله‌قلمکارِ ون‌سنت؟! به‌کار بردن الفاظی نظیر سینما، کارگردان یا نویسنده در ارتباط با چنان معجون بی‌رنگ و بو و مزه‌ای [فیل] معنای چندانی نمی‌تواند داشته باشد. فیل در خوش‌بینانه‌ترین حالت، فیلم کوتاه بی‌محتوایی است که به‌شکلی کسالت‌بار کش آمده! بگذریم.

با گذشت دقایقی از باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم، شاید از خودتان بپرسید چرا ایوا چنین شرایط تحقیرآمیزی را تحمل می‌کند؟ فارغ از هر حادثه‌ای که رخ داده است، مگر نمی‌تواند اقلاً شهر محل سکونت‌اش را تغییر دهد؟ پاسخ این سؤالات را خانم رمزی به‌تدریج طی رفت‌وُبرگشت‌های متعدد زمانی، به‌نحوی می‌دهد که با پوست و گوشت‌تان حس‌اش خواهید کرد! عمیق و تکان‌دهنده... لین رمزی به‌گونه‌ای اطلاعات می‌دهد که مخاطب را کنجکاو و مشتاق نگه می‌دارد.

باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم ساختاری غیرخطی دارد و معمایی است؛ رازِ به این روزِ نزار افتادنِ ایوا، از طریقِ کنار هم چیدن تصویر‌هایی پراکنده از زندگی گذشته‌اش گشوده می‌شود. باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم فیلم بسیار تلخی است ولی خوشبختانه جنبه‌ی آگاهی‌بخشی‌اش مدّنظر نویسنده و کارگردان بوده، از همین‌رو ویران‌کنندگیِ باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم نه‌تنها بیننده را به چاه ویلِ یأسی فلج‌کننده نمی‌اندازد بلکه هشیارش می‌کند.

در باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم بسامد بالای کاربرد تونالیته‌های قرمز جلبِ نظر می‌کند. رنگ قرمز به‌مثابه‌ی المانی مهاجم و تنش‌زا بر سراسر زندگی ایوا سایه افکنده است. حتی لحظات حضور زن در فستیوال گوجه‌فرنگی نیز بیش‌تر چندش‌آور و مشمئزکننده است تا سرخوشانه و شادی‌بخش. این قرمزِ غلیظی که به خواب و بیداری ایوا دویده، ارتباطی مستقیم با کوین دارد و هرچقدر زمان در باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم جلو‌تر می‌رود، دلیل هجوم بی‌رحمانه‌ی این‌همه قرمز هم روشن و روشن‌تر می‌شود.

نقش‌آفرینی تیلدا سوئینتون را بایستی برگِ آس باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم محسوب کرد. خانم سوئینتون که چهره و فیزیکی منحصربه‌فرد بین بازیگران زن تراز اول سینما دارد، از تک‌تکِ اجزای موهبت الهی پیش‌گفته سود می‌برد تا ایوا و پریشان‌احوالی‌هایش و به‌ویژه آن آغوشی که در انتها برای پسر ناخلف می‌گشاید، هیچ‌کدام باورنکردنی و بی‌معنی جلوه نکنند. هر سه انتخاب لین رمزی برای سنین خردسالی، کودکی و بلوغ کوین نیز بی‌نظیرند و بسیار عالی هم ازشان بازی گرفته شده است.

با وجود این‌که روایتِ باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم خطی نیست و به‌جز کوتاهی و بلندیِ موهای خانم سوئینتون، سرنخی در دست نداریم اما فیلم، ثانیه‌ای تماشاگر را گیج نمی‌کند... باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم از آن گروه فیلم‌هاست که پس از تمام شدن، تمام نمی‌شود! با ما می‌ماند و اگر حین تماشایش از لطف همراهیِ عزیزی بهره برده باشیم، مدام از یکدیگر درباره‌ی چراییِ وقایع تلخ‌اش خواهیم پرسید. نخیر! باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم به این راحتی‌ها دست از سرمان برنمی‌دارد.

 

پیمان عباسی‌نیا

پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:

■ نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1393/12/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محبوبه:

گریه های کوین در نوزادی بیست و چهار ساعته بود و میتونست هر شخصی رو از پا بندازه. طوریکه ایوا شنیدن صدای سوراخ شدن زمین رو به شنیدن گریه های مدام فرزندش ترجیح میداد. اما پاسخ برخی از سوالات: پدر کوین نمیخواست بپذیره فرزندش طبیعی نیست و مشکلاتی داره و این عدم درک از سوی همسر برای ایوا خیلی سخت بود. چیزی که مادر در سینک ظرفشویی دید بنظر من جسد حیوان خانگی خواهر کوین بود که کوین اونو از بین برده بود. درمورد کور شدن چشم خواهر، بطری باز کننده لوله دم دست بوده و گویا باعث کور شدن چشم خواهر کوین شده بود. در آخر کوین قرار بود بعد از دوسال به زندان بزرگسالان بره چون به سن هجده سالگی رسیده بود و به مادرش میگفت که اونجا جای خوبی نیست و ناراحت بود. و اینکه بعد از چند سال از زندان آزاد میشد. فیلمی بود که واقعا در ذهن ماندگار میشه و تلخی آن فراموش نشدنی است. مانند فیلم مرثیه ای برای یک رویا.

6+0-

جمعه 14 آذر 1399



>>>مشهدی:

سلام تحلیل خوبی بود اما خیلی سوالا بی جواب میمونه مثلا اون حیوونای خواهرش چی شدن یا چرا چشم خواهرش کور شد یا مامان توی سینگ ظرفشویی چی دید یا هزارتا سوال دیگه. این بیجواب گذاشتن سوالا از خوبی فیلمه یا از نقصهاش؟ آخرش کلوین قرار بود بمیره یا آزاد شه؟ واقعا از این جهت که دو ساعت بکوب منو سرجام نشوند و من متوجه گذر زمان نشدم و معمایی بود خیلی جالب بود.

0+1-

سه‌شنبه 10 دي 1398



>>>Leila.ros:

فیلم فوق العاده ای بود واقعا و خیلی تاثیرگذارِ

0+1-

سه‌شنبه 22 آبان 1397



>>>عرفان:

بنظرم نقد بسیار کاملی بود ولی این جواب تمام سوالات ذهن بیننده نیست. خیلی ها پدر و مادر های بدی داشتن ولی قاتل نشدن! همیشه برام اینطور شخصیتها جای سوال داشته که آیا واقعا بیمارن؟یا واقعا لذتی در قتل و جنایت هست که انسان عادی درک نمیکنه مثل داستان دنباله رو آلبرتو مورایا که مارچلو از آزار حیوانات لذت میبرد ولی بعدها سعی میکرد یه آدم عادی باشه و از تفاوت با دیگران بیزار بود. در واقع نه تنها کوین بلکه فکر کردن به چنین شخصیتهایی دست از سر ما برنمیداره . بنظرم مادر کوین مثل همه ی ما که از کوین شگفت زده شدیم او هم سردرگم وشگفت زده میمونه اما تحمل این بار رو وظیفه ی خودش میدونه چون در هر حال مادره

5+0-

يكشنبه 31 تير 1397



>>>نیما:

چی بگم????????????????????????خوب بود

4+1-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>امیر:

من این فیلم رو چند مدتی پیش دیدمش. مطلب خوبی بود و خوب نگاشته شده بود.ممنون :-)

3+1-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>مجتبا:

پژمان عزیز سلام. پدر جان بسیار جامع بود. عرض ارادت و تبریکات صمیمانه.

3+1-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>darinosh:

باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم در یک کلام: شوک و تکان دهنده :-@ :-@ :-@ :-€ :-€ :-€

4+0-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>jim:

Hello my friend. Analysis was very good and encouraged me different and exciting to see the movie soon. Thank you and good luck

3+1-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>یه نفر:

ازرا متیو میلر(انگلیسی: Ezra Matthew Miller؛ متولد ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۲)یک بازیگر آمریکایی است که به خاطر ایفای نقش در باید درباره کوین صحبت کنیم (۲۰۱۱) مشهور است. وی همچنین در مزایای خجالتی بودن, با لوگن لرمان و اما واتسون بازی کرده است و مشغول بازی در فیلم اقتباسی از رمان مشهور گوستاو فلوبر مادام بوواری است.

6+0-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>یه نفر:

جان سی ریلی (به انگلیسی: John C. Reilly) (زاده ۲۴ مه ۱۹۶۵) بازیگر، خواننده، کمدین، تهیه‌کننده آمریکایی است. از فیلم‌های معروفی که او در آن ایفای نقش کرده می‌توان به فیلم‌های ساعت‌ها و روزهای تندر اشاره کرد. فهرست برخی از فیلم‌هایی که جان سی ریلی در آنها به ایفای نقش پرداخته است: ساعت‌ها- کشتار- روزهای تندر- هوانورد- باید درباره کوین صحبت کنیم- سایروس- شیکاگو- سیرک عجایب: دستیار یک شبح- رالف خرابکار- آب تیره-

7+0-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>یه نفر:

کاترین ماتیلدا «تیلدا» سوئینتن (به انگلیسی: Katherine Mathilda "Tilda" Swinton) متولد ۵ نوامبر۱۹۶۰ بازیگر انگلیسی برنده جایزه اسکار و بفتا است. فیلم‌شناسی: فقط عاشقان زنده می‌مانند (۲۰۱۳) قلمرو طلوع ماه (۲۰۱۲) باید درباره کوین حرف بزنیم (۲۰۱۱) سرگذشت نارنیا: سفر کشتی سپیده‌پیما (۲۰۱۰) مرزهای کنترل (۲۰۰۹) من عشق هستم (۲۰۰۹) پس از خواندن بسوزان (۲۰۰۸) مورد عجیب بنجامین باتن (۲۰۰۸) جولیا (۲۰۰۸) سرگذشت نارنیا: شاهزاده کاسپین (۲۰۰۸) مردی از لندن (۲۰۰۷) مایکل کلیتون (۲۰۰۷) گل‌های پژمرده (۲۰۰۵) کنستانتین (۲۰۰۵) سرگذشت نارنیا: شیر، کمد و جادوگر (۲۰۰۵) اقتباس. (۲۰۰۲) ساحل (۲۰۰۰)

6+0-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>خادم:

نقد خوبی بود.استفاده کردم.سپاس..................................

6+0-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>زینب کریمی:

سلام. خسته نباشید. تحلیل فوق العاده ای از یک فیلم فوق العاده بود. راستش را بخواهید هنوز هم فکر کوین و ماجراهایش دست از سر من برنداشته است... از نقد و پیشنهادتان بسیار تشکر می کنم و برای تان آرزوی سربلندی و شادی دارم. قلم تان سبز و نویسا.

10+1-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>eli:

Like♥

7+0-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>ma:

البته یه چیز یادم رفت بگم که گفتید کوین فرزند ناخواسته ست! ناخواسته کیلویی چنده!!؟؟ حیف که اینجا جاش نیست وگرنه یه خورده توضیحات میتونستم بدم که مطمئن بشیم دیگه میشه جلوی ناخواسته ها رو گرفت! منظورم توی همه ی زمینه هاست! هه هه! با تشکر.

4+9-

پنجشنبه 14 اسفند 1393



>>>ma:

نمیدونم ساعت 5 و 30 دقیقه صبح چطوری شد سر از اینجا در اووردم! حالا بگذریم! من نمیدونم زنی که حال و حوصله گریه بچه رو نداره و پدری به این بی خاصیتی، بچه میخواستن چیکار!!؟؟ خوب مگه مجبورید! در ضمن از تحلیل خوبتون ممنونم ولی با توضیحاتی که دادین میبینم من دیگه اعصاب و حال و حوصله دیدن این سبک فیلما رو ندارم که به احتمال زیاد در طول فیلم مدام باید اعصابم بهم بریزه! این فیلم رو میزارم جز اون فیلمایی که اگه به تورم خورد، درش بیارم و بندازمش کنار و بگم نه تو به دردم نمیخوری!! با تشکر.

5+15-

پنجشنبه 14 اسفند 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.