پرده سینما

چیزی درست نمی‌شود! نگاهی به «کاپیتان فیلیپس» ساخته‌ی پل گرینگرس

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

Captain Phillips

كارگردان: پل گرینگرس

فيلمنامه: بیلی ری [براساس کتاب ریچارد فیلیپس و استفان تالتی]

بازيگران: تام هنکس، بارخاد عبدی، کاترین کینر و...

محصول: آمریکا، ۲۰۱۳

زبان: انگلیسی و سومالیایی

مدت: ۱۳۴ دقیقه

گونه: زندگی‌نامه‌ای، هیجان‌انگیز

بودجه: ۵۵ میلیون دلار

فروش: حدود ۲۱۹ میلیون دلار

درجه‌بندی: PG-13

جوایز مهم: کاندیدای ۶ اسکار، ۲۰۱۴

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۹۶: کاپیتان فیلیپس (Captain Phillips)

 

 

طعم سینما - شماره‌ی ۹۶کاپیتان فیلیپس، هفتمین پروژه‌ی سینماییِ پل گرینگرس است که براساس ماجرای واقعی ربوده شدن یک کشتی باری آمریکایی به‌نام "مائرسک آلاباما" [۱] ساخته شده که در سال ۲۰۰۹ مورد هجوم دزدان دریایی سومالیایی قرار گرفت؛ هدایت مائرسک در آن زمان بر عهده‌ی کاپیتان ریچارد فیلیپس بود در فیلم نقش‌اش را تام هنکس بازی می‌کند. جزئیات این حادثه در کتابی با عنوانِ طول‌وُدرازِ "وظیفه‌ی یک کاپیتان: دزدان دریایی سومالی، یگان ویژه‌ی نیروی دریایی ایالات متحده‌ی آمریکا و روزهای خطرناک در دریا" [۲] به رشته‌ی تحریر درآمده که منبع اقتباس فیلمنامه‌ی کاپیتان فیلیپس است.

از شما چه پنهان، سینمای گرینگرس را دوست ندارم؛ حالا به این اضافه کنید دافعه‌ی همیشگی ‌نگارنده را نسبت به فیلم‌های دریایی و این‌که چنین تولیداتی اغلب انتخاب آخرم هستند؛ البته به‌غیر از استثناهایی جذاب و انگشت‌شمار نظیرِ سری‌ فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the caribbean) [قسمت‌های اول، دوم و چهارم محصول ۲۰۰۳، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱]. با این حساب، شک نکنید اگر کاپیتان فیلیپس کاندیدای اسکار بهترین فیلم نشده بود، از دیدن‌اش شانه خالی می‌کردم! اما خوشبختانه کاپیتان فیلیپس را یک فیلم زندگی‌نامه‌ای پرکشش و هیجان‌انگیز یافتم که طی مدت زمانی بیش‌تر از ۲ ساعت، تماشاگرش را خسته نمی‌کند.

در ارتباط با کاپیتان فیلیپس یکی از عجایب، کاندیدا نشدن تام هنکس برای کسب اسکار بود! این‌که می‌نویسم عجیب، دلیل دارد و سلیقه‌ای نیست. جالب است، اعضای آکادمی آقای هنکس که فیلم بی‌چون‌وُچرا از او و قدرت بازیگری‌اش تأثیر پذیرفته را نامزد نمی‌کنند درعوض، شانس بردن مجسمه‌ی عمو اسکار به خانه را به بیلی ری -با آن فیلمنامه‌ای که کم هم حفره ندارد!- می‌دهند!

هرچه هم که به فیلمنامه‌ی آقای ری ایراد وارد باشد، یک حُسن‌اش را نمی‌شود نادیده گرفت و آن پرهیز از تقسیم کلیشه‌ای و فاقد منطقِ آدم‌های کاپیتان فیلیپس به دو گروهِ خوب‌ها و بدهاست. این را به‌معنی قطبِ مثبت و منفی نداشتنِ فیلم نگیرید؛ اتفاقاً به‌شخصه از Irish گفتن‌های موسی (با بازی بارخاد عبدی) بدجوری هول به جانم می‌افتد! منظورم این است که کاپیتان فیلیپس سومالیایی‌ها را ژنتیکی دزد و آدمکش نشان نمی‌دهد! آن‌ها برای آدم‌ربایی دلیلِ خاصّ خودشان را دارند.

موزیکِ هنری جکمن -با اتکا بر سازهای کوبه‌ایِ مورد استفاده‌اش- در ایفای نقش خود به‌عنوان تشدید‌کننده‌ی فضای ملتهب و دلهره‌آور فیلم کاملاً موفق است. تدوین فیلم هم با نماهایی کوتاه و منقطع، حال‌وُهوای اضطراب‌آلود صحنه‌های درگیری را قوت می‌بخشد. کاپیتان فیلیپس هم‌چنین یک تام هنکسِ خوب و دیدنی دارد پس از نقش‌آفرینی‌های نه‌چندان نظرگیرش در لری کرون (Larry Crowne) [ساخته‌ی تام هنکس/ ۲۰۱۱] و اطلس ابر (Cloud Atlas) [ساخته‌ی اندی و لانا واچوفسکی/ ۲۰۱۲] مثلاً. در فصل حضور کاپیتان فیلیپس به‌همراه گروگان‌گیرها در قایق نارنجی نجات، چشم‌های هنکس به‌تنهایی گویای همه‌چیز هست.

به تمام این‌ها، اضافه کنید یک ضدقهرمان باورکردنی با نقش‌آفرینی بارخاد عبدی را که حضورش آن‌قدر متقاعدکننده بود که به‌خاطر بازیِ اولین نقش سینمایی‌اش، برنده‌ی بفتا و کاندیدای بیش از ۳۰ جایزه‌ی معتبر دیگر از جمله اسکار -به‌عنوان بهترین بازیگر مکمل مرد- شود. و نکته‌ی حاشیه‌ای این‌که کاپیتان فیلیپس بدون ‌هیچ‌ جرح‌وُتعدیلی و بی‌این‌که مسئولان و زحمت‌کشانِ مربوطه را به دردسر بیندازد، از صداوسیما قابل نمایش است! [۳] شما را نمی‌دانم اما به‌علت هم‌خوانیِ دوربینْ روی دست‌های کاپیتان فیلیپس با تنش فزاینده‌ی مسلط بر داستان، تحمل قاب‌های فیلم نیز برایم چالشی اعصاب‌خُردکن نشد!

آقای گرینگرس! لطفاً آن‌چه در ادامه می‌نویسم را به پای بی‌میلی‌ام به قاطبه‌ی آثارتان -به‌جز فیلمِ حاضر- نگذارید! کاپیتان فیلیپس قبل از آن‌که نان کارگردانی‌اش را بخورد -به‌ترتیب- فیلمِ بازیگری، فیلمِ تدوین و بالاخره فیلمِ موسیقی متن است. قصدم برجسته ساختن سهم سه عنصر مذبور در بالا بردن کیفیت نهاییِ کاپیتان فیلیپس بود وگرنه منکرِ کارگردانی داشتن‌اش نیستم؛ کاپیتان فیلیپس تا ابدالدهر ساخته‌ی پل گرینگرس خوانده می‌شود -نه اثرِ تام هنکس، کریستوفر رُز یا هنری جکمن- و نوع نگاه گرینگرس به سینما، در این فیلم و سایر فیلم‌هایش قابلِ ردیابی است.

چنانچه بخواهم منصفانه قضاوت کنم، فیلمنامه‌ی کاپیتان فیلیپس را از منظری، می‌توان کاملاً بی‌نقص به‌شمار آورد! توجه داشته باشیم که در چنین فیلم‌هایی، پای "وفاداری" نیز وسط است. اگر بپذیریم که فیلمنامه‌ی کاپیتان فیلیپس با حداکثر وفاداری به اصلِ واقعه نوشته شده، آن‌وقت است که از عمده‌ی ایرادات‌اش مبرا خواهد شد. جنس کارهای گرینگرس طوری است که به‌نظر می‌رسد مسئله‌ی وفاداری برایش در درجه‌ی اولِ اهمیت قرار دارد. اصرار پل گرینگرس روی به تصویر کشیدن وفادارانه‌ی وقایع گاه جنبه‌ی افراطی به خود می‌گیرد؛ به‌نظرم این آفتی است که به نیمه‌ی دوم کاپیتان فیلیپس -تا اندازه‌ای- صدمه زده به‌نحوی‌که ممکن است تماشاگران کم‌طاقت‌ را از پا دربیاورد!

بد نیست اشاره‌ای کوتاه هم به این‌که اعضای آکادمی با کاپیتان فیلیپس چه معامله‌ای کردند، داشته باشم! کاپیتان فیلیپس طی هشتادوُششمین دوره‌ی اهدای جوایز سینمایی اسکار، در شش رشته‌ی بهترین فیلم (اسکات رودین، دانا برونتی و مایکل دلوکا)، فیلمنامه‌ی اقتباسی (بیلی ری)، بازیگر نقش مکمل مرد (بارخاد عبدی)، تدوین (کریستوفر رُز)، میکس صدا (کریس بُردن، مارک تیلور، مایک پرستوود اسمیت و کریس مونرو) و صداگذاری (اولیور تارنِی) کاندیدای دریافت جایزه شد که به هیچ‌یک نرسید!

کاپیتان فیلیپس جانب هیچ‌کدام از طرفین را نمی‌گیرد؛ دقیق‌تر و خودمانی‌تر اگر بخواهم بگویم -چنانچه کج‌سلیقگیِ مشهود در نامگذاری فیلم را فراموش کنیم- حتی‌الامکان تابلو نمی‌کند که طرفِ کاپیتان فیلیپس است! کاپیتان فیلیپس گویای این نکته است که آدم‌های معمولی -نظیرِ کاپیتان- هم می‌توانند در بزنگاه‌های سرنوشت‌ساز، مبدل به قهرمان شوند هرچند از نوعِ بدون یال و دم و اشکم و اسلحه‌اش! عبارتِ تکرارشونده‌ی «همه‌چی درست می‌شه» (نقل به مضمون) به‌مرور به موتیفی استحاله می‌یابد که در افزایش نگرانی بیننده درخصوص آخر و عاقبت کاراکترها -به‌خصوص ضدقهرمان‌های سیه‌چرده‌ی فیلم- نقش غیرقابلِ انکاری بازی می‌کند.

 

پیمان عباسی‌نیا

پنج‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴

 

[۱]: Maersk Alabama.

[۲]: A Captain's Duty: Somali Pirates, Navy SEALs, and Dangerous Days at Sea نوشته‌ی ریچارد فیلیپس و استفان تالتی.

[۳]: خبر ندارم که تاکنون پخش شده یا نه.

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:

■ نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1394/3/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>Ali.n:

تام هنکس ستاره* مثل سابق فوق العاده بود*دمش گرم*

15+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>gigili:

اقتباس عالی ساخت عالی و حتما ایده ی عالی :-$

15+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>odise:

سلام ممنون از سایت پربارتون. امکانش هست توی نقدها امتیاز IMDB رو هم قید کنید؟ ممنون میشم.

15+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>زهرا:

مرسی ^_^ مرسی ^_^

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>خادم:

سلام و سپاس برادر................................

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>زینب کریمی:

سلام. خدا قوت! تحلیلی سنجیده و خواندنی بود... "کاپیتان فیلیپس را یک فیلم زندگی‌نامه‌ای پرکشش و هیجان‌انگیز یافتم که طی مدت زمانی بیش‌تر از ۲ ساعت، تماشاگرش را خسته نمی‌کند..." این جمله ی شما تمام آن چیزی بود که من نیز می توانم در مورد فیلم بگویم؛ یک هیجان ادامه دار دو ساعته! قلم تان نویسا و در پناه حق شاد و سلامت باشید.

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>نونا:

با سلام، جه خوب عواملي را كه باعث ايجاد فضاي دلهره آور در اين فيلم شده است را بازگو كرديد : موسيقي كوبه اي، نوع تدوين، نوع نگاه بازيگر و Irish گفتن‌ های موسی . ممنون كه با نگارش بي نقص تان ، نگاه تيزبينانه تان را كم كم به دوست داران فيلم منتقل مي كنيد. پاينده باشيد

17+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>یه نفر:

اولین فیلمی که خود تام هنکس کارگردانی آن را بر عهده داست اونی که انجام می‌دی نام داشت. این فیلم محصول ۱۹۹۶ است که داستان یک گروه موسیقی را روایت می‌کند. تام هنکس همچنین تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سریال کوتاه از زمین به ماه را نیز بر عهده داشت. این سریال کوتاه محصول شبکه اچ‌بی‌او است. این سریال که برنده جایزه امی نیز شده یکی از پرخرج‌تری مجموعه‌هایی بود که تا آن زمان برای تلویزیون ساخته شده بود. پروژه بعدی تام، محصول همکاری او با استیون اسپیلبرگ، فیلمی به نام نجات سرباز رایان بود. داستان فیلم جستجو به دنبال یک سرباز در میدان جنگی فرانسه بود. این فیلم یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های تام هنکس محسوب می‌شود و نظر بسیاری از مخاطبین و منتقدین را به خود جلب کرد. همچنین این فیلم ملقب به بهترین فیلم جنگی‌ای که تا به روز ساخته شده شد و استیون اسپیلبرگ نیز جایزه اسکار کارگردانی را از آن خود کرد. پروژه بعدی وی نیز فیلم نامه داری بود که با مگ رایان در این فیلم هم‌بازی بود. در سال ۱۹۹۹ تام با پروژه مسیر سبز شروع به همکاری کرد. همچنین قسمت دوم داستان اسباب‌بازی‌ها را نیز صداگذاری کرد. سال بعد نیز بخاطر بازی در فیلم دورافتاده موفق به دریافت یک گولدن گلوب و نامزدی دریافت جایزه اسکار شد. همچنین در سال ۲۰۰۱ تام به تیم کارگردانی سریال کوتاه باند برادران پیوست و مشغول به کارگردانی شد.

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>یه نفر:

تام هنکس زاده شهر کنکورد در ایالت کالیفرنیا است. پدرش اموس مافورد هنکس، آشپز دوره‌گرد و مادرش جنت مریلین، در بیمارستان کار می‌کرد. اصل و نسب مادر تام پرتغالی است. اما پدربزرگ و مادربزرگ وی از طرف پدری جزء مهاجران بریتانیایی هستند. پدر مادر تام در سال ۱۹۶۰ از یکدیگر جدا شدند. سه فرزند بزرگ خانواده به نام‌های سندرا (در حال حاضر: نویسنده)، لری (استاد دانشگاه در ایلینوی) و تام به همراه پدرشان زندگی را ادامه دادند. در حالی که کوچکترین برادر آنها، جیم (در حال حاضر: بازیگر و فیلم‌ساز) به دنبال مادرش رفت. تام هنکس مسیحی انجیلی بوده و در دوران مدرسه در میان دانش‌آموزان و معلمین دانش‌آموز محبوبی نبوده است. وی بعدها طی مصاحبه‌ای با مجله رولینگ استون گفت که در آن دوران به شدت خجالتی بوده است. ولی خود را کودکی خوب و مسئولیت پذیر توصیف کرد. در سال ۱۹۶۵ پدر تام مجدداً ازدواج کرد. وی از همسر دومش که از نسب چینی بود سه فرزند داشت که دو تن آنها به همراه تام زندگی می‌کردند. در دوران دانشجویی، تام هنکس رشته تئاتر را انتخاب کرد. وی در ابتدا در کالج چابوت شروع به مطالعه کرد که دو سال بعد به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سکرمنتو انتقالی گرفت. تام هنکس در سال ۱۹۸۶ طی مصاحبه‌ای با مجله نیویورک گفت که کلاس‌های نمایشی بهترین جا برای شخصی است که دنبال ایجاد سر و صدای زیاد و خودنمایی است... من وقت زیادی را برای رفتن به نمایش‌ها گذاشتم.

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>یه نفر:

همکاری تام هنکس با کارگردان مشهور آمریکایی، استیون اسپیلبرگ نیز بسیار قابل توجه است. این دو در فیلم‌های برتری همچون نجات سرباز رایان، اگه میتونی منو بگیر، ترمینال و سریال کوتاه باند برادران در کنار هم حضور داشته‌اند. تا سال ۲۰۱۲، فروش فیلم‌های تام هنکس در آمریکا به مبلغی بالغ بر ۴٫۲ میلیارد دلار و فروش فیلم‌هایش در نقاط دیگر جهان به رقمی بالغ بر ۸٫۵ میلیارد دلار رسیده است که با این مجموع وی یکی از بزرگ‌ترین بازیگران پردرآمد برای فیلم‌ها در هالیوود حساب می‌شود.

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>یه نفر:

توماس جفری هَنکس (به انگلیسی: Thomas Jeffrey Hanks) هنرپیشه، کمدین، کارگردان، دوبلور و نویسندهٔ آمریکایی است. وی بازیگر فیلم‌های مشهوری همچون فارست گامپ، آپولو ۱۳، نجات سرباز رایان، مسیر سبز، دورافتاده، رمز داوینچی و کاپیتان فیلیپس است. همچنین صدای او در مجموعه انیمیشن‌های داستان اسباب‌بازی استفاده شده است. هنکس در طول سال‌های فعالیت خود تا به امروز نامزد دریافت و برنده چندین جایزه بزرگ بین‌المللی شده که از این جمله می‌توان به یک گولدن گلوب، اسکار، جایزه انجمن بازیگران فیلم و جایزه انتخاب مردمی بخاطر نقش‌آفرینی‌اش در فیلم فارست گامپ اشاره نمود.

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>یه نفر:

در سال ۲۰۰۴ پل گرینگرس مسئول ساخت قسمت دوم از مجموعه فیلم‌های هویت بورن می‌شود. نام این قسمت برتری بورن نامگذاری شد و مت دیمون در نقش جیسون بورن در این فیلم به ایفای نقش پرداخت. بورن یک مامور سابق سی‌آی‌ای است که دچار فراموشی شده، ولی قسمت‌هایی از گذشته را به یاد می‌آورد و توسط رئیس پیشین خود تحت تعقیب است. برتری بورن فروش بسیار خوبی را تجربه کرد.

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>یه نفر:

پل گرینگرس (به انگلیسی: Paul Greengrass) (متولد: ۱۳ آگوست ۱۹۵۵) کارگردان، نویسنده و سابقاً روزنامه‌نگار انگلیسی است. شهرت او بخاطر واقع‌گرا بودن فیلم‌هایش و همینطور روش حمل دوربین فیلمبرداری روی دست است. از جمله فیلم‌های مشهور وی می‌توان به دو قسمت هویت بورن، برتری بورن و آخرین کارش، کاپیتان فیلیپس اشاره نمود. وی از سال ۲۰۰۱ به عنوان پنجمین کارگردان موفق پردرآمد بریتانیا شناخته می‌شود. پل گرینگرس رئیس دیرکتورز یوکی (Directors UK) - انجمن کارگردانان بریتانیایی - است.

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394



>>>jim:

Good. Good my friend ;-)

16+0-

پنجشنبه 7 خرداد 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.