پرده سینما

عجایب باروک و شوخی های شاعرانه؛ نگاهی به فیلم «اختراع شیطانی» ساخته کارل زمان

غلامعباس فاضلی

 


 

 




 

 

 

 


هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

اختراع شیطانی

Vynález zkázy

The Fabulous World of Jules Verne

Invention for Destruction

کارگردان: کارل زمان

نویسندگان فیلمنامه: کارل زمان، فرانتیسک هروبین، ژری بردکا، میلان واشا (بر اساس داستان در برابر پرچم نوشته ژول ورن.

بازیگران: لوبور تاکوس، آرنوش نارواتیل، میلساو هولوب

مدیران فیلمبرداری: ژر تارانتیک، بوهوسلاو پیکهارت، آنتونین هوراک

تدوین: ژنک استهلیک

موسیقی متن: ژنک لیسکا

تهیه کننده: ژدنک نواک

پخش در چکسلواکی: شرکت استاتنی فیلم چکسلواکی

پخش در ایالات متحده آمریکا: برادران وارنر

تاریخ نخستین نمایش: ۱۹۵۸

زمان فیلم: ۸۳ دقیقه

محصول کشور: چکسلواکی

زبان فیلم: چک

سیاه و سفید

خلاصه داستان فیلم: یک دانشمند فرانسوی به نام «توماس روش» فرمولی برای اختراع یک بمب بسیار قدرتمند با یک انرژی جدید تهیه کرده است، اما بی اعتنایی کشورهای قدرتمند جهان به این فرمول، «توماس روش» را دچار عوارض روانی شدیدی کرده و در حالت فروپاشی روحی و از دست دادن سلامت عقل قرار داده است.

پروفسور جوانی به نام «سیمون هارت» که به تحقیقات «روش» علاقمند است و اختراع او را برای جهان مفید می داند، تلاش می کند با رفتن به آسایشگاهی که وی در آنجا بستری است و کشف فرمول او، مانع شود که این فرمول با مرگ احتمالی «روش» از بین برود. اما در شبانگاهی هم او و هم پروفسور «روش» به وسیله ی عوامل مردی قدرت طلب که نام «کنت آرتیگاس» را برای خودش برگزیده و قصد دارد با در اختیار گرفتن آن فرمول، جهان را تحت تسلط خودش درآورد ربوده و به یک کشتی منتقل می شوند.

«سیمون هارت» و «توماس روش» در دو مکان دور از هم زندانی می شوند. «هارت» در یادداشتهایش از زاویه خودش ماجرا را برای ما روایت می کند: او درمی یابد «آرتیگاس» از سویی با انگشت گذاشتن بر آسیبهای روحی «روش» و از سوی دیگر با در اختیار گذاردن امکانات و تجهیزاتی گسترده ای برای وی، او را واداشته که اختراع خود را بسازد.

«توماس روش» با القائات «آرتیگاس» اختراع عجیب خود را که قادر به نابود کردن جهان است می سازد. «هارت» که در مکانی دور از وی زندانی شده موفق می شود به شکلی پیغامی برای دولت ها بفرستد که به کمک او بیایند و جهان را از توطئه «آرتیگاس» نجات دهند. به نظر می رسد هیچ چیز نمی تواند جلوی بمب «توماس روش» را بگیرد، اما در آخرین لحظات باقیمانده «روش» که به نظر می رسیده مشاعر خود را از دست داده، با دیدن پرچم فرانسه روی کشتی های روبرویش، احساسات میهن پرستانه برایش تداعی می شود و بخشی از درایت خود را باز می یابد و اختراع اش را از بین می برد...

 

 

 

طعم سینماشماره ۱۸۷ : اختراع شیطانی ((Vynález zkázy

 

 

 

پوستر فیلم اختراع شیطانی ساخته کارل زمانیادم هست چندی پیش در همین صفحه طعم سینما نوشتم : اگر روزی در انتهای جهان، سینما با تمام فیلمهایی که در تاریخ آن ساخته شده باشد در آستانه ی نابودی باشد و فرصت این به من داده شود که بتوانم با دو دست ام تنها ۲ فیلم را از معرض نیستی نجات دهم، شک ندارم فیلمی که در دست راست ام خواهم گرفت همشهری کین خواهد بود و فیلم دیگری که در دست چپ ام قرار خواهم داد فیلمی نیست مگر سال گذشته در مارین باد

حالا باید اضافه کنم اگر امکان نجات فیلم سومی را داشته باشم آن فیلم همین فیلم اختراع شیطانی کارل زمان است. اختراع شیطانی فیلمی است که شبیه هیچ فیلم دیگری در تاریخ سینما نیست. فیلم جهانی از بدایع و شگفتی های بصری را پیش روی ما قرار می دهد که اگرچه به نظر می رسد ریشه در فیلمهای ژرژ ملی یس بزرگ داشته باشند، اما از حد و اندازه فیلمهای او بسی فراتر می روند و ما را به قله ای می رسانند که تا امروز هیچ فیلمساز دیگری فتح و کشف اش نکرده و به نظر نمی رسد تا دست کم یکصد سال بعد نیز کسی بتواند به مصاف اش برود.

کارل زمان برای سینمایی کردن داستان ژول ورن جهان تازه ای را می آفریند. جهانی که شبیه هیچ اقتباس سینمایی دیگری از ژول ورن نیست. بنابراین هیچکدام از برگردان های سینمایی کتابهای ژول ورن چه جزیره اسرارآمیز و چه مسافرت به مرکز زمین یا بیست هزار فرسنگ زیر دریا و... شباهتی به فیلم کارل زمان ندارند. سبک بصری او تلفیق بی همتایی از ترکیب بازیگران زنده، دکورهای استودیویی، و جلوه های انیمیشن است. در نتیجه ما در اختراع شیطانی نه با یک فیلم زنده مواجهیم، نه با یک فیلم انیمیشن، و نه فیلمی که در میان دکورهای «واقع نما» ساخته شده باشد. اتفاقاً جنبه سحرآمیز فیلم «زمان» در این است که نه تنها تلاشی برای واقع نمایی نمی کند، بلکه به شدت از آن گریزان است و تصنعی بودن جهان پیش روی ما را هر لحظه به تماشاگر گوشزد می کند. نابغه ای مانند «زمان» چه نیازی به «واقعیت» دارد؟!

 

 

ژول ورن

 

در برابر پرچم در سال ۱۸۹۶ منتشر و یک سال بعد به انگلیسی ترجمه شد. این انکارناپذیر است که نبوغ ژول ورن در واپسین سال های قرن نوزدهم سلاح های کشتار جمعی دهها سال بعد قرن بیستم را پیش بینی کرده است!  

برخی مورخان سینما رمان در برابر پرچم ژول ورن را نمونه اولیه شخصیت «دانشمند دیوانه» می دانند و بسیاری از داستان ها (و طبیعتاً فیلمهای) مهم قرن بیستم نظیر تاندربال یان فلمینگ باربارلا ی ژان کلود فارست را که بر اساس الگوی «دانشمند دیوانه» ساخته شده اند نوادگان کتاب در برابر پرچم ژول ورن تلقی می کنند.

اما شخصیت پروفسور «روش» داستان در برابر پرچم که فیلم اختراع شیطانی بر اساس آن ساخته شده است از کجا سر برآورده است؟

از سویی به نظر می رسد ژول ورن شخصیت پروفسور «روش» را بر الهام از زندگی آلفرد نوبل کاشف دینامیت خلق کرده باشد.

از سوی دیگر ارتباط تنگاتنگی بین شخصیت پروفسور «روش» و آلفرد دریفوس [۱] حس می شود. به نظر می رسد «ماجرای دریفوس» [۲] بر کتاب در برابر پرچم ورن بی تأثیر نبوده است.

پوستر فیلم اختراع شیطانی ساخته کارل زمانپس از انتشار کتاب در برابر پرچم یک شیمیدان فرانسوی به نام یوژین تورپین از ورن به دادگاه شکایت کرده کرد. اختراع یوژین تورپین در سال ۱۸۸۱ که «از مواد منفجره اسپرنگل بر اساس ترکیبی از یک سوخت مناسب با تترا اکسید دی نیتروژن یک اکسید کننده قوی» ارائه شده بود از سوی خود تورپین به رمان در برابر پرچم و شخصیت پروفسور «روش» مرتبط دانسته شده است. اگرچه ژول ورن در دادگاه با دفاع و حمایت ریمون پوانکاره سیاستمدار سرشناس فرانسوی تبرئه شد، اما از مفاد نامه ای که ژول ورن به برادرش پل ورن نوشته است معلوم می شود او حقیقتاً نگاهی به شخصیت و اختراع یوژین تورپین نیز داشته است.

 

 

کارل زمان

 

یک نابغه ی بی بدیل که هنوز قدر و منزلت اش به اندازه کافی برای جهانیان شناخته نشده است. زمان در سال ۱۹۱۰ در شهر اوسترومر که آن زمان بخشی از اتریش بود و امروز متعلق به جمهموری چک است متولد شد. در سال ۱۹۸۹ در ۷۸ سالگی درگذشت. از او مجموعه ای بی همتا شاهکار به جا مانده است نخستین فیلم بلند او گنج جزیره پرندگان (که به فارسی دوبله شده و به نمایش درآمده است) در سال ۱۹۵۲ ساخته شد. جالب اینجاست که این فیلم بر اساس یک حکایت فارسی و با الهام از نقاشی های ایرانی ساخته شده است.

فیلم بعدی او سفر به ماقبل تاریخ (۱۹۵۵) که ترکیبی از فیلم زنده و جلوه های ویژه به سبک کارل زمان است، هنوز فیلمهای پرهزینه هالیوود را به هماوردی می طلبد.

اختراع شیطانی که در آمریکا با نام دنیای افسانه ای ژول ورن به نمایش درآمد سومین فیلم بلند کارل زمان است که تکنیک ساخت آن با فیلمهای قبلی تفاوت بسیار دارد.

 

فیلم بعدی زمان که در سال ۱۹۶۱ ساخته شد و با نام بارون پرازیل یا  بارون مونهاوزن شناخته شده است به لحاظ ساخت شباهتهای زیادی با اختراع شیطانی دارد. با این تفاوت که رنگی است. بارون مونهاوزن نیز یک فیلم تکرار ناشدنی در تاریخ سینماست. تری گیلیام کارگردان سینمای آمریکا و یکی از طرفداران کارل زمان در سال ۱۹۸۸ این فیلم را در ایالات متحده بازسازی کرد و این بازسازی ثابت کرد که نبوغ کارل زمان با تکنولوژی تکرارشدنی نیست!

 

کارل زمان در فیلمهای بعدی گاه به سمت انیمیشن مطلق گرایش پیدا کرد و گاه فیلم زنده را با جلوه های ویژه ترکیب نمود. داستان یک دلقک (۱۹۶۴سرقت بالن (۱۹۶۷) ستاره دنباله دار (۱۹۷۰) (که اقباس دیگر زمان از داستان ژول ورن بود)  قصه های هزار و یک شب (۱۹۷۴) شاگرد جادوگر (۱۹۷۷) دیگر فیلمهای زمان بودند که در میان آنها ستاره دنباله دار فیلم موفق تری به نظر می رسد. حکایت جان و مری آخرین فیلم کارل زمان در سال ۱۹۸۰ ساخته شد.

تری گیلیام، تیم برتون، و وس اندرسون از جمله ستایشگران کارل زمان اند. برتون آثار او را «بسیار الهام بخش» وتوصیف کرده است و خود را تحت تآثیر فیلمهای زمان و ری هری هاوزن که با تکنیک «توقف حرکت» stop motion ساخته می شدند دانسته است.

ژرژ سادول مورخ سینما کارل زمان را «جانشین بالحق ژرژ ملی یس» توصیف کرده است. « کارل زمان بدون شک استاد پیر ملی یس را به ذهن ها متبادر می کند، نه تنها به خاطر وجوه صنعتگرانه و پرشور در قالب یک هنرمند، بلکه به خاطر خلق اختراعاتی معصومانه که با صبوری بی پایانی ساخته می شدند نه با صرف بودجه های گزاف... او در فیلمهایش یک نزهت والا و حس شگفت انگیز از عجایب باروک و شوخی های شاعرانه پیش روی ما قرار می دهد.

 

 

 

ژنک لیسکا

 

 

پوستر فیلم اختراع شیطانیدر توصیف فیلم اختراع شیطانی نباید ژنک لیسکا آهنگساز فیلم را نادیده گرفت که سهم عمده ای در لحن و حال و هوای فیلم دارد. موسیقی او یک موسیقی الکترونیک است که این برای سال ۱۹۵۸ بسیار نوآورانه بوده است. موسیقی او برای این فیلم حسی از طراوت و خیال را پیش روی ما می گذارد که با تصاویر خیال انگیز فیلم، کشتی ها، زیردریایی ها، و اختراعات فیلم همخوانی فوق العاده ای دارد. امیدوارم در فرصتی دیگر یک آهنگساز به تحلیل موسیقی او برای فیلم اختراع شیطانی بپردازد.

 

 

 

من، کارل زمان و ژول ورن

 

 

اگر کتاب خوان یا «کتاب باز» باشید کتاب های بسیاری پیش رویتان قرار گرفته که با نقاشی هایی قدیمی تزئین شده اند که نوعی حکاکی با قلم فلزی روی فلز به نظر می رسند. از نسخه های قدیمی هزار و یک شب گرفته تا کمدی الهی دانته و جزیره گنج رابرت لویی استیونسون و ماجراهای شرلوک هلمز و... تصویرگران کتاب های اعصار گذشته، کتابها را با عکس یا تابلوهای رنگ و روغن تزئین نمی کردند، بلکه از تکنیک حکاکی روی فلز استفاده و بعد از آن عکس تهیه می کردند. بسیاری از کتاب های ژول ورن نیز با همین تکنیک خط-حکاکی نقاشی شده اند. نقاشان برجسته کتاب های ژول ورن ادوارد ریو  Édouard Riou  (فرزندان کاپیتان گرانت ژول ورن)و لئون بنت Léon Benett (کتاب سمرقند ژول ورن) بوده اند. بنابراین اگر جان فورد در وسترن هایش تحت تأثیر فردریک رمینگتون نقاش بوده است، کارل زمان را می توان تحت تأثیر نقاشان حکاک همچون ژول ورن ادوارد ریو و لئون بنت دانست.

نخستین بار که چند دقیقه ای از نسخه دوبله به فارسی فیلم اختراع شیطانی (با صدای جادویی ناصر طهماسب در مقام راوی فیلم) را دیدم آنچه برایم حیرت آور جلوه کرد این بود که با فیلمی مواجه شده بودم که آن سبک و سیاق را روی نگاتیو بازآفرینی کرده بود. کاری که تصور می کردم غیرممکن باشد! القای حس خط- حکاکی روی نگاتیو!

پوستر فیلم اختراع شیطانی ساخته کارل زمانامکان تماشای نسخه کاملی از فیلم تا سالیان سال پیش نیامد. اما در عصری که نه تنها نشانی از اینترنت یافت نمی شد، بلکه حتی کتاب مرجعی هم به زبان فارسی برای رجوع یافت نمی شد، دریافتم فیلم بر اساس کتاب در برابر پرچم ژول ورن ساخته شده است. سالیان سال در جستجوی ترجمه فارسی کتاب در برابر پرچم ژول ورن کتابفروشی ها را جستجو و از آدمهای اهل فن پرس و جو می کردم اما اثری از ترجمه فارسی این کتاب نبود هیچکس اطلاعی از این ترجمه نداشت. تا اینکه چندی پیش دریافتم کتاب در برابر پرچم همان کتاب معروفی است که ما با عنوان تونل زیردریایی می شناسیم اش! و البته چه ترجمه فارسی بدی دارد! با این حال خواندن کتاب مدخل خوبی برای درک بهتر فیلم کارل زمان بود.

برای یافتن فیلمهای کارل زمان جستجوی بسیاری کردم. چند سال قبل پس از تلاش بسیار به DVD خوبی از فیلم بارون مونهاوزن که شاهکار تمام عیاری است دست پیدا کردم. از اختراع شیطانی نسخه درخشانی در دسترس نبود. یادم هست در آبان ماه سال نود و دو در یادداشت سردبیر به وجد خودم از تماشای فیلمهای کارل زمان اشاره کرده بودم: «فیلم های فوق العاده دیگری که دیدم مهجور، ناشناخته، و کلاسیک بودند. اختراع شیطانی (۱۹۵۸) و بارون پرازیل (۱۹۶۱) از کارل زمان نابغه چک. این زمان اعجوبه ای در گشودن درهای تخیل به روی بینندگان است. سبک و سیاق او آمیخته ای غریب از فیلم زنده و انیمیشن است، اما دنیای ذهنی او چنان پیشروانه است که هیچکدام از فیلم های امروزی با جلوه های بصری حیرت آورشان به گرد او هم نمی رسند.»

صبحگاهی در اردیبهشت ماه امسال در بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر در «پردیس چهارسو» فیلم مستندی درباره کارل زمان را که به فارسی زیرنویس شده بود دیدم و از تماشایش به وجد آمدم. افسوس که در آن صبحگاه بهاری کمتر کسی به آن سالن آمده بود تا آن مستند را ببیند! فیلم عده ای از دانشجویان امروز در یک مدرسه سینمایی در کشور «چک» را نشان می داد که تلاش می کردند صحنه ای از فیلم سفر به ماقبل تاریخ کارل زمان را بازسازی کنند. و عجب بی قریحه بودند! در بخشهای دیگری از فیلم تیم برتون، تری گیلیام و چندین نفر دیگر از تأثیر آثار کارل زمان بر فیلمهایشان و تأثیر بر تاریخ سینما می گفتند.

اما اتفاق حیرت آوری که رخ داد عرضه بلو-ری Blu-ray سه تا از فیلمهای کارل زمان و الحمدلله لطف دوستان برای مرحمت آنها به بنده بود. یکی از فیلمها سفر به ماقبل تاریخ بود و دو فیلم دیگر عبارت بودند از اختراع شیطانی و بارون پرازیل. واقعاً ضیافت بی نظیری بود که هنوز تحت تأثیر آن هستم. (به قول جان وین در دوبله های فارسی اش ماشاالله!) بارون پرازیل در نسخه «بلو-ری» با آن رنگ های جادویی و جلوه های ویژه عمیقاً مسحورکننده بود و اختراع شیطانی گویی ورق هایی حکاکی شده از کتاب های قرن نوزدهمی بود که پشت سر هم در یک فیلم سینمایی قطار شده بودند... به قول ژرژ سادول عجایب باروک و شوخی های شاعرانه...

 

 

 

غلامعباس فاضلی

 

 

 

پانوشت ها

 

۱پوستر فیلم اختراع شیطانی. آلفرد دریفوس (Alfred Dreyfus) افسر ستاد توپخانه در ارتش فرانسه بود که به اشتباه به خیانت به کشورش محکوم شده بود. وی که یهودی‌تبار بود، به جرم «خیانت به جمهوری فرانسه» از طریق «جاسوسی برای آلمان» به محاکمه کشانده شده بود. وی در دادگاه نظامی جنجالی در سال ۱۸۹۴ میلادی، محکوم به خلع درجه و تبعید ابدی به جزیره شیطان در ناحیه گویان در شمال شرقی امریکای جنوبی شد. پس از حدود پنج سال و کشف اسناد و مدارک جدیدی که دریفوس را بی‌گناه نشان می‌داد، بحث‌های سیاسی در مورد محاکمه او بالا گرفت.

تئودور هرتسل، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی یهودی که جلسات دادگاه آلفرد دریفوس را برای نشریه اتریشی نویه فرایه پرسه گزارش می‌کرد، درپی ماجراهای دادگاه و مشاهده احساسات یهودستیزانه در در میان افراد جامعه، متقاعد شد که یهودیان نیازمند داشتن کشوری مستقل برای خود هستند و از این روی کتابی را با عنوان «کشور یهود» نوشت و برای رسیدن به این هدف جنبش صهیونیسم را تاسیس کرد.

امیل زولا، به حمایت از دریفوس و محکوم کردن عمل دادگاه و اعتراض به آن پرداخت که به محکومیت یک ساله‌اش منجر شد. پس از آن بود که سیصد تن از نویسندگان و اندیشمندان طی نامه‌ای به اعتراض به این حکم برخاستند که به اعلامیه روشنفکران مشهور شد. (ویکی پدیا)

 

۲. ماجرای دریفوس (l'affaire Dreyfus)، در سال ۱۸۳۹ که اداره آمار و اطلاعات ارتش فرانسه پی برد که شوارتسکپن، وابسته نظامی سفارت آلمان در پاریس، با افسری فرانسوی ارتباط دارد و اطلاعاتی از مراکز حساس نظامی و تسلیحاتی ارتش، بین آنها تبادل شده‌است. از این فرد که با نام مستعار «دی» فعالیت داشت، نمونه‌هایی به عنوان دست خطی که اطلاعات را در اختیار قرار داده به دست سرهنگ هانری از بخش آمار و اطلاعات ارتش افتاد.دپس از آن از تمامی افسران مشغول به خدمت در مراکز حساس و ستادهای فرماندهی آزمایش خط انجام گرفت و دستخط درفو با «دی» مطابق تشخیص داده شد.

دریفوس از خانواده‌ای مرفه و فرزند یک تاجر یهودی بود که به سال ۱۸۷۰ در پی اشغال آلزاس و لورن توسط آلمان برای حفظ تابعیت فرانسوی آنجا را ترک کرده بود. آلفرد در ۱۳ اکتبر ۱۸۹۴ به وزارت جنگ احضار شده و متهم به جاسوسی شد. دریفوس اتهام را رد کرد. اما با آزمایش دوباره دستخط شک بیشتر شد.

همزمان با این، روزنامه‌ای ضدیهودی در مقاله‌ای با عنوان «خیانت بزرگ»، دریفوس را به خیانت متهم و خواستار مجازات شدید وی شد. پس از آن بود که فشارها بر دریفوس افزایش یافت؛ و فعالیت مطبوعات در رابطه با این موضوع شدت گرفت و حتی یهودیان مسئول شکست ۱۸۷۰ از آلمان معرفی شدند که تاثیر زیادی در جامعه داشتند.

در ۲۲ سپتامبر ۱۸۹۴ دادگاه جنگی وی را به خلع درجه، حبس، تبعید ابد و محرومیت دائمی از حقوق اجتماعی محکوم کرد. و در روز ۵ ژانویه طی مراسمی تحقیرآمیز از وی خلع درجه شد. دریفوس به جزیره گویان که به جزیره شیطان لقب گرفته بود تبعید و در آنجا زندانی شد.

چهار سال از تبعید و حبس وی گذشت. امیل زولا در روز ۱۳ ژانویه در مقاله‌ای با عنوان «من متهم می‌کنم» در نشریه اُورُوِر (Aurore) (سپیده دم) که نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور وقت فرانسه فلیکس فوره بود به اعتراض بر آمد. این رخداد باعث تخفیف مجازات دریفوس به ده سال ترک وطن انجامید.

اما پس از آن باز هم زولا و برخی دیگر به اعتراضات خود ادامه دادند تا در سال ۱۸۹۹ به دستور رئیس جمهور وقت فرانسه، دریفوس آزاد شد. اما آزادی وی در حکم بی‌گناهی‌اش نبود. در سال ۱۹۰۲ و همزمان با پیروزی حزب چپ فرانسه بود که پس از کش و قوس، و درخواست تجدیدنظر از طرف وکیل دریفوس، در ۱۲ جولای ۱۹۰۶ وی از تمامی اتهامات تبرئه شد.

روژه مارتن دوگار نویسنده فرانسوی در رمان «ژان باروا» شرح مفصلی از ماجرا ارائه می دهد.

 

 

 

برای مطالعه دیگر فیلم هایی که در «طعم سینما» معرفی و بررسی شده اند اینجا را کلیک کنید

 

 



 تاريخ ارسال: 1395/9/19
کلید واژه‌ها: غلامعباس فاضلی، طعم سینما، پرده سینما، فیلم اختراع شیطانی، کارل زمان

نظرات خوانندگان
>>>مرتضی:

عالی بود استاد. استفاده کردم. گشتم دنبال نسخه ی دانلودی فیلم بارون پرازیل / بارون مونهاوزن ، رسیدم به سایت زیر که با زیرنویس فارسی خوبی منتشرش کرده: http://asha.blogsky.com/1395/05/27/post-290/Baron-Munchausen

2+0-

پنجشنبه 21 بهمن 1395



>>>سمرقندی:

فیلم گنج جزیره پرندگان از تلویزیون شبکه یک پخش شده چندین سال پیش. کارتون است

15+0-

سه‌شنبه 23 آذر 1395



>>>کیارش:

مرسییییییی

21+0-

سه‌شنبه 23 آذر 1395



>>>حمیدرضا:

ممنون برای معرفی یک فیلمساز ناشناخته

42+0-

شنبه 20 آذر 1395



>>>شاهین:

این شماره 187 تا امروز بهترین شماره طعم سینما شده خیلی کامل و چسبنده

53+0-

جمعه 19 آذر 1395



>>>سعید:

زنده باد آقای فاضلی که یک تنه طعم سینما رو به پیش میبرید. چیزی که در این نوشته ها خیلی دوست دارم یه جور ویژگی تاریخ نگاری سینماییه که نوستالژی بخش هست و در این نوشته هم دیده میشه.

68+0-

جمعه 19 آذر 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.