پرده سینما

بهاریه نوروز ۱۳۹۹- اين پايان، اميد همه آغاز هاست

نغمه رضائی









سال هزار و سيصد و نود و هشت را با چشمانى پر از اشک شوق در تهران آغاز کردم. و آن را در شرق آمريکا، پس از بسته شدن مرزها و ناممکنى سفرى که به سمت ايران در پيش رو داشتم، در انزوايى به وسعت زمين آدم ها، با قلبى که از شور معنا مى تپد، شاکرانه، عاشقانه و خاضعانه به پايان مى برم.

هر آنچه در فاصله بين اين آغاز و پايان بر من، و ما، رفته است، جز يادگار دوست نبوده است. و اين پايان، اميد همه آغاز هاست. خانه از غير پرداخته ام، باشد که کرم نمايد و فرود آيد که خانه خانه ى اوست. سعدى و حافظ و مولاناى جانم يکى گشته اند و صداى زنانه ام را با عهد مردان پيوند مى زنند به زايشى ديگر در نبض بى زمان که زمانش رسيده است. به سماع مى روم به آهنگ سوگ و سرمستى.   

زمزمه اى مى گويد : به رقص آ

مسافت ها بلند و کوتاه شده اند. مرزها شکسته و بى عبور. مسافر ها سرگردان مفاهيم بى مقصد و مقاصد بى مفهوم. در عمق ديدگانم انسانى به انسان ديگر مى گويد: بايد براى دوباره ديدنت اين بار، بر تمام اين تن تب دار دعاى باران شوم، و مى شوم. سلامت همه آفاق در سلامت توست، و سلامت تو در سلامت همه آفاق. بر اين هر دو، جان فشاندن رواست، چون بر مژده اى که از دوردست باور مى رسد. تنى واحد مى لرزد در گور بزرگ، و سلول هايش آواز جوانه زدن مى خوانند به بوى بهار.

مژده ى وصل تو کو کز سر جان برخيزم

طنين حضورى ديوانه ام مى کند، در اين سکوت اجبارى هياهو هاى بر سر هيچ. در زخم ها مى رقصد، در اشک ها مى خندد، در دردها مى تابد، در شبيخون نامردها مى گردد، در فرياد ها و داد ها و بيداد ها مى بارد. تا پيغام از  اوست، چه شکايت از چرک چهرگى پيغام رسان ها و آلودگى دست ها و زهر نفس ها و تعفن ذهن ها و هراس اين شب طولانى. هميشه روزنه اى هست در دل شب، که تمامى يک کهکشان از آن مى گذرد، و تماشاى هر روايت سهمناکى را، به ترنمى از آگاهى و ايمان دلپذير مى کند. من از آن روزنه، نازنينانم را، تا دوردست ها، بوسيده ام .

 

هر آنچه پيش روى ماست

در اين فصل ديگر 

بر همه ى ما مبارک باد

 

نغمه رضائى

 

نيوارک- بيست و نه اسفند ١٣٩٨

در همین رابطه بخوانید:

بهاریه نوروز ۱۳۹۹- باغچه ای اندازه یک کُرسی- آذر مهرابی

بهاریه نوروز ۱۳۹۹- بهاریه ی سال کرونایی- فهیمه غنی ­نژاد

بهاریه نوروز ۱۳۹۹- اين پايان، اميد همه آغاز هاست- نغمه رضایی

بهاریه نوروز ۱۳۹۹- اون شیش تا گل نوش جونتون!- محمد جعفری

بهاریه نوروز ۱۳۹۹- چشم انتظار پروانه های بهاری- سعید توجهی

بهاریه نوروز ۱۳۹۹- زیر گذر "عاشقانه ی داودنژاد"- امید فاضلی

بهاریه نوروز ۱۳۹۹- کارت جشنواره، فوبیا، لوکس بودن و کرونا!- کاوه قادری

بهاریه نوروز ۱۳۹۹- من و آنا کریستی در خیابان وزرا؛ خاطرات پراکنده یک کتاب باز- غلامعباس فاضلی


 تاريخ ارسال: 1399/1/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.