پرده سینما

پیشرفت بحران یک تصادف نیست؛ نگاهی به فیلم «شغل درونی» ساخته چارلی فرگوسن

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

فرگوسن بعد از ساخت مستندی درباره جنگ عراق با نام هیچ انتهایی در هدف نیست این بار دست به ساخت مستندی آتشین و بی پرده زده است که پر از اطلاعات محرمانه و جالب توجه  درباره بحران اقتصاد جهانی زده است. این فیلم مستند درباره تمام دانش و فهم ما از اقتصاد است و مهمتر از این این  به ما می فهماند که ما چیزی از اقتصاد و روابط پنهان و پشت پرده آن چیزی نمی دانیم.

 

پوستر فیلم شغل درونیمستند چطور اتفاق افتاد از نظر ارزش هنری خیلی از فیلم دیگر چارلی فرگوسن با نام هیچ انتهایی در هدف نیست جلوتر است. ولی کسی فکرش را نمی کرد چارلی فرگوسن در مستند جدیدش با نام شغل درونی تا این حد پیشرفت کند.

در لغت inside job به معنی نوعی  جرم است؛ معمولاً دزدی، سرقت  یا اختلاس. مجلس مشاوره یا هیئتی شامل یک فرد با موقعیت حقیقی یا دارای ارزش و اعتبار که اجازه دارد به مکان ها یا رویه هایی مخفی مشتری و کاربران دسترسی داشته باشد و دارای باند با نفوذی از افراد داشته باشد که بدون اینکه مجرم واقعی عملی مشخص باشد جرم یا جنایتی را انجام دهد. این باند همچنین دانش تخصصی لازم برای تضمین نتیجه های بهینه برای ارتکاب جرم را دارد.

مستند شغل درونی آخرین پرده از رسیدگی به بحران اقتصاد جهانی است؛ نشان دهنده عدم پایبندی بر استمرار مسئولیت اخلاقی  در کار، وجود  رؤسای  جدید و خیال پرداز در راس امور، و همچنین سخنرانی و حرف زیاد و عمل کم!

خودستایی و نمود افراد فرومایه و بدذات باعث به وجود  آمدن دوجین بحران در سالهای اخیر چه در حوزه اقتصاد و سایر حوزه ها شده است. اشاره به این نکته ها در فیلم  باعث می شود انگشت اتهام  به سمت سازمان های  خدمات اجتماعی فاسد  که به ثروت نامشروعی از زحمت  و کار سایر افراد زحمتکش (و باقی ماندنشان بر قدرت) رسیده اند نشانه برود! اما همچنان رئوس حکومت  به کارهای آنها بی اعتنایی می کنند و عملی انجام نمی دهند. به این ترتیب مستند ضدسرمایه داری کمپانی سونی تلنگری بر مسئولین و افراد موثر در حوزه اقتصاد نه فقط در امریکا بلکه در سایر کشورهای سرمایه دار دنیا محسوب می شود.

فرگوسن بعد از ساخت مستندی درباره جنگ عراق با نام هیچ انتهایی در هدف نیست این بار دست به ساخت مستندی آتشین و بی پرده زده است که پر از اطلاعات محرمانه و جالب توجه  درباره بحران اقتصاد جهانی است.این فیلم مستند با نشان دادن بیانیه ای آغاز می شود که راوی آن صدای آرام مت دیمون (هویت بورن) که می گوید پیشرفت بحران یک تصادف نیست. او به عنوان نتیجه گیری می گوید که حتی 1% از بزرگترین صاحبان سرمایه در دنیا در میان حامیان بی شمار فیلم ننخواهند بود!

بحران اقتصادی سال 2008 میلادی باعث شد میلیون ها نفر شغل و خانه ی خود را از دست بدهند. این اتفاق معمولاً به خاطر کمبود حقوق، بانک ها و شرکتها و کارخانه های اجاره ای اتفاق افتاد. این مستند درباره تمام دانش و فهم ما از اقتصاد است و مهمتر از این این  به ما می فهماند که ماچیزی از اقتصاد و روابط پنهان و پشت پرده آن چیزی نمی دانیم.

شغل درونی یک سری از مصاحبه ها و مقالات با تعداد زیادی از افراد و مسئولین  ارائه می کند. از اداره دادگستری گرفته تا دانشکده علوم اقتصادی و ریاست حفاظت فدرال (اف. بی. آی) و مجلس قانون گزاری امریکا. شغل درونی هیچکدام از مصاحبه ها را بر دیگری برتری نمی دهد (بر خلاف مایکل مور که نظر موافقانش را طولانی تر و با توضیحات بیشتر پخش می کند.) این یک مستند زنده، خنده دار، شجاعانه و زهرآگین برای کسانی است که باعث انجام این بحران شده اند.

چارلز فرگوسن کارگردان این اثر لایه های طمع ورزی افراد مسئول را به ما نشان می دهد. به عنوان مثال چابلوسی «گوردون گکو» را همتراز کارهای کثیف «گولدنمن ساچز» قرار می دهد که پول فراوانی از طریق فروش مشتری ها و شرکت های کم بنیه مالی و شرط بندی علیه آنها در بورس و.. به دست می آورد!

نوک کنایه های مستند شغل درونی به طور واضح زدوبند و باند بازی بین نمایندگان و دستگاههای حکومتی را نشان می دهد. شرکت های عظیم ارائه دهنده خدمات اجتماعی  و گروه بیشمار باند های داخلی  که به قول خودمان هم از توبره می خورند و هم از آخور!

به صورت خلاصه شغل درونی رابطه بین دلال ها، حقوق، کارمندان و حکومت، و همچنین نبرد بین دانشگاه های بزرگ اقتصاد در دنیا مثل هاروارد و کلمبیا را به ما نشان می دهد.

فرگوسن با این فیلم به ما می گوید که نه تنها مشکلات اقتصادی جهان، بلکه بحران ها و جنگ ها و.. به خاطر مادی شدن روابط بین انسان ها و از بین رفتن روابط  انسانی بین آدمها است. به خاطر رشد روز افزون نظام سرمایه گذاری است. به خاطر عشق دستیابی به نیاز های مادی مانند قدرت و ثروت زیاد بین ابنای بشر است. و به قول  جیمی هندریکس «تا وقتی که قدرت عشق، بر عشق به قدرت غلبه نکند دنیا طعم صلح را نخواهد چشید!»

 

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/7/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ساسان:

مستند خیلی خیلی خوبی بود.اسکار هم گرفت.سرعت عملتون در نقد این فیلم منو کشته.هنوز6ساعت از پایان مراسم نگذشته شما نقد فیلم را گذاشتید؟

0+0-

دوشنبه 9 اسفند 1389



>>>ندا بلا:

بابا پرده سینما شما توی سال یه مستند نقد کردید از شانس خوبتون همین فیلم هم اسکار گرفت .خیلی خوش شانس هستید.البته جناب فاضلی احتمالا به اقای منتقم گفته اند این نقد را بنویسد چون خود جناب فاضلی مستندسازخوبیه.

0+0-

دوشنبه 9 اسفند 1389



>>>محمد/ح:

این فیلمرو گشتین با ذره بین پیداش کردین؟؟؟؟

0+0-

چهارشنبه 5 آبان 1389



>>>دوشنبه :

سلام .من از رفقای افغانی شما هستم .از طریق روز نامه دیلی افغانستان با سایت شما و نقد های فیلمتان اشنا شدم.نقد این فیلم را امروز در روزنامه دیلی افغانستان خواندم و امدم اینجا از که شما تشکر کنم .زنده باشید و زندگی کنید

0+0-

سه‌شنبه 20 مهر 1389



>>>خواب زده:

اقا من بی خوابی زده بود سرم اومدم رسیدم به سایت شما.این مقاله رو خوندم حسابی خوابم گرقت حالا میخوام برم بخوابم شب خوش.

0+0-

سه‌شنبه 20 مهر 1389



>>>سهیل:

من از خوانندگان پروپاقرص نقداتون هستم.اگر میشه فیلم های مطرح و پرفروش رو نقد کنیدممنون میشم.چون اینجور فیلما ی مستند معمولا نه دی وی دیش پیدا میشه نه سینماهای ایران نمایش داده میشوند.ولی باز ممنونم.

1+0-

دوشنبه 19 مهر 1389



>>>مستند4:

با توجه که این فیلم وضعیت اقتصادی امریکا را بحران زده اعلام کرده است به طور قطع از صدا وسیما پخش میشود و از این امر بسیار خوشحالیم اون هم از برنامه وزین مستند 4!

0+0-

يكشنبه 18 مهر 1389



>>>ارزو کیان:

اتفاقا بر عکس منتقد شما مستند "چطور اتفاق افتاده است"خیلی قوی تر از "هیچ انتهایی در ارزوها نیست" است .البته به نظر من!مستند دوم خیلی سبک و سفارشی بود

0+0-

شنبه 17 مهر 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.