پرده سینما

تضمینی برای کابوس های شبانه: نگاهی به فیلم جنب و جوش غیرعادی2

موحد منتقم

   

 

 

 

 

 

 

 

 Paranormal Activity 2

پوستر فیلم جنب و جوش غیرعادی2یک قانون نانوشته در هالیوود هست که هر فیلمی که از نظر گیشه موفقیت کسب کرد دنباله ای بر آن  ساخته شود. جنب و جوش غیرعادی هم از این قاعده مستثنی نیست. قسمت اول فیلم در سال 2009 اکران شد و با توجه به بودجه محدودش که به قولی «میکرو بودجه» محسوب می شد (15000دلار هزینه ساخت فیلم بود یعنی چیزی حدود 15میلیون تومان خودمان) موفقیت عظیم مالی عظیمی برای سازندگانش به ارمغان آورد. فیلم فقط در امریکای شمالی 108 میلیون دلار فروش کرد. و اگر فروش بین المللی و فروش نسخه ویدئویی و حق پخش شبکه ها را به آن اضافه کنیم فروش آن فراتر از 500 میلیون دلار خواهد شد. جنب و جوش غیرعادی علاوه موفقیت درگیشه، موفقیت هنری هم داشت و اکثر منتقدان از آن به عنوان هوایی تازه برای ژانر وحشت نام بردند. وحشتی که از یک خانه و دوربینهای امنیتی آن که زمان اتفاقات هم ثبت میکردند می آمد.

زوج قسمت اول فیلم کتی و میکا (کتی ادوارد و کیکا اسلون) به جنب و جوش غیرعادی2 برگشته اند. اگر چه این بار آمده اند که از خانواده شان حفاظت کنند. این فیلم پیش درآمدی برقسمت قبلی است. نقطه تمرکز فیلم بر روی کریستی (اسپاراگو گرایدن) که خواهر کتی است قرار دارد. فیلم البته شوهر میانسال او دانیل (برایان بولند)، دخترش آلی (مولیا فرایم) که متعلق به ازدواج قبلی دانیل است، و همچنین یک سگ و یک نوزاد نوپا را نیز در لیست افراد آسیب پذیر قرار داده است. فیلم های ترسناک یک قانون دارند و آن این است که شیطان و موجود مخوف در فیلم به طرف اشخاص پاک و بی گناه می رود و آنها را مورد آسیب قرار می دهد. در فیلم قبلی کتی مورد تهاجم شیطان فیلم قرار می گرفت ولی در این قسمت پدر و دنیل بیشتر مورد حمله قرار می گیرند. شیطان درون فیلم ابتدا شروع به آزار و اذیت  سگ می کند. آنها به وسیله دوربین هایی  که در خانه دارند می بینند که چطور سگ خود به خود، بدون اینکه چیزی ببیند شروع به پارس کردن می کند. ظرف ها شروع به شکستن می کنند و ملحفه ای رخت خواب تکه پاره می شود. در ادامه داستان هم شیطان قصد دارد آن نوزاد را بدزدد و....

فیلم جنب و جوش غیرعادی 2 تمامی قواعد ژانر وحشت را رعایت می کند: شیطان بچه را می خواهد و فقط آن نوزاد است که می تواند او را ببیند، سگ بدون اینکه چیزی در ظاهر وجود داشته باشد شروع به پارس کردن می کند، درها باز و بسته می شوند و کارگردان با یک لنز آبی رنگ و یک زمان سنج که زمان را ثبت می کند حسابی اسباب وحشت شما را فراهم میکنند. مانند قسمت قبل، اعضای خانواده سرتاسر خانه را با دوربینهای امنیتی پوشش داده اند تا هر اتفاقی در اطراف خانه افتاد ثبت کنند و صد البته این ها برای ترساندن و شوک دادن به تماشاگران فیلم است! بعضی از صحنه های فیلم شما را حسابی می ترساند و باعث می شود اساسی جیغ بزنید و در بعضی از صحنه ها نه! این تماشاگرانند که به فیلم می خندند!

صحنه های ترسناک فیلم 50-50 از آب درآمده اند ولی همان50% باعث می شود شما رنگ و رو رفته سالن نمایش را ترک کنید. مشکل بزرگ فیلم این است که تماشاگران باید خیلی منتظر بمانند تا صحنه های ترسناک فیلم شروع شوند. ولی در 20 دقیقه پایانی فیلم جنب و جوش غیرعادی2 سنگ تمام می گذارد و اجازه نفس کشیدن به شما نمی دهد. سکانس های کشیدن بچه در ختخواب و رفتن اش به خیابان به شدت جذاب است.

فیلم جنب و جوش غیرعادی 2 را نمی توان نقد کرد. چون اساساً مانند قسمت قبلی، فیلم نه فیلمبرداری حرفه ای دارد، نه تدوین حرفه ای، نه موسیقی، نه جلوه های ویژه، نه بازیگران دست اول، و نه چیز دیگری. از فیلمی با بودجه 1میلیون دلاری چه توقعی دارید؟ اما فیلم یک هوش ابتکاری صوتی و تصویری دارد. هرچه روی پرده اتفاق می افتد ویدئوی آماتوری واقعی است و طوری عمل می کند که شما را وادار به از جا پریدن و فریاد زدن می کند. درباره اینگونه فیلم ها ملاک موفقیت فقط و فقط هدفشان است و آن ترساندن است که با این معیار هم قسمت اول موفق بود، و هم قسمت دوم!

اما  مانند هر فیلم ترسناک دیگر میزان ترساندن فیلم و تعلیق آن بستگی به تماشاگران در سینما دارد. در مورد جنب و جوش غیرعادی2 نیز اینگونه است  و آنچه از خود فیلم سرگرم کننده تر است، عکس العمل تماشاگران فیلم است. منتقدی درباره فیلم می نویسد: «دیشب سانس ساعت 12.30شب به سینما رفتم. آقایی به همراه فرزند کوچک و خانواده اش کنار من نشسته بود. وقتی سگ فیلم داشت پارس می کرد، بچه می خندید. بعد که در اتاق باز و بسته شد مرد و تماشاگران چنان جیغی زدند که بچه شروع به گریه کرد. نکته جالب اینکه بعد از هر سکانس ترسناک که سالن از صدای جیغ  به هوا می رود مردم به ترسیدن خودشان و دیگران می خندیدند. بالاتر از همه اینها یک حس خوبی در سالن به وجود آمده بود و تماشاگران گویی همه با هم، و درکنار هم بودند و انگار ترسیدن دیگر عیب نداشت و همه به هم اعتماد داشتند و با صدای بلند فریاد می زدند. اتفاقی که در سالن های سینما کم اتفاق می افتد.

فیلم جنب و جوش غیرعادی2 فیلم ترسناک خوبی برای ترسیدن است و کابوس شبانه شما را تضمین می کند.

 

 

  


 تاريخ ارسال: 1389/8/1
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شهروز:

اقا ممنون .خیلی حال دادی

0+0-

پنجشنبه 13 آبان 1389



>>>سعید:

اقای منتقم این هفته منتظر نقد \"اره7\"هستیما..خیلی چاکریم

0+0-

پنجشنبه 6 آبان 1389



>>>محمدرضا /ح:

سلام علیکم .من تازه با سایت شما اشنا شدم و اصلا نمیدونستم سایتی هست که نقد فیلمهای جدید میکنه.به خاطر همین نشستم تمام نقداتون و مقاله هاتونو خوندم .باید بگم خیلی خیلی جالب بودن.ولی از نظر خبر خیلی ضعیف هستین.این فیلم پارانورمال هم فیلم عجیبیه.بعضی ها میگن خیلی خیلی ضعیفه و بعضی دیگه میگن خیلی خیلی قویه و حد متوسط نداره .قسمت اولش هم همینطور بود ولی بیشتر فروش اولش بخاطر این بود که همه فکر میکردند فیلم واقعیه,مثل خود من!!!

0+0-

چهارشنبه 5 آبان 1389



>>>محمد علی ، رامین یا هر چی!:

محمد2009 جان یک مگه شما روانشناسی کامنت نویسی و ادبیات داری که مارو روان کاوی می کنی دوست عزیز (من اینجوری نیستم!) ، دو باهات موافقم آقای رضایی مشکلی داری زنگ آخر وایسا دم مدرسه(سایت!) کتکت بزنم!!! ها ها؟

0+0-

سه‌شنبه 4 آبان 1389



>>>محمد2009:

ادبیات اون اقای رامین یا هرچی !مثل این بچه ها س که با همه دعوا داره بعد میگن زنگ اخر وایسا دم مدرسه کتکت بزنم.درمورد اقای رضایی هم بگم بلدی نقد بنویسی واسه خودت بنویس و بخون و حالشو ببر!باز دم اقای منتقم گرم !!

0+0-

سه‌شنبه 4 آبان 1389



>>>علی رضایی:

بابا تو هم خودت و هم ما رو گرفتی نه خودمونیم تو به این میگی نقد؟ مردم هم که نقد نخونده میشینن پای نقدت وکلی هم به به و چه چه می کنند.بابا مردم برین یکم نقد بخونین بعد به اینا بگین نقد و راستی محمد علی رامین یا هر چی!! قضیه تو و موحد چیه می خوای بگی با هم دوستین یا چی(!)؟

0+0-

دوشنبه 3 آبان 1389



>>>محمد علی ، رامین یا هر چی!:

موحد جان سلام! یکمی هم فیلم بد نقد کن مملکت از خماری در بیان! و بزار از جات جواب یکی از دوستان رو بدم: مرتضی جان(!) یا هر کس دیگه بیاین فیسبوک تا همه با هم آشنا بشیم فیسبوک موحدم به اسم خودشه (; (راستش در مورد پارانرمال حرفی نداشتم بزنم!!!!!!)

0+0-

دوشنبه 3 آبان 1389



>>>افشین:

موحدجان مدتیه درباره فروش فیلما مقاله نمینویسی. تو خماری موندیم

0+0-

دوشنبه 3 آبان 1389



>>>ال پاچینو:

شروین جان اگه میخوای نقد ملک سلیمان بخوانی به روزنامه کیهان و ایران و اطلاعات مراجعه کن یا خبرگزاری فالس نیور!!یه جا هم که داره کارشو درست میکنه نمیزارین؟؟فروش این فیلم در هفته اول 41میلیون دلار بود!!!رکورد زد

0+0-

دوشنبه 3 آبان 1389



>>>شروین :

سلام .خیلی خوببود.نقدتون ذوق زدمون کرد .اگه میشه فیلم ملک سلیمان رو هم بررسی و نقد کنید ممنون میشم.

0+0-

دوشنبه 3 آبان 1389



>>>مرتضی:

چند سال پیش فیلمی با بازی جک لمون را دیدم که اسمش "سه شنبه ها با موری" بود. حالا دنیای ما هم شده "شنبه ها با موحد منتقم". موحدجان بدجوری داریم بهت عادت میکنیم. با این سلسله مقالات داری واسه خودت خط و ربطی پیدا میکنی. چند سالته رییس؟ عکسی مکسی چیزی از خودت به ما نشون بده.

0+0-

يكشنبه 2 آبان 1389



>>>شهریار:

عزیزم یکم سنجیده تر حرف بزن. شما این فیلمو ببین بعد بگو سخیف. این فیلم کجا اره7 کجا؟! paranormal یه فیلم ترسناک هنریه. شما درکت از فیلم پایینه. البته انتظاریم از آدمی که یک فیلم رو ندیده سخیف قلمداد میکنه نمیره. از نویسنده مقاله بالا هم ممنونم. ازلاعات مفیدی بود حتی برای منی که به هیچ وجه فیلم ترسناک رو نمیپسندم اما ارادت ویزه ای نسبت به این فیلم دارم.

0+0-

يكشنبه 2 آبان 1389



>>>بعید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:

از سایت پرده سینما بعید بود که چنین فیلمهای سخیفی رو برای نقد و بررسی انتخاب کند .این همه فیلم خوش ساخت و حرفه ای رو پرده سینما هست چرا رفتین این فیلم رو بررسی کردین؟لابد هفته بعد هم میخواین "اره7"رو بررسی کنید.

0+0-

يكشنبه 2 آبان 1389



>>>محمد2009:

خوشمان آمد!! حتما تماشایش می کنیم

0+0-

شنبه 1 آبان 1389



>>>ندا کرمی:

اقای منتقم شما تا حالا فیلم بد دیدید؟؟؟

0+0-

شنبه 1 آبان 1389



>>>مهرداد مصلح:

توی پوستر عکس نوزاد که افتاده تو آینه نیست ولی عکس سگه هست .احتمالا سوتی بوده!

0+0-

شنبه 1 آبان 1389



>>>سعید:

سلام .اون حسی رو که شرح دادی من موقع تماشای کینه تو سینما فرهنگ داشتم.خیلی لذتبخش بود.بخاطر نقد جدیدتون هم ممنون.قسمت اولش محشر بود

0+0-

شنبه 1 آبان 1389



>>>محمدامین نادری:

موحدجان نقدهات هفته به هفته بهتر میشه. در نتیجه بی تعارف بگم این بهترین نقدیه که ازت خوندم. فقط یه اشکالی هست. اینکه اول هر هفته با معرفی یه فیلم تازه از تنور درومده کک می اندازی به جون ما. من یکی که آروم نمی گیرم تا فیلمو نبینم. نوشته ات اونقدر جذاب بود که رفتم قسمت اول رو از کمدم دراوردم که دوباره نگاش کنم. چه میشه کرد اینم یه جور وصف العیشه.

0+0-

شنبه 1 آبان 1389



>>>رسول بهرنگ:

موحد جان دستت درد نکنه.مثل همیشه خوب بود.قسمت اولش خیلی باحال بود این یکی هم فکر کنم اینجوری باشه!

0+0-

شنبه 1 آبان 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.