پرده سینما

کمک کردن به هم برای رسیدن به پیروزی! نگاهی به فیلم «مشت زن»

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

نگاهی به فیلم مشت زن ساخته دیوید او. راسل The Fighter

 

پوستر مشت زن- ساخته دیوید او. راسلفیلم های زیادی درباره مسابقات ورزشی ساخته شده است. ولی بهترین فیلمهای ساخته شده در این ژانر مربوط به ورزش بوکس است. از فیلم راکی تا فیلم های علی، محبوب میلیون دلاری، گاو  خشمگین و.. این فیلم ها معمولاً فیلم هایی بوده اند که هم موفقیت مالی خوبی داشته اند و هم در مراسم اسکار خوش درخشیده اند. مشت زن هم یکی از همین فیلم های خوب، و نه عالی این ژانر است، و به امید موفقیت در مراسم اسکار  وارد رینگ شده است.

چیزی که درباره تمامی فیلم هایی که درباره ورزش بوکس ساخته می شود این است که که آنها واقعاً درباره ورزش بوکس نیستند. آنها معمولا درباره هرچیزی مثل خانواده، دوستان، خشم، اعتیاد و... هستند که یک بوکسور با آنها ارتباط دارد! فیلم مشت زن ساخته دیوید او. راسل هم دقیقاً از همین الگو پیروی می کند. مشت زن داستان زندگی میکی وارد، بوکسور ایرلندی ساکن بوستون آمریکاست، که به کمک دیکی اوکلاند، برادر ناتنی و مربی خود توانست عنوان «قهرمانی بوکس سبک وزن جهان» را از آن خود کند. نقش میکی را مارک والبرگ بازی می‌کند و کریستین بیل به نقش دیکی ظاهر شده است.

دیوید او. راسل عاشق جنگ های پرشور است. چه در فیلم قدم زدن با فاجعه و چه در فیلم سه پادشاه درباره جنگ خلیج فارس! راسل عاشق فیلمهایی  است موضوع آن  کمک کردن آدمها به هم برای یک پیروزی بزرگ است. فیلم های او معمولاً خیل عظیمی از هنرپیشگان، داستان های متقاطع و پیچیده، دیالوگ های به اصطلاح فلسفی و سریع، و همراهی یک کاراکتر که دید بسیار وسیعی نسبت به جهانش دارد و باعث می شود قهرمان داستان به موفقیت برسد را در خود یکجا جمع دارد. در تمامی فیلم های دیوید او. راسل می توانید چنین چیزهایی را پیدا کنید که جزو عناصر مشترک تمام ساخته های راسل هستند.

میکی (مارک والبرگ) فردی که در کارگاه مصالح جاده ای کار می کند، تصمیم می گیرد که پس از وقفه ای که پس از شکست های پی در پی در مسابقات بوکس تجربه کرده، دوباره به دوران اوجش در بوکس بازگردد. برادر ناتنی بزرگتر او با نام دیکی اوکلاند (کریستین بل) کسی است که قبلاً یک بار با «شوگر ری لئونارد» مبارزه کرده، قهرمان بوکس بوده، و الگوی دوران کودکی برادر کوچکترش میکی بوده است. میکی و دیکی در خیابان ها قدم می زنند. میکی متزلزل و کم رو، و دیکی برعکس او کاملاً با اراده است و همه با دید احترام به او نگاه می کنند. میکی به کراک اعتیاد دارد. به همین دلیل هر از چند گاهی ناپدید می شود. خانواده آنها وضع بدی از لحاظ مادی دارد. به همین دلیل آلیس مادر میکی (ملیسا لئو) کسی است که سرپرستی  هفت دخترش را عهده دار شده.  او زیاد سیگار می کشد، عاشق اسپری زدن به موهایش است و به میکی می گوید که باید خودش را برای مسابقات بوکس آماده کند تا بلکه پولی از این راه دربیاورد. میکی به مادرش می گوید به خاطر شکست های سنگین قبلی آمادگی آن را ندارد که دوباره به میدان بازگردد. اما زندگی میکی با دیدن دختری زیبا و خوش زبان با نام چارلن (امی آدامز) عوض می شود. چارلن تمام محله و همسایه ها را می شناسد و کاملاً بامشکلات میکی در خانواده اش آشنایی دارد. او کاری می کند که میکی دوباره بتواند در خانواده اش به خوبی زندگی کند و سربلند باشد. میکی به همراه چارلن و خانواده اش و برادرش دیکی تمرینات خود را آغاز، و خودش را برای انجام مسابقات آماده می کند. وقتی میکی شانس این را پیدا میکند که با قطار به وگاس برود، چارلن مجبورش می کند که او را نیز همراه خودش ببرد. اوکالاند و آلیس آنها را دنبال می کنند و...

یکی از مشکلات فیلم مشت زن این است که بیننده با دیدن صحنه های بوکس و برخی دیگر از صحنه های فیلم به شدت یاد فیلم راکی می افتد و این فکر به ذهنش خطور می کند که گویی کارگردان هیچ خلاقیتی برای نشان دادن صحنه های بوکس نداشته و فقط به کپی برداری از سایر فیلمهای این ژانر بسنده کرده است.

تمامی صحنه های بوکس طوری طراحی شده که بیننده را یاد فیلم های تلویزیونی از مسابقات بوکس دهه ی  1990می اندازد. البته به جز صحنه مبارزه ی پایانی که نماها کوتاه هستند، کلوزآپ بازیگران در آنها دیده می شود، و همچنین برخی نماهای مشت زنی آهسته شده اند. نماهایی که نسبت به صحنه های قبلی خشونت کمتری در آن دیده می شود!

عنوان فیلم احتمالاً توصیفی از میکی وارد به نظر می رسد، اما در واقع توصیفی از تمامی کاراکتر های فیلم است. این ها افرادی هستند که مشت زن هستند، نه فقط در مواقعی که بخواهند جان خود را نجات بدهند، بلکه در مواقعی که می خواهند نسبت به کسی یا چیزی برتری داشته باشند. خواه آن چیز یک قهرمان بوکس، و خواه زتدگی باشد!

دیوید او. راسل استاد این است که هنرپیشه های معروفش را به راه های تازه ای راهنمایی کند و بازی های غیر کلیشه ای از آنها بگیرد. به همین دلیل است که تمامی تیم بازیگری فیلم، به ویژه مارک والبرگ، کریستین بیل، و امی آدامز بازی های خارق العاده ای از خود ارائه کرده اند. به همین دلیل است که ما از کریستین بل با آن قیافه ای که انگار ماسک اخم به صورت زده است کلی درس یاد می گیریم. (کریستین بیل برای بازی در این فیلم  سی کیلو  وزنش را کاهش داده است). مارک والبرگ هم نقشی بازی کرده است که بسیار متفاوت با چیزی است که قبلاً بازی می کرده. یا ملیسا لئو طوری بازی کرده است که شما قبلاً چیزی شبیه به او ندیده اید و البته یک امی آدامز فوق العاده در سراسر فیلم دیده می شود!

کمپانی پارامونت فیلم را در آخر سال روانه پرده سینماها کرده است تا به کمک جوایزی که احتمالاً برای تیم بازیگری و خود فیلم نصیب آن می شود بتواند به فروش خوبی در گیشه دست پیدا کند. اما اگر به این دید به فیلم نگاه کنیم، می بینیم که فیلم نمی تواند در این هدف موفق باشد. مشت زن کاملاً به تمام جنبه های شخصیتی میکی نمی پردازد و فیلمنامه اش هم چندان بی عیب و نقص نیست. فیلم چندان قدرتی ندارد که شما با اکشن و موقعیت های آن ارتباط برقرار کنید. حال چه در داخل رینگ اتفاق بیافتد چه در آشپزخانه و چه در خیابانهایی که داستان فیلم از آنجا سرچشمه می گیرد. شما بیشتر صحنه های فیلم را نگاه می کنید، بدون اینکه آنها را احساس کنید. کاراکترهای فیلم به لطف بازی عالی بازیگرانش شما را مجذوب خود می کنند، ولی هرگز شما را همراه خودشان به داخل رینگ نمی برند!

 

امتیازB+

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/9/27
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمد کریمی:

B+خیلی امتیاز کمیه واسه این فیلم اقای عزیز.

0+0-

چهارشنبه 1 دي 1389



>>>u2:

hi movahed?are u ok?This is a masterful movie. Everything from the script, to the direction to the acting is superb. You wait all year for a movie this good. Don\'t miss it. Oscar nominations to come!

0+0-

چهارشنبه 1 دي 1389



>>>شهلا حسنی:

خیلی دیر به دیر سایت رو آپ میکنید.هفته ای یه بار که فایده ندارد.

0+0-

سه‌شنبه 30 آذر 1389



>>>رضا:

از اظهار نظر بعضی از دوستان تعجب کردم. چنان راجع به نقدهای پرده سینما شگفت زده می شوند که گویی چه خبر است. شما کافیه دو سه تا سایت سینمایی خارجی را یه سر بزنید، می بینید که بیشتر نقدها، فقط ترجمه است و کمی آب و تاب داده شده. ( البته دست آقای منتقم درد نکند )

0+0-

دوشنبه 29 آذر 1389



>>>mehdi:

جالبه این فیلم هیچ رای نیاورده توی نظرسنجیتون.یه چیز دیگه اینکه این فیلم رابین هود و الیس و شاتر ایلند توی رقابت ها نیستن و بجاش باید داستان اسباب بازی 3 و استخوان زمستان و.. رو میزاشتین

0+0-

دوشنبه 29 آذر 1389



>>>203030:

ممنون!!!!!!!!یدونه ای واسه نمونه ای!

0+0-

دوشنبه 29 آذر 1389



>>>پرده سینما:

چشم! 203030 به خاطر شما! اطاعت!

0+0-

دوشنبه 29 آذر 1389



>>>203030:

پرده سینما نظرسنجی بزار اسم 10فیلم مطرح هم بزار.بگو کدومشون امسال اسکار میگیرن!خیلی حال میده.ببینیم بچه ها از کدوم فیلم بیشتر خوششون اومده.قدیما نظر سنجی میذاشتی دوباره اینکار رو بکن!بخاطر من!

0+0-

يكشنبه 28 آذر 1389



>>>شروین :

جناب اقای نقد فارسی کارتون خیلی بده که میاین هرهفته تو سایت های سینمایی سایت خودتونو تبلیغ میکنید!اگر میخواهید نظر بدید که هیچی و لی اگر میخواین به بهانه نظر سایتتون رو تبلیغ کنید خیلی بده!در این که سایت شما کامل و عالی است هیچ شکی نیست اون مقاله 10فیلم ایبرت هم عالی بود دستتون درد نکنه ولی این کارا بیشتر ضدتبلیغ است تا تبلیغ!

0+0-

يكشنبه 28 آذر 1389



>>>هدفمند!:

پرده سینما عزیز یارانه ها رو برداشتن دیگه نمیتونم بیام نقداتونو بخونم چون پول برق زیاد میاد.اگه مارو ندیدی حلال من!

0+0-

يكشنبه 28 آذر 1389



>>>نقد فارسی:

ali : چی رو به نام خودم گذاشتم. نگاه می کردی نوشته از نگاه راجر ایبرت!!! نام من این وسط کجا بود؟!

0+0-

يكشنبه 28 آذر 1389



>>>شروین :

کی گفته گاو خشمگین بهترین فیلم تاریخ سینماست؟بهترین فیلمها همیشه نسبیه!بهترین فیلمی که من تا الان دیدم ارباب حلقه هاست!

0+0-

يكشنبه 28 آذر 1389



>>>حمید:

با نظر غلامرضا بهنامپور موافقم. هفته ای دو نقد منتقم.

0+0-

يكشنبه 28 آذر 1389



>>>ali:

خجالت نمیکشی ترجمه ی نقدای آمریکایی رو به اسم خودت میزاری منتقد عزیز؟!

0+0-

يكشنبه 28 آذر 1389



>>>نقد فارسی:

خیلی ممنون از نقد زیباتوم. با اجازتون این مطلب را با ذکر منبع در سایت نقد فارسی قرار می دهم. در مورد ایتکه بعضی نظر می دن مثلا میگن فلان فیلم مثل گاو خشمگین یا .. خوبه یا بد باید بگم نظر دادن حق هر فرد هستش. دلیل نداره وقتی اکثرا گاو خشمگین رو دوست داشتن مثلا من هم دوست داشته باشم. همون طور که یه منتقد به فیلم امتیاز A میده و یکی دیگه به همون فیلم امتیاز C. نمونشم زیاده. به نظر من گاو خشمگین محشر بود ولی از نظر من اینکه بهترین فیلم تاریخ باشه مثل یه جوک می مونه! برای خواندن نقد و بررسی تمام 10 فیلم برتر سال از نگاه راجر ایبرت به www.naghdefarsi.com مراجعه کنید

0+0-

يكشنبه 28 آذر 1389



>>>مریم علیزاده:

لطفا کامنت هایی که مربوط توهین به فیلم های برتر تاریخ سینما است ویا توهین به افراد است را در سایت نظرندهید!هزکس برای جلب توجه هم که شده میاد به یه کسی یا فیلمی توهین میکنه و میره!یعنی چی بعضی ها میگن فیلم علی یا گاو خشمگین فیلم بدیه؟معیارتون واسه فیلم خوب چیه؟یعنی چی میگین فیلم های کیارستمی و بیضایی و.. بده؟اگه این فیلم ها نباشن که سینما تا الان نابود شده بود؟اصلا اینایی رو که میگین چه ربطی به فیلم مشت زن داره؟چرا فکر میکنیم دیگران چیزی نمیدانند و فقط ما هستیم که میدانیم؟

0+0-

يكشنبه 28 آذر 1389



>>>غلامرضا بهنامپور:

اقا سلیمان باید بگم که فیلم توریست هم نامزد شده؟مگر "توریست فیلم خوبیه؟در ضمن انجلدپ مواظب باش چه کامنتی میزاری برادر!اقای منتقم شما هم لطفا هفته به هفته نقد نزار خیلی دیره!بکنش هفته ای دوبارممنون!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>شاهین:

مرسییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی!!دمت ولرم!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>سلیمان سعیدی:

جناب اقای منتقم این فیلم نامزد جایزه بهترین فیلم درام از گلدن گلاب شده؟چجوری میگی بده؟

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>راکی:

گفتی راکی یاد جوانیام افتادم!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>سینا:

فیلم \"علی\"خداییش خیلی چرت بود!اونو قاطی محبوب ملیون دلاری و گاو خشمگین نکن!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>انجلدپ:

انجلدپ::من بوکس را دوست ندارم ولی فیلم های مربوط به بوکس را چرا!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>حمیده:

The Kids Are All Rightرو هم حتما بررسی کن .خیلی عالیه!ممنون

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>ساسان:

جمله اخرت محشر بود!ولی به زور خودمو داخل رینگ میکنم!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>سارا24ساله:

اینم امتیاز من به نقدت.z-(خنده حضار!!!)

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>وکیل مدافع:

پارامونت زرنگی کرده و خواسته با اکران این فصل فیلم توی چشم اعضای آکادمی اسکار دیده بشه. ولی زهی خیال باطل! تا "قوی سیاه" آرنوفسکی و "127 ساعت" دنی بویل و "آخرت" کلینت ایستوود هست، جایی برای این فیل نیست. حتی یه ذره!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>عباس تهراني:

مجيد نظرش رو گفته و اين دليل نميشه كه بهش توهين كرد به نظر من هم درسته عاشقاي سينه چاك كيميايي ،بيضايي و... حتي كيا رستمي رو نگاه كنيد ، خودشون هم خوب مي دونن هيچ لذتي از فيلمهاي اين اساتيد نمي برند ولي داستان ، همون داستان پادشاه و خياطه ... هركي و هرچي هستي خودت باش !

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>سهیل:

در جواب اون دوستم مجید::بیشین بینیم بابا!نکنه اون گاو خمشگین اون فیلم تایلندی رو میگی؟توی این فیلم رابرت دونیرو بازی میکنه مجید جان .دلبندیم!!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>ایرانی:

یعنی چی که بعضی ها برای یک سایت فارسی زبان، کامنت انگلیسی می گذارند؟! می خوان بگن ما خیلی حالیمونه؟ یا تازه دانشجوی کلاس زبان انگلیسی شده اند؟

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>پژمان.ع:

در مورد کامنت "سعید" من فکر می کنم علامت تعجب برای توصیف عاشقی دیوید او راسل در "جنگهای پرشور" به کار رفته، نه کلمه "فارس". چونکه اگ در سایت IMDB هم صفحه مربوط به فیلم "سه پادشاه" را ببینیم به نام "خلیج فارس" اشاره شده است و مناقشه ای بر سر این اسم نیست. بنابراین ما نباید به خودمان شک داشته باشیم، شکی نیست که این خلیج همیشه فارس است.

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>trever-yahoo:

I thought it was going to be a tiresome cliche movie with manufactured scenes, but I was dead wrong. The movie as a whole has a lot of CHARM. The cast was outstanding from top to bottom and Bale nailed every scene with perfection! Naturally, people will compare this to Rocky base from the trailer alone and boxing element, but if you watch the Fighter entirely, you will see that its a totally different. tnx movahed

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>alibaba:

این کریستین بل واقعا بازیگر سینماست!واسه یه فیلمی هم بود اسمش دقیقا یادم نیست پوستش چسبیده بود به استخوانش از بس لاغر کرده بود.یااون فیلم سحرگاه پیروزی زالو مینداخت به خودش و کلی کار دیگه که ادم تعجب میکرد چه ارزشی واسه کارش قائله!همین کار هاست که باعث میشه اسم ادم در تاریخ ماندگار بشه.امیدوارم امسال اسکار رو ببره!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>سعید :

اونجارو نگاه کنید::درباره جنگ خلیج فارس!!!اون علامت تعجعبه واسه چیه؟میخوای بگی عرب نیست فارسه؟بدو چکت رو بگیر!اتفاقا در همون فیلم به کرات از نام جعلی عرب استفاده میشود!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>مهرداد سرابی :

مینوشتی مشتزن بهتر بود تا مشت زن!این دومی انگار یه زنی مشت میزنی!ولی به هرحال از اینکه فیلم به این خوبی رو کوبیدی ممنونم!

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>محمد2009:

بابا پرده سینما تو مارو شرمنده میکنی هر هفته نقد فیلمهای "فوق به روز "رو میزاری دستت درد نکنه!ادم احساس میکنه توی هالیووده!من عاشق این کریستین بیل هستم .واسه نقشش جان میده!

0+1-

شنبه 27 آذر 1389



>>>پژمان. ع:

یک فیلم هم دیگه هم تو این ژانر قابل اشاره است: "قهرمان" که کرک داگلاس توش بازی کرده و سال 1949 ساخته شده. اونم محشره. در این ژانر تدوین خیلی مهمه. نمی دونم تدوین این فیلم جطوری بوده؟ ولی اینطوری که تو این نقد گفته شده شبیه "مسابقات بوکس تلویزیونی" فکر می کنم فیلمی باشه که بیشتر به مسائل انسانی توجه کرده تا تدوین و...

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>بهزاد:

چه تظاهر شاخداری از جانب مجید! کی داره کی را گول میزنه! دوست من می دونی گاو خشمگین چه فیلمیه؟! اسکار مسکار را بی خیال! فقط اینو بگمکه تو نظرخواهی سال 1992 فصلنامه سایت اند ساوند از "کارگردان ها" و نه "منتقدان" به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما رای آورد. "بهترین فیلم تاریخ سینما". داداش بهتر نیست راکی را ببینی، تا این فیلم سیاه و سفید و تلخ را؟

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>مجيد:

با تمام احترامي كه براي اهل سينما قائل هستم بايد بگم بايد كمتر همديگر رو گول بزنيم.خداييش گاو خشمگين در بهترين حالت يك فيلم متوسطه كه چون قديميه همه ازش تعريف ميكنن!قبول كنيد اين حرف رو

1+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>حسن سپهري:

نظري ندارم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0+1-

شنبه 27 آذر 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.