پرده سینما

فروش بنجل های سفارشی در دکان سه نبش! نقد و بررسی فیلم «شرایط» ساخته مریم کشاورز

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

Circumstance (2011) Maryam Keshavarz

 

فیلم بیشتر شبیه به خالی کردن عقده های کودکانه است تا یک فیلم انتقادی سیاسی از ایران امروز. موقع تماشای فیلم احساس می کردم  کارگردانش تا به حال ایران را ندیده است، ولی بعد فهمیدم این خانم دائم بین ایران و امریکا در سفر است!

 

نمایی از فیلم «شرایط» ساخته مریم کشاورزشرایط فیلمی است که این هفته در سینماهای جهان اکران شد و به خاطر سوژه و موضوع اش که در ایران می گذرد و کارگردان ایرانی اش برای ایرانیان مهم است. ابتدا می خواستم فیلم را از لحاظ فنی بررسی کنم، ولی دیدم اصلاً فایده ای ندارد و از لحاظ فنی در چنته چیزی برای عرضه کردن ندارد. بنابراین تصمیم گرفتم فیلم را از نظر محتوی بررسی کنم.

فیلم شرایط ساخته مریم کشاورز کارگردان ایرانی مقیم امریکا  دست روی سوژه ای بسیار جنجالی درباره شرایط زندگی یک گروه خاص در ایران گذاشته است. مریم کشاورز در این فیلم رابطه ی نامتعارف دو دختر  ایرانی (عاطفه و شیرین) را به تصویر گذاشته است و داستان این دو را روایت می کند. در کنار آن داستان های فرعی دیگری مثل تبدیل شدن برادرش از یک معتاد به یک بسیجی را به تصویر کشیده شده است.

شرایط مانند سایر فیلم های از این دست که از آنها به عنوان «سیاه نما» نام برده می شود نظیر به امید دیدار رسول اف و این یک فیلم نیست جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب روایتی دروغ از ایران امروز را به جهانیان عرضه می کند. لوکیشن فیلم به خاطر محدودیت هایی که داشته است لبنان انتخاب شده و فیلم در آن کشور فیلمبرداری شده است. این فقط یکی از ضربه هایی است که فیلم از آن آسیب دیده است. شاید برای کسانی که ایران ندیده باشند فیلم از این لحاظ بدون ایراد باشد، ولی برای کسی که ایران را دیده است شرایط در حد یک جوک تصویری است. فیلم پر از خطاهای آشکار (گاف!) تصویری است. سبک مدل ماشین هایی که در خیابان حرکت می کنند از جدیدترین مدل های روز دنیا است و سبک معماری خانه ها در دورنماها کاملاً گویای این گاف های تصویری است. همه چیز فیلم برای یک مخاطب ایرانی مسخره است. از تصویر غلو شده ماموران امنیتی بگیرید تا ادبیات رکیک به کار رفته در فیلم.

شرایط در نمایش چیزی که از آن تلقی «نبودن آزادی در ایران» را دارد از صحنه های فوق کلیشه ای و نخ نمایی مانند حمله ماموران امنیتی به پارتی بهره می گیرد. این قبیل سکانس ها در فیلم واقعاً نشان دهنده ی تعریف سطحی آزادی در ذهن  کارگردان فیلم است که آزادی را در پارتی و رقص دختر و پسر با هم می داند.

نمایی از فیلم «شرایط» ساخته مریم کشاورزشرایط داستان عاطفه (نیکول بوشهری) و شیرین (سارا کاظمی) است که با هم در دبیرستان همکلاسی هستند. رابطه ی آنها برخلاف سایر دختران هم  سن و سال خودشان است. پدر سکولار عاطفه که فیروز نام دارد (سهیل پارسا) و مادر جراح آذر به او می گویند او را دوست دارند ولی رژیم با رابطه ی آنها مخالف است. عاطفه که در فیلم یک دختر سطح بالا نشان داده می شود شیرین را به مراسم زیرزمینی و پارتی های شبانه می برد. پدر و مادر شیرین به خاطر مخالفت با حکومت  توسط رژیم اعدام  شده اند. برادر عاطفه که رضا نام دارد (رضا صفایی) محمل خوبی برای عقده گشایی خانم کشاورز شده است. چراکه او از سویی معتاد به کراک  است و از سوی دیگر طبق چیری که خانم کشاورز در فیلم اش نشان می دهد روزی پنج بار نماز می خواند! وقتی رضا از رابطه خواهرش و شیرین مطلع می شود و دعوا سر می گیرد، یکی از دوستانش را مجبور می کند که به خواستگاری خواهرش بیاید و ...!!

فیلم بیشتر شبیه به خالی کردن عقده های کودکانه است تا یک فیلم انتقادی سیاسی از ایران امروز. موقع تماشای فیلم احساس می کردم  کارگردانش تا به حال ایران را ندیده است (ولی بعد فهمیدم این خانم دائم بین ایران و امریکا در سفر است.) از قواره ی فیلم برمی آید که گویی توسط کسی ساخته شده که شناخت اش از ایران را به واسطه ی سایت هایی مانند «بی بی سی» و «بالاترین» و «صدای امریکا» به دست آورده تا کسی که در ایران بوده است. کارگردان اثر با انتقاد از ایران امروز در اصل به ما نشان می دهد که جامعه ی آرمانی ایران از نظر او چگونه باید باشد. آنچه مریم کشاورز به عنوان مدینه فاضله مورد نظرش برای ایران زمین در فیلم شرایط  عرضه می کند، ایرانی است با جامعه ای سکولار و بی بندوبار که پلیس و مأمور امنیتی در آن وجود ندارد و دختر و پسر  آزاد برای خودشان  به پارتی و گشت و گذار  می روند؛ جامعه ای که و حیا و عفتی در آن نیست و مردم با رکیک ترین حرف ها با هم حرف می زنند، جامعه ای که همجنسخواهی در آن آزاد است تا امثال عاطفه و شیرین به راحتی بتوانند به هم عشق بورزند! موقع تماشای فیلم واقعاً به حال کارگردان فیلم تأسف می خوردم که چه تعریف دم دستی و سطح پایینی از آزادی در ذهن خودش دارد! با دیدن فیلم شرایط این فکر به ذهن بیننده خطور می کند  که احتمالاً کارگردان آن یک بیمار جنسی و عقده ای تمام عیار است!

فیلمساز برای این که بگوید موارد آزادی مورد نظر او در ایران وجود ندارد ضد آنها را به تصویر می کشد. مثلاً مأموران موقع پارتی حمله می کنند و نمی گذارند جوانان خوشی کنند (به بدترین شکل ممکن). البته موضوع به اینجا ختم نمی شود و کارگردان برای سست عنصر و منفور نشان دادن کسانی که مراسم «شادی» جوانان را به هم می ریزند روی زندگی یکی از آنها که برادر عاطفه است زوم می کند و نشان می دهد که او در ابتدا معتادی بیش نبوده و حالا برای اینکه قدرتی پیدا کند  وارد بیسج شده تا آزادی را از مردم سلب کند! قیافه های عبوس و حرف های رکیک مأموران در بازجویی را نیز به آن اضافه کنید! نفرت خانم کارگردان از ماموران امنیتی  به اینجا ختم نمی شود و در یک سکانس که حین تماشای آن نمی دانستم از خنده ریسه بروم یا به حال کارگردان فیلم گریه کنم رضا برادر عاطفه، رئیس بسیج خود را به مهمانی مختلط زنانه و مردانه که مشروبات الکلی مصرف می کنند دعوت می کند!! کارگردان با هرچه که در ایران هست از رییس جمهور بگیرید بیایید تا پایین مخالف است. و اصولاً هر حرفی که حرفی که مسئولان نظام زده اند و هر کاری که کرده اند (فارغ از اینکه واقعا خوب بوده اند یا بد) از دیدگاه این کارگردان بد است و چون توسط مسئولین نظام گفته شده است خلاف آنها را در لا به لای فیلمش گذاشته است.

نمایی از فیلم «شرایط» ساخته مریم کشاورزفیلم شرایط قرار بوده با دستمایه قرار دادن رابطه ی دو دختر  در اصل برشی به مشکلات سیاسی درون کشور بزند که در هر دو مورد با شکست روبرو شده است! فیلم با یک استراتژی روایی تضمین شده (دو نفر عاشق هم هستند ولی جامعه یا خانواده مخالف عشق آنها می باشند) وارد لبنان تهران نما می شود و شعارهایش را در گوش بیننده جیغ می زند. شاید این فیلم برای یک منتقد خارجی که به ایران نیامده باشد به عنوان یک اثر انتقادی خوب به نظر بیاید ولی برای کسانی که در ایران زندگی می کنند فیلم کاریکاتور سیاه و سفیدی از ایران بیش نیست! فیلم ظاهراً قصد دارد روابط اجتماعی و خانوادگی بین ایرانیان را نشان دهد ولی چیزی که عملاً ما در فیلم می بینیم روابط به سبک آمریکایی ها در فیلم های هالیوودی است. فیلم شرایط ظاهراً گفتگوهای بین دو دختر نوجوان ایرانی را نشان می دهد، ولی عملاً ما در فیلم گفتگوهای فیلم های مستهجن آمریکایی می شنویم.

فیلمنامه شرایط هم قوز بالا قوز است. کاملاً واضح است فیلم بر اساس چند ایده  کلی شکل گرفته و کلی داستان و ماجرای بی هدف به ابتدا و انتهای آن چسبانده شده که البته همان هم به کلیشه ای ترین سبک ممکن روایت شده است، که نمونه اش را بارها و بارها دیده ایم.

فیلم شرایط اصالت تکنیکی ندارد تا بتواند بیننده را همراه خودش کند و داستان عاشقانه اش را در سطح رها می کند، چون کارگردان می خواسته به موضوعاتی دیگری در پس ظاهر فیلم بپردازد، هرچند آن موضوعات هم در سطح باقی می مانند چون اصولاً کارگردان برداشتی عمیقی از مسائل مطرح شده در فیلم ندارد و همچون  بلندگویی است که گوینده اش فرد دیگری است.

فیلم شرایط در بهترین شرایط یک فیلم دروغگوی سفارشی بنجل و روایتی بسیار پیش پا افتاده درباره معضلات ایران است. فیلمی زشت و مگس صفت که فقط روی  سیاهی ها و کثیفی ها می نشیند و نیمه ی پر لیوان که اتفاقا از نیمه ی خالی اش خیلی بیشتر است را نمی بیند. ساختن فیلم درباره موضوعات زیرزمینی و ممنوعه درباره ی ایران تبدیل به دکانی سه نبش و بسیار پرسود برای کارگردانان شده است. فقط کافی است از شرایط سیاسی/اجتماعی/اقتصادی ایران تصویر کاریکاتوری که  دلخواه غربی ها باشد بسازی تا برایش سر و دست بشکنند.

شرایط فیلمی است که کارگردان آن زاویه دید محدود و برداشتی سطحی از  آزادی و شرایط ایران دارد. کارگردانی که  متوجه نشده است یا خودش را به نفهمیدن زده است که  بسیاری از محدودیت ها در ایران محدودیت نیست و مصونیت است. مصونیتی که شرایطی را فراهم می کند تا دبگر افراد جامعه از آزار و اذیت و سوء استفاده دیگران در امان بماند.

مصونیتی که اجرای آن قطعا  عامل به وجود آمدن «شرایطی» می شود که باعث دلخور شدن و زخمی[1] شدن افرادی مانند کارگردان این فیلم  و همفکرانش می شود.

 

پانوشت:

 

[1]. روزی پسری برای شنا به دریاچه ای رفت. ناگهان تمساحی به سمت او حمله ور شد و پای پسر را گرفت. مادر دوان دوان به سمت پسر رفت و دست هایش را گرفت ولی تمساح پای پسر را رها نمی کرد. مادر نیز به خاطر عشق به فرزندش دست پسرش را که به خاطر فشار دستش چنگ خورده بود رها نمی کرد .مردی که از آن نزدیکی می گذشت و صدای فریاد مادر را شنید با چنگک بر سر تمساح زد و پسر را رها کرد .چند وقت گذشت و خبرنگاری برای گرفتن گزارش به بیمارستانی که پسر در آن بستری شده بود رفت و از پسر خواست جای زخمهایش را به او نشان دهد. پسر با ناراحتی زخمهای پایش را که تمساح گاز گرفته بود نشان داد و بعد با غرور بازویش را نشان داد و گفت: این زخم ها را دوست دارم. اینها خراش های عشق مادرم هستند!

 


 تاريخ ارسال: 1390/6/4
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>موجود زنده:

بیشتر کامنت ها مال سال ۱۳۹۰ هست:)) اگه شماهایی که اون موقع اینطوری نظر دادین پارسال و مرگ بچه هامونو میدید بازم نظرتون همین بود؟

1+2-

پنجشنبه 9 شهريور 1402



>>>محسن:

اشاعه فحشا خیلی گناه دارد.بخاطر این فیلم خوبی نیست.

2+0-

جمعه 15 ارديبهشت 1402



>>>مریم :

فیلم خیلی عالی ه نبود ولی اینکه میگی دروغ بود همه چیزش و اینکه گاف های زیادی داشت. گاف هاش به خاطر محدودیت بود که مجبور بود تو لبنان فیلمبرداری کنه و ایران رو به تصویر بکشه خب معلومه فیلم از نظر بصری پر از گاف میشه و در ضمن من یه ایرانیم و توش دارم زندگی میکنم من به شخصه هرچیزی که تو فیلم هست رو دیدم و عین حقیقته لطفاً اگه نقد می نویسی با حقیقت بنویس نه با نظر شخصی و چاپلوسی اینجا همجنسگرا ها رو حتی اگه این گرایش از بدو تولد توی وجودشون باشه و با آزمایش هم این ثابت بشه اعدام میکنن و بهش میگن گناهکار یا بیمار در حالی که دکتر ها ثابت کردن که همچین چیزی بیماری نیست و در وجود شخص قرار داره همچین برادرهایی هم کم نیستن ماشاالله تو این کشور یه نمونش رو خودم دارم معتاد و بدجنس و از نظر خودش غیرتی 😕 هه

8+1-

سه‌شنبه 18 خرداد 1400



>>>Masood:

اخه کی تو ایران اینجوریه 😂😂😂😂 همینارو میسازید بمون میگن جهان سومی

2+3-

چهارشنبه 28 آذر 1397



>>>نگین:

کلمه ی نقد در فرهنگ فارسی معین به معنای *تشخیص معایب و محاسن اثری ادبی* است به این معنا که نقد یک اثر از منطق تشخیص درست و غلط از هم پیروی میکنه و در اون دیدگاه شخصی و یا پاچه خوارانه ی شخصی که اسم خودشو منقد گذاشته و به دنیای نقد و سینما و هنر توهین میکنه جایی نداره. چنین شخصی میتونه فحاشی هاش رو به جای فضای مجازی در دفترچه ی خاطرات شخصیش به نمایش بذاره. شکی در این نیست که فیلم شرایط ساخته ی مریم کشاورز چه از لحاظ فیلم نامه و چه از لحاظ ساخت و محتوا دارای عیب ها و دوگانگی های بسیاریه همراه دیدگاهی بسیار سطحی در مورد معنای آزادی که اونطور که فیلم نشون میده در پارتی های شبانه خلاصه میشه. آزادی جنسی قطعا لازمه ی یک کشور *آزاد* هست ولی شاید تو کشوری که هر حرف انتقادی و یا مخالف نظام می تونه به بهای جون آدم تموم شه برگذاری پارتی و خوردن مشروب آخرین چیزیه که یک کارگردان حرفه ای میتونه بهش اشاره کنه. مصنوعی و کلیشه ای بودن شدید دیالوگ هاو اکت ها و فیلم برداری ضعیف و بازی بد و روایت داستانی پر از ایراد فیلم هم نمونه هایین که در یک نقد *منطقی* میشه بهشون اشاره کرد. نویسنده ی عزیز امیدوارم به اشتباه خودتون پی ببرید و در نقد های بعدیتون به جای قالب کردن نظر و دیدگاه شخصیتون راجب سیاست و مذهب به فکر یک نقد درست و منطقی خارج از تفکرات شخصی باشید.

4+4-

جمعه 24 آذر 1396



>>>M.saadat:

وااای خدای من چقد افتضاح بود فیلمه همه چیز مسخره و هندی بود هر اتفاقی بدون دلیل و مزحک حالم بهم خورد بخدا بخ زور تا تهش دیدم که فقط دیده باشم اصن انتقاد بدرک لااقل یکم طبیعی تر جلوه میداد کارگردان انگل انقد بی هدف و بی محتوا؟؟؟؟!!!

3+3-

سه‌شنبه 21 شهريور 1396



>>>محمددددد.:

فیلمش عالیه همه ممیدونیم که اینده همه این اتفاقا میافتهم

1+8-

چهارشنبه 15 شهريوž



>>>بنده خدا:

نمی دونم افرادی که این فیلمو تحسین میکنن به عواقبش هم فکر کردن... هر جامعه ای ایراد داره و کسی نگفته که ایران مدینه فاضله و بی عیبه ... ولی نتیجه معرفی ایران با این فیلمها که تصویر اشتباه(نشان دادن اقلیت در اکثریت) از ایران می دن ، اینه که مردم دنیا به همه ما (هر ایرانی) به دید عقده ای ، فاحشه ، بد دهنو... نگاه می کنن... اگر شما این طوری هستید ، من نیستم و دوست ندارم بهم اینجوری نگاه بشه!!!

6+0-

دوشنبه 9 مرداد 1396



>>>mooon:

فیلم انقدرا هم ک گفته شده ضعیف نبود.به نظر من اون گاف هایی هم که گفته شد به خاطر محدودیت کارگردان در درست کردن فضایی مثل فضای ایران بوده..بیاید این واقعیت رو قبول کنید که داستان فیلم تکه ای از واقعیت ایران بود...

5+4-

شنبه 27 شهريور 1395



>>>رضا:

اون قسمتی که زنای بسیجی دور دختره میگردن و بهش توهین میکنن. با بچه ها میزاریم و ریسه میریم از خنده. میشه گفت کارگردان هیچ اطلاعاتی از ایران نداره. یه جاش بسیجیه داشت دختره رو تفتیش بدنی میکرد. وطن فروش های احمق

5+1-

سه‌شنبه 1 تير 1395



>>>رضا:

خواهشن کسانی که میگن فیلم خوبی بود نظر ندن سنگینترن. چون من موقع دیدن فیلم به اندازه کافی خندیدم. جبهه گیری سیاسی ندارم. فقط میگم تصنعی. دلقک بازی . ناشیگری و ....

2+0-

سه‌شنبه 1 تير 1395



>>>S.A:

نقد خوبی بود.در واقع نقد که نه فکر می کنم بهتره بگیم احساس مشترک نویسنده و بیننده. اما امیدوارم این نوشته منطقی باشه و نه بخاطر جبهه گیری خاص سیاسی. همه میدونن که ایران مشکلات زیادی داره ولی نشون دادن مشکلات به این سبک و با این شیب تند زننده و غیر قابل باور هست.

2+0-

دوشنبه 5 بهمن 1394



>>>اصغر:

توتمامی فیلم هایی که دیدم این فیلم به بدترین صورت ممکن ایران رومعرفی کرده ومخاطب بادیدن این فیلم خیلی راحت به این حقیقت می رسه که این فیلم کاملا سفارسی بوده.مطمئنا این فیلم وکسایی ساختند که می خوان هیچ دین و مذهبی داخل ایران نباشه.کارگردان این فیلم هدفش این بوده که فضای ایران رو طوری نشون بده که جووناش فقط درپی لیبرالیسم هستندوهیچ میلی به دین و مقدسات ندارند.بدترین سکانسی که درعمرم درباره ی توهین به مقدسات دیدم تو این فیلم اومده همون جایی که دو بازیگر زن این فیلم دارن هم جنس بازی می کنندو دقیق درهمون لحظه صدای اذان پخش می شه.دراین لحظه حتی من بینده نیز به خاطر دیدن این سکانس احساس شرم می کنم تاچه برسه به کارگردانش.مطمئنم یه روزی خانم مریم کشاورز تقاص این بی احترامی خودشه می ده.

10+0-

شنبه 10 مرداد 1394



>>>کوروش:

فیلم کاملا چرت و افتضاحی است. ایران اسلامی تا ابد باقی خواهد ماند. کور بشه چشم دشمنانمون

6+0-

پنجشنبه 14 خرداد 1394



>>>amin:

من وسط این فیلم بودم که قطعش کردم و بعدش پاکش کردم...خدا نگذره ازین خانوم کشاورز که با ساخت این فیلمش نشون داد که ... فقط میخواد نشون بده ایرانیا اسلامشون ایمانشون حجابشون همش دروغه...میخواد بگه ایرانیا از دور مومن به نظر میان ولی پارتی های شبانه و جنسیت و گناه و همجنس بازی کارشونه... شاید یه درصد از مردم ایران کثیف و اینطور که جلوه داده باشن که البته توی هرجایی ممکنه آدمای آشغال باشن...اما 99درصد باقی مانده ی ایران اونقد شرف دارن که ازین کثافت کاریا دوری کنن...

16+3-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>فرهاد:

رابطه عاطفی این دوتا خیلی قشنگ بود. ولی فیلم غلطی بود.

3+2-

جمعه 12 دي 1393



>>>کک:

نشسته اون ور اب داره عقده هاشو به تصویر میشکه...خاک تو سرش با این فیلمش

5+2-

جمعه 5 ارديبهشت 1393



>>>ش:

همتون خفه شین

2+3-

پنجشنبه 2 خرداد 1392



>>>رها:

شما قصد نقد فیلم نداری داری پاچه خواری میکنی

8+1-

پنجشنبه 2 خرداد 1392



>>>زابلي:

فيلم مسخره و بي معني تا حدودي با معنا همراه با وزش باد

1+1-

شنبه 12 اسفند 1391



>>>مهدی:

اين نقد خوبی ميتونست باشه اگر نويسنده يکم خودشو کنترل می کرد و فحاشی نمی کرد، منتقد هم يک هنرمنده، هنرمند با زبان هنر حرف ميزنه نه با زبان چاله ميدون، منتقد بايد ظرافت داشته باشه و به شعور خواننده نقد احترام بگذاره

4+0-

جمعه 22 دي 1391



>>>سعید رضایی:

من دلم سوخت به حال ایران

0+1-

شنبه 15 مهر 1391



>>>sarah:

vaghean filme khubi bud man ke kheili vaght bud donbale in film budam va belakhare peydash kardam vaghean dusesh daram harfe dele hame amsale mano mizane az kargardanesh vaghean tashakor mikonam :)

0+1-

جمعه 13 مرداد 1391



>>>صدای مرگ:

ایران باید خودشو اماده کنه این فتنه داره مثل درختای آمازون قد میکشه

3+1-

يكشنبه 11 تير 1391



>>>reza:

عالی بود

1+1-

شنبه 27 خرداد 1391



>>>سارا:

واقعاً فیلم مسخره ای بود. با دیالوگ های مستهجن من که تماشای فبلم را نصفه رها کردم. از نقدتون ممنون

7+0-

شنبه 2 ارديبهشت 1391



>>>پری:

فیلم شرایط که البته به سختی می شود آن را فیلم نامید، بازتاب عقده های درونی فیلمسازی ست که هیچ اطلاعی درباره ی زندگی در ایران ندارد. این فیلم در واقع هجویه ایست که تمام ایرانی ها از جمله روشنفکر، مخالفین دولت، همجنس گرا ها، مامورین دولت، را به استهزا گرفته است. واقعا برای فیلمساز متاسفم. تحلیل شما هم چندان دقیق نبود.

1+2-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>نیما :

شرایط یک هذیان بزرگ است.پرت و پلای تصویری است. بازی ها فاجعه با لهجه ی افغانی به اضافه اینکه یک فیلم مستهجن است و مسخره.همین.

3+0-

سه‌شنبه 6 دي 1390



>>>منتقدسینما:

باسلام خدمت دوستان عزیز.نکاتی چند دررابطه با نقاط قوت وضعف فیلم شایسته است که بحضورتان عرض کنم.اول از همه باید بگویم که این طبیعی است که کسی که زاده آمریکا است (خانم مریم کشاورز)واصلا ایران راازنزدیک ندیده است صرفا ازروی مطالعات وشنیده هایش فیلم می سازدکه مسلمادارای اشتباهات زیادی است .نمیگم که این چیزها حقیقت نداره اما خانم واقعیت را تلختروغلیظ تربیان میکنه.درسته ممکن است در روزهای اوایل انقلاب این موارد بچشم میخخورد اماامروزه درایران اینطور نیست .در ایران الان خوشبختانه همجسنگراها آزادی دارند همانطورکه درسایتهای دوستیابی به چشم میخوره که صراحتاهمجنسگراها این مورد را بیان می کنند.دراین فیلم سعی شده کسانی که ازلحاظ ظاهری دارای ریش واهل نمازهستند آدمهای متظاهروبدی جلوه کند ولی درهرقشری خوب وبد نیست واصلااعتقادات ربطی به خوبی وبدی نداره واین خانم سعی درتخریب چهره اسلام وایران داره وغربزدگی وفراموش کردن هویت ایرانی خویش را به طور آشکارا خانم کشاورز دراین فیلم نشان می دهد.دراین فیلم پلیس ونیروهای امنیتی ایران را فردی رشوه خوارومنحرف معرفی میکندحال این سوال مطرح می شود که آیا مبارزه با باندهای خلاف که درپارتیها به دختران زیر18مواد مخدرمی دهند وازشون سواستفاده می کنند کاربدی است؟دراین فیلم به طور واضح مطالب صداخلاقی را برای دخترهای زیر18سال ترویج می دهدکه حتی در کشورهای متمدن غربی این مسایل خلاف قانون است .این فیلم طغیانگری وسرکشی دختران را ترویج می دهد وقتی که عاتی به پدرخود می گوید که شما انقلاب کردیددرصورتیکه که پدردخترازخانواده های ضدانقلاب است .درصحنه اول مهران فردی معتاد نشان داده می شود که بعد از گرایش به اسلام واقعی ونمازخواندن اعتیاد را کنارمیگذارد آیا این خصلت خوب اسلام واقعی نیست(البته باید بگویم که این تنها نکته مثبت اندیشی این فیلم است)سعی شده مهران فردی بدبین واسلام را به بدبینی نشان دهد حال این سوال پیش می آید که اگر واقعا مهران واسلام بدبین هستند چرا مهران با لیلاازدواج کرد.؟دراپیزودی که مهران نمیگذارد همسرش در بین مردم آواز بخواند میخواهد نشان دهد که اسلام دین محدود کردن است درصورتیکه که اگر محدودیتی بود مهران نمیزاشت که همسرش بدون روسری وحجاب درمهمانی ظاهرگردد.(این یک تضاد درفیلم است)درصحنه های پایانی نشان می دهد که پدرآتی که درابتدافردی به ظاهرروشنفکراست درحال نمازخواندن است حال جای سوال است که اگر اسلام بداست چرا فردروشنفکری مثل پدرآتی به نمازخواندن رو می آورد؟عزیزان من نمیخام جانمازآب بکشم اما خواهشا هویت وارزش خود را فراموش نکنید وفریب فیلم بی ارزش وبی محتوی که صرفا برای فروش وبدنام کردن هویت واصالت ایران عزیزمان را دارد را نخوریم .کسی که درآمریکامتولد شده هیچوقت نباید به خودش اجازه بدهد که با چرندیات که صرفا به مذاق دشمنان ایران خوش است مارا نسبت به کشوروفرهنگمان بی اعتماد کند یادمان باشد ایران یعنی ما ومایعنی ایران اگرایران بی ارزش شود ما بی ارزش میشویم .اگرعیبی وجود دارد که درهمه کشورها هست ماباید خودمان آن عیب را اصلاح کنیم نه بابزرگنمایی این عیب جیب آدمهای بی هویت مثل این خانم نویسنده را پرکنیم.بادرود به همه عزیزان وخوشحالم که نقد بنده را خواندید.مرسی

2+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>kasra:

salam shomaha ke migid film chert hast 1 in ha vaghean dar iran hast va nemishe enkaresh kard 2vaghean haghesh bood ke jayze begire 3 in ke kargardan hadef ye chiz dige bood ke khodetoon akhar film mifahmid

0+2-

شنبه 12 آذر 1390



>>>زینب:

اولا جامعه پر از واقعیت هایی که بعضی ها سعی می کنن چشماشون رو ببندند و انکارش کنند.. دوما سنگسار ثریا یک واقعیته که من به چشم خودم دیدم.... سرتون کردین تو لاک خودتون و تعصب های کورکورانتون رو درست فرض می کنید...

0+4-

چهارشنبه 13 مهر 1390



>>>محسن:

میشه بپرسم چرا پرده سینما اینقدر دیر به دیر به روز میشه ؟؟؟؟ با به خدا هفته ای 3 - 4 تا فیلم تو آمریکا کران میشه ها ...

0+0-

جمعه 11 شهريور 1390



>>>آبكار:

باسلام به نظرمن كارگردان اين فيلم ياخائن است ومزدور يا نادان نه به دليل اين چنين فيلمي ساخته است ايرادات ونقطه ضعفهاي فيلم اظهرمن الشمس است . اما اين فيلم باعث مي شود كه منبعد هركس نارسايي هاي جامعه راديد وبازبان سينما از آن انتقادكرد بااين كارگردان مقايسه مي شود وچوب تكفيربرسرش مي خورد . ديگركس ازترس اين كه مبادا با الفاظ مخصوص نواخته شود وفيلمش به محاق توقيف بنشيند چشم برروي نابساماني هاي جامعه مي بندد ونهايتا"فيلمهايي ساخته مي شود.كه كشوررا گل وبلبل نشان مي دهد واين آغازانحطاط درجامعه است ازاين منظر كارگردان اين فيلم به استبداد و عدم آزادي بيان كمك فراواني كرده است . موفق باشيد.

1+2-

پنجشنبه 10 شهريور 1390



>>>سجاد:

ضمن تشکر از منتقد عزیز چرا جوان ایرانی نباید آزادی داشته باشد ؟! این شعار کسانی است که شروع به ساختن این فیلم کرده اند. چرا این ها را با هم غاطی می کنیم ؟ : آزادی را با بی بند و باری روابط دوستانه را با روابط جنسی ایرانی را با آدم هرزه و در آخر عدالت را با سکوت منفی ؟ بیایید انصاف به خرج داده و خودمان را در پیشگاه عدل الهی قرار دهیم آیا ساختن این فیلم توسط یه مشت لامذهب پست فطرت که به فکر دزدیدن دین من و تو هستند یه کار بی مصرف نبود !

3+0-

چهارشنبه 9 شهريور



>>>فرزاد ک:

بعضی از دوستان چجوری از یه همچین فیلمی با یه همچین مضمونی حمایت میکنند؟.بدتر آبروی خودشان را میبرند.ما خدایشش ایران هستیم و میدونیم که اینجور چیزایی دروغ است و اگر هم باشه یک در یک هزارم هم نیست.انتظار دارند کسی اینجا اغتشاش کرد و به اسلام و .. فحاشی کرد بهش شربت بدیم و بگیم دستت درد نکنه که فحش دادی و اغتشاش کردی چون اگر دستگیرش کنیم خلاف آزادی است. همه جای دنیا اینجور افراد را بازداشت میکنند.ولی خوشم اومد فیلم رو شستی و گذاشتی کنار.شرط میبندم اینهایی هم که نظر مخالف داده اند از خارج کشور هستند ولی اگر کسی در داخل ایران باشد و از این فیلم حمایت کند یا مجنون است یا خودفروخته.

4+1-

دوشنبه 7 شهريور 1390



>>>م.ج.م:

آفرین به شما که کشور و نظام عزیز رو دوست داری. حیف وقت و چشمی که پای این چرندیات بذاری! آخه به این سگ کثیف میگن کارگردان؟؟!! کارگردان کسانی مثل علی عطشانی و مسعود ده نمکی با شاهکارهایی مثل "دموکراسی تو روز روشن" و "اخراجی ها" هستند نه این عقده ای های خوک صفت!! هرکس هم هر چی می خواد بگه ما ایرانی و مسلمان هستیم. هر کس این گندکاری ها رو می خواد بره ور دل همون کثافت ها! ببخشید اگر لفظ بدی به کار بردم این الفاظ از سر این منحوسین خیلی زیادتره!

1+1-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>حسن کیمیایی:

کامنت ها را خوندم بعضی ها عجب متفکرهایی هستند.مخصوصا آزاد خان.چه ربطی داره .؟حرفش مثل این است که بگی یه فیلم پورن بزارید چون نمیشه هیچکدام از کارهای اون فیلم رو تو خیابون کرد پس آزادی نیست.جیگر طلا این آزادی که شما میخوای درسته تو ایران نیست و نمیگذاریم که باشه ولی تو طویله های ایران هست.خواستی برو اونجا نگاه کن این گاو و گوسفند ها خیلی هم حرفه ای تر از شما و امثالتون تو این زمینه ها هستند.و یه حرفی هم با منتقد این اثر داشتم.اگرچه نقدت حرفه ای نبود ولی همین که تونستی این همه ری اکشن نقدت ایجاد بکنه معلومه حسابی موفق شدی.همیشه موفق باشید.

2+1-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>جلال:

آزاد جان خر کسی است که آزادی رو جوری تعریف میکنه که شما تعریف کردی.

2+0-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>هستی:

در هر جامعه چیزی به عنوان «عرف» وجود داره که بهترین خط قرمزه. در جامعه ایرانی اگه شما همج... باشید اولین کسی که باهاتون مخالفت میکنه پدر و مادر و نزدیکانتونه اونا سعی میکنن با معرفی شما به دکتر معالجتون کنند یا اگر پارتی ها آنچنانی بگیرید که دختر و پسر توی هم بلولن اولین کسی که صداش درمیاد همسایه شماست. اصلا اونا هستند که زنگ میزنن پلیس. آقا یا خانمی که با امضای "آزاد" کامنت گذاشتی با تو هستم

3+0-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>داریوش:

راست میگی واقعا!اگر میخوای انتقاد بکنی یه انتقاد درست حسابی بکن از جامعه.نه این خاله زنک بازیا و بچه بازی ها.فیلمو دیدم مزخرف بود و خواب اور.فقط فیلمبرداری خوبی داشت!کلا یه اثر درجه ی دو سینمایی بود که ارزش تماشا کردن نداشت مگر اینکه مشکل جنسی داشته باشی تا خوشت بیاد.

3+0-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>آزاده در جواب آزاد:

آزاد جان همه بدبختی های مملکت ما تقصیر افرادی با تفکر توئه. اونایی که فکر میکنن حق دارن هرجور کثافتکاری بکنن و هر کار کثیفی رو انجام بدن و اسمش هست "آزادی"!!!! با ناموس مردم با زن و بچه مردم هرکاری بکنن اسمش هست "آزادی"!!! هرکس هم مخالف بود به قول خودت یا معنی آزادی رو نمی دونه یا "خره"!!! دست مریزاد که خوب خودتو آشکار کردی

3+0-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>آزاد:

واقعا کسانی که میگن این فیلم سیاهه در ایران زندگی می کنند؟ اگر جرات دارین یکی از کارهایی که توی این فیل اتفاق میافته رو آزادانه انجام بدید. یا با هماهنگی پلیس و بچه های بسیج محله پارتی بگیرید. برادران و خواهرانی که میگن این فیلم اشکال تصویری داره باید ببینند توی چه شرایطی فیلم برداری انجام شده. نقد مقدسه و مایه ی جلوگیری از انحراف. معتقدم کسی که فکر می کنه ما در ایران ازادی داریم و فضای خفقان وجود نداره یا معنی آزادی و خفقان رو نمیدونه یا خره!!! که البته دومی احتمالش بیشتره.

0+4-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>ناشناس آشنا:

ببین انقدرچرت وپرت نگو مردحسابی توازجایی خبرنداری نمی دونی تومملکت چی می گذره اگه یکمی بری بگردی ازاین بیشترمی بینی!یه سری برید تو فیس بوک و یاهو مسنجر تا روشن بشید دنیا دست کیه! تو این مملکت تا وقتی حرف های الکی زده بشه و خودمون را بزنیم به نفهمی همین میشه. چرا یه عده این قدر کورکورانه و احمقانه وبی منطق حرف میزنن چشماتون و بازکنین ببینید چه جوری شده مملکت.

0+2-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>boxd:

پرده سینما عوضی اگر سوختی خب آبو بریز همونجا!!!

0+1-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>کیوان:

این کارگردان های ایرانی که سالها در داخل ایران بوده اند نمی توانند فیلم انتقادی خوب بسازن حالا شما انتظار داری از فردی که سالها در خارج از کشور بوده است بتونه درباره ی ایران فیلم بسازد... این چه عادت بد ایرانی است که ما داریم که وقتی کسی مخالف ما حرف میزنه به او لقب بی سواد و ...را میدیم.خیلی زشت است.

1+1-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>منصور:

در جواب مهدی باید بگم اصلاً اینطوری نیست. جامعه ایران جامعه سالمیه در کل. از این چیزایی که میگی البته همه جا هس ولی دقت کن درصدش تو ایران از بقیه کشورا پایینتره حتی کشورای همسایه. دوست من این ماه رمضان یه نگاهی به وضعیت شدید ترافیک قبل از اذان مغرب بیانداز، خلوتی شهر بعد از اذان رو ببین، یه نگاهی به صف طولانی کبابی ها و حلیمی ها و آش رشته ای قبل از اذان مغرب تو شهر بیانداز. اونوقت میبینی که بیشتر مردم ایران پایبند به اصول مذهبی اند.

2+1-

يكشنبه 6 شهريور 1390



>>>علیرضا ف:

داداش شما فیلم سنگسار ثریا میم رو اگر ببینی چی میگی؟فاجعه است.خدا لعنتشان کند.

2+0-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>ایرانی:

واقعا برای تمام کسانی که اینقدر کوته بین و ظاهر بین هستن متاسفم (نظرات مخالف رو عرض میکنم) جناب منتقد عزیز ... کارت عالی بود ... ادامه بده ... از هر کلمه ات صد تا گوهر میریزه

3+0-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>مهدي:

فحشا كه تو ايران فوران ميكنه از پسرايي كه تو ياهو دنبال ... ميگردن پولي تا دخترايي كه تو فيسبوك خودشون رو به حراج گذاشتن... فقط تاسف اينه كه اينجور فيلما توسط يه ايراني بر عليه ايران استفاده مي شه متاسفم

3+0-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>قیصر:

دشمنان نظام چه به جلز و ولز افتادند.تشت آب بزارید کنار دستتون اگر یه بار سوختین بشینید توش!!:)

2+1-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>شروین:

برخلاف نظر دوستان نقد خیلی خوبی هم بود.لابد اگر از فیلم دفاع میکرد از لحاظ این روشنفکر نماها نقد خوبی بود.من هرجا رفتم نقد بخونم زیرش یکی دونفر کامنت گذاشته بودن این که نقد نیست و سلیقه ی شخصی منتقد است.عزیزم من منتقدم رو اینجوری انتخاب میکنم که نگاه میکنم ببینم سلیقه اش با من چجوریه.اگر فیلم هایی که من دوست دارم اونم دوست داشته باشه نقدهاشو دنبا ل میکنم.موحد پسر خوبیه و منم نقداشو خیلی وقته دارم دنبال میکنم .حالا اگر نقداش به طرز فکر کسی نمیخوره میتونه دنبال نکنه و وایسه منتقد محبوبش احتمالا 1 سال دیگر نقدی بر این فیلم بنویسید.مگر چندتا منتقد فعال تو ایران هست که فیلم های روز رو بررسی میکنند.این نقد هم نظر شخصیه موحد درباره ی فیلم است.نه این نقد بلکه ی همه ی نقدهایی که نوشته است.خودش اول نقد نوشته ازنظر محتوی بررسی کرده است.

3+2-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>بابل:

حالم بهم خورد.لعنت به شما که انقدر دروغگو و پاچه خوار هستید.

3+4-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>یک تذکر:

خودتون رو خسته نکنید.این سانسورچی پرده سینما از اون ساندیس چی های معرف است!فقط نظرت موافق رو منتشر میکنه.الان 3 برابر نظرات اینجا سانسور کرده است.

0+3-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>ب.م.م:

خدا یه عقلی به شماها بده و یه پولی هم به من!

0+2-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>عادل رضایی:

پسر این موحد چقدر مارموز تشریف داره.مصداق بارز جنگ نرم خودی ها است.اصلا شما نقدهای دیگه ی این گل پسر رو بخونید مثل ترانسفورمرزها و یا هری پاتر.به قدری مارموزانه روی مخ خواننده کار میکنه که دومی نداره.انگار میخواد جود رو مسلمان کنه.انقدر با این کلمات بازی میکنه که خودت نمیفهمی اسباب بازی منتقد شدی.مثلا به کلمه ی شرایط تو متن دقت کنید چندبار اومده و چه جاهایی استفاده کرده است.من که فقط میام اینجا به تفکرات امثال شما بخندم.

0+3-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>علی قائلویی:

فیلم بدی بود.تازه انتقادهایی هم که میکرد خیلی صریح و بی پرده بود و یه جورایی تو ذوق بیننده میزد. این فیلم مناسب افراد ایرانی نیست.به درد کسایی میخورد که هیچ شناختی از ایران ندارند.مثلا یه سکانس پارتی داره به قدری دکور خانه و طرز لباس پوشیدن معلومه عربیه که حد نداره.از همه بدتر پایان بندی اش بود.کلا بهش از 10 نمره ی 3میدم

2+0-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>پیمان :

چیزهایی که به اسم نقد فیلم دارم تو این سایت می خونم واقعاً عجیبن و از اون عجیب تر کامنت های خوانندگان؛ اینها نقد فیلم نیست بلکه نظر نویسنده مطلب راجع به داستان فیلم هاست و اگه قرارباشه سطح علمی شون معین بشه ، سطحی ترین نوع نقد فیلم هستن. توی نقد نویسنده باید معایب و ایرادات وارد به موضوع مقاله رو با دلیل و شواهد متقن بیان کنه وگرنه ارزش کارش در حد همون خواهد بود. متاسفانه نوشته هایی مثل این یا نقد نمای منتظری روی شبانه روز ،واکنشهای احساسی پوچی بیشتر نیستن و فقط درحد عقده گشایی نسبت به قصه فیلم ها ( و نه حتی محتوا و درونمایه) عمل می کنن. فراموش نکنیم که ما سر فیلم هایی مثل بدون دخترم هرگز هم همینجور واکنش نشون دادیم و از قوت دراماتیک اونها و قدرت تاثیرگذاریشون روی مردم عوام غافل موندیم. حالا بیست ساله که دشمنای استراتژیک ایران دارن از بازنمایشهای تلویزیونی اون علیه ما استفاده می کنن و اوج هنرما در پاسخگویی این بوده که میلیاردها تومن خرج کنیم و زندگی شاه های اونا رو بصورت فیلم و سریال دربیاریم( با این بهانه که شاه نیستن، نبی هستن!)یعنی دقیقاً تف سربالا در دو روی یک سکه. داستان فیلم رو با جزئیات وسوه انگیز از نمایش یک رابطه نامشروع نوشتن دقیقاً حکم تبلیغ فیلم رو برای کسایی داره که اهل اینجور چیزا هستن که بدونن یه همچه چیزی هم به بازار اومده و بشتابن. برعکس باید میزان ضعف تکنیکی فیلم و سوءاستفاده فیلمساز از فرم قصه موشکافی و نقد بشه تا خواننده بفهمه فیلم مربوطه اصولاً به عنوان یک فیلم چیز مزخرفیه. اینکه بگیم فیلم بده چون من ازش بدم میاد یا چون کارگردانش مخالف نظر سیاسیه منه که نشد حرف.

0+1-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>keley:

بابا شما ميخواي بحث سياسي كني فيلمايي انتخاب ميكني كه بتوني فحشاتو بدي و به قول خودت عقده هاتو خالي كني.اين ادبيات لمپني و لاتي شما هم دال بر اين قضيه است.از مغالطات هم كه سنگ تموم گذاشتي.يك واژه رو عوض ميكنن تا معني رو تحريف كنن.مصونيت به جاي محدوديت.بدهكارم شديم.به خاطر باتوم و زخمهايي كه از سر عشق بر ما ميزارن! تشكرم بايد بكنيم.رضا شاه هم همين حرفارو ميزد تا ميگفتي آزادي بحث امنيتو پيش ميكشيدن حالا شده مصونيت.مثلا جنگ نرم راه انداختين با اين چرندیاتی كه به اسم نقد به خورد ملت ميدين.اون از بحثاي داروين و مزخرفات اين از نظرات غيرعلمي و عوامانت.اون از ثبت نظرات هم پالگيهات..يكدفعه از خودم پرسيدم براچي اصلا ميام به اين سايت كه اعصابم خورد بشه؟چي شد كه اين سايتو پيدا كردم.1:طراحي قشنگ و سرعت بالاي سايت.2:به روز بودن مطالب سايت(تازه معلوم شد تو سينما هم ميبيني اين فيلماي خارجيو.حيف واقعا حيف)3:مقاله تفاوتهاي سينماي اروپا و آمريكا

1+4-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>جک اسپارو:

من که اصلا نفهمیدم خیلی تابلو داری از نظام طرفداری میکنید.بچه ها کسی متوجه شد؟نه فکر نکنم.

6+4-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>پدر ژپتو:

بابا کم دروغ بگید.پینوکیو تو 12 قسمت ادم شد شما هنوز نشدید؟

0+2-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>ثریا م:

جالب بود

2+1-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>kayar:

درمورد ایران ترسیم شده توسط بی بی سی وبالاترین وضد دین معرفی کردن ایران کاملا کاملا کاملا موافقم!!!

2+4-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>payam:

ایران هم همینجوری همچین مدینه فاضله نیست.خیلی تند رفتی.گواهینامه و کارت ماشین جهت اعمال قانون!!!

1+4-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>اسکار:

....و جایزه ی ساندیس طلایی تعلق میگیرد به::جناب آقای موحد منتقم

3+5-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>ساسان:

از کارگردانی که حامی جلبک سبز باشد توقع فیلم بهتری نمیرود.

4+5-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>gay:

همجنس گرایی دست خود ادم نیست.بعضی ها به جنس مخالف علاقه دارن و بعضی ها موافق.مادرزاد و ژنتیکی است. یکی که همجنسگرا هست تو ایران باید چه غلطی بکنه؟خوب مجاز نیست.انتقادتون جانبدارانه و غیر منطقی است.

10+5-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>میلاد:

خفه شو لطفا.

2+2-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>sosha:

viva cinscreen.com

0+2-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>سیدحمید:

آفرین منتقد میهن پرست.خوشم اومد.واقعا تاسف میخورم به حال کارگردان این فیلم که کشورش را به بهایی ناچیز فروخته است.این کارگردان هایی که کاسه ی گدایی به سمت غرب دراز میکنند قبل از فروختن کشورشان یه شماره حساب اعلام کنند تا ما یه پولی بهشون بدیم بلکه از فروختن کشورشان خودداری کنند.این جور کارگردان ها باید اعدام شوند.اونم با نگاتیو فیلمهاشون.

4+2-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>antioxidan:

باز تو یک سوم انتهایی نقدت کولاک کرده بودی.واقعا تبدیل به دکان 3 نبش و پر سودی شده این فیلم های ضد نظام.یه عده به اصلاح روشنفکر هم از اینجور فیلم ها در داخل حمایت میکنند.پیشنهاد میکنم کسایی که با این نقد مخالف هستند حتما مقاله ی جناب فاضلی را بر فیلم "جدایی نادر از سیمین"بخوانند.این دو نقد فوق العاده روشنگر بودن.این نوع کارگردانی نوع جهش یافته ی کارگردان های فمنیست داخلی است.

3+1-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>صمد لاچینی:

>>با دیدن فیلم شرایط این فکر به ذهن بیننده خطور می کند که احتمالاً کارگردان آن یک بیمار جنسی و عقده ای تمام عیار است<< تکبییییییییییییییییییییییییییییییییییر!:))

6+5-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>مونا:

گریه کردم................گریه.داستان انتهایی که به قول حامد جان تمثیلی از اتفاقات ایران بود بی نظیر بود.زنده باد

5+8-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>محمد2009:

واییییییییییییی.یعنی با این نقدت دلمو خنک کردی موحد جان.من این فیلم رو 4 هفته پیش تماشا کردم .از اون موقع داشتم به کارگردان و عوامل وطن فروش این فیلم فحش و نفرین میفرستادم.تا امشب اتفاقی اومدم این نقدت رو خوندم.عالی بود.یعنی خنکم کردی داداش عزیزم.زنده باد سایت پرده سینما.

9+3-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>حمید شاهوردی:

اصولا فیلم های انتقادی در سرتاسر دینا مورد توجه قرار میگیرند.نمونه اش فیلم های مایکل مور.ولی این فیلم واقعا آشغال بود.فرق اینجور فیلمها با فیلم های مایکل مور در سازنده بودن انتقادهای مایکل مور است .ولی فیلم های مثل شرایط مثل خاله زنک ها فقط از شرایط موجود انتقاد میکنند و راه کاری ارائه نمیدهند.

8+4-

شنبه 5 شهريور 1390



>>>لیلی:

متأسفانه فیلم توی جشنواره های خارجی با همین دروغگویی مورد توجه قرار گرفته و در کمال تاسف بعضی از بادومجون دور قابچین های وطنی این خزعبلات رو تایید میکنن

18+3-

جمعه 4 شهريور 1390



>>>فیروز:

بنظر من فیلم در سه کلمه قابل توصیف بود: کثیف چرند آشغال

24+17-

جمعه 4 شهريور 1390



>>>هسین:

باز موحد ساندیس خونش کم شد شروع کرد به فحاشی به هنر و هنرمند.

6+8-

جمعه 4 شهريور 1390



>>>رزا:

با سلام.هرچی تو فیلم بود عین حقیقت و واقعیت بود.دستک ارگردانش هم درد نکنه.شجاعتش قابل ستایش است.

15+23-

جمعه 4 شهريور 1390



>>>shahrooz:

خیلی تعجب کردم این فیلم را بررسی کرده بودید.فیلم رو من دیدم .واقعا اشتباهات تصویری زیادی داشت و کاملا سفارش شده بود.هرچند به نظر من درام فیلم در بعضی سکانس ها خیلی قوی میشد.به هر حال آدم از این ناراحت میشه که یه ایرانی این فیلم را درباره ی ایران ساخته است.

9+6-

جمعه 4 شهريور 1390



>>>حامد:

احتمالا اسم مادر در این داستان انتهایی .ایران .نبوده؟؟نقد خوب بود ولی فیلم انقدرها هم ضعیف نبود

3+6-

جمعه 4 شهريور 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.