پرده سینما

چرا باید از تاریکی شب بترسیم؟! نگاهی به فیلم فعالیت غیر طبیعی3

موحد منتقم

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

کارگردانان اثر (هنری جوست و آریال شولمان) که از آماتور های این حرفه هستند توانسته اند از ابزار های کلیشه ای، فیلم غیر کلیشه ای بسازند. هالیوود دوباره سراغ دختر بچه ها با موهای بلند رفته است. اولین بار در سری فیلم های حلقه و کینه بودند که از این دختر بچه با موهای بلند استفاده و پتانسیل بالقوه ی وحشت آفرینی این سبک دختران را کشف کرده بودند.

 

Paranormal Activity3

 

نمایی از فیلم فعالیت غیرطبیعی3ژانر وحشت از گونه های بسیار پرطرفدار سینما است که در سالیان اخیر به کمک دنباله های سری فیلم های اره و فعالیت غیر طبیعی به حیات خود ادامه می دهد. هرچند این وسط فیلم های ترسناک دیگری هم اکران می شوند (مثلاً فیلم دسیسه عالی بود) ولی در سالیان اخیر در جریان اصلی هالیوود این دو سری فیلم بودند که به طور جدی مطرح بودند بودند. البته اره آنقدر کش داده شد که تمام مخاطبان خود را فراری داد! خاطره خوش قسمت اول و حتی دوم اش را به فراموشی سپرد و بعد از 7قسمت! به مقصد نهایی رسید.

اما فعالیت غیرطبیعی همچنان در حال اضافه کردن به دنباله هایش است و با شیب ملایم تری نسبت به سری فیلم های اره از نظر کیفیتی سقوط می کند.

به نظر مهم مهمترین عنصر موفقیت در سری فیلم های ژانر وحشت عنصر ناشناس و مرموز در فیلم است. هرچه قاتل یا ایجاد کننده ی رعب و وحشت ناشناخته تر و مرموز تر باشد فیلم موفقیت بیشتری کسب می کند.

سری فیلم های فعالیت غیر طبیعی با یک ایده ی ناب شبه مستند که بعضی ها  می گفتند از روی فیلم کم بودجه ی پروژه جادوگر بلر کپی برداری شده است (هرچند که شخصاً به هیچ وجه این ادعا را قبول ندارم) 3سال پیش روی پرده رفت و نوع جدیدی از ترس را به بیننده در سالن سینما عرضه می کرد که تا پیش از آن نظیرش را ندیده بودند. فیلم لقب پرسودترین فلیم تاریخ سینما را گرفت. فعالیت غیرطبیعی بعد از جن گیر و طالح نحس سومین فیلمی بود که مرا ترساند.

سال بعدش قسمت دوم فیلم را روانه ی اکران کردند که طبق معمول آن تازگی را نداشت (و انتظار بیخودی هم هست اگر کسی داشته باشد) ولی همچنان اثر خوبی بود و برای یک دنباله بر یک فیلم کم بودجه در حد خودش موفق بود. هرچند بیشتر سینمایی بود تا مستند و قاب های سینمایی زیادی داشت که از اشکالات قسمت دوم بود (چون به نظرم باید همان سبک مستند و کادر شلخته را ادامه می داد). در یک فیلم در ژانر وحشت یک سکانس را اگر در قاب کج گرفته شود خیلی ترسناک تر به نظر می رسد تا یک قاب مستقیم.

به هر ترتیب این هفته قسمت سوم روانه ی اکران شد و در کمال تعجب هرچند همچنان به قسمت اول نمی رسد (و امکانش نیست که هیچکدام از دنباله ها برسد)، ولی باز هم اثر قابل تحملی است که البته از قسمت خسته کننده ی دوم خیلی بهتر است! مشکل عمده ی فعالیت غیر طبیعی3 مانند قسمت دوم این است که بین صحنه های ترسناک آن فاصله زیادی وجود دارد. در این سری فیلم ها سکانس های ترسناک فقط در شب از طریق دوربین های مداربسته و ویدئویی نشان داده می شود و بین این سکانس ها از فصل های مختلفی با دیالوگ هایی که صرفاً کارکردی در جهت پر کردن فضای بین دو سکانس دارند (وگرنه هیچ نکته ی راهبردی ندارند) استفاده شده است.

مشکل دیگر قسمت سوم این است که بر خلاف قسمت اول و تا حدودی قسمت دوم بدجوری سینمایی شده است. یکی از دلایل قطعی موفقیت فعالیت غیر طبیعی 1 سبک فیلمسازی مستندگونه ی اثر بود که به قدری استادانه سبک مستند را به کار گرفته بود که بالای 80% بینندگان واقعاً فکر کرده بودند که این فیلم یک اثر واقعی است (به تالار گفتگوی فیلم در سایت imdb مراجعه کنید) ولی در قسمت 3 جلوه های ویژه خودش را بیشتر نشان می دهد. فعالیت غیر طبیعی3 خط داستانی و شخصیت پردازی ندارد فقط و فقط این سکانس های دوربین های مداربسته هستند که برای تماشگر مهم اند.اما نقطه ی قوت فیلم در این است که باز موفق می شود شما را بترساند. هرچند قسمت دوم زیاد ترسناک نبود ولی قسمت سوم تک صحنه های ترسناکی دارد که شما را قطعاً غافلگیر خواهد کرد و این در دوره ا ی که فیلم های ترسناک «اسلشر» شده اند موفقیت بزرگی است.

داستان فیلم فعالیت غیر طبیعی3 به قبل از دو قسمت قبلی برمی گردد. زمانی که این دو خواهر (کتی و کریستی) کم سن و سال هستند و ما با پدرشان که دنیس (کریس اسمیت) نام دارد آشنا می شویم که فیلمبردار مجالس عروسی است. او پس از مدتی فکر می کند دختران اش دارای دوستانی خیالی هستند و شب ها اتفاقات و صداهای مشکوکی در خانه ی آنها می آید. پس طبق معمول او در تمام اتاق ها و راهروها دوربین نصب می کند تا بغهمد منشاء این اتفاقات چه کسی است.

کارگردانان اثر (هنری جوست و آریال شولمان) که از آماتور های این حرفه هستند توانسته اند از ابزار های کلیشه ای، فیلم غیر کلیشه ای بسازند. هالیوود دوباره سراغ دختر بچه ها با موهای بلند رفته است. اولین بار در سری فیلم های حلقه و کینه بودند که از این دختر بچه با موهای بلند استفاده و پتانسیل بالقوه ی وحشت آفرینی این سبک دختران را کشف کرده بودند. در فعالیت غیر طبیعی3 هم در موقعیت های وحشتناک چهره آنها اینگونه می شود. مشکل فعالیت غیر طبیعی3 این است گفتگوهای فیلم فوق العاده مزخرف هستند. مخصوصاً توجیه کردن شخصیتی در فیلم که به جن و ماوراءالطبیعه اعتقاد ندارد همیشه یک پای ثابت اینگونه فیلم ها است که واقعاً آزاردهنده است. اگر عوامل سازنده ی فعالیت غیر طبیعی 3 گفتگوهای هدفمندی برای فیلمشان نوشته بودند فیلم عالی می شد، چراکه از لحاظ وحشت آفرینی کاملاً قوی عمل می کند. ولی فیلم در گفتگونویسی و... کاملا آماتورانه است.

با همه اینها کل فیلم به تماشای 20-15 دقیقه ی پایانی اش می ارزد. چند وقتی بود درست و حسابی نترسیده بودم، ولی قست های پایانی فعالیت غیر طبیعی3 نشان می دهد که سینما همچنان می تواند تماشاگرانش را بترساند و احتمالاً این فیلم به خاطر همین دقایق پایانی حسابی در گیشه ی سینماها موفق خواهد بود

فعالیت غیر طیبعی 3 همچنان این سری مجوعه فیلم ها را سرپا نگه خواهد داشت و بار دیگر به ما ثابت می کند که چرا باید از تاریکی شب بترسیم! 


 تاريخ ارسال: 1390/8/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>Ella:

من همین الان قسمت پنج رو دیدم واقعا ترسیدم از ترس نمیتونم بخابم ساعت 3:38😢 تازه 16 سالم شده واقعا از هیجان خوش میاد ولی گاهی ..

0+0-

دوشنبه 23 دي 1398



>>>Y.s.h:

شاید بهتر باشه ب جای نقد های بی منطقتون برین نقد های زبان اصل رو ببینید. این فیلم میلیون ها دلار فروش داشته اون وخ شما ب راحتی بهش مارک میچسبونین؟؟ واقعن ک

0+0-

سه‌شنبه 9 مرداد 1397



>>>شاهین:

سلام. من فقط قسمت 1 رو دیدم .خیلییییی قشنگ بود و حسابی روم تاثیر گذاشت و دوست داشتم اخرش گریه کنم. ذوقی برای دیدن قسمت های بعدیش ندارم چون فکر میکنم مثل قسمت اواش باشن

0+0-

چهارشنبه 26 اسفند 1394



>>>مبینا :

این فیلم رو من قسمت 1 تا 5 رو دیدم و خیلی قشنگ و ترسناکه

1+0-

چهارشنبه 23 دي 1394



>>>H:

واقعا ترسناکه؟ به نظر من که مزخرفه.کسایی هم که اینارو میسازن میخوان به مخاطبا اینارو بقبولونن

2+1-

يكشنبه 1 شهريور 1394



>>>پارمیدا:

ایا صحنه های بد هم دارد

2+1-

جمعه 29 خرداد 1394



>>>علیرضا:

من عاشق فیلمای ترسناکم وقتی میبینم زیاد نمیترسم اثراتش هستن که دیوانم میکنه . قسمت اولش رو که دیدم مدام صحنه ها تو ذهنم ریویو میشدن و بدون اینکه بخوام سروصداهای اطرافم رو با فیلم مقایسه میکردم

1+1-

دوشنبه 7 ارديبهشت



>>>سامان:

من نوزده سالمه واقعا خیلی ترسناکه رومن که اثری خبلی بدی گذاشت

3+1-

يكشنبه 30 آذر 1393



>>>سارا:

من کلا از دیدن این فیلما وحشت دارم اما این فیلمو دیدم خیلی ترسناکه تا چند هفته شبا میترسیدم خواهرم بیاد بالا سرمهمینطوری واسته

2+0-

جمعه 10 مرداد 1393



>>>الميرا:

سلام.به نظرشمامن كه پونزده سالمه اشكال داره اين فيلمو نگاه كنم يانه؟

0+9-

چهارشنبه 11 دي 1392



>>>بهاره:

مال منم آخرش زنه یه لبخند بد می زنه. اولین بار ک من 1 این فیلمرو دیدم 2سال نتونستم پام زو از پتو بزارم بیرون ک خدایی نکرده پاچه منم نگیره!!!! ,

6+0-

شنبه 13 مهر 1392



>>>سلاممممممممم:

انگار اخرش فیلم1 برا هرکی یه جوری بوده اخرش مال من زنه مردرو می کشه یه لبخند وحشتناک می زنه... مال دوستم زنه مرده رو که می کشه با چاقو بالاسرش وای می سته بعد نشون می ده بالا سرش ماه می اد خورشید می اد... اون یکی جن ها اونا رو می کشن با پلیسارو نظر سنجی: مال شما چه طوری بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هر کی جواب نده سر خودش بیاد

0+0-

سه‌شنبه 12 دي 1391



>>>ک.الف:

تورو خدا عکس های بیشتری بذارید تو سایت تا ببینیم فضای 3 چه طوریه

0+2-

چهارشنبه 30 آذر 1390



>>>ماهان:

سلام من دارم روی فیلم ها . مستند های ترسناک تحقیق میکنم واقعا سری اول پارانورمال خیلی خوب بود و همرو تعجب زده کرد ولی دومیش به اندازه یک خوب نبود ولی اونم خوب بود من هنوز سومیشو ندیدم ولی خیلی مشتاقم ببینم . قراره یه سبک دیگه مثل پارانورمال به نام خواب نهایی باید که اون در مورد جن هست و میگن میخوان تصاویر جن واقعی به نمایش بکشن و قراره بیشتر صحنه هاش واقعی باشه ولی متاسفانه نمیدونم کی اکران میشه ولی شنیدم برای تابستون 2013 میاد.

2+1-

چهارشنبه 30 آذر 1390



>>>محمود گنجی:

راستی چرا انسان ها از تاریکی شب میترسند؟

2+0-

جمعه 20 آبان 1390



>>>غضنفر:

یکی از دوستای من هنوزم که هنوزه گیر داده میگه این فیلم ها مستند و واقعی است.فکر کنم اینجوری به خودش تلقین کرده که بیشتر بترسه:))

5+0-

چهارشنبه 18 آبان 1390



>>>اشکان افشار:

متاسفانه هنوز دارم قسمت دوم رو نگاه می‌کنم و قسمت اول و سومش را ندیده‌ام. اگر نظرم رو جلب کند به سرعت سراغ سایر قسمت‌هایش نیز می‌روم.

0+1-

دوشنبه 16 آبان 1390



>>>sasy:

یعضی از این دوستان یه نظراتی داده اند ادم دلش میخواد با کله بره توی دیوار.ماسوخیسم!!!!!!برید همون اخراجی ها3 و شاخه گلی برای عروس رو نگاه کنید.شما رو چه به سینمای روز دنیا

6+0-

جمعه 13 آبان 1390



>>>معصومه مرادی :

به نظر من هم به نوعی این غربی ها با این فیلمها میخواهند مظلومیت دختر بچه های معصوم رو مورد هدف قرار دهند.سری فیلم های کینه و رینگ از دختر بچه های معصوم چنان هیولاهایی ساخته بود که تا یک مدت هرچی دختر بچه میدیدم یاد سکانس فیلم حلقه و اون صحنه ای که از تلویزیون بیرون می امد می افتادم.حالا چه هدفی پشت این نوع طرز تفکر و فیلمسازی است خدا میداند!!!

4+3-

سه‌شنبه 10 آبان 1390



>>>senobar:

از خود متن جالبتر نظرات دوستان است که برای خودشان یه پا منتقد هستند.

1+3-

سه‌شنبه 10 آبان 1390



>>>م:

قسمت اول پارانورمال اکتیویتی به نظرم حکم یک هوای تازه رو برای ژانر در دایره ی تکرار افتاده ی وحشت در سینما داشت.ولی باز شاهد این هستیم که تا هالییوود یه فیلمی رو خراب نکنه دست از سرش بر نمیداره.مانند .اره. که قسمت یک و دو ان عالی بودند ولی در قسمت هفتم ما شاهد یک فیلم مستند از کشت و کشتار بودیم

2+1-

دوشنبه 9 آبان 1390



>>>نرگس:

قسمت اول فعالیت غیر طبیعی رو ساعت یک شب وقتی تنها بودم دیدم.خیلی تاثیر بد روم گذاشت.البته اونم وقع سنم 16 سال بود .اونموقع فهمیدم که این رنکینگ درجه دهی به فیلم ها بی دلیل نیست.

7+0-

يكشنبه 8 آبان 1390



>>>اکبر ه:

این نوع فیلم ها تمامش اشاعه دهنده سادیسم و کودک ازاری و ماسوخیسم است.حیف وقت که بزاری این نوع فیلم ها رو نگاه کنی

0+6-

شنبه 7 آبان 1390



>>>مریم:

بچه ها فقط به عکس اول نگاه کنید.دختره برگشته داره خواهرش رو نگاه مکینه ولی تصویرش تو آینه بر نگشته!:!!وووووووووی ترسیدم

2+0-

شنبه 7 آبان 1390



>>>حسین .ح:

قسمت اول فیلم روی اعصاب و روان واقعا تاثیر میگذاشت.ولی قسمت دوم خیلی بد بود.امیدوارم این یکی خوب باشه.ما از خدامونه یه فیلمی مارو بترسونه.

4+0-

شنبه 7 آبان 1390



>>>di -di:

گفتگو و دیالوگ رو بیخیال.بچسب به صحنه های ترسناک اونم با صدای دالبی .واقعا گذاشتیمون توی کف.

1+0-

شنبه 7 آبان 1390



>>>همایون :

به نظر من این فیلم ترسناک آدمو به فکر می اندازه شاید دور و بر ما خیلی از این اتفاقات پیش و پا افتاده در طول شب یا روز می افته ولی ما بهش اهمیت نمیدیم یا فکر نمی کنیم در هر صورت نباید زیاد جدی گرفت چون ممکنه از شوخی بگذره و برامون جدی بشه ما نباید تو فرکانس این نیرو ها قرار بگیریم.

6+0-

شنبه 7 آبان 1390



>>>رضا سعیدی:

پیشنهاد میکنم این فیلم رو در حالی که ساعت 2 بامداد هست وشما در منزل تنها هستید تماشا کنید تا بفهمید این فیلم برای چی اینقدر پر فروش شده

7+3-

شنبه 7 آبان 1390



>>>مجتبی:

عکس اول خیلی جالب و ترسناک است .دقت کنید خیلی باحاله:))

3+3-

شنبه 7 آبان 1390



>>>ثریا م:

این جور فیلم ها رو فقط باید 12 شب به بعد تماشا کنی تا اثر واقعی خودش را بگذارد.

5+1-

شنبه 7 آبان 1390



>>>یحیی غلامی:

محشر بود نقدت موحد.خیلی باحال نوشته بودی مخصوصا درباره این دختر بچه های مو بلند واقعا همینطوری است که شما میگوییید.محض اطلاع این فیلم رکورد بیشترین افتتاحیه تاریخ سینما در فصل پاییز را از آن خود کرده است.همچنین رکورد بیشترین افتتاحیه یک فیلم در ژانر وحشت تاریخ سینما.

3+0-

شنبه 7 آبان 1390



>>>یوگی:

من قسمت اولش رو که دیدم شبش 100بار از خواب بلند شدم .ولی قسمت دومش زیاد نترسیدم.این یکی باید جالب باشه.مرسی

4+0-

شنبه 7 آبان 1390



>>>ن:

قسمت قبلیشم واقعا ترسناک بود

3+1-

شنبه 7 آبان 1390



>>>بهادر:

وای باید خیلی قشنگ باشه

3+0-

شنبه 7 آبان 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.