پرده سینما

زیربنایی خیلی عالی برای یک تریلوژی؛ نگاهی به فیلم «بازی های گرسنگی» ساخته گری راس

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد فیلم بازی های گرسنگی /عطش مسابقه به کارگردانی گری راس

 

The Hunger Games

 

پوستر فیلم بازی های گرسنگیدر سال 2009 کتابی به نام «بازی های گرسنگی» (که می شود آن را «عطش مسابقه» هم ترجمه کرد) منتشر شد. عنوان تبلیغاتی این کتاب بود: «اگر می توانید، کتاب را زمین بگذارید و از خواندن دست بکشید !» این کتاب در واقع جلد اول از سه گانه ی پرطرفدار (The Hunger Games) «بازی های گرسنگی» نوشته ی سوزان کولینز بود.  سه گانه ای که خیلی ها با خواندن جلد اول آن بدون درنگ جلد دوم و سوم را از انتشارات «آمازون» پیش خرید کردند. بالای پنجاه درصد از خواننده های بی شمار این کتاب جلد اول را تنها در یک روز به پایان رساندند و حتی برای ناهار و شام نمی توانستند کتاب را زمین بگذارند! از خود من بهتر می دانید هالیوود هم این جور مواقع چه کار می کند؟ رقابت برای تصاحب امتیاز ساخت این فیلم بین کمپانی های غول پیکر هالیوود شروع شد؛ ولی در کمال تعجب برنده ی این نبرد کمپانی مستقل لایونزگیت (پخش کننده ی فیلم اره)بود. هنوز هم که هنوز است مشخص نشده چطور کمپانی لایونزگیت توانست امتیاز ساخت سینمایی این کتاب را خریداری کند.

فیلم تین ایجری بازی های گرسنگی در بهترین زمان ممکن اکران می شود. موقعی که هری پاتر تمام شده و فقط یک قسمت از گرگ و میش باقی مانده است و هالیوود با چند فیلم دیگر هم نتوانسته جای خالی هری پاتر و گرگ و میش را پر کند. (البته می دانم مقایسه ی هری پاتر و گرگ و میش توهین به طرفداران هری پاتر است؛ چون اصولاً به سری فیلم های گرگ و میش نمی توان لقب «فیلم» داد). به هر حال تجربه هایی مثل شنل قرمزی که با کپی برداری از گرگ میش قرار بود جای آن را بگیرد موفق از آب درنیامد. خودتان تصور کنید فیلمی که از گرگ و میش کپی برداری کند چه از آب درخواهد آمد!

ولی حالا یک فیلم خوش ساخت به اسم بازی های گرسنگی اکران شده است که از نظر غنای فیلمنامه بی نظیر است و سرگرمی خالص در سینما است. جفری لارنس هنرپیشه اسکاری در نقش اول این فیلم ظاهر شده است. فیلمی که به طور قطع گیشه های فروش را جابه جا خواهد کرد و دنباله های آن اگر در حد و اندازه  گرگ و میش مخاطب جذب نکند، قطعاً کمتر از آن نخواد بود. هرچند فیلم بازی های گرسنگی به اندازه ی کتاب شما را میخکوب نمی کند ولی همین اندازه ای هم که هست عالی است. این جاست که به حال کسانی که کتاب را نخوانده اند غبطه می خورم، چون احتمالاً موضوع فیلم آنها را به طور اساسی غافلگیر می کند. داستان فیلم از مزیتی برخوردار است و آن این است که از کلیشه ها خیلی بهره برده است؛ ولی چون این کلیشه ها در جای مناسب استفاده شده اند تازگی دارند.

مشکل من با این فیلم اینجاست که از خودم می پرسم چرا فیلمی که این همه پتانسیل فروش دارد در ساخت اش این همه ناخن خشکی انجام شده است؟ چرا صحنه های نبرد آن عظیم نیست؟ در حالی که می توانست باشد. به احتمال زیاد این کم کاری ها متوجه کمپانی سازنده فیلم است، وگرنه اگر یکی از از کمپانی های اصلی فیلم را ساخته بود، بازی های گرسنگی در گیشه های فروش سینما هری پاتر را لوله کرد بود!

با این حال بازی های فیلم درجه ی یک است. عجب هنرپیشه ای است این جفری لارنس! بازی شاهکارش را در استخوان زمستان که به خاطر آن نامزد اسکار شده بود را فراموش نکرده بودیم که  دوباره این بازیگر 20 ساله یک شاه بازی درجه یک که کل فیلم را می چرخاند را ارائه کرده است. او باهوش زرنگ است و در مجموع تمام خصوصیات مثبت مورد نیاز یک بازیگر را دارد. شما کاملاً این خصوصیات را باور می کنید. بازی های گرسنگی مانند بعضی فیلم ها نیست که نقش مثبت را بایدبا لبخندی که در سرتاسر فیلم روی لب هنرپیشه است یا خوشرویی او تشخیص دهید!

بازی های گرسنگی داستانی تخیلی تراژیک را در دنیایی بعد از مصیبت هایی بیان می کند که شاید بعد از فجایع طبیعی به وجود آمدند. محل داستان جایی است که زمانی آمریکای شمالی نام داشته و حالا کشور «پانم» نام دارد. جایی که گرسنگی در آن موج می زند و عده کمی در آن به سن پیری می رسند. مردم توسط حکومت مرکزی که شهر کاپیتول (Capitol) خوانده می شود در دوازده بلوک به صورت قرنطینه کامل از بقیه بلوکها جدا و بی اطلاع به سر می برند. هر بلوک مسئول تهیه یکی از نیاز های حکومت است و مردم تمام بلوک ها چنان در فقر و فلاکت به سر می برند که حتی اگر کسانی آنقدر شجاع باشند که به دور از گوش نگهبانها حاضر به بحث در مورد حکومت باشند، برای این کار زمانی در فراغت از کار و تهیه غذا نخواهند داشت.


حکومت مرکزی برای نشان دادن مالکیت خود بر جان تمام مردم پانم و یادآوری مصیبت های به بار آمده از شورش های گذشته بر علیه شهر کاپیتال هر سال یک نوجوان پسر و یک دختر بین سن های ۱۲ تا ۱۸ سال از هر بلوک را به قرعه برای شرکت در مسابقات گرسنگی به پایتخت فرا می خواند. جایی که در آن هر کدام از آنها برای بقای خود باید با دیگران مبارزه کند تا جایی که فقط یکی از آنها زنده بماند و به عنوان پیروز میدان توسط حکومت به ثروت و شهرت برسد. در هفتاد و چهارمین دوره ی «Hunger Games» مسابقات کشتار، پریمرُز اوردین 12 ساله (Willow Shields) به عنوان نماینده ی مؤنث بخش 12 انتخاب می شود. خواهر 16 ساله ی او کاتنیس (Jennifer Lawrence) داوطلب می شود تا به جای او در مسابقات شرکت کند و او را از مرگ تقریباً حتمی نجات دهد. همتای مذکر او، پیتا (Josh Hutcherson) او را در سفر به پایتخت همراهی می کند و....

پوستر فیلم بازی های گرسنگی

فیلم بازی های گرسنگی از آن سبک فیلمهایی است که احتمالاً بیشتر تماشاگران تمایل پیدا می کنند 2 بار تماشایش کنند و همین امر باعث سود دوچندان کمپانی خواهد شد! به نظر سنجی سایت های سینمایی رجوع کنید تا به حرف ام برسید. داستان و سبک فیلم باعث خواهد شد قطعاً تین ایجر ها دوبار یا حتی بیشتر به تماشای آن بنشینند. یک نکته ی عجیب دیگر اینکه فیلم در صحنه های نبرد خیلی خشن است و درجه ی pg-13 که به فیلم داده اند کاملاً مهربانانه است. مانند فیلم شوالیه تاریکی که درجه ی PG-13 آن صدای خیلی ها را درآورد، چون فیلم خیلی خشن تر از این حرفها بود. صحنه های نبرد در بازی های گرسنگی هم خیلی خطرناک می شوند. شیوه فیلمبرداری روی درست نیز اینجا  به کمک داستان آمده است تا آن را طبیعی تر به نظر برساند. مخصوصاً در صحنه های اکشن و خشن خشونت پشت این سبک فیلمبرداری پنهان می شود.

در داستان فیلم که بعد از ویرانی کامل آمریکا اتفاق می افتد، باز از آن بخش های سیاسی/وطن پرستانه ی آمریکایی پسند وجود دارد. داستان فیلم سیاسی است و رفتار دیکتاتورانه فرمانروایان را به تصویر می کشد و در این بین یک دختر برای رهایی خود و سایر افراد از زیر دستان فرمانروایان دیکتاتور تلاش می کند تا به آزادی برسد. بازی های گرسنگی البته فیلمی چند بعدی است که در پس ظاهر پرحادثه خود یک دنیا پیام و نشانه مخفی کرده است، که اگر به آنها  توجه نکنید لذت درجه ی یکی را از دست داده اید! اصولاً بازی های گرسنگی از فیلم هایی است که باید بیشتر آن را احساس کنید تا ببینید!

بازی های گرسنگی باز همان مفاهیم دوستی و رفاقت و امید و رویا را در قالبی جدید بیان می کند. کارگردان فیلم با اینکه فیلم مشهوری در کارنامه ندارد و اصلاً فیلمهای قبلی اش را ندیده ام، ولی در کارگردانی این فیلم موفق بوده و نمره ی قبولی گرفته است. فیلم دو -سه سکانس عالی دارد که در وهله اول مرهون کارگردانی هستند. یک سوم ابتدایی فیلم که کارگردانی اش فوق العاده است. در کارهای اینچنین ی که از یک طرف باید کمپانی را راضی کنی که بفروشد و از طرف دیگر منتقدان و تماشاگران و هواداران دو آتشه ی کتاب منتظر آن هستند کار برای هر کارگردانی سخت می شود، ولی گری راس کاملاً حرفه ای عمل کرده است و سررشته کار از دست اش در نرفته است و بازی های عالی از بازیگران اش گرفته است. او سطح اکشن و درام فیلم را باهم پیش می برد و پیام های فیلم اش را در بهترین لحظه ها به مخاطبان می دهد.

در این نوع فیلم ها مطمئن هستیم نقش اول فیلم نمی میرد ولی کارگردان موفق شده این تنش و نگرانی برای سلامت نقش اول فیلم را در ما ایجاد کند.

فیلم به هرحال دو قسمت دیگر به نام های خط آتش و زاغ مقلد نیز دارد که در آینده ای خیلی زود اکران خواهند شد. بازی های گرسنگی زیربنای خیلی عالی برای یک تریلوژی است.


 تاريخ ارسال: 1391/1/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>نوید:

بدترین فیلم پرفروش تاریخ سینما بود!

0+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>hosein 72:

lionsgate همیشه این مدلیه !!!! فیلم خوبی بود!!!!!!!1

0+0-

شنبه 15 مهر 1391



>>>ملينا:

فيلم بسيار عالي بود و بدون شك پدر گرگ و ميش رو درخواهد اورد بعدشم اقا سجاد شما كثل اينكه بدجور تعصب جنسيتي داريد چون تا يك خانم اومده شكايت كرده توجاتون پولكي شديد!ساراي 25 ساله عزيز فوق العده عالي گفتي زنا هميشه زنده به گور ميشن كتك ميخورن توهين ميشنون تازه بايد خودشونو بپوشونن كه مردا ايمانشون سست نشه!و1000جور درد ديگه كه خانماي عزيز منظورمو مي فهمن تحمل مي كنن خالا اين وسط مردا چشم چروني مي كنن زور ميگن هرچيز خوبيه واسه خودشون ورميدارن تازه ادعا هم دارن!بيخود نيست كه ميگن بهشت زيرپاي مادران است!نه تروخدا مردا بايد بهشت زير پاشون باشه كه مثل يه چيزي مي مونن لابد؟البته نه اين كه من فمينيست يا همچين چيزي باشم يا به درگيرياي زن و مرد راجع به برتري گوش بدم ولي به خدا بعضي وقتا ديگه كفر ادم بالا مياد!ممنون از مدير سايت كه نظر سارا جون رو نشون داد اقاي منتقم نقدتون عالي بود و ادم رو به ديدن فيلم تحريك ميكرد اون عزيزي كه گفتن اگه فيلمي نقش اولش زن باشه نمي بينن حالا اگه مرد باشه چه گلي به سرش ميزنه؟ببخشيد ولي تو كتالا به نظر من اونايي كه نقش اولشون زن هست و از زبان زناست بيشتر قابل دركن و جذاب ترن ولي به هر حال همه مردا هم مطمئنا بد نيستن چون همون طور كه گفتم فكر نميكنم گروه خاصي برتر باشن

0+0-

دوشنبه 19 تير 1391



>>>محمد مهدی:

شما شعور نداری انقدر راحت به ما طرفدارای گرگ و میش توهین میکنی؟شما سلیقتون به این فیلم ها نمیخوره چرا توهین میکنین.فیلم گرگ و میش خیلی هم قشنگ بود .تازه من طرفدار هری پاتر هم هستم .مواظب حرف زدنتون هم باشید

0+0-

يكشنبه 11 تير 1391



>>>شیدسا:

زیاد راضی نبودم!!!

0+0-

جمعه 25 فروردين 1391



>>>فرود:

تنها فیلم ده سال اخیر که ایده هایش دزدی نبود فیلم اینسپشن کریستوفر نولان بود.بقیه تماما کپی برداری از سایر محصولات کشورهای مختلف بودند.این فیلم هم تمامی ایده هایش را از جاهای دیگر برداشته است.

1+0-

چهارشنبه 16 فرورد¡



>>>یاسمن:

به نظر جالب میاد.این کتاب تو جایی ترجمه نشده و به چاب نرسیده؟؟؟؟؟؟؟؟

0+0-

شنبه 12 فروردين 1391



>>>albert:

هر فیلمی که قهرمانش دختر باشه نگاه نمیکنم.چون توی ژانر علمی تخیلی قرار میگیره حتی اگر فیلمش درام باشه.اینکه دیگه خودش تخیلیه:))

0+0-

پنجشنبه 10 فروردي 



>>>سجاد:

این نظر سارا 25 ساله چطور تایید میشه؟!همش توهینه!سر انیمیشن ریو یه شوخی ساده سایت رو برد هوا حالا... واقعا متاسفم! نظر کاملا مغرضانه و در کمال بی خردی بود!

0+0-

چهارشنبه 9 فروردي



>>>cc1:

bashe mibinamesh

0+0-

سه‌شنبه 8 فروردين



>>>Ghazal:

خب ؛ خدا رو شکر ! از اونجایی که فروش و ساختار فیلم در آمریکا به خصوص ؛ رابطه ی عکس دارن و هر چی فیلم پرفروش تر باشه ( مثلا همین گرگ و میش که من یکی از طرفدارای کتاباشم ؛ اما از حق نگذریم ، فیلماش واقــــعــــا چرتن ) فیلم مزخرف تره ! ( البته همیشه اینجوریم نیست .... ) با وجود تینیجری بودنشم انتظار داشتم یه فیلم مزخرف از آب دربیاد ، اما انقدر که قبل اکران سر و صدا کرد و الانم که اکران شده ترکیده ؛ خیلی مشتاق شدم ببینم ؛ برام جالب بود که نظر خوبی داشتین . مرسی !

1+0-

سه‌شنبه 8 فروردين



>>>الهام:

نظر خانم سارا 24 ساله تکان دهنده و عالی بود.مرسی سارا جان

0+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>xxs:

زاغ اسیر شده در یک دایره ی اتش از نماد های فراماسونی است

0+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>سارا 25 ساله:

با خودم فکر میکردم چرا ایران اصلا توی افسانه ها و داستان هایش قهرمان زن نداشته است!؟ازبس که زن ها بیچاره و تو سری خور بودن در عصر های گذاشته و حسابی به مردها سواری داده اند.ولی داریم کم کم جبران میکنیم و این همه لطف مردان در تاریخ را چندسالیست که جبران میکنیم.من دوستانی داشته ام که از مردها هیچ چیزی کم نداشته اند ولی با نامردها ازدواج کردند وگرنه خیلی موفق میشدند ولی جبر جامعه مجبورشون کرد هنرشون در خانه داری و شستن و بستن پوشک بچه خلاصه شود.در طول تاریخ ایران به قدری اعتماد به نفس زنان و دختران گرفته شده است که در هیچ جهان سابقه نداشته است.لطفا تعارف را بگذاریم کنار .مهم نیست 2500سال پیش کی بودیم .الان مهم است که به نظرم از بی فرهنگ ترین و بی اخلاق ترین جوامع جهان هستیم.از 2500سال پیش,ایران از نظر اخلاق و فرهنگ داره همینجوری سقوط میکند.همیشه میگفتن دختر نباید بخنده .دختر باید تو خونه باشه و آفتاب و مهتاب نبینه! چرا دختر نباید بلند بخنده؟برای اینکه دل مردهای سست رو نلغزاند؟همیشه در فرهنگ ما مشکل دختران هستند نه مردان! خسته شدیم به خدا.ممنون به خاطر نقدتان.ببخشید که زیادی غر زدم

1+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>بهاره:

موحد جان فیلم همینجوریش هم هری پاتر رو لوله کرد.با افتتاحیه 155میلیون دلاری به عنوان سومین افتتاحیه برتر تاریخ سینما لقب گرفت.فروش نهاییش فکر کنم با این افتتاحیه ی خیره کننده بالای 400میلیون دلار باشه.

0+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>منوچهر:

موحد اگر گذشت زمان ثابت کنه از این فیلم یه سری فیلم به موفقیت هری پاتر و مرد عنکبوتی و حتی گرگ و میش دیگه درمیاد باید بعد از پیشگویی هات درباره جدایی نادر از سیمین وجود تو را طلا گرفت

0+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>توضیح پرده سینما به داریوش:

دوست عزیز برای ممنوعیت انتشار مقالات سایت پرده سینما دلائل متعددی داریم که به دو سه تای آنها در یادداشت سردبیر- دفتر بیست و هفتم http://www.cinscreen.com/?id=1205 اشاره شده است. چنانچه کسانی مایل به نشر مقالات سایت پرده سینما باشند می توانند با انتشار حداکثر چند سطر از مقاله به ادامه آن در سایت لینک بدهند.

0+1-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>ندا:

دمت گرم کاتنیس.بزن دهن بتمن و مردعنکبوتی و هرچی سوپرقهرمان تخیلی پسره رو سرویس کن عزیزم.

0+1-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>هسین:

یعنی از قلاده های طلا قشنگتره؟؟؟:)))))))))))

0+1-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>داریوش:

لطفا توضیح دهید چرا نمیشه مقالات پرده سینما را در سایر سایت ها منتشر کرد!یک دلیل بیاورید.ممنون

1+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>سپهر مرادی:

چه فایده ای داره؟این فیلم رو خیلی هنر بکنیم 4ماه دیگه میبینیم.باید بریم سینما فیلم قلاده های طلا رو نگاه کنیم.

0+1-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>سارا:

سلام.یکی از آتو هایی که مخافان بازی های گرسنگی بهش نسبت میدهند این است که فیلم اکثر ایده هایش را از کتابی به اسم battle royale دزدیده است.حالا نکته ی جالب اینجاست که خود کتاب battle royale از روی کتاب دیگری به اسم Running Man کپی برداری شده است

1+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>سمانه قاسمی:

کتاب بازی های گرسنگی کپی برداری نعل به نعلی از battle royale است.من battle royale رو بیشتر ترجیه میدم.

1+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>یوگی:

با این جملت خیلی حال کردم>> اصولاً بازی های گرسنگی از فیلم هایی است که باید بیشتر آن را احساس کنید تا ببینید!<<بعضی فیلم ها را باید احساس کرد.

0+1-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>رسول :

آقا شما تو خونه ی اونا بودی که فهمیدی جلد اول رو توی یک روز تمام کردند؟

1+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>غلامرضا:

داستان این فیلم وقتی اتفاق می افتد که ایران زده امریکا رو با خاک یکی کرده است و جهان از دست امریکا و اسرائیل راحت شده است و حالا امریکا دوباره دارد تاریخ وحشی گری اش را تکرار میکند و با انجام این بازی های وحشی گری بچه هایشان را برای مبارزه با جهان اماده میکند.تابلوئه فیلم میخواد این نکته را بگوید

1+1-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>leila:

وای تورو خدا انقدر اسم گرگ و میش رو نیار.حالم بهم میخوره یاد فیلم و هنرپیشه هاش می افتم.خیلی خوشحالم بالاخره یک فیلم موفق با نقش اول یک دختر ساختند.

0+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391



>>>سعید:

ای جووووووووون.مرسی موحد جان.دوباره آپ دیت شدی؟؟!! من کتابش رو نخوندم .از دوستان کسی اسم انتشاراتی که این کتاب را ترجمه کرده است بگه ممنون میشم.

1+0-

دوشنبه 7 فروردين 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.