پرده سینما

یک قهرمان محافظه کار، هرچند شگفت انگیز! نگاهی به فیلم «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» ساخته مارک وب

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد فیلم «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» ساخته مارک وب

The Amazing Spider Man

 

 

مرد عنکبوتی شگفت انگیز در حالی اکران می شود که دو هفته بعد از آن، قسمت نهایی  بتمن با عنوان خیزش شوالیه تاریکی اکران خواهد شد. فیلمی که اکثر سینما دوستان مدتها است منتظر اکران اش هستند. مردعنکبوتی دو هفته فرصت دارد از گیشه های هالیوود بالا برود و بعد از آن قطعاً توسط بتمن سرنگون خواهد شد. این عاقبت یک قهرمان محافظه کار هرچند شگفت انگیز است!

 

 

 

 

مرد عنکبوتی شگفت انگیزهالیوود برای بیرون کشیدن پول از جیب تماشگران استعداد ویژه ای دارد و هر بار ترفند های شگفت انگیزی برای این هدف به  کار می برد. نمونه ی آخرش همین فیلم مردعنکبوتی شگفت انگیز است. این فیلم دقیقاً 10 سال پس از ساخت اولین قسمت مرد عنکبوتی  ساخته شده است. مردعنکبوتی در سال 2002  اکران شد و موفقیت های زیادی در گیشه به دست آورد. پس از اکران این فیلم بود که ژانر فیلم های اَبرقهرمانی دوباره مد شد و تا امروز هم ادامه داشته است. مرد عنکبوتی پایه و کارت گارانتی بقیه فیلم های سوپر قهرمانی بود. قسمت دوم مردعنکبوتی که با آن نقش منفی معرکه اش به نظرم هنوز بهترین قسمت این مجموعه است، موفقیت قسمت اول را تکرار کرد. در این جور مواقع برای قسمت سوم نیازی به حاجت هیچ استخاره نیست و بلافاصله قسمت سوم مردعنکبوتی در دستور ساخت قرار گرفت، ولی چنان بنجلی از آب در امد که سری فیلم های مردعنکبوتی را به اصطلاح کشت! و جای کار برای هیچ دنباله ای باقی نگذاشت. سامی ریمی و توبی مک وایر برای قسمت چهارم تقاضای دستمزد 200 میلیون دلاری کردند که کمپانی سونی قبول نکرد و این پروزه به خواب رفت. در این مدت کلی فیلم ابَرقهرمانی از سایر کمپانی ها اکران شد که فروش خارق العاده ای داشتند و مسئولین کمپانی سونی را وسوسه کرد تا دوباره این قهرمان پول زا را بیدار کنند و آنقدر هم هوش داشتند که بدانند تماشاگر پول به دنباله ای بدون بازیگران اصلی نمی دهد. پس تصمیم گرفتند به پیروی از سری فیلم های بتمن که موفقیت خیره کننده داشت، آنها هم دوباره دست به بازسازی بزنند هرچند خیلی زودهنگام!

داستام فیلم مردعنکبوتی شگفت انگیز دقیقاً کپی /پیست قسمت اصلی است با چند توئیست متفاوت و یک تغییر ظاهری کاراکتر! فیلم داستان یک دانش آموز دبیرستانی به اسم پیتر پارکر (اندروگالفیلد) است که در کودکی توسط پدر و مادرش رها شده است و هم اکنون پیش عمو و زن عمویش زندگی می کند. مانند قسمت های قبل جاهل های مدرسه او را دست می اندازند، ولی او عاشق گوین استیسی (اما استون) است. آنها همدیگر را درک می کنند. پیتر برای پیداکردن رد پدرش سراغ یکی از شرکای قدیمی پدرش به اسم دکتر کانرز (یرز افانس) می رود. او به خاطر آزمایشهای ژنتیکی زیرزمینی تبدیل به مارمولکی بزرگ می شود و قصد نابودی زمین و زمان دارد. پیتر پارکر توسط عنکبوتی گزیده می شود و قدرت خارق العاده ای پیدا می کند و از امریکا در مقابل دکتر کانرز  محافظت می کند!

خط داستان یک فیلم از این کلیشه ای تر نیست. مردعنکبوتی شگفت انگیز مانند قسمت قبلی است با این تفاوت که نقش منفی فیلم از آن دلقک سبز با سفینه اش تبدیل به مارمولکی بزرگ شده است.

مرد عنکبوتی شگفت انگیزبازی بازیگران مرد عنکبوتی شگفت انگیز از نسخه اصلی بهتر است. اندرو گالفیلد خیلی بهتر از توبی مگوایر است و آن حماقت چهره ی توبی مک وایر را ندارد. هرچند سن 28 ساله گالفیلد و نقش یک پسر دبیرستانی کمی غیرقابل باور جلوه می کند. بازیگر زن هم اما استون از زمین تا آسمان با کریستن دانست تفاوت دارد. از کریستین دانست فقط یک چهره بهت زده یادم مانده است، ولی اما استون خیلی عالی بازی می کند و در آینده بی شک تبدیل به یکی از بهترین و بزرگترین سوپراستارهای سینما خواهد شد. کمتر نوجوان بازیگری آنقدر بازی و فیلم خوب درکارنامه اش دارد.

جلوه های ویزه فیلم هم نسبت به قسمت قبلی خیلی عالی شده است. البته اگر اینچنین نبود تعجب انگیز بود. ولی در بعضی از سکانس ها که خواسته اند یک «حال»ی به تماشاگران سه بعدی بدهند تبدیل به «ضد حال» برای تماشاگران دوبعدی شده است! و تماشاگران دوبعدی انگار دارند «ویدئو گیم» بازی می کنند. مخصوصاً ان صحنه هایی که دوربین در نقطه نظر چشم مردعنکبوتی است و از آسمان خراش ها بالا می رود.

تمامی اینها دلیلی بر اینکه من از فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز راضی باشم نیست. فیلم خیلی محافظه کار و ترسو است. می دانید دلیل موفقیت سری فیلم های بتمن یا همین شاهکار جدید انتقام جویان avengers چیست؟ سازندگان آنها جاه طلب هستند، به کم راضی نیستند. آنها ابعاد تازه ای به این ژانر اضافه کرده اند و مرزهای تازه ای تعریف کرده اند. ولی سازندگان مرد عنکبوتی شگفت انگیز با خودشان گفته اند اگر یک فیلم مانند قسمت قبلی بسازیم هنر کرده ایم. نتیجه اش می شود میلیاردها دلار پول به همراه نقدهای مثبت منتقدان، که برای سازندگان بتمن و انتقامجویان روانه می شود، ولی مرد عنکبوتی شگفت انگیز موفقیتی هم «اگر» کسب کند وام دار شهرت قسمت های قبلی است.

مرد عنکبوتی شگفت انگیز در حالی اکران می شود که دو هفته بعد از آن، قسمت نهایی  بتمن با عنوان خیزش شوالیه تاریکی اکران خواهد شد. فیلمی که اکثر سینما دوستان مدتها است منتظر اکران اش هستند. مردعنکبوتی دو هفته فرصت دارد از گیشه های هالیوود بالا برود و بعد از آن قطعاً توسط بتمن سرنگون خواهد شد. این عاقبت یک قهرمان محافظه کار هرچند شگفت انگیز است!

 


 تاريخ ارسال: 1391/4/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مجيد:

در يك قسمت از فيلم ، نشان ميدهد كه پلاك خانه اش 36 ميباشد كه با هم جمع كنيم ، ميشه 9 ، پس از اون ميره با گوشيش كار ميشكنه ، ساعت 05:24 ميباشد كه اگر جمع كنيم ميشه 11 ، بعد از اون ميره بيرون كه بر روي يك تابلو نوشته Dead End كه يعني مرگ پاياني يا يه چيز ديگه كه ميتوان ازش مفهوم اين رو ميده كه 11 / 9 / 2011 ، همه مردند ، دارن با اين كار ها رو ذهن مردم راه ميرن و مردم رو سرگردم مي كنند ، بعد از اون هم وقتي ميپره رو آسمون برج دوقلو رو نشون ميده ، خيلي كوتاه و ريز تازه اينها 1 درصد از نقد اين فيلمه ، كه بايد 5 ، شيش بار ببيني تا بيشتر بفهمي با تشكر

0+3-

سه‌شنبه 29 اسفند 1391



>>>ساسان:

فیلم مزخرفی بود.تو دوبی دیدم به صورت سه بعدی همه چیزش تکراری بود

1+2-

سه‌شنبه 27 تير 1391



>>>mojtaba89:

یه هنری که جناب منتقم دارن و توی چند تا دیگه از نقداشون رو کردن ، نقد آثار روز هالیوودی بدون دیدن اثره ، وقتی این نقد رو می خونی و می بینی متقد بیشتر در مورد مسائل حاشیه ای و نه خود فیلم صحبت کرده متوجه می شی که مهم ترین دلیلش برای کسی که می تونه این طور خوب بنویسه ندیدن فیلم و خوندن نقدهای دیگه و دیدن تریلر 4 دقیقه ای مرد عنکبوتی شگفت انگیزه . اما خوب درست می گه مرد عنبوتی شگفت انگیز اونجور که باید فیلم خوبی نیست و حتی شاید به قول براردینلی ناامیدکننده ترین اثر 2012 تا اینجاست . ضمنا جناب منتقم شما در نقد کاپیتان آمریکا بازی توبی مگوایر و رابرت داونی جونیور رو خوب ارزیابی کردید حالا می گید گارفیلد بهتر از مگوایره ، گارفیلد از هیچ جنبه ای نمی تونه به مگوایر برسه ، مگوایر در مرد عنکبوتی بی نظیر و تکرار نشدنی است .

0+1-

دوشنبه 26 تير 1391



>>>الناز:

از فیلم های مردعنکبوتی متنفرم

0+3-

دوشنبه 19 تير 1391



>>>سرخ آبی:

به این فیلم میگن یه دنباله غیر ضروری و هدفش فقط چاپیدن جیب ملت بوده و نمیتونه موفق باشه.نقدتون عالی بود بسیار ممنون از سایت عالی شما

0+3-

يكشنبه 18 تير 1391



>>>فهیمه:

کل نقد به طرف این کامنت میلاد یه طرف.فکر کنم خودش غضنفره

1+1-

يكشنبه 18 تير 1391



>>>وحد:

سلام.به نظرم توبی ازهرنظرازآندروبهتره وآندرواصلا برای مردعنکبوتی ساخته نشده ومخاطب سه قسمت قبلی بایه غریبه سروکارداره من وقتی فهمیدم بازیگراصلی عوض شده باورم نمیشد.ونبایدتوبی روعوض میکردن حتی منتقدان هم این فیلم روببینن به تفاوت بازی توبی وآندروپی میبرن.واصلانبایدتوبی روعوض میکردن متل اینه بازیگراصلی بتمن یامردآهنی وماموریت غیرممکن روعوض کنن؟

0+2-

يكشنبه 18 تير 1391



>>>هومن:

کامنت میلاد را عشق است! فرق بین غضنفر و مرد عنکبوتی رو نمیدونه! میلادجان مگه تا حالا تو عمرت فیلم مرد عنکبوتی ندیدی؟ بابا همه فیلم که ماسک رو سرش نیست!

2+1-

يكشنبه 18 تير 1391



>>>میلاد:

این که رو صورتش ماسک عنکبوتی داره و اصلا نمیشه تشخیص داد که توبی مگ وایر است یا این.اونوقت از کجا تشخیص دادی بازی این بهتر از توبی مگ وایر هست؟یاد اون جکه افتادم که غضنفر وسط بیابون سر ظهر زیر پتو خوابیده بود بعد یه آقایی از اونجا گذر میکرده به اون میگه آقا شما غضنفری؟میگه مگه از زیر پتو هم معلومه؟

0+3-

يكشنبه 18 تير 1391



>>>zigorat:

bi sabrane montazer tamashaye in filmam.be harf montaghed ha ham kar nadaram

0+1-

شنبه 17 تير 1391



>>>محمد2009:

این هنوز نمرده و زنده است؟

3+2-

شنبه 17 تير 1391



>>>یاشار:

این فیلم هم مثل اخراجی ها انقدر بهش آب بستن و کشش دادن که از مزه افتاد.از تریلر فیلم معلوم بود چیز خاصی برای ارائه کردن به تماشاگران ندارد.

1+2-

شنبه 17 تير 1391



>>>سید امیر:

آمریکایی ها عاشق این هستند که پولشونو واسه اینجور آشغال ها بریزن دور.سینمای ناب سرگرمی فقط مجموعه بتمن کریستوفر نولان.

2+3-

شنبه 17 تير 1391



>>>shahrooz:

دلقک سبز!:)))))) نقش منفی مردعنکبوتی اصلی یکی از مضحک ترین نقش منفی ها بود.

1+1-

شنبه 17 تير 1391



>>>ب.م.م:

با سلام.خواستم بگم الان بعضیا میان میگن این طرز انگشت مرد عنکبوتی که برای پرتاب تار است مربوط به علامت فراماسون ها است.خواستم من زودتر گفته باشم.

1+0-

شنبه 17 تير 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.