پرده سینما

سیاست از دریچه طنز. نقدی بر فیلم «دیکتاتور» ساخته ساشا بورن کوهن

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم دیکتاتورفیلم دیکتاتور از آن دسته کمدی های به شدت خنده دار است که سعی دارد از دریچه طنز دنیای سیاستمداران را به تصویر بکشد.

ساشا بورن کوهن با فیلم بورات به شهرت رسید. یکی از بهترین کمدی های تاریخ سینما با یک فیلمنامه بی نظیر و محتوای به شدت عالی که در پس ظاهر بی پروای اثر، خودش را مخفی کرده بود. پس از آن کوهن فیلم برونو را ساخت که به هیچ وجه نتوانست موفقیت بورات را برایش به ارمغان بیاورد. هرچند از نظر ظاهری بسیار بی پرواتر و شرم آور تر از بورات بود، ولی از نظر محتوا و مفهوم فرسنگ ها از بورات عقب تر بود. حالا او با سومین فیلم اش که یک اثر کاملا سیاسی است وارد عرضه شده است. هرچند دو فیلم قبلی کوهن هم درونمایه سیاسی داشتند ولی در این فیلم بحث های سیاسی  حرف های اول می زند! دیکتاتور سعی دارد با تمسخر سیاستمداران خاورمیانه پیام های فیلم اش را به تماشاگر منتقل کند، ولی فیلم عملا پیامی ندارد و در عمل صرفا خواسته از ابتدا تا انتها از تماشاگر خنده بگیرد. فیلم یک امتیاز دارد و آن این است که در کمتر از 90 دقیقه تمام می شود. این یک حسن بسیار بزگ برای یک فیلم کمدی است. واقعا نمی فهمم یک فیلم کمدی چرا باید 120دقیقه طول بکشد و به داستان آب ببند و تماشاگر را زجر بدهد؟! فیلم دیکتاتور با سوژه های خنده داری که در آستین دارد از ابتدا تا انتها با قدرت پیش می رود، بدون اینکه یک لحظه احساس خستگی کنید یا فیلم از نفس بیافتد.

دیکتاتور روایتگر زندگی علاالدین (ساشابورن کوهن) است که یک دیکتاتور به تمام معناست و در کاخی بسیار بزرگ و مجلل در کشوری نامعلوم به اسم ودیعه (طوری که در نقشه نمایش می دهد نزدیک عربستان و سودان) زندگی می کند. او در مجامع بین المللی اعلام می کند که از انرژی هسته ای فقط برای علم و علوم پزشکی استفاده می کند ولی به صورت پنهانی کلی کلاهک نوک تیز برای حمله اتمی درست می کند. نخست وزیر علاالدین شخصی به نام طاهر (بن کینگزلی) است که وارث تخت و تاج اوست نقشه ای برای او می کشد و شخص دیگری که بدل علاالدین است را جایگزین او می کند.علاالدین وقتی به امریکا و مقر سازمان ملل می رسد ربوده و ریش اش تراشیده و در امریکا رها می شود. حالا علاالدین باید ثابت کند علاالدین واقعی خودش است و از سخنرانی بدل اش در سازمان ملل جلوگیری کند و...

طنزها و نقدهای سیاسی فیلم دیکتاتور به شکل کاملا آزادانه و بر خلاف اسم فیلم بسیار آزادمنشانه انجام می شود و شامل هیچ قید و بندی نیست. فیلم در آخرین درجه ی R قرار دارد و اگر جلوتر می رفت قطعا درجه  NC-17می گرفت. فیلم با همه چیز و همه شوخی می کند. از محمود احمدی نژاد گرفته تا باراک اوباما و بن لادن و معمر قذافی و سایر سیاست مداران مطرح. ته مایه های داستان بسیار شبیه بورات است. آنجا خبرنگاری از قزاقستان به امریکا می رفت و دچار  تغیر و تحول روحی می شد، اینجا هم یک دیکتاتور از خاورمیانه به امریکا می رود و در امریکا دچار تحول می شود. در مقاله های ایرانی خواندم که گفته بودند این فیلم توهین به ایران است. به نظرم این حرف با توجه به فضای فیلم دیکتاتور بسیار اغراق آمیز است. حکایت همان سریال های تلویزیونی خومان است که تا انتقادی مطرح می کند، سیل اعتراضات به صدا و سیما روانه می شود! در فیلمی مانند دیکتاتور که با زمین و زمان شوخی می شود خیلی اغراق آمیز است که شوخی هایش را به خود گرفت و ناراحت شد! فیلم از ثانیه اول که تقدیم به روح کیم ایل سونگ رهبر کره شمالی می شود یک ضرب تا انتها به یک نفس می دود و بسیار خنده دار است. تنها مشکل فیلم به نظرم  این است که فیلم خودش را تا به انتها جدی نمی گیرد. حتی  موقع پایان بندی فیلم هم دارید قهقهه می زنید و نه تماشاگر و نه عوامل فیلم آن را جدی نمی گیرند. برخلاف بورات که کم کم در انتها جدی شد و عالی تمام شد، اینجا همه چیز شوخی و جوک است. فیلم حتی 1دقیقه هم خودش را جدی نمی گیرد و این  جدی نگرفتن به فیلم ضربه زده است.

فیلم دیکتاتور راباید کاملا دموکرات منشانه نگاه کرد و در حین تماشای آن مدام عبارت «هیچ چیز و هیچ کس آنقدر مقدس نیست که نتوان آن را به نقد ( طنز) کشید» را پیش خودتان تکرار کنید تا از اذیت نشوید! بازی ساشابورن کوهن بسیار عالی است و در عین طنز بودن  حد و حدود خودش را نگه می دارد و تبدیل به دلقک نمی شود. دیالوگ های عالی در بعضی سکانس ها مثل آن صحنه ای که علاالدین و دوست اش سوار هلیکوپتر توریستی بالای شهر نیویورک می چرخند قطعا تحسین برانگیز است. یا حرف هایی که علاالدین به دوست فمنیست اش درباره دانشگاه و فعالیت زن ها می زند ارزش هنری فیلم را بالا می برد.

دیکتاتور یه حرکت روبه جلو برای ساشا بورن کوهن است و فیلمی است که به هدف خود که همان خنداندن تماشاگر است نائل می شود.از یک فیلم کمدی با اسم خشنی مانند «دیکتاتور» انتظاری بیش از این دارید؟

 

 

موحد منتقم


 تاريخ ارسال: 1391/6/6
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>نانی:

این فیلم عالیه

0+0-

جمعه 14 تير 1398



>>>حسین:

این فیلم عالیه. یه سریا که جهان سومی هنوز فک میکنن الان میان میگن واااای توهین به ما کرد. اخه نی که خیلی ادم مهمی هستن. کشور پیشگام و مهمی دارن.. خدای زمینن.. کسی نباید بهشون چیزی بگ.. ولی این بهترین طنزی بود که دیدم ازخنده داشتم غش میکردم. الان اومدم اینجاببینم کدوم فیلم دیگش ازین کمدی تره دانلود کنم

2+1-

پنجشنبه 16 شهريور 1396



>>>مهديه:

به نظر من همه صحنه هاي فيلم يه طرف و هدف آخر فيلم هم يه طرف؛ اونم اين بود كه يك يهودي مياد ادعاي دوموكراسي مي كنه !!! و روشنفكر و ناجي نژادهاي ديگه اس ! عين كاري كه تو اسرائيل اتفاق مي افته كه كشتن و خرابي و آواره كردن ميشه كار يهودياي صهيونيست. ... راستي دوستايي كه مي گن با حال بود و خنده دار ، واقعا مي تونن همه فيلم رو تو جمع خانوادگيشون نگاه كن ؟ حتي تنهايي هم اگه مراقب خودمون باشيم نميشه ديد. فيلم خيلي از مسائل اخلاقي رو بي خيالش ميشه . همينها ممكنه باعث بشه حيا بره كنار و كارهايي انجام بشه كه خودمون نهي اش ميكنيم.

1+4-

سه‌شنبه 12 دي 1391



>>>ريحانه:

خيلي جيزا مقدسند و نبايد اونا رو به طنز كشيد؛لاأقل براي ما ك در درجه اول مسلمان و بعد ايراني هستيم؛طنز صرفا ب معناي خندوندن نيست؛بايد مسائل روز رو مطرح كنه و بيام داشته باشه؛با درنظر كرفتن جنبه مثبت موضوع اين فيلم فقط لودكي بي معني بود؛ولي بنظرمن فقط ب منظر توهين بود

0+5-

شنبه 2 دي 1391



>>>مهدی:

خیلی باحال بود ولی توهین اموزهم بو د ایکاش این صحنه های مبتذلش نبود

0+6-

يكشنبه 28 آبان 1391



>>>hrd:

کارگردان این فیلم جرات داره با هولوکاستم همینجوری شوخی کنه ؟

0+4-

پنجشنبه 18 آبان 1391



>>>كامران:

اين فيلم شوخي با قذافي بود

0+2-

سه‌شنبه 9 آبان 1391



>>>hos 72:

بیخود خودتون رو خسته نکنید فقط یه فیلم کمدی کم محتوا و نه کاملا موفق بود از لحاظ ارزش سینمایی با این حال ارزش دیدن داره خیلی باحاله الکی به چرت و پرت بندش ندین اینا اصلا ربطی به سیاست ندارن................ اصلا

0+1-

شنبه 15 مهر 1391



>>>sahar:

بسیار عال.مرسی

0+2-

دوشنبه 27 شهريور 1391



>>>نسیم:

سخنرانی آخر فیلم کاملا با محتوا و جدی بود .

0+1-

دوشنبه 20 شهريور 1391



>>>ب.م.م. در جواب s2:

خوب تو حال نکن.به ما چه.بشین برای خودت تئوری توطئه بساز یا اصلا بشین سریال دایی جان ناپلئون رو از اول نگاه کن.قول میدم خیلی خوشت بیاد

2+2-

شنبه 11 شهريور 1391



>>>S2 در جواب ب.م .م:

شما ها واقعا بی خبرید... شما انتظار داری یارو بیاد بگه ماست من ترشه!!! اونایی که شما اسماشو حفظ کردی رو اصلا میشناسی؟!! میدونی عضو چه درجه ای از چه شاخه ای هستند؟!! این فیلم تو دو قسمت مسیر ذهن شما رو به طرف این میبره که انگار فیلم واقعا داره شوخی بامزه میکنه...1) لگد زدن به مجسمه اوباما در اول فیلم 2) تعارف ادرار به سران اسرائیلی. و بعد این 2 نقطه بیرحمانه توهین میکنه و شما بیخبرید!! از سال 1945 به بعد که سینما رنگ سیاست گرفت اعراب شیعه و سنی شدن سیبل تمسخر هالیوود..... که شما لم بدی و تخمه بشکنیو به به و چهچه کنی که چه حالی داد کلی خندیدیم!!!!

0+4-

شنبه 11 شهريور 1391



>>>ب.م.م. در جواب s2:

مثلن اگر حواسمون نباشه چی میشه؟لولو ما رو میخوره.شما هم ب هر فیلمی که با مذهب و .. شوخی میکند میگید بی ارزش است.اکثر منتقدان امتیازات بالا به این فیلم داده اند.راجرایبرت 3ستاره داده و تادمک کارتی هم 80 به فیلم داده.اونوقت شما واسه من شدی فیلمشناس.دوستان نظرات خودتان را بگویید ولی جوری نظر ندهید که انگار نظر شما حتمی است و هرچی شما میگید همونه.اعتماد به نفستون تو حلق علاالدین دیکتاتور

2+2-

جمعه 10 شهريور 1391



>>>S2:

نکته آخر اینکه آدم خوبه ی داستان یه زن یهودیه که دنبال عدالته!!بعد از دستگیری علاالدین با بمب اون دختر بی خبر از همه چی از خاور میانه دفاع می کنه. به پلیس میگه :شما هر آدم خاور میانه ای تو هواپیما میبینید میگید میخواد یه کار وحشیانه انجام بده, در حالی که واقعا توی فیلم همینطوری بود.

1+1-

جمعه 10 شهريور 1391



>>>S2:

به نظر من یه فیلم طنز بود واسه افراد ساده لوح.این فیلم تماما توهین به مسلمانان و خاور میانه ای ها بود. لوگو کشور وادیا اسم حضرت "محمد" (ص) بود که مطمئنا در اون توهین وجود داره.تو این فیلم خاور میانه مهد تحجر, آدمکشی, خیانت؛ دیکتاتوری؛ استمناء, هم جنس بازی(عکس آرنولد), زنا, دروغگویی و .... بود.اونا یه مشت ماسون هستند که سالهاست دارن مزخرفات درست میکنند و یه عده آدم از همه جا بیخبر لذت میبرند.هواستون باشه!!!!!!!!!!

0+3-

جمعه 10 شهريور 1391



>>>Ali:

ساشا بارون کوهن جزو نویسندگان این فیلم بوده است نه کارگردان. در تجربه بازیگری نیز این فیلم چهارمین تجربه سینمایی کوهن محسوب می شه که شما فیلم هیوگو ( مارتین اسکورسیزی ) را از قلم انداختید.

1+1-

پنجشنبه 9 شهريور 1391



>>>سارا24ساله:

حال کردم که شما هم با این فیلم حال کرده اید.من به فیلم امتیاز 80از صد میدهم

2+1-

سه‌شنبه 7 شهريور 1391



>>>yhaoo:

صحنه ای که میخواست علا الدین رو شکنجه بده و ابزار شکنجه رو برداشت و گفت این مال شاه سابق ایرانه خیلی خندیدم.انقدر این شاه ظالم ملت ایران رو شکنجه کرد که آوازه اش جهانی شد.

0+4-

سه‌شنبه 7 شهريور 1391



>>>BATFAN:

هنوز خیلی مونده که کلا جهان سوم جنبه دیدن اینجور فیلم ها رو پیدا کنه.

0+0-

سه‌شنبه 7 شهريور 1391



>>>محمد2009:

فیلم اصلا هدف این رو نداشت که بخواد جدی گرفته شود.یک فیلم کمدی بی ادعا و عالی بود که شما گفته اید خودش را جدی نمیگرفت.یکی از خنده دارترین کمدی های سال های اخیر.

1+0-

سه‌شنبه 7 شهريور 1391



>>>نیما:

به این دیالوگ شاهکار دقت کنید: شماها چرا انقد از دیکتاتورها بدتون میاد تصور کنید حکومت آمریکا هم دیکتاتوری بود"مثل ایران" ا میتونستین کاری کنین که کل ثروت ملی در اختیار فقط ا درصد از مردم باشه... میتونستین با قطع کردن مالیات به دوستانتون کمک کنید که ثروتمندنر بشن ! و وقتی قمار میکنن و می بازن ، خودتون ضامنشون بشین و آزادشون کنین میتونستین نیاز فقرا به بهداشت و آموزش رو نادیده بگیرین! رسانه های شما ظاهرا آزاد بودن ولی بطور سری توسط یکنفر و خانوادش کنترل می شدن می تونستید روی تلفن ها شنود داشته باشین؛ میتونستید زندانی های خارجی رو شکنجه بدین میتونستین توی انتخابات تقلب کنین می تونستین در مورد اینکه چرا با کشورهای دیگه وارد جنگ شدین ؛دروغ بگین میتونستین زندانی هاتون رو از یک نژاد بخصوص پر کنید و هیچ کس جرات اعتراض نداشت !!! می تونستین از رسانه ها برای ترسوندن مردم استفاده کنین تا حتی وقتی با سیاست هاتون مخالف هستن؛ ازش حمایت کنن! دموکراسی !!! دموکراسی یک گفت و شنود تموم نشدنی در مورد هر عقیده و نظر احمقانه ای! و اینکه رای همه شمرده میشه!چه چلاق باشن چه سیاه پوست باشن چه زن باشن!

0+1-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>zahra:

bahal bud ke!

1+0-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>سید امیر:

حرف های این حاج علاالدین در مصاحبه با اون فرد غربی دقیقا حرف های محمود احمدی نژاد رئیس جمهور محبوب مملکتم بود.خاک بر سر قبر آمریکا که با این جوک ها میخواهد محبوبیت انقلابی احمدی نژاد را کم کند.

1+2-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>محمد گروسی:

متاسف شدم از جناب آقای منتقم بابت این نقد.من نقدهای قبلی شما در باره هری پاتر و ترانسفورمرزها رو خوانده بودم و با یک پس زمینه دینی نقد کرده بودید که خیلی خوشم امده بود.ولی اصلا فکر نمیکردم از این فیلم به شدت مبتذل و مستهجن خوشتون بیاد.فیلم سراسر توهین به دین اسلام بود.چه اسلام حال حاضر چه اسلام قدیم.به هرحال!

1+3-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>titanium:

یک نکته عجیب که ذهن منو مشغول کرده بود این بود که انگار داشتم یه فیلم ایرانی به کارگردانی عطاران میدیدم.واقعن رضا عطاران اگر در یک جامعه ازاد بود پتانسیل ساخت همچین کمدی داشت.شوخی هایش تمام سبک شوخی های رضا عطاران بود

0+0-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>صابر:

دمت گرم

0+0-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>هسین:

مگر نمی دانستی منتقم جان که ایرانی ها تافته ی جدا بافته هستند؟مگر خون آریایی تو رگهات نیست که از این فیلم تعریف کرده ای!الان اینایی که فکر میکنن خون کوروش کبیر تو رگهاشونه میان بهت میپرن که چرا از این فیلم تعریف کرده ای!؟ولی تو جدی نگیر و کارتو بکن.عادیه

1+0-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>یاشار:

شوخی های فیلم بسیار زشت و زننده بود.ولی خوب خنده دار بود دیگه

0+0-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>dariush:

فیلم دیکتاتور در راستای سیاست هرکی ریش داره تروریست و ادم بده است قدم بر می دارد.دیکتاتور با این که به قول شما ظاهر دموکراتانه داره ولی مانند بقیه دموکراتی های غربی ذات دیکتاتورانه دارد.عجیبه شما از این فیلم تعریف کرده اید.

0+1-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>حامد:

شوخی نمیکند عزیز دل برادر.توهین میکند.این دوتا خیلی باهم فرق دارند.مخصوصا اگر شخصیت ساشا بورن کوهن را بشناسید

1+1-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>سعید قریشی:

فیلم گند زده بود به هرچی انسان در خاورمیانه است.مخصوصا شخصیت کاریکاتوری چوپان بسیار توهین امیز بود و به نظرم در این فیلم چوپانان افرادی هستند که همه چیز را از دریچه بز و گوسفند نگاه میکنند که از مغز تهی هستند.درحالی که چوپانی شغل مقدسی است

2+4-

دوشنبه 6 شهريور 1391



>>>حمید:

من هم با این نقد کاملن موافقم.دیکتاتور خیلی خنده دار بود ولی عملا قبح خیلی چیزها در این فیلم ریخته شده بود و جوری فیلم وانمود میکرد که انگار چیزهای خیلی عادی هستند.دوستانی که این فیلم را دیده اند میفهمند چی میگم.

3+1-

دوشنبه 6 شهريور 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.