پرده سینما

یک فیلم خوب و نه بیشتر! نقدی بر فیلم «هابیت: یک سفر غیر منتظره» ساخته پیتر جکسون

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقدی بر فیلم The Hobbit An Unexpected Journey

پوستر فیلم هابیت: یک سفر غیر منتظره ساخته پیتر جکسون

اگر مجموعه فیلم های ارباب حلقه ها بهترین فیلم هایی نباشد که در تمام عمرم دیده ام، قطعاً جزو 10 فیلم برتر عمرم هستند. موفقیت همه جانبه تجاری و هنری این فیلم ها هالیوود را از نو وسوسه کرد که سری به این مجموعه فیلم بزند! بنابراین هالیوود تصمیم گرفت سروقت کتاب «هابیت» که ماجراهای آن پیش از کتاب «ارباب حلقه ها» برمی گردد برود و یک فیلم دو قسمتی از این کتاب بسازد.

با توجه به حجم کتاب «هابیت» جای تعجب دارد که چگونه فیلم هابیت در دو قسمت ساخته خواهد شد؟! چون حجم کتاب کم  است. ولی کار از آنجایی خراب شد که هالیوود طمعکار تصمیم گرفت دو قسمت را به سه قسمت تبدیل کند! کاملاً معلوم بود به فیلم آب زیادی بسته خواهد شد و واقعاً همین طور هم شده است. کتاب «یاران حلقه» قسمت اول تریلوژی ارباب حلقه ها 400 صفحه بود که تبدیل به یک فیلم سه ساعته شده بود. فیلم هابیت: یک سفر غیر منتظره 100صفحه ی اول یک کتاب 280 صفحه ای است که 3 ساعت زمان دارد! خودتان دیگر بدانید چه خواهد شد! هابیت یک سفر غیر منتظره یک فیلم طولانی و پر از جزئیات  و بازیگران تو در تو و زائد و گیج کننده است. فیلمی است تقریبا 3 ساعته که تماشای 2 ساعت اول آن واقعاً کار سختی است و تنها در یک ساعت پایانی است که فیلم آن چیزی می شود که باید می بود!

فیلم برای عشاق ارباب حلقه ها کاملاً نوستالزیک است و برخی از سکانس ها در آن هست که بیننده دل اش تنگ شده بود آن ها را روی پرده ببیند! اگرچه هنوز هم همان حس حماسی در بعضی از فصل های فیلم دیده می شود ولی ریتم هابیت: یک سفر غیر منتظره خیلی کند است! اتفاق چندانی در فیلم نمی افتد. تا می خواهی از برخی سکانس ها لذت ببری، موجی  از سکانس ها و صحنه های خسته کننده از راه می رسند که لذت شما را تباه می کنند!

با این که سطح جلوه های ویژه فیلم خیلی بالاست، ولی با ارباب حلقه ها برابری نمی کند! سکانس سورتمه خرگوش در بعضی از صحنه ها واقعاً تصنعی است. سکانس غول سنگی هم یه چیزی در مایه های ترانسفورمرز شده است! انتظار از هابیت: یک سفر غیر منتظره بسیار بیشتر از آن چیزی است که روی پرده می بینیم. البته این فیلم یک سه گانه است! شاید در قسمت های بعد برخی شخصیت های فرعی جان بگیرند و روند کل فیلم را تغییر دهند، به همین خاطر نمی توان درباره هابیت: یک سفر غیر منتظره به طور کامل قضاوت کرد. برخلاف سه گانه ارباب حلقه ها که هر قسمت با چنان قدرتی ساخته شده بود که جای هیچ کم و کاستی را نمی گذاشت، هابیت: یک سفر غیر منتظره دقیقاً برعکس است! لازم به توضیح است که از یک جهت دیگر هم از همان ابتدا کاملاً مشخص بود که هابیت به هیچ وجه با ارباب حلقه ها برابری نمی کند. چون در کتاب «هابیت» در مجموع اتفاقات کمتری رخ می دهد و جذابیت کمتری نسبت به  کتاب «ارباب حلقه ها» دارد.

هابیت از عدم وجود یک تدوینگر خلاق و جسور نیز رنج می برد. فیلم اگر تبدیل به دو ساعت می شد قطعاً یک سر و گردن بالاتر از جای فعلی اش می ایستاد. اما فیلم به قدری حاشیه اضافی دارد که انگار دارید نسخه  دی وی دی  به همراه صحنه های حذف شده در سینمارا نگاه می کنید!

داستان فیلم هابیت: یک سفر غیر منتظره 60 سال قبل از فیلم ارباب حلقه ها:یاران حلقه اتفاق می افتد. شیوه روایی داستان در خیلی از سکانس ها کم می آورد و به شدت به بیراهه می رود. هابیت: یک سفر غیر منتظره داستان یک هابیت کوچک به نام بیلبو (مارتین فریمن) است که مانند سایر هابیت ها در سرزمین زیبا و سرسبز «شایر» زندگی می کند. اما وقتی که وی با یک جادوگر به نام گاندولف (ایان مک کلن) و سیزده کوتوله ملاقات می کند، مسیر زندگی راحت اش دستخوش تغییراتی می شود. گاندولف و یاران اش به رهبری یک جنگجوی قدرتمند به نام سورین (ریچارد آرمیتج)، در جستجوی بازپس گیری پادشاهی کوتوله ها هستند و برای این کار می بایستی با یک اژدهای مهیب به نام اسماگ، مبارزه و یک سفر غیر منتظره را آغاز کنند!

هابیت: یک سفر غیر منتظرهاما چیزی که هابیت: یک سفر غیر منتظره را نجات می دهد کارگردانی بزرگ به اسم پیتر جکسون است! حال و هوای افسانه ی ای فیلم مثل موم در دستان این کارگردان است و حتی با این فیلمنامه کم مایه هم توانسته اثری قابل قبول بسازد.

فکر می کنم تا 45 دقیقه اول، فیلم بی خود و بی جهت زندگی کوتوله ها را نشان می دهد و جشن و پایکوبی و... را به تصویر می کشد. چیزی که حداکثر می شد در 10دقیقه به تصویر کشید. این زمان زیاد برای معرفی هابیت ها که ما پیش از این با آن ها آشنایی پیدا کرده ایم، کاملاً غیر قابل توجیه و خسته کننده است. بقیه داستان هم که روایت سفر کردن این گروه است، شامل تصاویر لانگ شات از مناظر طبیعی و بکر استرالیا است. اما این تصاویر به قدری تکرار می شوند که جذابیت خود را از دست می دهند! این صحنه ها به قدری زیاد هستند که انگار دارید مستندی از حیات وحش نیوزلند را تماشا می کند!

پوستر فیلم هابیت یک سفر غیر منتظره

بازی بازیگران قدیمی ارباب حلقه ها در این فیلم که همگی استاد هستند جای هیچ حرف ندارد. بازیگر جدید فیلم مارتین فریمن در نقش «بیلبو» عالی است! او از نقش خودش در فیلم درک بالایی دارد و با هیجان و زیرکی خاصی آن را بازی می کند!

هابیت: یک سفر غیر منتظره بد شروع می شود ولی عالی تمام می شود! یک ساعت پایانی فیلم همان چیزی است که از هابیت انتظار داشتیم. پر از زد و خورد و داستان های جذاب و حماسی. البته چند سکانس کلیدی مثل نشان دادن اسماوگ به شدت حس کنجکاوی بیننده را بر می انگیزد. برای کشف این شخصیت باید تا قسمت بعدی، یعنی فیلم هابیت: ویران شدن اسماوگ صبر کنیم! ولی این یک ساعت پایانی نمی تواند حال و هوای کسل کننده و ملال آور دو سوم ابتدایی فیلم را جبران کند! هابیت: یک سفر غیر منتظره یک فیلم خوب و نه بیشتر است. فیلمی که قضاوت کامل درباره آن را باید به زمان اکران دو قسمت بعدی موکول کنیم. قسمت اول هابیت به هر حال مانند سایر قسمت های اول سه گانه کمی خسته کننده است، چون بیشتر حالت مقدمه دارد و به این می ماند که سوار یک ترن هوایی هیجان انگیز باشید که آرام آرام دارد حرکت می کند ولی بعدش چه چیزی پیش خواهد آمد باید منتظر بود و دید!

 

 

موحد منتقم

 


 تاريخ ارسال: 1391/10/2
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ابوالفضل :

من فیلم های طولانی مثل هابیت یا دزدان دریایی کارائیب رو خیلی دوست دارم چون بیننده رو کامل محو خودش می‌کنه و باید ببینی داخل قسمت بعد چی میشه من ۲ قسمتش خیلی برام خسته کننده بود یکی اون قسمت که گرفتار الف هامیشن و یکی هم قسمتی که وارد شهر دریاچه میشن و چندین سوتی پشت پرده مثلا شخصیت بیلبو داخل کتاب دوم وقتی که حلقه ر پیدا میکنه پیر هست ولی داخل کتاب اول سفر غیر منتظره جوان هست یا عمر دورف ها (همون کوتوله ها) داستان فتح آربور ( کشور میانه) طبق گفته فیلم مربوط به شاید حدود شست یا هفتاد و یا بیشتره ولی وقتی تورین رو میبرن نزد پادشاه الف های جنگلی میگه یکصد سال در زندگی یک الف تنها یک چشم به هم زدن هست و گفته که عمر کوتوله هاحد اکثر ۱۰۰ سال هست ولی وقتی که آربور (کشور دورف ها ) رو اژدها فتح میکنه تورین مرد جوانی هست و حدود ۲۰ یا ۳۰ سال عمر داره و جلو دوربین خیلی جوان نشان داده شده و وقتی که داخل خونه بیلبو هستن تورین میگه که ۶۰ ساله که کسی اژدهای اسماگ رو ندیده از طرفی کیلی و برادرش هم ۲۰ سال سن دارن اگر سن ها رو جمع کنیم ۲۰ خود تورین ۲۰ خواهر زاده ها و ۶۰ سال هم آوارگی در بین مردمان که ۲۰ سال رو به خاطر سن خواهر زاده هاش میشه ۸۰ سال تورین داره که داخل فیلم تورین رو یک مرد حدودا ۴۰ ساله به تصویر کشیدن و طبق قسمت های دیگه بالین هیچ فرقی نکرده و طبق گفته بالین گریون فرمانده شهر پدر بزرگ بارد همه تیر های سیاه رو پرتاب کرده اون تیر سیاه آخر از کجا سر بیرون آورد ؟ و شعری که داخل دره صلح وقت غروب آفتاب میخونن زیر نویس شده که شعر سروده شده توسط فرودو یا بیلبو که الان یادم نیست کودوم بودن که داخل کتاب نوشته شده ولی اون شعر رو دورف ها میخوندن و خیلی سوتی های دیگه و یکی از قسمت ها که داخل فیلم اصلی هست که راداگاست قهوه ای میره داخل قلعه قبل از اینکه روح بهش حمله کنه و خادم تاریکی ظاهر بشه هنگام ورود به قلعه بعد از گذشتن از دروازه ورودی مجستمه که حالت شنل مانندی هست که رو سرشه سرشو بر میگردونه و به راداگاست نگاه میکنه و وقتی راداگاست قهوه ای سرشو بر میگردونه مجستمه به حالت اول و قبلش بر میگردونه و سازنده فیلم میخواسته برسونید که یک نیروی قوی در اونجا حاکم هست و قوی ولی نمیدونم چرا داخل تموم سایت های ایرانی این چند ثانیه رو سانسور کردن ولی از حق نگذریم خیلی خوب بازی میکردن و هنگام بازی کردن اصلا سوتی ندادن و فقط عوامل پشت صحنه و نویسنده اشتباه کرده بود کار بازیگر ها فوق العاده بود و یک سوتی خیلی باهال توسط واحد شبیه سازی و کامپیوتر و یکی توسط پیتر جکسون داده شده بود که سوتی کامپیوتری اینه که وقتی ارتش تپه های آهنین میرسن و با الف ها حمله میکنن سرباز هاشون تمومی نداره و وقتی که با ارتش تاریکی مواجه میشن انگار که ارتش رو دزد زده و هنگام گارد گرفتن خیلی سرباز های دِین کم هستن و سوتی پیتر جکسون هم توی هنگامی هست که بیلبو گوهر رو پیدا میکنه و گوهر یه سمته و بیلبو و راه فرار یک سمت دیگه داخل قسمت دوم فیلم هابیت ۲ بیلبو گوهر رو بر نمیداره و در قسمت سوم طوری جلوه دادن که اسماگ دور همه جا رو به آتش میکشه و بیلبو فرصت پیدا میکنه که گوهر رو بدزده ولی تو قسمت دوم فیلم بیلبو وقت نمیکنه و خیلی سوتی های دیگه ولی موضوع فیلم خیلی جذابه من خیلی خوشم میاد ازش

0+0-

جمعه 6 فروردين 1400



>>>خودم:

مسخره است.. تو هم مسخره ای...پیتر جکسون هم مسخره است..برادران وارنر هم مسخره اند..سینما مسخره است...اصلا دنیا مسخره است...شوخی کردم تو خوبی این حال منه که مسخره است.......

0+1-

شنبه 24 آبان 1393



>>>همدانی فراز:

برای باره پنجم میخوام هابیت ببینم

5+0-

پنجشنبه 19 بهمن 1391



>>>رامین:

هابیت بد نیست... لا اقل وسطش نمیخوابی اما انتظار لورد آف د رینگ رو ازش نداشته باش

1+0-

پنجشنبه 19 بهمن 1391



>>>حامد کیانی:

فیلم \"The Hobbit: An Unexpected Journey\"(هابیت: سفر غیر منتظره) رو دیدم. فیلم جالبی بود. کاستی هایی هم داشت که خیلی خودنمایی میکرد مثل اختصاص زمان قابل توجهی به مهمانی اول فیلم و راهپیمایی کتوله ها در طول مسیر و یا گفت وگو هایی که نیازی برای طرح شدنش در فیلم احساس نمیشد. چیزی که باز من رو به وجد آورد موسیقی متن فیلم بود. مثل همیشه شاهکاری از Howard Shore که تو خلق فضاها کمک بزرگی به فیلم کرده بود. در ضمن نمیشه از بازی زیبای Martin Freeman و Richard Armitage چشم پوشی کرد. احساس میکنم این فیلم توانایی اینو داره که پیش زمینه لایقی برای THE LORD OF THE RINGS باشه و در قسمت های دیگه بتونه کاستی های موجود رو جبران کنه.

0+0-

جمعه 13 بهمن 1391



>>>فرناز:

به پای ارباب حلقه ها نمیرسه،ولی بد نیست.

0+0-

جمعه 13 بهمن 1391



>>>Donen:

مارتین فریمن 41 سالشه ! 10 سال پیش 31 سالش بوده ، توی روستای شما یه مرد 31 ساله رو بهش میگن بچه ؟

0+0-

جمعه 22 دي 1391



>>>عباس:

هابیت عالی بود!خدا بگم چیکارتون کنه که با این نقدای منفی و اراجیفتون انگیزه دیدن چنین فیلم زیبایی رو کم میکنید

0+0-

جمعه 22 دي 1391



>>>یه هابیت:

آقای مهندس نکنه می خواستی مارتین فریمنو 10سال پیش(بچه بوده)بیاره تو فیلم اگه بازیگره دیگه هم میاورد که باز یه بامبول دیگه درست میکردی

0+0-

پنجشنبه 21 دي 1391



>>>Donen:

خیلی مزخرفه ، چون تو ارباب حلقه ها بیلبو وقتی حلقه رو پیدا میکنه کاملا یه ظاهره مسن داره در صورتی که تو هابیت کاملا جوونه !

0+0-

سه‌شنبه 19 دي 1391



>>>محمد 73:

من که از کارای پیتر جکسون خیلی خوشم میاد و الان هم منتظر این فیلم جدیدش هستم در ج آقای م .ت اولا این فیلم بعد از 9 سال اومده که فرق زیادی با 10 سال نداره و الان که آمریکا سالانه بیش از 800 تا فیلم میده با زمان فیلمای جنگ ستارگان فرق داره که ملتو 20 سال گزاشت تو خماری

0+0-

پنجشنبه 14 دي 1391



>>>mona1989:

عکس من وگاندلف در افتتاحیه فیلم هابیت-روسیهhttps://pbs.twimg.com/media/A-vSMd6CQAAQZBN.jpg:large

0+0-

سه‌شنبه 12 دي 1391



>>>امیرحسین:

هابیت انقدر طولانی بود فیلمش که از یه جایی به بعدهی منتظری تموم شه بعد دوباره ادامه داره هنوز

0+0-

يكشنبه 10 دي 1391



>>>هسین:

من این سه گانه رو کامل ببینم میتونم با آرامش کامل سرمو بزارم زمین و بمیرم.امروز فیلم خیزش شوالیه تاریکی رو دیدم .وای پسر محشر عظما بود.عجب فیلمنامه کاملی داشت.3ساعت فیلم بود اصلا تمام شد انگار نیم ساعت بود.

0+0-

سه‌شنبه 5 دي 1391



>>>دانیال:

برای من سه تاسه گانه های زیربهترین وکلا ، ترین فیلم های زندگیم بودند1سه گانه ارباب حلقه ها ازپیترجکسون 2سه گانه بتمن ازکریستوفرنولان 3سه گانه اصغرفرهادی. دوستان اگرسه گانه هایی دراین سطح سراغ دارندلطفامعرفی کنند. آقای موحدتشکرازنقدخوبتان.

0+0-

دوشنبه 4 دي 1391



>>>amin:

خوب و بد بود

0+0-

يكشنبه 3 دي 1391



>>>احمد:

هابیت : سفری غیر منتظره --- این فیلمُ نبینی ، چیُ میخای ببینی؟

1+0-

يكشنبه 3 دي 1391



>>>reza:

هابیت هم اکران شد؛ قبلن گفته بودم بعداز دیدنش آرزوی دیگه ای ندارم بمیرم؟الان که بصورت سه گانه اس؛مردنم رفت تا6سال دیگه

0+0-

يكشنبه 3 دي 1391



>>>دانیال کرباسچی:

همین که 3 ساعت بشینی دار و درخت و جنگل و مناطق سرسبز رو ببینی خودش خیلی حال میده.حالا فیلمش هرچی میخواد باشه.

0+0-

يكشنبه 3 دي 1391



>>>نسیم ج:

الان مثلا یعنی نریم فیلم رو ببینیم؟

1+0-

يكشنبه 3 دي 1391



>>>azad-bash:

http://www.cinelogin.com.br/wp-content/gallery/o-hobbit/o-hobbit-01_0.jpg in aks kheily bahale

0+0-

يكشنبه 3 دي 1391



>>>محمد2009:

به به میبینم که موحدخان بعد از عمری برگشته/خوش برگشتی عزیز.حالا بعد از بوقی اومدی به فیلمی که کلی منتظرش بودم توپیدی!این فیلم آرگو هم بی زحمت نقد کن ببینیم این بچه ها چی کار میکنن توی قسمت کامنت ها

1+0-

يكشنبه 3 دي 1391



>>>رضا خان:

با اینکه 99% اوقات باهات مخالفم ولی دلم برات تنگ شده بود!!! آی یاد درگیری بین کامنتی پایین نقدات بخیر!!!

0+0-

يكشنبه 3 دي 1391



>>>سعید:

د بیا!

0+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>سارا24ساله:

هیچی نمیتونه از این غمناک تر باشه که تو سینماهای دنیا هابیت روی پردست و ما نشستیم درس میخونیم.لعنت به این زندگی

3+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>erfan 20:

چجوری میگید هابیت فیلم بدی بود؟واقعا تو خلق صحنه ها در هابیت از قوه خیال آدم پیشی گرفته بود.من فیلم رو به صورت 3بعدی در استرالیا دیدم واقعا جادو بود

3+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>حابیط:

فیلم هایی مانند شوالیه تاریکی سطح توقع ما رو از بلاک باسترها بالا برده است.درضمن امتیاز منتقدان در فروش فیلمها در اروپا و امریکا به شدت تاثیر دارد.شاید یکی از دلایلی که هابیت نتونست آنچنان که باید بفروشه امتیاز متوسط منتقدان به این بوده.البته امیدوارم فروش فیلم بیشتر شود چون 123میلیون در 8روز برای هابیت یک آبروریزی به تمام معنا است!

0+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>کیوان:

من با نقد بالا موافقم گرچه فیلمو ندیدم اما مطمئنا جادوی فیلمهای ارباب حلقه ها رو نداره، صحنه سورتمه خرگوشها توی تریلر هم منو خیلی ناامید کرد

0+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>کریم .ح:

خدا کنه اینجوری که گفتین نباشه یا لا اقل واسه من نباشه.خیلی وقته منتظر این فیلم هستم:(

0+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>شروین:

باید خودم ببینم تا درباره اش قضاوت کنم.بعید میدونم به این بدی که شما و دوستان گفتید باشه.

0+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>مهران:

ارباب حلقه ها رو اگر بگم بالای 40 بار دیدم دروغ نگفتم

0+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>م.ت:

ساختن این فیلم یه اشتباه بزرگ بود. مگر چند سال از ساخته شدن ارباب حلقه ها میگذره؟ بر فرض که کتاب خوبی هم بود این کتاب «هابیت» جی آر آر تالکین، باید این فیلم 20 سال بعد ساخته میشد یا حداقل 10 سال بعد. کاری که جرج لوکاس برای جنگ ستارگان کرد.

0+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>محمد گروسی:

من برعکس شما هابیت رو یه اثر موفق میدونم...تنها مشکلش این بود که پیتر جکسون مجبور شده بود یخورده فیلم رو طولانی کنه و این برای کسی که کتاب رو نخونده یه خورده نامناسبه و البته کسایی هم که کتابو خوندن بازم با تمام وقایع داستان آشنا نیستند و پیتر یه سری نکات دیگه هم به کتاب اضافه کرده بو که به نظر من بهتر بود اینکارو نمیکرد,اون حس حال کتاب رو تونسته بود دربیاره (که البته گاهی اوقات بعضی سکانس ها تو خوب در نیومده بود)...اما از لحاظ بصری فیلم خیلی زیبا و باشکوه بود...ریوندل و شایر و... همه جا چی خوب بود مخصوصا برای من که اولین بار یه فیلم رو با چنین کیفیت ممتازی میدیدم (براستی غرق فیلم شده بودم)...اکثر کسایی که من دیدم از فیلم راضی بودند... اما میدونید چیه؟..این فیلم رو با ارباب حلقه ها مقایسه نکنید مطمئن باشید راضی از سالن بیرون میاید

0+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>فرشید:

نثر موچز و گزنده، در عین حال هیجان آور= نقد موحد منتقم

1+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>پژمان.ع:

بازگشتت را تبریک میگم موحد! نقد خیلی خوبی برای بازگشت تو بود. خبر می دادی جشن می گرفتیم!

1+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>سیما از لندن:

هایبت فیلم بدی نیست ولی چون در حد ارباب حلقه ها نیست تماشاگر را سر خورده میکند.در مورد من که اینطوری بود ولی با این حال فیلم کاری میکند که بیننده منتظر قسمت های بعدی بماند.کیفیت 48فریم هم فوق العاده بالا بود و به فیلم حالت تصنعی داده بود.3بعدی فیلم هم که چندان تاثیری نداشت.به نظرم همون بصورت 24 فریم و 2بعدی ببینید بهتره.

2+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>پدر پسر شجاع:

نقد عالی بود.فیلم را هم هنوز ندیده ام.لطفا همین لحن خودمانی را در نقدهای تان حفظ کنید.

2+0-

شنبه 2 دي 1391



>>>ساسان:

واااااااااااااااااااای!موحد برگشته.قبل از اینکه نقد رو بخونم کامنت گذاشتم.هیچ معلومه کجایی؟

2+0-

شنبه 2 دي 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.