پرده سینما

چه کسانی مجسمه طلایی را در دست خواهند گرفت؟ پیش بینی اسکار ۲۰۱۳

علی ناصری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جایزه اسکارآکادمی اسکار هر چند که خالی از مشخصه های یک جشنواره سینمایی است اما سالانه نه تنها مخاطبان عام بلکه بسیاری از خواص سینما نیز آن را معتبرترین جشنواره سینمایی می دانند. 

امسال نیز همانند سال های گذشته اسکار توجه اذهان مختلف را از سراسر دنیا به خود جلب کرده است و قسمتی از این جذابیت به دلیل رقابت تنگاتنگی است که بین نامزدها وجود دارد. می توان گفت چند سالی است که این اتفاق به این برای این جشن نیفتاده است. در بین نامزدهای بهترین فیلم نام های بزرگی به چشم می خورد که هر کدام دست کم یک بار این مجسمه محبوب را از آن خود کرده اند و حال برای تصاحب دومین و یا چندمین مجسمه به میدان آمده اند.

قبل اعلام نامزدهای اسکار و چندین ماه قبل پیش بینی هایی برای انتخاب فیلم ها در بخش بهترین فیلم انجام شده بود که در بین آن ها نیز نام های بزرگی به چشم می خورد اما پس از همه بحث ها و پیش بینی ها دهم ژانویه نامزدهای اسکار هشتاد و پنجم نیز مشخص شد که نه نامزد انتخابی به شرح زیر می باشند:

لینکلن به کارگردانی استیون اسپیلبرگ

جانگوی رها از بند به کارگردانی کوئینتین تارانتینو

سی دقیقه بامداد به کارگردانی کاترین بیگلو

آرگو به کارگردانی بن افلک

زندگی پی به کارگردانی آنگ لی

جانوران حیات وحش جنوب به کارگردانی بن زیتلین

کتابچه بارقه امید به کارگردانی دیوید اُ راسل

بینوایان به کارگردانی تام هوپر

عشق به کارگردانی میشاییل هانکه

 

پس از اعلام این لیست مثل همیشه نقد های بسیاری صورت گرفت و نام های بسیاری دیده نشد. در این بین می توان به فیلم های زیر اشاره کرد:

استاد به کارگردانی پاول توماس اندرسون

پرواز به کارگردانی رابرت زمکیس

سقوط آسمانی به کارگردانی سام مندس

هابیت: یک سفر غیرمنتظره به کارگردانی پیتر جکسون

سالانه این اتفاق با برگزاری این جشنواره رخ می دهد اما هیچ گاه تکراری به نظر نمی رسد و این نشان از این است که اعضای آکادمی به خوبی می دانند چگونه توجه اذهان را به خود جلب کنند. در کنار این مسأله ویترین پر رنگ اسکار نیز بی تأثیر نیست. امسال فیلم های مدعی به قدری زیاد بودند که دیگر کمتر کسی به نبود خیزش شوالیه تاریکی و یا آنا کارنینا در بین نامزدهای بهترین فیلم اسکار اعتراض کرد.

معیارها و مشخصه های بسیاری در انتخاب بهترین فیلم توسط اعضای آکادمی به چشم می خورد. معمولاً اعضای آکادمی سابقه و گذشته فیلمساز در این جشنواره را نیز برای اهدای جایزه به او لحاظ می کنند و در کنار آن با مشخصه های خود پیش می روند. معمولاً اگر فیلمسازی در سال های گذشته جایزه ای را دریافت کند در صورت پیشرفت و خلق اثری بهتر جایزه دوباره به او اهدا می شود.

یکی از فرضیه هایی که اکثراً به آن واقف هستند عام بودن فیلم است. به این معنی که یک فیلم باید دارای جذابیت باشد تا مخاطب عام خود را نیز جذب کند و معمولاً فیلم هایی که دارای پیچیدگی هایی زیاد هستند مورد توجه اعضای آکادمی قرار نمی گیرند، وجود چنین مشخصه ای یکی از عناصر مثبت فیلم در آکادمی محسوب می شود. فیلم های مورد توجه آکادمی معمولاً قواعد کارگردانی و فیلمنامه نویسی را به بهترین شکل رعایت کرده اند فیلم های مورد توجه این جشنواره معمولاً در غالب سینمای قصه گو قرار دارند. قیاص اسکار با جشنواره های همچون کن، برلین و ونیز کار اشتباهی است اما برای مثال باید بگویم که در این جشنواره ها به نوآوری توجه بسیاری می شود اما نوآوری مسأله ای است که چندان در سلیقه اعضای آکادمی نمی گنجد و آن ها معمولاً با معیارهای سینما روبرو هستند. شاید به همین دلیل است که بزرگانی چون آلفرد هیچکاک، ارسن ولز، استنلی کوبریک و غیره معمولاً در این فستیوال ناکام می ماندند، این روند در سال های اخیر نیز ادامه دارد و به عنوان مثال می توان به فرانک دارابونت و دیوید لینچ نیز اشاره کرد. در این سال ها اعضای آکادمی به فیلم هایی ریشه دار و دارای هویت اهمیت بیشتری داده است. توجه به مباحث سیاسی در فیلم ها معمولاً در گرو ایجاد حسی ناسیونالیستی مورد توجه قرار می گیرد و اگر نه سیاست خالی برای این فستیوال چندان حائز اهمیت به نظر نمی رسد.

لینکلن، آرگو و سی دقیقه بامداد سه فیلمی هستند که علی رغم روایت واقعه ای تاریخی شکل و شمایلی سیاسی نیز در خود دارند.

لینکلن که تا امروز بیش از هر فیلم دیگری مورد توجه اعضای آکادمی قرار گرفته است نامزد دوازده جایزه شده و در بین بهترین فیلم ها نیز یک مدعی بزرگ محسوب می شود.

جایزه اسکارداستان فیلم در مورد تلاش های آبراهام لینکلن برای لغو قانون برده داری در آمریکا است که در این راه به موفقیت می رسد و در نهایت در سالن تئاتر کشته می شود.

فیلم همانند همه آثار اسپیلبرگ از نظر ساختار قوی و قابل دفاع است و کمتر رنگ و بویی سیاسی دارد.

لیست شیندلر یکی از آثار استیون اسپیلبرگ است که جایزه بهترین فیلم اسکار به آن تعلق گرفت.

آرگو که در جشنواره های اخیر مورد توجه بسیاری از آن ها قرار گرفته است امیدوارترین فیلم محسوب می شود و در بسیاری از پیش بینی ها نیز برنده جایزه بهترین فیلم معرفی شده است.

آرگو قصه چند دیپلمات آمریکایی در ایران را روایت می کند که در زمان انقلاب اسلامی به خانه سفیر کانادا پناه برده و با کمک شخصی از ایران فرار می کنند.

بن افلک که با دو فیلم قبلی اش بی توجهی اعضای آکادمی نصیبش شده بود این بار با ساخت فیلمی سیاسی که رنگ و بویی از وطن پرستی نیز به آن اضافه شده مورد لطف این اعضا قرار گرفته است.

سی دقیقه بامداد فیلم سیاسی دیگری است که تاریخ قصه اش از آرگو ولینکلن به امروز نزدیک تر است.

فیلم تلاش های یک مأمور سی آی ای را برای دستگیری بن لادن نشان می دهد که در نهایت در راه رسیدن به هدفش به موفقیت دست می یابد.

کاترین بیگلو که پیش از این فیلم قبلی اش با عنوان قفسه درد برنده جایزه بهترین فیلم اسکار شده است امسال نیز مورد توجه اعضای آکادمی قرار گرفت اما چندان امیدی به دریافت این جایزه ندارد.

جانگوی رها از بند یکی از مهم ترین فیلم هایی است که امسال در بین فیلم های راه یافته به اسکار دیده می شود. جدیدترین اثر تارانتینو در پنج رشته نامزد شده است که بیش از هر چیز پیش بینی می شود برنده جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شود.

قصه فیلم روایتگر انتقام یک برده سیاه پوست از برده داری سفید پوست است که معشوقه اش را به بردگی گرفته است.

زندگی پی پر فروش ترین فیلمی است که امسال در بین نامزدهای بهترین فیلم حضور دارد. این فیلم پس از لینکلن با نامزد شدن در یازده رشته رکورد دار اسکار امسال است.

قصه فیلم در مورد پسری جوان است که بر اثر اتفاقاتی در وسط یک اقیانوس با ببری در یک قایق همسفر شده است.

جانوران حیات وحش جنوب مطمئناً پدیده امسال سینمای جهان می باشد. این فیلم که مورد توجه منتقدان بسیاری قرار گرفته است تنها اثری است که اولین تجربه سینمایی کارگردانش محسوب می شود. جانوران حیات وحش جنوب یکی از نامزدهای مهم کارگردانی است.

قصه فیلم در مورد زندگی یک دختر نه ساله به نام هاشپاپی با پدرش است که بر اثر اتفاقاتی همچون سیل و بیماری زندگی شان دچار مشکل می شود و آن ها در برابر این مشکلات مقاومت می کنند. در نهایت نیز پدر هاشپاپی بر اثر بیماری جان خود را از دست داده و هاشپاپی مجبور به تنهایی می شود.

عشق عجیب ترین انتخاب اعضای آکادمی می باشد. چرا که با وجود مشخصه های مثبت سینمایی که در این فیلم دیده می شود از نظر ساختار معمولاً فیلمی ضد ارزش های آکادمی محسوب می شود و انتخاب آن لطف عجیبی از سوی اعضا به حساب می آید.

بینوایان که جدیدترین اثر تام هوپر کارگردان برنده جایزه اسکار است اقتباسی از رمان ویکتور هوگو به همین نام است که در ژانر موزیکال ساخته شده است.بینوایان نیز با نامزدی در هشت رشته مورد توجه اعضای آکادمی قرار گرفته است. تام هوپر پیش از این با فیلم سخنرانی پادشاه برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شده است.

کتابچه بارقه امید که مورد لطف بیش از حد اعضای آکادمی قرار گرفته است همانند بینوایان در هشت رشته نامزد دریافت جایزه است.

کتابچه بارقه امید روایتگر قصه پسری جوان است که دچار مشکلات روانی گشته و به همین دلیل با همسر، مادر و پدرش دچار مشکل شده است.

با همه این تفاسیر و با توجه به اتفاقات عجیبی که سال های اخیر در جشنواره اسکار رخ داده پیش بینی برنده جایزه بهترین فیلم کمی سخت شده است. به عنوان مثال اگر به سال های گذشته توجه کنیم به یاد پیشتازی فیلم هایی همچونسرگذشت عجیب بنجامین باتن، آواتار و شبکه اجتماعی در پیش بینی های قبل از آکادمی می افتیم که هیچ کدام موفق به کسب جایزه بهترین فیلم نشدند.

اگر در سال 1999 به پایین بودیم مطمئناً امروز پیش بینی های من متفاوت بود. مطمئناً پیش بینی دیگری داشتم و احتمالاتم را به ترتیب چانواران حیات وحش جنوب، لینکلن و زندگی پی می چیدم اما با این حال پیش بینی های من برای ده جایزه اصلی با توجه به انتخاب اعضای آکادمی به شرح می باشد.

 

بهترین فیلم:

احتمال اول: آرگو

احتمال دوم: لینکلن

 

بازیگر نقش اول مرد:

احتمال اول: دنیل دی لوییس (لینکلن)

احتمال دوم: یواکین فونیکس (استاد)

 

بازیگر نقش اول زن:

احتمال اول: جسیکا چستین (سی دقیقه بامداد)

احتمال دوم: امانوئل ریوا (عشق)

 

بازیگر نقش مکمل مرد:

احتمال اول: تامی لی جونز (لینکلن)

احتمال دوم: فیلیپ سیمور هافمن (استاد)

 

بازیگر نقش مکمل زن:

احتمال اول: آن هاتاوی (بینوایان)

احتمال دوم:

 

کارگردانی:

احتمال اول: استیون اسپیلبرگ (لینکلن)

احتمال دوم: بن زیتلین (جانوران حیات وحش جنوب)

 

فیلمنامه غیر اقتباسی:

احتمال اول: جانگوی رها از بند (کوئینتین تارانتینو)

احتمال دوم: سی دقیقه بامداد (مارک بول)

 

فیلمنامه اقتباسی:

احتمال اول: لینکلن (تونی کاشنر)

احتمال دوم: زندگی پی (دیوید میجی)

 

انیمیشن:

احتمال اول: شجاع

احتمال دوم: فرانکنوینی

 

فیلم خارجی زبان:

احتمال اول: عشق

 


 تاريخ ارسال: 1391/12/6
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.