پرده سینما

جدید، هیجان آور، اما سطحی! نگاهی به فیلم «حالا منو می بینی» ساخته لوییس لتری یر

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Now you see me (2013)

نقد فیلم حالا منو می بینی ساخته لوییس لتری یر

 

 

پوستر فیلم حالا منو می بینیفیلم حالا منو می بینی از آن نوع فیلم های پر از چاله چوله است که جذابیت های داستانی  و سرگرمی فراوان اش آن را تبدیل به فیلم جذابی کرده است.

ضرباهنگ به شدت بالا به همراه موسیقی تند و تدوین  سریع  همچون شعبده بازی حواس شما را  پرت می کند که زیاد به ایرادات فیلمنامه ای اثر توجه نکنید وخیالتان را  راحت می کند که دارید فیلمی تماشا می کنید که جواب تمام معماهای مطرح شده در آن را گرفته اید.

در سالیان اخیر کمتر فیلمی هالیوودی ساخته شده است که چنین ضرباهنگ تندی داشته باشد. در فیلم حالا منو می بینی تقریبا یکی دوجین هنرپیشه معروف و اسکاری حضوردارند که معلوم نیست کارگردان با چه ترفندی توانسته است آنها را در یک فیلم کنار هم جمع کند. بازیگران این فیلم مجموعا 15 بار نامزد جایزه اسکار شده اند! که اتفاقا بعضی از آن ها بازی های به شدت روان و خوبی ارائه کرده اند و سطح کاری فیلم را بالا برده اند.

در صحنه های اولیه فیلم با کاراکتر چهار شعبده باز فیلم و تک تک ترفند هایی که بلد هستند آشنا می شویم. یکی از آنها شعبده باز روی صحنه جی. دانیل اتلس (جسی آیزنبرگ) است، که  تعدادی ورق در دست اش دارد و به  یکی از حاضران آنجا می گوید وقتی آن ها را بُر می زند یکی را انتخاب کند. او سریع این کار را انجام می دهد. در نتیجه ما و آن شخص منتخب یک کارت را که نمی گویم چیست انتخاب می کند! در این که آن فرد و شما یک کارت را در ذهن سپرده اید و انتخاب کرده اید هیچ شکی نیست و باعث می شود حسابی ذوق کنید. کافی است این صحنه را یک بار دیگر با دقت تماشا کنید تا متوجه حقه به کار رفته در آن شوید.

بعدی  مریت مک کینی (وودی هارلسون) یک پیشگو که زمانی برای خودش شهرتی داشته است و حالا لقب هنرمندی زورگیر را گرفته است که با خواندن ذهن دیگران برای حفظ آبروی آنها درخواست پول می کند.

هنلی ریوز (ایزلا فیشر) دستیار قبلی اطلس که خودش را داخل  آکواریوم ماهی های گوشتخوار می کند و با شعبده خودش را نجات می دهد، و جک وایدر (دیو فرانکو) که تردستی حرفه ایست!

این چهارنفر تحت عنوان «چهار سوارکار» توسط یک شخص میلیاردر به نام آرتور ترسلر (مایکل کین) گرد هم می آیند. در لاس وگاس به وسیله شعبده این چها نفر بانکی را در پاریس می زنند. این موضوع توسط یک مأمور اف.بی.آی به نام دیلن رودز (مارک روفالو) و یک افسر پشت میزنشین از اینترپل به نام آلما دری (ملانی لارنت) پیگیری می شود و چیزهای جالبی دستگیر آنها می شود و....

لوییس لتری یر سال هاست در حال ساخت آثار پرخرج اکشن است. در کارنامه هنری او فیلم های اکشن پرخرجی مثل نبرد تایتان ها، هالک شگفت انگیز و ترانسپورتر دیده می شود. فیلم حالا منو می بینی غیر از یک صحنه تعقیب و گریز  صحنه اکشن دیگری ندارد، ولی ضرباهنگ و سطح تنش موجود در آن ده برابر بقیه فیلم های اکشنی است که لتری یر ساخته است. کارگردان با این ضرباهنگ تند مدام معما طرح می کند، سریع به آن ها جواب می دهد و وارد تردستی بعدی می شود. او در این وسط به هیچ وجه به شما اجازه فکر کردن به این تردستی ها نمی دهد! جایی در فیلم هست که  بردلی (مورگان فریمن) می گوید کارهای مثل «اجی مجی لا ترجی» برای این است که حواس شما از شعبده ای که دارد اتفاق  می افتد پرت کند. این ضرباهنگ تند دقیقاً برای فیلم حکم «اجی مجی لاترجی» را بازی می کند!

نمایی از فیلم حالا منو می بینیفیلم تا شعبده ی دوم خیلی خوب پیش می رود، ولی در شعبده سوم فیلم تا حدودی از ریل خارج می شود و همه چیز فدای آن گره گشایی پایان فیلم می شود. یکی از ضعف های فیلم این است که برای هر شعبده ای که اتفاق می افتد جوابی نمی دهد مخصوصاً آنهایی که خیلی عظیم هستند و جلوه های ویژه در آنها تأثیر به سزایی دارد. البته فکر هم نمی کنم کسی انتظار جواب دادن به این شعبد ها را داشته باشد. چون همه منتظر هستند ببینند آخر فیلم چه می شود!

در پایان حالا منو می بینی (هرچند با ضرب و زور)، موفق می شود گره های فیلم را باز کند و اتفاقات را به یکدیگر ربط دهد و خیال تماشاگر را راحت کند که گره ی کوری در این فیلم معمایی باقی نمانده است. و به این ترتیب ببینده را برای حالا منو می بینی 2 و 3 و 4 و ...آماده می کند!

در بین بازیگران وودی هارلسن و جسی آیزنبرگ خیلی سرگرم کننده و جذاب شده اند هرچند نسبت به بقیه بازیگران هم نقششان قدرت مانور بیشتری داشته است. مورگان فریمن و مایکل کین هم کاملاً مشخص است برای سرگرمی و تفریح دراین فیلم بازی کرده اند.

از فیلم های فصل تابستان انتظار زیادی نیست. هر چقدر که فیلم های اکشنی مثل مرد آهنی3 و سریع و خشمگین 6 و مرد پولادین تکراری و خسته کننده بودند، حالا منو می بینی جدید و هیجان آور بود. اگرچه فیلم با این سرعتی که پیش می رود ممکن از یاد شما هم برود! ولی با فروش بالایی که دارد احتمالاً برای بار دوم و سوم و چهارم باید آن را ببینید و این باعث می شود زیاد فیلم را فراموش نکنید!

 

پ.ن: Now you see me  در اصطلاح شعبده بازی به معنی «حالا که حقه ام رو  فهمیدی» است.

 

 


 تاريخ ارسال: 1392/6/31
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>amir._x:

Aali bod hal kardim

0+1-

چهارشنبه 22 دي 1395



>>>alireza:

از دست ندین بهترین فیلمی که دیدم اینهههههه بخصوص now you see me2 عالی تر از عالی

1+0-

شنبه 18 دي 1395



>>>mo:

واقعا زیبا و پرهیجان است حاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال کردم.

0+1-

چهارشنبه 9 دي 1394



>>>black hack:

اين فيلم ها فقط براى سرگرمى انسان است و شباهتى با واقعيت ندارد.اين فيلم جز اون فيلم هاست كه بعدش همه ميخواهنند شعبده باز بشند ولى وقتى ميبنند نميتونند از اون كار بدشون مياد.نماد فراماسونى باعث شده كه شما از چيز هاى ديگر فيلم دست برداريد.هدف امريكا از اين فيلم فراماسونى نبود

4+3-

شنبه 17 خرداد 1393



>>>سروش:

درسته نماد فراماسونی داشت ولی از اون چیز دیگم میشه برداشت کرد.....که همه ی خطا ها از چشمه

2+0-

پنجشنبه 15 خرداد 1393



>>>black hack:

سلام. فيلم جذابى بود.بايد فهميد كه ما ادم هاى ظاهر بينى هستيم.كافيست دقت كرد

2+0-

سه‌شنبه 13 خرداد 1393



>>>امیر :

درسته نماد فراماسونی داره اما فکر نمیکنید دارید بقیه خوبی های فبلم رو نادیده میگیرید

5+1-

سه‌شنبه 13 خرداد 1393



>>>مهدي:

همينجوري كه تو فيلم ديديد و حرف مهم پايانيش كه ميگه:اولين قانون شعبده بازي اينه كه باهوش ترين فرد تو اين اتاق باشيد و در طول فيلم ميگه هرچي بيشتر دقت كني راحتر گول مي خوري و شما رو از موضوع اصلي پرت مي كنه اين فيلم هم مثل اكثر فيلم هاي اخير هاليوودي كه جديداً شدت بيشتري هم گرفته شما را با قدرت هاي و نمادهاي بيشتري از فراماسوني آشنا مي كنه دليل اصلي توليد اين فيلم وتاكيد هرچه بيشتر بر روي اين مو ضوع دارد بطور مثال:تك چشمي كه هميشه شما رو رصد مي كنه و مراقب هست و اشاره دقيق به رموز مصر باستان و اهرام ثلاثه . يادتون نره قانون اول شعبده بازي رو با هوش ترين.... با اين تفاسير:now you see me حالا ميتوني منو ببيني!!!!!!

11+2-

چهارشنبه 24 مهر 1392



>>>بهاره:

مارک رافئلو در حال حاضر جذاب ترین هنرپیشه مرد است. <3

15+1-

سه‌شنبه 2 مهر 1392



>>>رامین:

فراماسونی بود.اون چشم نماد چشم دجال بود که تو ی دلار آمریکا بین اون هرم هست.کشت هالیوود خودشو بااین فراماسون بازی

21+3-

دوشنبه 1 مهر 1392



>>>دانیال جعفری:

گره گشایی فیلم افتضاح بود.پر از سوتی های ریزو درشت.ماقبل شعبده بازی بود به قول فراستی:))

19+48-

دوشنبه 1 مهر 1392



>>>username:

فیلمش خوب بود برای یکبار دیدن خوب هست

18+5-

دوشنبه 1 مهر 1392



>>>مهیا:

مزخرف بود.اصلا ارزش نقد نوشتن ندارن اینجور فیلما

18+10-

دوشنبه 1 مهر 1392



>>>بهزاد:

به اینجور فیلم ها فیلم های در لحظه میگویند.یعنی وقتی داری نگاه میکنی لذت میبری ولی دو هفته بعد چیزی از فیلم در یادتان نمانده.مثل فست فود که اون لحظه که داری میخوری خیلی لذت میده ولی بعدش هیچ خاصیتی برای بدنت نداره جز چربی و..

20+3-

دوشنبه 1 مهر 1392



>>>یوگی:

فقط سرو صدا بود فیلمش.موسیقیش از دقیقه یک روی اعصاب بود تا آخرش. یکم هم مثل فیلم sawبود

24+11-

يكشنبه 31 شهريور 1392



>>>ب.م.م:

دوستانی که موافق هستند که فیلمی خوبی بود مثبت دهند و کسایی که میگن فیلم بدیه به این کامنت منفی بدهند.

72+13-

يكشنبه 31 شهريور 1392



>>>please insert your name:

به دوستان خود بگویید..

27+6-

يكشنبه 31 شهريور 1392



>>>milad:

بعد از دیدن این فیلم بسی دهانم باز ماند بسی خوشمان آمد... اوصیکم شدیدا و اسیداً

37+6-

يكشنبه 31 شهريور 1392



>>>سینا:

من این فیلم رو دیدم متاسف شدم برای ضریب هوشی خودم :|

35+4-

يكشنبه 31 شهريور 1392



>>>مریم پاراف:

فیلم مثل نوشابه انرژی زا بود.هیجانش مقطعی بود

31+6-

يكشنبه 31 شهريور 1392



>>>alireza haqiqi:

توصیه میکنم فیلم Now You See Me رو به هیچ وجه از دست ندین. فوق العادست. مخصوصا 5دقیقا ابتدایی

40+6-

يكشنبه 31 شهريور 1392



>>>ti ti:

هوکد آپ شدم به دیدن فیلم Now You See Me با دیدن 2 دیقه‌ی اولش. فیلم باید اینجوری باشه گیرائیش

41+2-

يكشنبه 31 شهريور 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.