پرده سینما

پرسودترین فیلم سینمایی ۲۰۱۳ چه بود؟ نگاهی به فیلم «توطئه‌آمیز ۲» ساخته‌ی جیمز وان

پیمان عباسی‌نیا


 

 

 








نگاهی به فیلم توطئه‌آمیز ۲ ساخته‌ی جیمز وان

 

 

 

اشاره

پوستر فیلم توطئه آمیز2شاید اگر بپرسند پرسودترین تولیدات سال گذشته چه بودند؟ شما هم مثل بعضی علاقه‌مندان سینما به مرد آهنی ۳ (Iron Man 3سریع و خشن ۶ (Fast & Furious 6) یا مسابقات عطش: اشتعال (The Hunger Games: Catching Fire) اشاره کنید؛ اما دست نگه دارید! این فیلم‌ها «پرفروش‌ترین‌»ها هستند، «سودآورترین» محصول ۲۰۱۳ را باید در سینمای وحشت جستجو کرد و آن فیلمی نیست به‌جز: توطئه‌آمیز: قسمت دوم (Insidious: Chapter 2) به کارگردانی جیمز وان که توانست با بودجه‌ای ۵ میلیون دلاری، تقریباً ۱۶۰ و نیم میلیون بفروشد، یعنی بیش‌تر از ۳۲ برابر هزینه‌ی تولیدش! درحالی‌که مرد آهنی ۳، سریع و خشن ۶ و مسابقات عطش: اشتعال هرکدام فقط حدود ۵ برابر بودجه‌ی اولیه‌شان فروختند.

جیمز وان در در اکران ۲۰۱۳ علاوه بر توطئه‌آمیز: قسمت دوم، احضار روح (The Conjuring) را روی پرده داشت که آن فیلم هم صاحب گیشه‌ای موفق بود و پس از پاکسازی (The Purge) توانست در رتبه‌ی سوم پرسودترین‌ها قرار بگیرد. در ادامه، مروری خواهم داشت بر پاره‌ای از ویژگی‌های پرسودترین تولید ۲۰۱۳؛ با این توضیح که توطئه‌آمیز: قسمت دوم چنانچه از نام‌اش می‌توان حدس زد، دنباله‌ای بر فیلم قبلی است، پس ابتدا به قسمت اول - محصول ۲۰۱۰ - می‌پردازم.

 

 

۱- توطئه‌آمیز (Insidious) محصول ۲۰۱۰

 

پس از اسباب‌کشی، یکی از پسران خانواده‌ی جاش و رنا لمبرت به‌نام دالتون، از سکونت در خانه‌ی جدیدشان اظهار ناراحتی می‌کند؛ پدر و مادر دالتون اعتنای چندانی به گفته‌های او ندارند تا این‌که یک روز صبح جاش هرچه دالتون را صدا می‌زند، از خواب بیدار نمی‌شود و به کما می‌رود. سه ماه بعد، او هنوز به هوش نیامده است درحالی‌که برادرش فاستر می‌گوید دالتون شب‌ها در خانه راه می‌رود...

پوستر فیلم توطته آمیزتوطئه‌آمیز یکی از پرمنفعت‌ترین پروژه‌هایی سینمای آمریکا در جدول فروش ۲۰۱۱ به‌شمار می‌رفت. این فیلم که با هزینه‌ی اندک یک و نیم میلیون دلاری تولید شده بود، توانست حدود ۶۵ برابر بودجه‌اش فروش کند! علی‌رغم این‌که توطئه‌آمیز هم مثل کلیشه‌ی رایج فیلم‌های ترسناک با اسباب‌کشی یک خانواده شروع می‌شود اما به‌مرور دستمان می‌آید که با خانه‌ای جن‌زده روبه‌رو نیستیم و مشکل جای دیگری است.

جیمز وان آسیایی‌تبار که با کارگردانی و تهیه‌کنندگی سری فیلم‌های اسلشر اره (Saw) در سینمای وحشت خود را مطرح کرده بود، اکنون به گزینه‌ای قابل اعتماد برای به سرانجام رساندن پروژه‌های ترسناک کم‌هزینه و در عین حال، سودآور تبدیل شده است.

از حواشی که بگذریم، توطئه‌آمیز به‌نظرم بیش‌تر معمایی است تا وحشت‌آور. پی بردن به علت خواب اسرارآمیز دالتون و حوادث غیرمعمولی که - حتی با وجود تعویض محل سکونت - برای لمبرت‌ها پیش می‌آید، ‌جذاب‌تر از اتفاقات ترسناک فیلم است. شاید یکی از دلایل این‌که توطئه‌آمیز آن‌طور که باید نمی‌ترساند، به کج‌سلیقگی در طراحی روح پلید و اهریمنی فیلم بازگردد که مخصوصاً در نماهای نزدیک، خیلی به چشم می‌آید... گرچه فیلم، دلیل تسخیر شدن جاش را برایمان روشن نمی‌کند؛ اما غافلگیری پایانی - تا حدودی - مانع می‌شود تا به توطئه‌آمیز برچسب «یک فیلم معمولی» بزنیم.

 

 

۲- توطئه‌آمیز: قسمت دوم (Insidious: Chapter 2) محصول ۲۰۱۳

 

پوستر فیلم توطئه آمیز 2توطئه‌آمیز ۲ در ادامه‌ی داستان فیلم اول، به مشکلات خانواده‌ی لمبرت می‌پردازد. لمبرت‌ها به خانه‌ی مادر جاش، لورین (با بازی باربارا هرشی) نقل‌مکان می‌کنند. با این وجود، رنا (با بازی رز بایرن) هنوز شاهد اتفاقات عجیب و غریبی است که دست از سر او و بچه‌هایش برنمی‌دارند؛ اتفاقاتی که به دوران کودکی همسرش، جاش (با بازی پاتریک ویلسون) مربوط می‌شوند...

موفقیت تجاری توطئه‌آمیز آن‌قدر قابل توجه بود که سرمایه‌گذاران را برای ساخت قسمت بعدی متقاعد کند؛ توطئه‌آمیز ۲ با تیتراژی تماشایی آغاز می‌شود که مقدمه‌ی خوبی برای ورود تماشاگر به ماجراهای هیجان‌انگیز فیلم است. لی وانل در نگارش فیلمنامه‌ی توطئه‌آمیز ۲ - براساس داستانی از جیمز وان و لی وانل - سعی کرده‌ ذهن بیننده را با معماهای بیش‌تری درگیر کند. همان‌طور که در سطور پیشین اشاره کردم؛ فیلم اول، علت وقایعی مثل تسخیر شدن جاش - که به مرگ الیز منجر می‌شد - هم‌چنین فلسفه‌ی حضور روح پیرزن سیاهپوش را روشن نمی‌کند و توطئه‌آمیز ۲ به‌نوعی تکمیل‌کننده و رمزگشای ناگفته‌های اولین قسمت به‌شمار می‌رود.

فیلم البته از گزند حفره‌های فیلمنامه‌ای در امان نمانده و به‌عنوان مثال، به‌هیج‌وجه متوجه نمی‌شویم انگیزه‌ی مادر پارکر از وادار کردنش به ارتکاب قتل‌های زنجیره‌ای چه بوده و یا این‌که اصلاً انتخاب قربانیان بر چه اساسی صورت می‌گرفته؟! اما توطئه‌آمیز ۲ فیلم سروشکل‌دارتری است که فیلمنامه‌اش ایده‌هایی بیش‌تر در چنته دارد. هنر جیمز وان نیز در این است که با صرف حداقل هزینه و به‌کارگیری کم‌ترین امکانات، بهترین نتیجه را می‌گیرد. جلوه‌های ویژه‌ی توطئه‌آمیز ۲ از اولی بهتر است و خوشبختانه دیگر اثری از آن موجود اهریمنی مسخره‌ی فیلم قبلی نمی‌بینیم!پ

این‌که به‌جای جاش، روح پلید پارکر - در کالبد او - از جهان دیگر بازگشته است و اکنون پدر خانواده، خود تبدیل به تهدیدی برای همسر و بچه‌هایش شده؛ گرچه ایده‌ی بکری نیست و در فیلم‌های دیگری - مثلاً: تلألو (The Shining) - نظایرش را دیده بودیم؛ اما هنوز آن‌قدر جذابیت دارد که به‌خاطرش ترغیب به تماشای فیلم شویم.

 

 

پیمان عباسی‌نیا

اردیبهشت ۱۳۹۳


 تاريخ ارسال: 1393/2/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سهیل:

این فیلم عالییه.

0+0-

جمعه 19 تير 1394



>>>علی فرامرزی:

قسمت دوم عالی بود.سبک کارگردانی،فضا سازی خوب،فیلمبرداری و صداگذاری درجه یک فیلم، که حتی با داشتن خلع هایی در فیلمنامه موجب گردید در معنای واقعی فیلمی در ژانر خودش عالی تلقی گردد.

3+0-

سه‌شنبه 8 مهر 1393



>>>آبی:

مرسی از توجه به دو سری فیلم توطئه‌آمیز من تازه دیدمشون پشت سر هم دیدمشمون خیلی خوبن واسه ترسیدن! مرسی

13+0-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>gita:

پس از اسباب‌کشی...بخش ثابت اغلب فیلم های ژانر ترس و وحشت...

11+0-

پنجشنبه 5 تير 1393



>>>gita:

پس از اسباب‌کشی...بخش ثابت اغلب فیلم های ژانر ترس و وحشت...

0+0-

پنجشنبه 5 تير 1393



>>>kamran:

نکته ی جالی بود: فیلم البته از گزند حفره‌های فیلمنامه‌ای در امان نمانده! هنوز متقاعد نشدم که اصل و اساس انتخاب جاش چه بوده یا مادر چرا پسرش را وادار به قتل می کرد یا...

11+0-

دوشنبه 2 تير 1393



>>>حسینی راد:

سلام و خسته نباشید. من هفته ی گذشته توطئه‌آمیز: قسمت دوم رو دیدم. خیلی ترسناک بود. خصوصاً فسمت هایی که +جاش+ توی تاریکی مطلق باید راه بره و پسرش رو پیدا کنه! به زودی قسمت اول رو هم پیدا کنم و می بینم. تشکر به خاطر معرفی و تحلیل جالبی که روی فیلم نوشتید.

11+0-

جمعه 30 خرداد 1393



>>>r.a:

توطئه‌آمیز قسمت دوم عااااااااااااااااااااااااااالی بود کلی ترسیدیم:-O مرررررررررررررررررسی.

13+0-

سه‌شنبه 27 خرداد 1393



>>>سوگل:

توطئه‌آمیز ۲ خیلی بهتر از قسمت یک بود. اینکه گریزی میزنه به گذشته خیلی مخاطب رو روشن می کنه از ماجراها و سوالاتی که در قسمت یک تو ابهامش مونده بود. اما در کل مورد علاقه م نبود. خیلی ممنون از اطلاعات جامعی که راجب عوامل، فروش فیلم و... مینویسید.

13+0-

يكشنبه 25 خرداد 1393



>>>سجاد:

هر دو قسمتش عالی بودن. قسمت دومش عالی تر.

14+0-

جمعه 23 خرداد 1393



>>>حدیث غلامی:

سلام. من سرس 2 این فیلم را دیدم. شروعش خوب بود اما معلوم نشد در پایان هدف از تسخیر شدن -جاش- چه بود؟!؟! مرسی.

19+0-

سه‌شنبه 20 خرداد 1393



>>>اجتهادی:

من توطئه‌آمیز 1 را تماشا کرده ام. خیلی ترسناک بود و اصلاً سکته و وقفه نداشت فیلمش. خیلی خوب نوشتید. فیلم های وحشتناک بیشتری معرفی کنید در صورت امکان.ممنونم.

19+0-

يكشنبه 18 خرداد 1393



>>>artin.e:

یادداشت خوبی بود. به نظر من در + توطئه‌آمیز ۲ + خلا ها و جاهای خالی سری یک آن پوشش داده می شود.

22+0-

جمعه 16 خرداد 1393



>>>شبنم:

نقد خوبی بود. خسته نباشید. من توطئه‌آمیز1 را دیدم. فیلم خوبی هم بود.

26+0-

پنجشنبه 8 خرداد 1393



>>>جمالی:

نقدتان خوب بود. ممنون.

26+0-

سه‌شنبه 6 خرداد 1393



>>>سروش:

خیلی ترسناک نبودن!!! بیشتر هیجانی بودن یه جاهایی کند و کشدار جلو میره!!! اما ارزش دیدن دارند هم قسمت یک و هم قسمت دو. آدم احساس نمی خوره وقتش تلف شده :-) از نقدتان تشکر می کنم.

27+0-

يكشنبه 4 خرداد 1393



>>>ن.عطایی:

فیلم خیلی خوووبی بود. متشکرم.

26+0-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>ناشناس:

من بالای صدتا فیلم ترسناک دیدم فیلم عالی ای بود یادم می یاد وقتی نسخه اولش رو دیدم تا داشت شروع می شد از نوع فیلمبرداری و بخصوووووووص صداهای فیلم فهمیدم که فیلم فوق العاده ایه و جالب اینجا که منتظر بودم بعد از تمام شدن فیلم نسخه بعدش بیاد یعنی از همون لحظه که تموم شد جالبه که بدونیم هیچ وقت توی فیلمهای خارجی شیطان نمی میره این رسالت اونهاست اول توی فیلم اتفاقات زیادی می افته بعد در مسیر حلش بر میان و بیننده امیدوارم میشه و بعد کم کممممممممم امیدت رو می گیرن یه هو نمی گن اقا جنه شیطانه نمی میره که تو بری کم کم تو رو .......... نسخه دوش رو هم دیدم مثل یک بی نظیر بود تا جایی که اینقدر صداگذاری و صدای رو متن فیلم عالی بود که چند وقت پیش فیلمی تلویزیون نشون داد که ترسناک بود اهنگهای متن فیلم insidious رو گذاشته بودند روش که باعث ترسناک شدنش شده بود اهنگ سازیش خیلی روش کار شده از نظر روانشناسی این فیلمها ادم رو انزوا می کشونه من شاید یکی یا تجربه ترین فیلم ترسناک ببین های ایران هستم ادعایی ندارم اینو می دونم ولی نمی دونم چرا نمشه دست برداشت از دیدن این فیلمها شاید بخاطر هیجان و جذابیتشه ولی جالبه بدونیم که یه ماده ای توی مغز ترشح میشه که خیلی ارزشمنده توی عملکرد ذهن ما انسانها که با دیدن فیلم ترسناک سریع از بین می ره :( خیلی هم ارزشمنده

28+0-

پنجشنبه 1 خرداد 1393



>>>بهرام.نون:

بسیار عالی و محکم و سنجیده نوشتید. توطئه‌آمیز ۲ جذاب تر و روان تر فیلم جلو می رفت. پاینده باشید.

26+0-

چهارشنبه 31 ارديب 



>>>رامین.ج:

نقد بی غرضی بود. لطفاً فیلم های جدید ترسناک را معرفی و نقد کنید و در صورت امکان درج کنید برای چه گروه سنی مناسب نیست! متشکرم.

26+0-

يكشنبه 21 ارديبهش



>>>ح.ک.ب.الف:

خیلی خوب بودند هم توطئه آمیز1 و هم 2. از نقد خوب و همه جانبه تان خیلی تشکر می کنم.

26+0-

يكشنبه 21 ارديبهش



>>>kave:

با سلام و خسته نباشید. جالب بود! من هم داشتم به این فکر می کردم چرا بیشتر فیلم های ژانر ترسناک با اسباب کشی شروع می شوند! نقد جالبی بود. لطفاً فیلم های ترسناک را نقد و معرفی کنید.

27+0-

يكشنبه 21 ارديبهش



>>>Ali.n:

نقد جالبی بود. من توطئه آمیز 1 را دیده ام. در اسرع وقت، دومین آن را خواهم دید. متشکرم.

27+0-

يكشنبه 21 ارديبهش



>>>زینب کریمی:

سلام و خسته نباشید و با تشکر از نقد خوب و سنجیده تان. هر دو قسمت توطئه‌آمیز را دوست داشتم. قسمت 2 را بیشتر.

51+7-

پنجشنبه 18 ارديبهž




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.