پرده سینما

یک فیلم گودزیلاییِ شبه روشنفکرانه! نگاهی به فیلم «گودزیلا» ساخته گریک ادواردز

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 نقد و بررسی فیلم گودزیلا ساخته گریک ادواردز      Goodzilla - 2014 

 

 

-فیلم از حیث جلوه های ویژه یک اثر بی کم و کاست به شمار می رود و هیولای کامپیوتری آن خیلی عالی از کار در آمده است.

 

 

-هنرپیشگان فیلم که واقعا تیم قدرتمندی هستند اینجا  تلاششان را کرده اند در کنار نقش اول فیلم یعنی گودزیلا خودی نشان دهند و خودشان را از زیر سایه سنگین گودزیلا خارج کنند.

 

 

-ولی این ها اصلاً مهم نیست.چون به سینما می رویم که آن مارمولک گنده را روی پرده سینما ببینیم.

 

 

 

گودزیلای 2014 ساخته گریک ادواردزتا به حال 28 فیلم درباره گودزیلا ساخته شده است که اگر فیلم رولند امریچ را حساب کنیم میشه 29 فیلم که اکثرشان را ندیده ایم. پس چرا یکی دیگه از این فیلم ها ساخته شده است؟

گودزیلا هیولای محبوب هسته ای دهه پنجاه دوباره از خواب  بلند شده است و با نعره هایش به پرده های  سینماهای جهان حمله کرده است. هالیوود متخصص پول بیرون  کشیدن از فیلم های مرده و هیولاها و سوپرقهرمان های دهه های گذشته است. اما هالیوود در چند سال  اخیر تغییر رویه داده است و می خواهد علاوه بر درآمد مالی نگاه هنرمندانه پشت فیلم های پرفروش اش باشد. نمونه بارزش احیای بتمن و تیم اسکاری اش است. همین روند در چند سال اخیر با فیلم های مثل کاپیتان امریکا و انتقام جویان و جیمز باند و ایکس من  و .... ادامه پیدا کرده است، تا همین گودزیلا! یک تیم هنرپیشه  و عوامل اسکاری در پشت و جلوی دوربین مشغول بوده اند و نتیجه اش شده یک فیلم گودزیلایی شبه روشنفکرانه!

 فیلم توسط گرت ادواردز معروف شده است که پیش از این فیلم هیولا را ساخته است. هیولا محصول 2010 یک فیلم در ژانر فاجعه و بسیار خوش ساخت بود که تمام کارهای جلوه های ویژه آن را خود گرت ادوارد در خانه اش با هزینه ی 500هزار پوندی ساخته بود. هیولا موفقیت های فراوانی کسب کرد و همین فیلم جرقه ای شد تا فیلم گودزیلا را با هزینه ی 160میلیون دلار در اختیار این کارگردان 38 ساله قرار دهند و برای ساخت جلوه های ویژه اش این بار نه در خانه، بلکه با بزرگترین سازندگان جلوه های ویژه جیم ریجل (جلوه های ویژه ارباب حلقه ها) در بزرگترین استودیوها همکاری کند!

فیلمساز از همان فرمول قدیمی فیلم های هیولایی برای پیشبرد داستان استفاده کرده است که نیمه نخست فیلم برای معرفی شخصیت ها و پیش لرزهای اولیه وجود هیولا است و در نیمه دوم هیولا از پشت پرده بیرون می آید و شهر را نابود می کند.

گودزیلای 2014 ساخته گریک ادواردزفیلمساز تلاش می کند در نیمه نخست داستان، درام را شکل بدهد و تماشاگر را درگیر خود کند. حتی در فصل های حضور  گودزیلا موضوع اصلی همین روابط دراماتیک می شود و فیلم تا حدودی هم موفق می شود از پس این کار برآید، ولی به محض ورود هیولای غول پیکر تمام حواس مخاطب جذب این موجود گنده و چاق و ویرانی اش می شود که فقط دوست دارد شهر را بیشتر تخریب کند.

گودزیلا در تلاش است روابط بین انسان ها و تلاش برای بازگشت به خانواده  در شرایط بحرانی را به تصویر بکشد و  موفقیتی نسبی هم در این زمینه کسب کرده است.

گودزیلای 2014 به لطف وجود اندی سرکیس خیلی مهربان و  رئوف است،  ولی او  از نظر ظاهری خیلی چاق شده است و این تغییر برای انتقال اش از ژاپن  به آمریکا طبیعی بوده است! گودزیلای 2014 بر خلاف گودزیلا رولند امریچ در سال 98 خیلی چهره اش به گودزیلای اصیل ژاپنی شبیه شده است، چون گودزیلای هالیوودی 98 بیشتر شبیه دایناسور بود تا گودزیلا!

فیلم از حیث جلوه های ویژه یک اثر بی کم و کاست به شمار می رود و هیولای کامپیوتری آن خیلی عالی از کار در امده است.

پوستر فیلم گودزیلا ساخته گریک ادواردزداستان فیلم در سالل 1999 آغاز می شود. داستان در شهر ساحلی جانجیرا در ژاپن می گذرد؛ جایی که یک زوج آمریکایی به نام جو و ساندرا برودی با بازی برایان کرنستون و ژولیت بینوش به عنوان دانشمند مشغول کار هستند و بر اثر تحقیقانشان زلزله‌هایی ایجاد می شود که دیگر برای کنترلشان دیر شد است.

کن واتانابه و سالی هاوکینز هم آنجا هستند و در فیلیپین  و بر اساس یک اشتباه  یک هیولای عظیم الجثه به وجود می آید که با دیدین اش میگوید: اوی خدای من. آیا این ممکنه؟ اما پانزده سال بعد تنها فرزند این دو، به نام فورد با بازی ایرون تیلور جانسون به متخصص بمب بدل شده و برای نیروی دریایی آمریکا کار می کند. و دارای همسر (الیزات اولسن) و یک فرزند 4 ساله است. پدر او در این مدت در ژاپن مخفیانه زندگی کرده و می گوید اتفاقی افتاده که آن را مخفی کرده اند و حالا پسرش می خواهد او را به خانه بازگرداند.

هنرپیشگان فیلم که واقعا تیم قدرتمندی هستند اینجا  تلاششان را کرده اند در کنار نقش اول فیلم یعنی گودزیلا خودی نشان دهند و خودشان را از زیر سایه سنگین گودزیلا خارج کنند. بهترین بازی متعلق به آرون جیسون تیلور است که به خوبی توانسته است از عهده نقش اش برآید و از شوخ طبعی اش در فیلم های مثل اردنگی دیگر خبری نیست و یک نقش به شدت جدی دارد. برایان کرانسون  که حالا بعد از موفقیت خارج از تصور سریال بریکینگ بد نقش سینمایی بازی کرده است. ژولیت بینوش که حضورش خیلی کوتاه و سالی هاوکینگز در این فیلم خیلی بد است!

ولی این ها اصلاً مهم نیست.چون به سینما می رویم که آن مارمولک گنده را روی پرده سینما ببینیم. موفقیت تیم بازیگری اسکاری فیلم به این دلیل است که فیلم در سطوح پایینی خود خالی از هر گونه اندیشه ای است و اغلب  کاراکتر های فیلم عملاً حرفی برای گفتن ندارند. فقط باید منتظر باشیم حرفشان را بزنند و صحنه های گودزیلایی فیلم از راه برسند.

فیلم های «فاجعه ای» و «علمی /تخیلی»  خوب، آنهایی هستند که پرتو تازه ای بر جهان امروز ما می افکند. از این حیث فیلم گرت ادواردز فیلم خوبی نیست و نمی توان آن را با فیلم های هوشمندانه ای مثل پیش آگاهی،  جاذبه، بیگانه و... مقایسه کرد.

این فیلم بیشتر یه اثر سرگرم کننده است و قطعاً جزو شاهکار های این ژانر نیست. فیلم توسط یک فیلمساز مستقل ساخته شده است فیلمسازی که  البته با وقفه هایی توانسته نوع نگاه مستقل خویش را در حیطه داستانگویی به این  گونه فیلم ها با دستمایه های تجاری و کلیشه ای منتقل کند،  ولی  نمی توان انکار کرد که فیلم  جذابیت های خاص خودش را دارد. با این توصیف فیلم به هدف خود نائل شده است و تماشاگران را سرگرم م یکند  ولی  فیلم  چیزی بیشتر از این نیست حتی اگر یک تیم اسکاری این اثر را هدایت کرده باشد.

 

 

موحد منتقم

 

خرداد نود و سه


 تاريخ ارسال: 1393/3/2
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>magna:

‏یارو درباره گودزیلا نوشته بود آمریکایی های خودبزرگ بین باز هم دنیا رو نجات دادن. .خب پولش رو دادن، میخوای شخصیت اصلیش شهید عباس دوران باشه؟

12+0-

دوشنبه 3 شهريور 1393



>>>مهدی تمیانی:

من گودزيلا رو رفتم سينما ديدم ، فيلم خوبي بود فقط صداش زياد بود چند بار وسطش بيدار شدم:))))))))

1+5-

شنبه 1 شهريور 1393



>>>عصبانی هستم:

گودزیلا خیلی دیر میاد.آخه این چه وضعشه؟ما میخواستیم فیلم درام ببینیم میرفتیم سالن بغل دستی اتفاقا خوبشم داشت اکران میکرد ولی وقتی میایم فیلم گودزیلا از اول تا اخرش باید گودزیلا باشه.یک ساعت داستان عاشقانه و درام نشون میده بعد گودزیلا سروکلش پیدا میشه

34+3-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>behnaz:

‏یه زمان تلویزیون این فیلما رو می‌ذاشت انگار دنیا رو دادن ملت:گودزیلا، حمله زنبورها، زلزله، فیلم‌های بروسلی، جکی‌چان، اون یارو ایتالیایی چاقه

16+0-

شنبه 7 تير 1393



>>>ر.کاشمری:

متاسفانه فیلم خوبی نبود:(

4+1-

دوشنبه 2 تير 1393



>>>black hack:

سينماى امريكا در زمينه تخيل خيلى قويه!ولى.... فيلم علمى بسازند بهتره!

6+0-

شنبه 17 خرداد 1393



>>>ahmadreza25:

گودزیلا رو دیدیم. مضحک بود. فیلمهای گودزیلای اول دهۀ نود از این فیلم بهتر بود

9+1-

پنجشنبه 15 خرداد 1393



>>>ali:

این طوفان چندروز پیش تهران مثل این بود که میخواست گودزیلا بیرون بیاد

5+0-

پنجشنبه 15 خرداد 1393



>>>بهنام:

‏میخوام از کمپانی برادران وارنر به خاطر کپی برداری از صدای قار و قور شکمم برای صدای گودزیلا شکایت کنم

10+0-

سه‌شنبه 6 خرداد 1393



>>>مسعود:

فيلم زياد جالبي نيست بر خلاف تريلرش برايان خيلي كم حضور داره تو فيلم و بيشتر واسه تبليغات بود و خوده گودزيلا زياد نشون داده نميشه و داستان چرندي داره، خلاصه كه پول كاري كرده كه بشه فيلم و ديد نه چيزه ديگه اي اونهم براي بعضي صحنه ها!

10+0-

دوشنبه 5 خرداد 1393



>>>ب.م.م.:

آقا خیلی فیلم بدی بود.هیچ به تمام معنا

19+0-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>farshad:

جلوه های ویژه گوزیلا یکی فوق العاده ترین پروژه های چند سال اخیر بوده!! در چشنوار NBA هم کولاک کرده!

22+0-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>sasan:

خدا نسل این remake های آبکی رو از سینما ورداره! اول که روبوکاپ حالام که گودزیلا!

20+0-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>ویراستار:

اشتباه نگارسی داره.اواخر نقد که نوشین موفقیت بازیگران فکر کنم درستش عدم موفقیت باشه

20+1-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>ashkan:

ای کاش فیلم در یک سانس آخر سینما ازادی یا ایوان شمس اکران می شود حیف است چرا مردم ایران باید محروم از دیدن چنین فیلمهای بزرگ و هیجان انگیز باشند گناه مردم ایران چیست که در چنین سیستم و حکومت وقت زندگی می کنند که به دلیل عدم رابطه با جهان حق پخش فیلم در آن تحریم است

16+0-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>mojtaba89:

نوشته خوبی نبود ، بهتره آقای منتقم زمانی که نسخه های اصلی فیلم عرضه شد ، بشینن و یه بار دیگه فیلم رو ببینن و یه نوشته بهتر بنویسن .

0+10-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>مریم.م:

این گودزیلا هم یه نوع نوستالژی شده برای مردم و دلیل محبوبیتش هم همین است

13+0-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>خشی:

به شدت باهاتون درباره تغییر رویه دنباله سازی استودیوهای هالیوودی موافقم.فیلم هم هنوز ندیدم ولی تیزرهای جالبی داره

11+0-

شنبه 3 خرداد 1393



>>>sinnnnnnnnna:

همیشه دیدن یک هیولای غول پیکر به اندازه یک آسمان خراش که از پسماندهای تمدن انسانی به وجود آمده جالب است

13+0-

جمعه 2 خرداد 1393



>>>نوید:

گودزیلا و نعره ش ..... جاااااان

13+0-

جمعه 2 خرداد 1393



>>>میثم شاخی:

آقا گودزیلا عالی بود حالا با خیالت راحت میتونم بمیرم .اینم عکس بلیطم https://pbs.twimg.com/media/BoLmJqrIIAAbBdn.jpg نقد شما هم خیلی خوب بود انصافا.دستتون رد نکنه

13+0-

جمعه 2 خرداد 1393



>>>چغز:

این گودزیلا جدیده چقد چاقه.

11+0-

جمعه 2 خرداد 1393



>>>داود:

یعنی هنوز مردم گودزیلا میبنن؟

15+1-

جمعه 2 خرداد 1393



>>>milad:

یه صحنه هست که نقش اول با گروهش. که انگار آخرزمان شده از هواپیما فرود میان.واقعا سکانس نفس گیر و خوبی است

25+0-

جمعه 2 خرداد 1393



>>>Ali.n:

بسیاااااااااااااااااااااااااااااار عالی.

26+0-

جمعه 2 خرداد 1393



>>>بهرام.نون:

سلام. نقد خوبی بود. پاینده باشید.

37+1-

جمعه 2 خرداد 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.