پرده سینما

بهترین موزیکال سال؛ نقد و بررسی فیلم «به سوی جنگل» ساخته‌ی راب مارشال

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم به سوی جنگل

 

به سوی جنگلخانم‌ها و آقایان! عالیجناب راب مارشال و بانو مریل استریپ، شما را به تماشای بهترین فیلم موزیکالِ سال دعوت می‌کنند! به سوی جنگل براساس موزیکالی تحتِ ‌همین عنوان، نوشته‌ی استیون ساندهایم ساخته شده که نمایشی مطرح است. این موزیکال بسیار تحسین‌شده، نخستین‌بار، نوامبر ۱۹۸۷ در برادوی روی صحنه رفت و از آن زمان تاکنون به‌تناوب اجرا داشته و جوایز بسیاری کسب کرده.

آرزوی نانوایی خوش‌قلب (با بازی جیمز کوردن) و همسرش (با بازی امیلی بلانت) بچه‌دار شدن است. همسایه‌ی جادوگرشان (با بازی مریل استریپ) آن‌ها را از وجود طلسمی باخبر می‌کند که اگر برداشته شود، صاحب فرزند خواهند شد. شرط ابطال طلسم، ورود به جنگل و آوردن چهار شئ گران‌بهایی است که پیرزن جادوگر برای دوباره به‌دست آوردن جوانی و زیبایی‌اش بدان‌ها نیاز دارد. مرد نانوا قبول می‌کند درحالی‌که جک (با بازی دانيل هتلستون)، سیندرلا (با بازی آنا کندریک) و شنل‌قرمزی (با بازی لی‌لا کراوفورد) هم هریک به‌قصدی راه جنگل را در پیش گرفته‌اند...

چنان‌که حدس زدید، به سوی جنگل تلفیقی خوشایند از افسانه‌های مشهورِ "جک و لوبیای سحرآمیز"، "سیندرلا"، "شنل‌قرمزی" و هم‌چنین "راپونزل" است. با وجود این‌که تمام داستان‌های مورد اشاره را -با جزئیاتِ کامل!- از حفظ هستیم اما اتمسفری بر فیلم حاکم است که به سوی جنگل را برای ما لبریزِ جذابیت و هیجان می‌سازد. متن ترانه‌ها، نحوه‌ی اجرایشان، صحنه‌آرایی و طراحی رقص‌های به سوی جنگل عالی هستند و در کنار یکدیگر، تشکیل مجموعه‌ای هماهنگ داده‌اند که سخت است المانِ ناکوکی از میان‌شان جدا کرد.

کار را باید به کاردان سپرد! و چه کسی کاربلدتر از آقای مارشال؟ فکر می‌کنم تنها یادآوریِ سه فیلم قابلِ اعتنا و موفق او در حیطه‌ی سینمای موزیکال و فانتزی، کافی باشد تا به دلیل اعتمادِ مجدد کمپانی عریض‌وُطویل والت دیزنی به او پی ببریم: شیکاگو (Chicago) [محصول ۲۰۰۲]، ناین (Nine) [محصول ۲۰۰۹] و دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides) [محصول ۲۰۱۱].

درست است که به سوی جنگل از فیزیک کوانتوم چیزی نمی‌گوید(!) و حرف‌های ساده‌اش را سرراست می‌زند اما اصلاً دلیل نمی‌شود که دستِ‌کم‌اش بگیریم. به سوی جنگل بیش‌تر از آن‌چه که فکرش را بکنید، حرف برای گفتن دارد، سرگرم‌تان می‌کند و در عین حال بدون این‌که -با پیام‌هایی گل‌درشت!‌- حال‌تان را به‌هم بزند، آموزنده است. به سوی جنگل یک کمدی-موزیکال است؛ با فیلم قهقهه نخواهید زد ولی لحظات بامزه کم ندارد.

به سوی جنگلبامزه‌ترین حضور، مختصِ خانم استریپ است! این جادوگرِ طلسم‌شده‌ی شلخته‌پلخته‌ی دزدزده هربار که در به سوی جنگل ظاهر می‌شود، موجی از انرژی همراه خودش می‌آورد که مشکل بتوان از دیدن‌اش لبخند به لب نیاورد! به‌ویژه اوقاتی که بی‌هوا بر سر نانوا و زن‌اش آوار می‌شود و با حالتی بینِ تحکم و درماندگی از آن‌ها درباره‌ی کاری که به‌شان سپرده است، پرس‌وُجو می‌کند!

مریل استریپ حینِ ایفای نقشِ ساحره‌ی به سوی جنگل، بدجنسی و خُل‌مشنگ‌بازی را -به یک اندازه و- توأمان دارد! خدا را شکر که برخلاف آن‌چه پاره‌ای از پوسترهای غلط‌اندازِ فیلم تداعی می‌کنند، شاهد یک جادوگر خبیث کلیشه‌ای نیستیم؛ بلکه به‌واسطه‌ی به سوی جنگل هرچه سریع‌تر بتوانیم خاطره‌ی تجربه‌ی ناموفق بازیگر محبوب‌مان در بخشنده (The Giver) [ساخته‌ی فیلیپ نویس/ ۲۰۱۴] را از یاد ببریم.

متأسفم که قصد دارم طرفدارانِ آقای دپ را ناامید کنم، او سرجمع ۴ دقیقه هم در به سوی جنگل بازی ندارد! برخلاف چیزی که در بعضی خبرها اعلام شده بود، جانی دپ نقش نانوا را بازی نمی‌کند و گرگ بد گنده‌ی قصه است! به‌نظرم انتخاب درستی هم بوده چرا که -سوای مسئله‌ی سن‌وُسال- به‌خصوص بعد از سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street) [ساخته‌ی تیم برتون/ ۲۰۰۷] پذیرش دپ در نقشِ آدم‌های مثبت و بی‌آزار -کمی تا قسمتی!- دشوار است.

فیلم، بازیِ آزاردهنده‌ای ندارد. جیمز کوردن را بی‌مشکل به‌عنوان نانوایی درستکار می‌پذیریم و اجرای امیلی بلانت علی‌الخصوص در تنها سکانسی که زن نانوا -به‌اصطلاح- پایش را کج می‌گذارد، حرف ندارد. چه خوب که راب مارشال از بار جنسیِ و تیرگی‌های نمایشنامه‌ی منبع اقتباس تا حدّ قابل توجهی کاسته است تا فیلم برای طیف گسترده‌تری از بیننده‌ها -بخوانید: همه‌ی اعضای خانواده‌- قابلیت نمایش پیدا کند؛ هیچ ردّی از آلودگی در به سوی جنگل وجود ندارد.

به سوی جنگلبه سوی جنگل گرچه یاد موزیکال‌های فانتزی و کلاسیکی مثلِ جادوگر شهر اُز (The Wizard of Oz) [ساخته‌ی ویکتور فلمینگ/ ۱۹۳۹] را برایمان زنده می‌کند، خوشبختانه به‌هیچ‌وجه به کُندیِ آن‌ها نیست! اما شباهت عجیبِ به سوی جنگل با کلاسیک‌های مذبور، به راه ندادن‌اش به ابتذال و اخلاقی بودنِ فیلم ربط پیدا می‌کند. به سوی جنگل موزیکالی خوش‌ریتم و مفرح است که اهمیت راستی و درستی و در کنار هم بودن را گوش‌زد می‌کند.

به سوی جنگل در هفتادوُدومین گلدن گلوب برای بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بازیگر نقش اول زن فیلم موزیکال یا کمدی (امیلی بلانت) و بازیگر نقش مکمل زن فیلم موزیکال یا کمدی (مریل استریپ) کاندیدای جایزه بود که به هیچ‌یک نرسید. فیلم در بفتای شصت‌وُهشتم صاحب دو کاندیداتوریِ بهترین طراحی لباس (کالین اتوود) و چهره‌پردازی (پیتر سوردز کینگ و جی. روی هلاند) است و آکادمی نیز به سوی جنگل را در ۳ رشته‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مریل استریپ)، طراحی تولید (طراح صحنه: دنیس گاسنر و طراح دکور: آنا پیناک) و طراحی لباس (کالین اتوود) نامزد کرده؛ مراسم بفتا، ۸ فوریه و اسکار در بیست‌وُدومِ همین ماه برگزار خواهد شد.

علی‌رغم این‌که در برهه‌ای، همگی به آرزوهایشان می‌رسند و -از همین‌رو- تصور می‌کنیم فیلم دیگر به پایان رسیده است، ورود همسر وفادار آقاغوله(!) موجب می‌شود به سوی جنگل از یک هپی اندِ کلیشه‌ای نجات پیدا کند... خلاصه این‌که به سوی جنگل گزینه‌ای عالی برای اکران کریسمس و تماشا در ایام تعطیلات است؛ فیلمی که می‌توان با خاطری آسوده در کنار خانواده و کوچک‌ترها به دیدن‌اش نشست.

 

Into the Woods

كارگردان: راب مارشال

فيلمنامه: جیمز لاپین [براساس نمایشنامه‌ی استیون ساندهایم]

بازیگران: جیمز کوردن، امیلی بلانت، مریل استریپ و...

محصول: آمریکا، ۲۰۱۴

مدت: ۱۲۴ دقیقه

کاندیدای ۳ اسکار

 

پیمان عباسی‌نیا

بهمن‌ماه ۱۳۹۳

 

 

■ برای مطالعه‌ی نقد فیلم‌های اسکار ۲۰۱۵ به‌همین قلم، لینک‌های زیر را کلیک کنید:
    ۱- نقد و بررسی فیلم «بازی تقلید» ساخته‌ی مورتن تیلدام (برنده‌ی ۱ اسکار و نامزد ۷ اسکار دیگر)
    ۲- نقد و بررسی فیلم «هابیت: نبرد پنج سپاه» ساخته‌ی پیتر جکسون (نامزد ۱ اسکار)
    ۳- نقد و بررسی فیلم «میان‌ستاره‌ای» ساخته‌ی کریستوفر نولان (برنده‌ی ۱ اسکار و نامزد ۴ اسکار دیگر)
    ۴- نقد و بررسی فیلم «به سوی جنگل» ساخته‌ی راب مارشال (نامزد ۳ اسکار)
    ۵- نقد و بررسی فیلم «فاکس‌کچر» ساخته‌ی بنت میلر (نامزد ۵ اسکار)
    ۶- نقد و بررسی فیلم «بردمن» ساخته‌ی آلخاندرو جی. ایناریتو (برنده‌ی ۴ اسکار و نامزد ۵ اسکار دیگر)
    ۷- نقد و بررسی فیلم «۶ قهرمان بزرگ» ساخته‌ی دان هال و كريس ويليامز (برنده‌ی ۱ اسکار)
    ۸- نقد و بررسی فیلم «شبگرد» ساخته‌ی دن گیلروی (نامزد ۱ اسکار)
    ۹- نقد و بررسی فیلم «قاضی» ساخته‌ی دیوید دابکین (نامزد ۱ اسکار)


 تاريخ ارسال: 1393/11/11
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>نونا:

بالاخره ديدمش. عالي بود . اگرچه اكثر مردم با داستان هاي به كار رفته در فيلم آشنا هستند ولي چقدر با ظرافت تغييراتي در آن ها داده بودند كه به هيچ وجه براي ببينده كسل كننده نبود . چقدر ديالوگ هاي به كاررفته در آن دل نشين بود . كاشكي روزي بشود مثله فيلم اشك ها و لبخندها دوبله زيبايي روي آن انجام شود تا بيننده بيشتر لذت ببرد. حالا كه فيلم رو ديدم چقدر از خوندن نقد شما لذت بردم. پاينده باشيد.

0+0-

دوشنبه 27 بهمن 1393



>>>زینب کریمی:

سلام و عرض ادب. تحلیل بسیار سنجیده ای بود. هم از دیدن فیلم و هم از خواندن نقدتان بسیار لذت بردم. متشکرم و موفق باشید.

1+0-

يكشنبه 12 بهمن 1393



>>>نونا:

حتمن حتمن ميبينمش. پاينده و شاد باشيد.

0+0-

يكشنبه 12 بهمن 1393



>>>یه نفر:

The Deer Hunter شکارچی گوزن (۱۹۷۸) ۳۵٬۰۰۰$ Kramer vs. Kramer کریمر علیه کریمر (۱۹۷۹) ۸۵٬۰۰۰$ The French Lieutenant\'s Woman زن ستوان فرانسوی (۱۹۸۱) ۳۵۰٬۰۰۰$ Falling in Love عاشق شدن (۱۹۸۴) ۲٬۰۰۰٬۰۰۰$ Out of Africa خارج از آفریقا (۱۹۸۵) ۳٬۰۰۰٬۰۰۰$ Postcards from the Edge کارت پستال‌هایی از لبه (۱۹۹۰) $۴٬۰۰۰٬۰۰۰ Death Becomes Her مرگ بهش میاد (۱۹۹۲) ۴٬۰۰۰٬۰۰۰$ + % of the profit The River Wild رودخانه وحشی (۱۹۹۴) ۵٬۰۰۰٬۰۰۰$ The Bridges of Madison County پل‌های محله مدیسون (۱۹۹۵) ۴٬۰۰۰٬۰۰۰$ - ۵٬۰۰۰٬۰۰۰$ + percentage of the gross The Devil Wears Prada شیطان پرادا می‌پوشد (۲۰۰۶) ۵٬۰۰۰٬۰۰۰$ Rendition استرداد (۲۰۰۷) ۱٬۰۰۰٬۰۰۰$ Julie & Julia جولی و جولیا (۲۰۰۹) ۵٬۰۰۰٬۰۰۰$ + first-dollar gross % It\'s Complicated این پیچیده است (۲۰۰۹) ۷٬۰۰۰٬۰۰۰$ - ۸٬۰۰۰٬۰۰۰$ The Iron Lady بانوی آهنی (۲۰۱۱) % of gross (original $۱٬۰۰۰٬۰۰۰ donated to NWHM) Into the Woods (۲۰۱۴) $۱٬۵۰۰٬۰۰۰

5+0-

شنبه 11 بهمن 1393



>>>یه نفر:

مری لوئیز استریپ در ساعت ۸:۰۵ صبح روز ۲۲ ژوئن ۱۹۴۹ شهر سامیت در ایالت نیوجرسی به دنیا آمد. وی کار سینما را در سال ۱۹۷۷ با فیلم جولیا شروع کرد. در این فیلم او همبازی جین فوندا بود. از فیلم‌های مشهور او می‌توان به شکارچی گوزن، انتخاب سوفی، خانه ارواح، اتاق ماروین و ساعت‌ها اشاره کرد. استریپ از دیدگاه بسیاری از منتقدین به عنوان برترین بازیگر در قید حیات دنیا شناخته شده است.

5+0-

شنبه 11 بهمن 1393



>>>یه نفر:

مریل استریپ به همراه همسرش "دان گامر" که یک مجسمه‌ساز است و چهار فرزندش به نامهای "هنری گامر" (با نام هنری هری گامر، متولد ۱۹۷۹)،"مری ویلا گامر" (با نام هنری ممی گامر، متولد ۱۹۸۳)،"گریس جین گامر" (متولد ۱۹۸۶) و "لوئیزا جیکوبسون گامر" (متولد ۱۲ ژوئن ۱۹۹۱) زندگی می‌کند. مریل استریپ خواهر همسر هنرپیشه "میو کینکد" است. نام برادرش "هری استریپ" است که او نیز یک بازیگر است.

5+0-

شنبه 11 بهمن 1393



>>>yasin:

عالی عالی عالــــــــــــی <3

5+0-

شنبه 11 بهمن 1393



>>>یه نفر:

راب مارشال فعالیت سینمایی اش را از سال ۱۹۹۵ از یک فیلم تلویزیونی به نام ویکتور/ ویکتوریا آغاز کرد. پس از موفقیت این فیلم وی چهار فیلم تلویزیونی دیگر نیز ساخت. در همین ساخته‌ها برای موفقیت فیلم آنی (۱۹۹۹) برنده جایزه امی شد. در سال ۲۰۰۲ مارشال رسماً اولین فیلم بلند سینمایی اش را با نام شیکاگو ساخت که در مجموع در ۱۳ رشته نامزد اسکار شد و ۶ تای آن را تصاحب کرد. از جمله بهترین فیلم سال را برای مارشال. وی با اولین فیلم خود به اسکار دریافت به شهرت رسید. فیلم بعدی او اقتباسی بود از رمان معروفی به نام خاطرات یک گیشا که نامزد ۶ اسکار شد و توانست ۳تای آن را برنده شود. بعد از این دو فیلم اسکاری و موفق، او دوباره یک فیلم تلویزیونی ساخت که به تونی بنت معروف می‌پرداخت. در سال ۲۰۰۹ وی فیلم ناین را ساخت. در این فیلم از ستاره‌هایی چون دنیل دی لوئیس استفاده کرده‌است که تمام بازیگران آن برنده جایزه اسکار شده‌اند. در سال ۲۰۱۱ مارشال وظیفه ساخت قسمت چهارم سری فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب با عنوان بر امواج بیگانه را برعهده دارد که اولین فیلم اکشن او حساب می‌شود.

5+0-

شنبه 11 بهمن 1393



>>>jim:

I love this,what a great idea

5+0-

شنبه 11 بهمن 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.