پرده سینما

۱۰ فیلم انیمیشن گوتیک که عاشقان تیم برتون باید تماشا کنند

پرده سینما



 

 

 

فیلم های برتون به وضوح فرهنگ عامه، افکار سنتی چالش برانگیز در باب قهرمان و خط بین واقعیت و خیال را تحت تاثیر خود قرار داده است، چنان که در پایان بندی عروس مرده قابل مشاهده بود.

 

 

فیلم های انیمیشنی بسیاری هستند که از آثار برتون الهام گرفته اند، چنانچه فیلم های خوب دیگری هم هستند که از همان آثاری که زمانی برتون را هم تحت تاثیر قرار داد، الهام گرفته اند.

 

 

 

فیلم های انیمیشنی مانند کورالاین و نه/9 خرسندی علاقمندان به فیلم سازی تیم برتون را تضمین می کنند. در حالی که برتون خود چندین فیلم اختصاصی از ژانرهای محتلف را تهیه و کارگردانی کرده است، سخت است تا نام اش در ذهن با گونه ی سینمایی ی منحصر به فرد و یکتایی تداعی گر نشود. فیلم های انیمیشنی بسیاری هستند که از آثار برتون الهام گرفته اند، چنانچه فیلم های خوب دیگری هم هستند که از همان آثاری که زمانی برتون را هم تحت تاثیر قرار داد، الهام گرفته اند.

مردی که وقتی سخن از فیلم های ترسناک پرفروش می شود، به خاطر دنیاهای سورئال و شخصیت های اصلی عجیب و غریب اش شناخته می شود، تیم برتون، از دهه ی 90 تماشاگران را با سبک هنری نامتعارفش به وجد آورده است.

فیلم های برتون به وضوح فرهنگ عامه، افکار سنتی چالش برانگیز در باب قهرمان و خط بین واقعیت و خیال را تحت تاثیر خود قرار داده است، چنان که در پایان بندی عروس مرده قابل مشاهده بود.

از همان وقت که برتون به پرده ی نقره ای سینما شناسانده شد، سورئالیسم گوتیک در انیمیشن بیش تر رواج پیدا کرده و با لیست آثار خاص او مقایسه می شود.

 

۱۰. نه/9

 

انیمیشن 2009 فوکِس فیچرز، نه/9، مخاطب را با خود به جهانی خالی از سکنه می برد که جنگ نابودش کرده. داستان، ماجرای 9، یک عروسک خیمه شب بازی دست دوز را دنبال می کند که توسط روح سازنده اش زنده می شود. با کمک دسته عروسک های پیمان شکن اش، که آن ها هم نشان گذاری شده اند، 9 در مقابل ماشین ها می ایستد با این امید که آخرین موهبت نجات بخش نسل انسان باشد.

داستان پسا آخرالزمانی در هم تنیده ی شجاعت، سرسختی و صمیمیت 9 با فهرست فیلم های گوتیک تیم برتون در هم می آمیزد. طراحی عجیب و نامأنوس شخصیت ها، موسیقی مهیج، جهان تیره و تار و استیم پانک این انیمیشن با استانداردهای ادوارد دست قیچی همسانی می کند. تحقیقات حاکی از این است که تأثیر تیم برتون بر 9، با زیباشناسی مسحورکننده اش تمام نمی شود، برتون نه تنها عنوان تهیه کننده ی فیلم را داراست، بلکه مارتین لندوی فقید، یکی از افرادی که با او همکاری های مکرری داشته است نیز به عنوان صداپیشه در انیمیشن نقشی را ایفا می کند.

 

۹. کوبو و دو تار

 

سازندگان کورالاین جواهر خیره کننده ی استاپ موشنی را ساختند که داستان جست و جوی جادویی پسری جوان برای پرده برداری از توانمندی های حقیقی خود است. کوبو و دوتار استودیو لایکا، داستان کوبو، پسر تنهایی را میگوید که قدرت های جادویی مخفی دارد.  وقتی کوبو تصادفا یک روح انتقام جو را بیدار می کند، سفر او برای جست و جوی اسرار گذشته ی خانواده اش، مهارت در جنگ افزار عرفانی و سری، و پرده برداری از توانایی های پنهان در حین این راه شروع می شود. منتقدین کوبو و دوتار را به دلیل داستان گویی حرفه ای اش و به کاربری مدهوش کننده ی سبک هنری استاپ موشن تحسین می کنند.

یک دیدگاه در رابطه با داستان اسرارآمیز خودشناسی کوبو، و فهمیدن اینکه چرا با امضای فیلم سازی گوتیک تیم برتون مقایسه می شود هیچ سخت نیست، این است که در قلب این داستان جادویی مفاهیم مرگ و عالم ارواح نهفته است، دو درونمایه ی اصلی در ساختار آثار برتون. علاوه بر فضای تیره و غم افزای استاپ موشن این انیمیشن، قهرمان داستان توسط اهالی روستایش به خاطر اخلاق و ویژگی های غیرعادی اش، همانند شخصیت های اصلی داستان های تیم برتون طرد شده است. 

 

 

۸. وندل و وایلد

 

مغزهای متفکر پشت فیلم های تحسین شده ی منتقدان مثل کابوس پیش از کریسمس و برو بیرون با همکاری هم این فیلم این استاپ موشن نادیده گرفته شده را ساختند. وندل و وایلد داستان هوشمندانه ی دختر جوانی است به نام کت است که برای شروع زندگی جدیدش در شهر قدیمی اش باید با شیاطین شخصی اش مقابله کند. فیلم به خاطر درون مایه های نهفته ی سیاسی عدالت اجتماعی و بهسازی زندان ها در کنار زاویه ی دید به خصوص و سبک زنده ی هنری اش مورد تحسین قرار گرفته است.

بازبینی دقیق وندل و وایلد نشان گر این است که چقدر با فیلم های تهیه شده توسط برتون، مخصوصا کارگردانی شده توسط هنری سلیک  مثل کابوس پیش از کریسمس شباهت دارد. طراحی صحنه وندل و وایلد به لطف تأکید بر ته رنگ های بنفش، آبی و سبز که باعث فراموش نشدنی شدن فیلم و زیباشناسی فرازمینی آن شده، شدیداً یادآور بیتل جوس است.

علاوه بر اکتشافات زندگی پس از مرگ و نیروهای مابعدالطبیعیه، شخصیت فرعی سیاه پوست وندل و وایلد توان قرار گرفتن کنار قهرمانان گمنامی مانند ادوارد دست قیچی و لیدیا دیتز، دو شخصیت ناسازگار رنجیده که به قول معروف مورد سوتفاهم قرار گرفته اند را، داراست.

 

 

 

۷. کورالاین 

 

 

استاپ موشن کلاسیک هنری سلیک کورالاین به لطف درون مایه های تیره و تار و تاثیرات فرهنگی معمولاً با یک فیلم تیم برتونی اشتباه گرفته می شود. این فیلم ماجرای در هم پیچیده ی کورالاین، دختر جوانی که قدر خانه ی این دنیایش را نمی داند است. بی حوصلگی کورالاین باعث جرقه ی یک کنجکاوی می شود که او را به دنیایی هدایت می کند که آنقدر عالی است که باور اینکه واقعی باشد دشوار است. او به زودی متوجه می شود که زندگی متناوب اش با اسرار تاریکی همراه است که زندگی اظرافیان اش را تهدید می کند.

کورالاین و داستان مورمور کننده ی کودکی اش به سادگی می توانست یک فیلم تیم برتونی محسوب شود. درون مایه های پیچ در پیچ مرگ و شکنجه، به فیلم هاله ای وهم آور مانند فیلم های برتون به ویژه عروس مرده می دهد. داستان برآشوبنده ی پشت کورالاین با سبک هنری منحصر به فرد و کلیت عجیب و غریب اش آن را به یکی از فیلم هایی که تبدیل می کند که طرفداران برتون باید حتماً ببینند. 

 

 

 

۶. پارانورمن

 

 

محصول 2021 کمپانی لایکا که ناگهان به سرعت پرطرفدار شد، پارانورمن به لطف داستان بی همتای شجاعت، پذیرش و غلبه بر ترسش اثرات خود را بر تماشگر می گذارد. داستان درباره ی  نورمن، جوان گوشه گیری است که توانایی صحبت با مردگان را دارد. هنگاهی که جادوگری شیطانی ارواح مردگان محل زندگی اش را را از مرگ بیدار می کند، نورمن باید از توانایی های منحضربه فردش استفاده کند تا آن را نجات دهد.

قهرمان داستان، ویژگی های شخصیتی ای دارد که برای طرفداران برتون آشنا خواهد بود. توانایی های فراطبیعی و تفریحات عجیب و غریب اش او را از خانواده و همسن های همسان اش می راند. شوخ طبعی تاریک، شیفتگی اش با مردگان و ترجیح دادن تنهایی او را شبیه به قهرمانان برتون مانند "ونزدی" و "لیدیا دیتز" می کند. علاوه بر این ها، سبک استاپ موشن متمایزش گویی از دستورالعمل های تیم برتون کپی برداری شده: پیشکسوت وسواسی تکنیک انیمیشن.

 

 

 

 

۵. بتمن: گاتهام کنار چراغ گاز

 

 

این جواهر 2018 ای داستان رقابت اونجر سیاه پوش کمپانی دی سی با قاتل زنجیره ای مذموم، جک درنده است. دربستر عصر ویکتوریا،بتمن: گاتهام کنار چراغ گاز، وقتی جک درنده آزادانه در خیابان های گاتهام می گردد و قتل های فجیع مرتکب می شود که از خود رد خون بر جا گذاشته، توانایی های کارآگاهی فراانسانی بتمن را به آزمونی نهایی می کشد.  در دریای فیلم های بتمن، گانهام کنار چراغ گاز موفق می شود  تا به لطف زاویه ی دید خاص و بازسازی استیم پانک اش از بقیه متمایز باشد. شبیه سازی خونینی که با مناظر ویکتوریایی در هم آمیخته، یادآور آثار کلاسیک برتون مانند سویینی تاد و اسلیپی هالو است. گاتهام کنار چراغ گاز از بسیاری از لحاظ شبیه به سویینی تاد و اسلیپی هالو است. اولاً، هر کدام از این فیلم ها شباهاتی از لحاظ عناصر بصری و لحن دارند که مُد، معماری و ویژگی های دوره ی ویکتوریا را منعکس می کنند. داستان همگی ترکیبی از وحشت گوتیک و معما در بستر شهری بزرگ است. بتمن سیاه و دمدمی، با بقیه ی گروه ناسازگاران برتون چنان هماهنگی دارد که به لطف بتمن (1989) و بازگشت بتمن از پیش تر در صندوقچه ی اسرار او جایی پیدا کرده است.

 

۴. جیمز و هلوی غول پیکر

 

 

 

 

ذهن کنجکاو هنری سلیک این کلاسیک مهجور دهه ی 90 ای که حتی ذره ای هم به اندازه ی کافی  درباره اش بحث نمی شود را خلق کرده است. پس از موفقیت کابوس پیش از کریسمس سلیک و برتون با همکاری هم مشغول ساخت جیمز و هلوی غول پیکر شدند. یک داستان درباره ی بلوغ که ماجرای سفر نامانوس پسر جوانی به دور دنیا را تغریف می کند.

سبک هنری غریب جیمز و هلوی غول پیکر و جهان سورئال اش با زیباشناسی منحصر به فرد برتون هم معنی است. تیپ نامتعارف قهرمانان و نیروی هدایتگر داستان یک بازنده به فیلم یک چشم انداز یگانه می دهد.

در دل بی قاعدگی اش، جیمز و هلوی غول پیکر دارای منطق است و ماجراجویی ای محسوب می شود که هر یک از طرفداران برتون باید تجربه کنند.

 

 

 

 

۳. ترول های جعبه ای

 

سازندگان کورالاین این بار داستان بازنده هایی را ساختند که مفهوم هیولاها و اخلاقیت را زیر سؤال می برد. در ترول های جعبه ای نسلی از موجودات خانه-آشغالی تصمیم می گیرند تا در زیر زمین زندگی کنند که از قضاوت و سخره ی انسان ها در امان باشند. به جای پذیرش سبک زندگی غیر عادی ترول های جعبه ای، انسان ها به ترول ها برچیب هیولا می زنند و برای نابودی شان نقشه می ریزند.

ترول های جعبه ای با قهرمانان تیم برتونی مانند ادوارد دست قیچی که به خاطر ظاهر غیرعادی و شیوه ی زندگی شان از جامعه طرد شده اند، معروف اند؛ قابل مقایسه است.

همچون بیش تر فیلم های تیم برتون، ترول های جعبه ای به خاطر انتخاب قهرمان های با نقص و هیولا ها به جای شخصیت های استاندارد مرسوم، به مخاطب حس همدلی با آدم های "عجیب و غیر عادی" را القا می کند.

 

 

 

۲. خانه ی گرگ

 

خانه ی گرگ یک فیلم انیمیشنی ترسناک است که با داستان تیره و تاریک و جلوه های بصری اضطراب آور و وحشت زا، حس ترس و ناراحتی را به مخاطب القا می کند. این افسانه ی پریان مستندگونه ی سورئالیستی دست ساز، داستان تیره و تاریک مربوط به چیلی از دختر جوانی است که پس از فرار از دست آلمانی های مذهبی متعصب در خانه ای اسرار آمیز مخفی شده است.

کارگردانی هنری غیرطبیعی و سبک هنری کج و کوله مانند عناوین مشهور در فهرست فیلم های تیم برتون، مخاطب را ناراحت می کند. خانه ی گرگ با لحن شوم اش آنان را که از آلیس در سرزمین عجایب و بیتل جوس، دو فیلم تیم برتون که بابت جلوه های بصری کج و معوج و در هم پیچیده معروف اند را، خشنود می سازد.

 

 

 

 

۱. رب النوع دیوانه

 

طبق گزارش ها ساخت سبک ترسناک صنعتی رب النوع دیوانه 30 سال به طول انجامیده است. فیلم تاریک ترین ترس های ذهن ناخودآگاه را با جلوه های بصری فیلم هایی مانند جنگ های ستاره ای و پارک ژوراسیک ترکیب میکند.

رب النوع دیوانه داستان سقوط مردی به جهنم در حین سفرش یه دنیایی تاریک که با ارواح شکنجه شده و هیولاهای عجیب الخلقه ای که از کابوس ها الهام گرفته شده اند، است.

رب النوع دیوانه عناصر تاریک گوتیک که باعث مشهوریت فیلم های تیم برتون هستند را در حینی که شدت ترس و وحشت را بالا می برد در خود دارد.

فیلم در پشت مناظر زهوار دررفته و موجودات ترس آورش، داستانی به شدت خلاقانه و با توجه به جزئیات است که شبیه جهان های خارق العاده ی تیم برتون می باشد.  علاوه بر این، رب النوع دیوانه به صورت دست ساز و تکنیک استاپ موشن جان گرفته است؛ سیکی که تیمم برتون حائز اهمیت ترین نمونه ی آن است.

 

 

مترجم: سروناز فاضلی

ترجمه از مقاله ای به همین عنوان از سایت Screenrant.com


 تاريخ ارسال: 1402/8/9
کلید واژه‌ها: تیم برتون، فیلم گوتیک، سروناز فاضلی، پرده سینما، فیلم کورالاین

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.